Kia Sportage 2023 vs Hyundai Tucson 2023- porównanie
Hyundai Tucson i Kia Sportage to SUV-y, które dzielą platformę i gamę silnikową. Jednak wygląd zewnętrzny obu aut jest bardzo wyrazisty, co wyróżnia je nie tylko od siebie, ale i na tle innych SUV-ów. Poznaj je bliżej!

Kia Sportage pojawiła się w 1993 roku, będąc pierwszym w historii SUV-em wyprodukowanym przez koreańską markę. Zbudowany był na solidnej ramie, która dawała mu zdolność do jazdy w terenie. Posiadał również koło zapasowe umieszczoną umieszczone na klapie bagażnika. Kię Sportage I generacji można było kupić z napędem na jedną oś lub na cztery koła.
W 2004 roku pojawiła się pierwsza wersja modelu Hyundai Tucson. Był on bliźniakiem Kia Sportage II i wypełnił linię SUV-ów Hyundai'a, plasując się poniżej modeli Santa Fe i Terracan.
Jesienią 2020 roku Hyundai ujawnił czwarte wcielenie Tucsona, a rok później Kia zaprezentowała Sportage piątej generacji. Zajmiemy się porównaniem tych dwóch samochodów.


Hyundai Tucson i Kia Sportage – wygląd zewnętrzny, czyli futurystyczne "skrzydła" vs. awangardowe "Bumerangi"
Hyundai Tucson od 2015 do 2020 roku był dość zwyczajnym samochodem, charakteryzującym się masywnym nadwoziem z ogromną sześciokątną atrapą chłodnicy i cienkimi reflektorami. Kiedy nadszedł rok 2018, jego design stał się bardziej wyrazisty. To jednak nic w porównaniu z czwartą generacją tego kompaktowego SUV-a ujawnioną we wrześniu 2020 roku. Producent scharakteryzował stylistykę modelu jako awangardową i rewolucyjną i trudno temu zaprzeczyć, widząc przednie reflektory LED w kształcie skrzydeł, mnóstwo przetłoczeń i tylne światła połączone listwą LED, która świeci po włączeniu świateł mijania. Hyundai nazwał swój nowy język stylistyczny Sensious Sportiness, co w dosłownym tłumaczeniu można rozumieć jako "zmysłowy sportowy charakter".
Design Hyundai'a Tucsona czwartej generacji wyglądał bezkonkurencyjnie, dopóki do akcji nie wkroczyła Kia i nie pokazała Sportage piątej generacji w 2021 roku. Czym wyróżnia się ten pojazd? Jednym z zauważalnych elementów są reflektory w kształcie bumerangu, a linia boczna samochodu została inaczej narysowana w porównaniu z Tucsonem. Samochód potrafi przykuć równie mocno uwagę przechodniów co jego odpowiednik spod znaku Hyundaia.
Oba samochody oparto na tej samej płycie podłogowej N3. Nie oznacza to jednak, że ich gabaryty są identyczne. Co zatem je lączy, a co dzieli?
Parametr | Kia Sportage | Hyundai Tucson | Różnica (Sportage vs. Tucson) |
Długość | 4 515 mm | 4 500 mm | + 15 mm |
Wysokość | 1 645 mm | 1 650 mm | - 5 mm |
Szerokość |
1 865 mm | 1 865 mm | 0 mm |
Rozstaw osi |
2 680 mm | 2 680 mm | 0 mm |
Prześwit |
170 mm | 170 mm | 0 mm |
Pojemność bagażnika |
591 l 1) | 620 l 2) | -29 l |
1) 591 l/1 780 l – złożone oparcia tylnej kanapy (silnik 1.6 T-GDI 150 KM), 562 l/1 751 l – złożone oparcia tylnej kanapy (silnik 1.6 T-GDI 150 KM/180 KM MHEV), 587 l/1 776 l – złożone oparcia tylnej kanapy (silnik 1.6 T-GDI 230 KM HEV), 540 l/1 715 l – złożone oparcia tylnej kanapy (silnik 1.6 T-GDI 265 KM PHEV), 571 l/1 760 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 CRDi 115 KM), 526 l/1 715 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 CRDi 136 KM MHEV).
2) 620 l/1 799 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 T-GDI 150 KM), 577 l/1 756 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 T-GDI 150 KM/180 KM 48V), 616 l/1 795 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 T-GDI 180 HEV 2WD/4WD), 558 l/1 737 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 T-GDI PHEV 4WD).
Wymiary obu pojazdów są niemal identyczne, przy czym Kia Sportage jest o 15 mm dłuższa ze względu na większe zwisy - pierwszy z nich wynosi 905 mm, a drugi 930 mm, zaś w Hyundaiu Tucsonie odpowiednio 895 mm i 925 mm z przodu i z tyłu. Kia Sportage jest również o 5 mm niższa od Hyundai Tucson.
Hyundai Tucson ma większą przestrzeń bagażnika, jeśli chodzi o podstawowy układ napędowy ze 150-konnym silnikiem 1.6 T-GDI - różnica wynosi 29 litrów na korzyść Hyundaia.


Wnętrze? W obu samochodach jest futurystyczne
Hyundai Tucson i Kia Sportage mogą pochwalić się nowoczesnym wyglądem zarówno na zewnątrz jak i w kabinie. Chcąc wskazać, który samochód ma bardziej nowoczesne wnętrze, powiedzielibyśmy, że Kia Sportage wygrywa.
Zamiast klasycznego prędkościomierza i obrotomierza, te dwa SUV-y posiadają cyfrowe wyświetlacze. Hyundai ma 8-calowy ekran dla uboższych wersji i 10,25 dla bogatszych Z kolei Kia ma ekran o przekątnej 12,3 cala. Dodatkowo, Tucson wykorzystuje wirtualne przyciski do sterowania klimatyzacją, podczas gdy Sportage ma klasyczne pokrętła.
Wreszcie, w bardziej zaawansowanych wersjach obu aut, wybór biegów opiera się na systemie Shift-by-Wire, gdzie wybór biegów jest elektronicznie powiązany ze skrzynią biegów. Ponownie, każdy pojazd ma swoje własne podejście do tego rozwiązania.w Hyundaiu przełożenia zmienia się przyciskami, a w Kii – przy pomocy pokrętła.
Hyundai Tucson i Kia Sportage - silniki
Hyundai Tucson i Kia Sportage napędzane są tymi samymi silnikami. Bazowym układem napędowym jest silnik benzynowy 1.6 T-GDI o mocy 150 KM (jego maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i jest dostępny od 1500 do 4000 obr/min). Ten układ napędowy może być sparowany z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową DCT.
Ponadto oferowane są zelektryfikowane układy napędowe są podobnie dostępne, począwszy od 1.6-litrowej jednostki T-GDI z instalacją 48V i układem mild hybrid (MHEV), przez pełną hybrydę (HEV) aż po układ plug-in (PHEV). Silniki te współpracują z automatycznymi skrzyniami biegów i są dostępne z napędem na przednie lub na cztery koła. Szczegóły techniczne tych silników możecie znaleźć w poniższej tabeli.
1.6 T-GDI MHEV | 1.6 T-GDI HEV | 1.6 T-GDI PHEV | ||
Moc | 150 KM | 180 KM | 180 KM | 180 KM |
Maksymalny moment obrotowy |
250 Nm (1 500 – 4 000 obr./min) |
265 Nm (1 500 – 4 500 obr./min) |
265 Nm (1 500 – 4 500 obr./min) |
265 Nm (1 500 – 4 500 obr./min) |
Moc układu hybrydowego | - | - | 230 KM | 265 KM |
Napęd | FWD | AWD | FWD/AWD | AWD |
Hyundai Tucson - ceny i wersje wyposażenia
Hyundai Tucson dostępny jest w pięciu wersjach wyposażenia: Modern, Smart, Executive, Platinum i N Line. Ile trzeba za niego zapłacić? Dowiecie się tego z poniższej tabeli.
Silnik/wersja | Modern | Smart | Executive | Platinum | N Line |
1.6 T-GDI 150 KM 6MT 2WD | 123 400 zł | 134 400 zł | 145 900 zł | 154 900 z | 158 900 zł |
1.6 T-GDI 150 KM 7DCT 2WD 48V | - | 135 900 zł | 168 900 zł | 176 900 zł | 181 900 zł |
1.6 T-GDI 150 KM 7DCT 4WD 48V | - | - | 183 900 zł | 190 900 zł | 195 900 zł |
1.6 T-GDI HEV 230 KM 6AT 2WD |
158 900 zł | 168 900 zł | 187 900 zł | 194 900 zł | 197 900 zł |
1.6 T-GDI HEV 230 KM 6AT 4WD |
170 900 zł | 180 900 zł | 199 900 zł | 206 900 zł | 209 900 zł |
1.6 T-GDI PHEV 265 KM 6AT 4WD |
- | 209 900 zł | 228 900 zł | 235 900 zł | 239 900 zł |
Kia Sportage - ceny i wersje wyposażenia
Kię Sportage można zamówić w jednej z czterech wersji: M, L, Business Line i GT Line.
Silnik/wersja |
M |
L |
Business Line |
GT Line |
1.6 T-GDI 150 KM 6MT FWD |
121 900 zł |
136 900 zł |
153 900 zł |
- |
1.6 T-GDI 150 KM 7DCT FWD MHEV |
133 900 zł |
148 900 zł |
- |
- |
1.6 T-GDI 180 KM 7DCT FWD 48V |
- |
152 900 zł |
169 900 zł |
178 900 zł |
1.6 T-GDI 180 KM 7DCT AWD 48V |
- |
161 900 zł |
178 900 zł |
187 900 zł |
1.6 T-GDI HEV 230 KM 6AT FWD |
- |
162 900 zł |
179 900 zł |
187 900 zł |
1.6 T-GDI HEV 230 KM 6AT AWD |
- |
171 900 zł |
188 900 zł |
196 900 zł |
1.6 T-GDI PHEV 265 KM 6AT AWD |
- |
194 900 zł |
209 900 zł |
217 900 zł |
Największą różnicę w cenie – 15 tys. zł – w cenie widać w cenie topowe odmiany PHEV. W pozostałych wersjach wyposażenia różnice są niższe i wynoszą około 1000-2000 zł.
Hyundai Tucson i Kia Sportage - wyposażenie
Porównamy teraz wyposażenie standardowe Hyundai Tucson N Line i Kia Sportage GT Line, oba wyposażone w hybrydowy (HEV) układ napędowy generujący łącznie 230 KM. Do rozdzielania napędu na koła przedniej osi służy automatyczna, sześciobiegowa skrzynia biegów. Ocenimy niektóre elementy wyposażenia standardowego obu modeli. Różnica w cenie wynosi 10 000 zł - Hyundai kosztuje 197 900 zł, a Kia 187 900 zł.
Parametr |
Kia Sportage GT Line |
Hyundai Tucson N Line |
Cena |
187 900 zł |
197 900 zł |
Światła LED (do jazdy dziennej, mijania, drogowe, tylne) |
TAK |
TAK |
Światła adaptacyjne mijania i drogowe |
TAK |
NIE |
Automatyczne światła drogowe |
TAK |
TAK |
Kamera cofania |
TAK |
TAK |
System kamer 360° |
NIE (opcja, Pakiet Drive Wise Plus, 6 500 zł) |
NIE (opcja, Pakiet Luxury, 11 500 zł) |
Automatyczna klimatyzacja trójstrefowa |
TAK |
TAK |
Panel do obsługi nawiewów klimatyzacji z tyłu |
TAK |
TAK |
19-calowe felgi aluminiowe |
NIE (18 cali) |
TAK |
System multimedialny |
TAK (12,3 cala) |
TAK (10,25 cala) |
System audio premium |
NIE (opcja, Harman Kardon, 2 500 zł) |
NIE (opcja, System Premium Audio KRELL, Pakiet Luxury, 11 500 zł) |
Apple Car Play/Android Auto |
TAK |
TAK |
Elektrycznie unoszone drzwi bagażnika |
TAK |
NIE (opcja, 2 300 zł) |
Dach panoramiczny |
NIE (opcja, 4 000 zł) |
NIE (opcja, pakiet SUN, 4 900 zł) |
Podgrzewane przednie siedzenia |
TAK |
TAK |
Podgrzewane tylne siedzenia |
TAK |
TAK |
Wentylowane przednie siedzenia |
NIE (opcja, Pakiet Premium, 5 500 zł) |
NIE (opcja, Pakiet Luxury, 11 500 zł) |
Bezprzewodowa ładowarka do telefonów |
TAK |
TAK |
Skórzana tapicerka |
TAK |
TAK (Tapicerka skórzano-zamszowa N Line) |
Cyfrowe zegary |
TAK (12,3 cala) |
TAK (10,25 cala) |
Aktywny tempomat |
TAK |
TAK |
Hyundai Tucson N Line i Kia Sportage GT Line to, jak można stwierdzić po tabeli, bardzo dobrze wyposażone pojazdy. Jedną z godnych uwagi cech jest zakrzywiony panel składający się ze zintegrowanych dwóch 12,3-calowych ekranów, w tym wyświetlacz zegara cyfrowego "Supervision Cluster" i centralnego od systemu infotainment. Hyundai ma bardziej tradycyjne podejście z dwoma osobnymi ekranami o przekątnej 10,25 cala dla wskaźników i systemu multimedialnego.
Ponadto samochody są wyposażone w trójstrefową klimatyzację, bezprzewodową ładowarkę do smartfona, reflektory LED i automatyczne światła drogowe. Kia Sportage posiada również adaptacyjne światła mijania i drogowe. Wszystko to w cenie poniżej 200 tys. zł, która może wzrosnąć w zależności od dodatkowych elementów wyposażenia, takich jak lakier metaliczny, system audio premium, wentylowane fotele przednie czy elektrycznie sterowany szklany dach.
Podsumowanie
Zarówno Hyundai Tucson, jak i Kia Sportage cieszyły się w poprzednich wcieleniach ogromną popularnością w Polsce. Najnowsze wydania tych kompaktowych SUV-ów przeszły radykalne zmiany, które można nwzwać wręcz rewolucyjnymi. Oba są wyjątkowymi samochodami i ciężko jednoznacznie wskazać, który z koreańskich SUV-ów jest lepszym wyborem.
Zresztą ich najnowsze wcielenia wciąż są hitami sprzedaży - na Kię Sportage zdecydowało się w 2022 roku aż 11 176 osób, co czyni ją nie tylko najpopularniejszym SUV-em w Polsce, ale także trzecim najpopularniejszym nowym samochodem w ogóle, zaraz za Toyotami Corollą i Yaris. Równie dobrze przyjał się Hyundai Tucson, którego w 2022 roku wybrało 9197 klientów, co daje mu 7. lokatę w rankingu najpopularniejszych nowych samochodów w Polsce (oba pojazdy są najpopularniejszymi modelami danej marki).