Gwarancja na chińskie samochody - zestawienie
Wielu chińskich producentów oferuje długoterminową gwarancję na swoje pojazdy – niekiedy sięgającą nawet 7 lat. Co musisz wiedzieć o warunkach gwarancji, zanim podpiszesz umowę zakupu?

Chińskie marki zdobywają coraz większy udział w polskim rynku motoryzacyjnym. Od początku 2025 roku zarejestrowano w Polsce blisko 4200 chińskich samochodów, co przekłada się na niemal 5% udziału w rynku. Klienci przyciągani są przede wszystkim atrakcyjną ceną, ale i obietnicą wieloletniej gwarancji. W praktyce jednak warunki tej ochrony różnią się w zależności od producenta. Przyglądamy się, co faktycznie oferują najpopularniejsze chińskie marki dostępne w Polsce.
MG – gwarancja
Producent MG zapewnia 7-letnią gwarancję z limitem do 150 000 km, obejmującą wszystkie rodzaje napędów: spalinowy, hybrydowy oraz elektryczny. Jak podaje MG, ochrona obejmuje “wszystkie podzespoły pojazdu, w tym również akumulator wysokonapięciowy, z wyłączeniem części wskazanych w rozdziale dotyczącym wyłączeń”. Producent zaznacza również, że pojemność akumulatora trakcyjnego w okresie gwarancyjnym nie powinna spaść poniżej 70%. Zachowanie gwarancji uzależnione jest od regularnych serwisów w ASO producenta oraz od nieużywania pojazdu w zawodach sportowych (wyścigi, rajdy i współzawodnictwa). Gwarancja na lakier wynosi 3 lata lub 72 000 km, natomiast na perforację – 7 lat.
7-letnią gwarancją nie są objęte:
- elementy, które wymagają wymiany lub konserwacji z powodu uszkodzenia lub które uległy zwyczajnemu zużyciu (m.in. akumulator 12 V, klocki hamulcowe, żarówki, pióra wycieraczek) są objęte 2-letnią gwarancją lub do momentu, gdy ich wiek lub przebieg będzie wymagał wymiany zgodnie z harmonogramem konserwacji;
- części karoserii uszkodzone przypadkowo – wyjątkiem jest naprawienie ich zgodnie z zaleceniami MG;
- systemy informacyjno-rozrywkowe i systemy wspomagające kierownice, które objęte są gwarancją na 36 miesięcy lub do przebiegu 72 000 km;
- korozja wynikająca z montażu akcesoriów niezgodnych z wytycznymi MG Motor;
- wymiana paliw, płynów, smarów i olejów – chyba, że są powiązane bezpośrednio z naprawą;
- awaria spowodowana niewłaściwą konserwacją;
- szkody spowodowane przez tzw. siłę wyższą – kradzież, wypadek, zaniedbanie czy wandalizm;
- zwykłe zużycie eksploatacyjne;
- koszty demontażu, chyba że są uzasadnione roszczeniem gwarancyjnym;
- samochody naprawiane nieautoryzowanie lub zmodyfikowane bez zgody MG Motor lub uznane za szkodę całkowitą;
- pojazdy, które przekroczyły przebieg gwarancyjny;
- regulacja geometrii zawieszenia, wyważenie kół oraz ustawienia paneli nadwozia objęte są gwarancją na 1 miesiąc lub 1000 km (co nastąpi zdecydowanie wcześniej).
Przeglądy samochodu marki MG muszą odbywać się co rok lub po przejechaniu 24 000 km. Pierwszy przegląd, w zależności od dealera to koszt między 1200 a 1500 zł.
BAIC – gwarancja
BAIC oferuje swoim klientom 5-letnią gwarancję z limitem do 100 000 km. Wraz z nią klienci otrzymują 5-letnią ochronę powłoki lakierniczej oraz 10-letnią gwarancję na perforację nadwozia.
Producent wskazuje, że gwarancja nie obejmuje bieżącej i okresowej obsługi pojazdu, w tym:
- wymianę elementów zużywających się w trakcie eksploatacji samochodu: wkład filtra powietrza, świece zapłonowe, końcówki wtryskiwaczy, bezpieczniki, paski napędów, żarówki, szczotki alternatora i rozrusznika, okładziny hamulcowe, tarcze hamulcowe, części gumowe (oprócz elementów zawieszenia silnika), tarcze sprzęgła, filtry oleju i wszystkie inne elementy filtrujące, których wymianę przewiduje schemat okresowej obsługi samochodu;
- czyszczenie systemu paliwowego;
- regulację geometrii zawieszenia;
- regulację silnika;
- sprawdzanie układu hamulcowego i jego regulację.
Dla modelu BAIC Beijing 5 przeglądy należy przeprowadzać co rok lub po przejechaniu 20 000 km. Koszt pierwszego przeglądu to ok. 1250 zł, drugi ok. 2300 zł, trzeci ok. 2250 zł, czwarty ok. 2400 zł, a piąty ponownie ok. 1250 zł. Koszty te warto uwzględnić przy decyzji zakupowej.
Omoda/Jaecoo – gwarancja
Pojazdy marek Omoda i Jaecoo objęte są 7-letnią gwarancją do 150 000 km lub 3-letnią bez limitu przebiegu – w zależności od wybranej opcji. Gwarancja na lakier wynosi 3 lata, a na perforację – aż 12 lat. Części zamienne mają 2-letnią gwarancję bez limitu kilometrów. Dla pojazdów z napędem elektrycznym, hybrydowym i typu plug-in obowiązuje gwarancja na akumulatory przez 8 lat lub do 160 000 km. Kondycja akumulatorów w czasie gwarancyjnym nie może jednak spaść poniżej 75%.
Przeglądy przeprowadzane są co 12 miesięcy lub po przejechaniu 15 000 km. Koszt pierwszego przeglądu to 900 zł, drugiego – 1300 zł, trzeciego – ponownie 900 zł, czwartego – 3200 zł, a piątego – 1300 zł. W przypadku Jaecoo 7 drugi i czwarty przegląd są nieco droższe (1350 zł) ze względu na dodatkową wymianę filtrów przeciwpyłkowych.
BYD – gwarancja
BYD udziela gwarancji na swoje samochody na 6 lat lub 150 000 km. Baterie pojazdu objęte są 8-letnią gwarancją lub limitem kilometrów do 200 000 – ich żywotność nie może jednak spaść poniżej 70%. Interesujący jest fakt, że BYD udziela 8-letniej gwarancji na jednostkę napędową, jednak limit kilometrów również wynosi 150 000. Na perforację nadwozia obowiązuje 12-letnia gwarancja bez limitu kilometrów, a klasyczny akumulator ma 2-letnią gwarancję do 20 000 km.
Niektóre elementy samochodu zostały objęte gwarancją na 4 lata lub do 120 000 km. W tej grupie znalazły się:
- lampy LED;
- zespół portu ładowania AC/DC;
- złącze portu ładowania USB;
- filtr przeciwpyłkowy zbiornika węglowego;
- zespół podgrzewacza paliwa;
- zawieszenie;
- przegub kulowy;
- system multimedialny;
- amortyzator;
- pasek silnika;
- osłona/tuleja przeciwpyłowa;
- łożysko wysprzęglające;
- łożysko koła;
- tachometr PM2.5;
- moduł monitorowania ciśnienia w oponach.
W przypadku modelu BYD Seal U DM-i FWD co 15 000 km lub co rok należy wykonać wymianę oleju silnikowego wraz z filtrami, co wiąże się z kosztem ok. 800 zł. Co 30 000 km lub co 2 lata producent przewiduje kompleksowy przegląd okresowy, którego koszt to około 2 600 zł. Przy przebiegu 45 000 km przewidziana jest wymiana oleju oraz świec zapłonowych, co wiąże się z wydatkiem rzędu 1 300 zł. Po czterech latach użytkowania lub przy przebiegu 60 000 km należy wykonać rozszerzony przegląd, który dodatkowo obejmuje wymianę oleju w przekładni. Koszt takiego przeglądu wynosi ok. 3 200 zł. Kolejny duży serwis przewidziano na 90 000 km lub po 6 latach, którego koszt wynosi ok. 3 600 zł. Niezależnie od harmonogramu przeglądów, wymiana oleju między nimi to koszt ok. 800 zł.
Forthing – gwarancja
Forthing oferuje 5-letnią gwarancję z limitem do 150 000 km. Na lakier samochodu obowiązuje 3-letnia gwarancja do 100 000 km przebiegu. Perforacja nadwozia objęta jest 5-letnią gwarancją do 150 000 km. Akumulator natomiast ma 3-letnią gwarancję lub do 20 000 km.
Producent udziela również 3-letniej gwarancji lub do 100 000 km na takie elementy jak:
- części układów silnika (oprócz szybko zużywających się części);
- części przekładni (oprócz obudowy skrzyni biegów);
- części elektryczne (oprócz szybko zużywających się części);
- tarcza dociskowa sprzęgła;
- sprężyna zawieszenia;
- wahacze;
- łączniki stabilizatora;
- łożyska;
- amortyzatory;
- zawiasy drzwi;
- elementy wykończenia wnętrza;
- części z tworzyw sztucznych;
- części gumowe;
- poszycia siedzeń;
- uszczelki;
- czynnik chłodniczy;
- piasty;
- tarcza/bęben hamulcowy;
- kompresor oraz przewody klimatyzacji.
Pierwszy przegląd pojazdu Forthing T-Five odbywa się po 5000 km i kosztuje 850 zł. Drugi – po 15 000 km lub po roku – to także wydatek 850 zł. Warto zauważyć, że pierwszy przegląd wypada znacznie wcześniej niż u konkurencji.
Co musisz wiedzieć przed podpisaniem umowy na zakup chińskiego samochodu? Twoje prawa i ważne kruczki
Choć gwarancje oferowane przez chińskich producentów wyglądają bardzo atrakcyjnie, przed podpisaniem umowy warto dokładnie zapoznać się z ich warunkami. Kluczowe znaczenie mają wyłączenia gwarancyjne, które mogą znacznie ograniczyć zakres ochrony – często dotyczą one elementów eksploatacyjnych, a także sytuacji, w których pojazd był użytkowany niezgodnie z przeznaczeniem lub serwisowany poza autoryzowaną siecią.
Warto również podkreślić, że zgodnie z polskim prawem – niezależnie od warunków gwarancji producenta – każdy konsument ma prawo do rękojmi za wady fizyczne i prawne produktu przez okres 2 lat od daty zakupu. Oznacza to, że jeśli pojazd okaże się wadliwy, możesz dochodzić swoich praw bezpośrednio u sprzedawcy, a nie tylko u producenta. W wielu przypadkach rękojmia daje szerszą ochronę niż sama gwarancja – m.in. nie wymaga ona wykonywania przeglądów w ASO.
Podpisując umowę, zwróć szczególną uwagę na zapisy dotyczące zakresu gwarancji, jej długości, ograniczeń przebiegu, a także kosztów i częstotliwości przeglądów. Warto również zadać sprzedawcy pytania o możliwość utraty gwarancji w razie drobnych modyfikacji auta (np. montażu haka), o procedury reklamacyjne oraz dostępność części zamiennych.
Pamiętajmy również, że nie tylko chińscy producenci oferują długi czas gwarancji z licznymi wyłączeniami – taką praktykę stosują również producenci koreańscy. Na obecną chwilę trudno jest stwierdzić, jak gwarancja na chińskie auta będzie realizowana w praktyce i jak często będzie konieczne skorzystanie z niej. To z kolei pokażą dopiero najbliższe lata, wraz ze zwiększeniem popularności chińskich samochodów na polskim rynku.