Nowa Dacia Duster pokazana. Hit kompaktowych SUV-ów idzie z duchem czasu
Jedno z ulubionych aut Polaków doczekało się właśnie nowego wcielenia. Najnowsza Dacia Duster zyskała niemal pod każdym względem i poszła z duchem czasu. Hybryda, nowoczesne wyposażenie i ciekawszy design - to tylko niektóre z wielu zmian.

Z artykułu dowiesz się o:
Krótko o fenomenie modelu
Nie ulega żadnej wątpliwości, że Dacia bardzo zyskała dzięki Renault. Wprowadzenie pierwszej generacji Dustera w 2010 roku okazało się strzałem w dziesiątkę - budżetowy kompaktowy SUV w cenie poniżej 40 000 zł z miejsca stał się hitem sprzedaży. Do tej pory sprzedano ponad 2,2 miliona Dusterów obu generacji. Nic zatem dziwnego, że II wcielenie z 2017 roku nie przyniosło wielu zmian w wyglądzie. Te nastąpiły dopiero wraz z premierą najnowszej III generacji Dustera, choć z przodu od razu poznamy, z jaką marką mamy do czynienia. O tym, jak ważny jest Duster dla Dacii, świadczą statystyki sprzedaży. W pierwszym półroczu 2023 r. sprzedano aż 86 872 egzemplarze Dustera, co daje mu 10. miejsce w rankingu najpopularniejszych nowych aut w Europie. Warto dodać, że od 2018 roku Duster jest najlepiej sprzedającym się SUV-em wśród klientów detalicznych w Europie. Jeszcze lepiej rumuński SUV radzi sobie w Polsce, gdzie w tym samym czasie sprzedano 5174 sztuki, czyniąc go 6. najpopularniejszym nowym autem nad Wisłą. Nowa generacja tylko może poprawić te wyniki.
Dacia Duster 2024 - stylistyka
Przód nowego SUV-a bardziej wygładzono w stylu Joggera, jednak wciąż prezentuje się on masywnie i od razu rozpoznamy, z jakim modelem mamy do czynienia. Nie zabrakło oczywiście charakterystycznych LED-ów do jazdy dzennej w kształcie litery Y. Ciekawie prezentują się także wyburzeszenia po bokach maski nadające autu bojowego charakteru oraz duży wlot powietrza w zderzaku. W stylistyce Dustera III odnajdziemy nawiązania do koncepcyjnego SUV-a Bigster z 2021 roku, zwłaszcza w postaci wystających tylnych lamp w kształcie zagiętej litery C, które zachodzą na tylne nadkola.Tylną szybą dosyć mocno pochylono i wieńczy ją spojler dachowy z wcięciem w środkowej części. Wyraziste kształty Dustera z pewnością czynią SUV-a Dacii dojrzalszym i nowocześniejszym, do tego atrakcyjniejszym dla oka.

Dacia Duster 2024 - dane techniczne
Sylwetka przypominać może niektórym Nissana Qashqaia. Nowością są ukryte w słupkach C klamki tylnych drzwi. Ciekawie prezentują się także kanciaste nadkola. Co ważne, zachowano detal z poprzednika w postaci plastikowych wstawek na przednich drzwiach z napisem DUSTER. Nie zmieniły się natomiast gabaryty nadwozia. Nowy Duster nadal mierzy 4343 mm długości, zaś jego bagażnik liczy 472 litry, a więc tylko nieco więcej niż w poprzedniku. Rozstaw osi liczy 2657 mm. Duster bazuje na nowej platformie CMF-B znanej z Renault Clio czy Dacii Jogger. Dzięki niej wnętrze urosło, a pod maską zagościły napędy hybrydowe.

Dacia Duster 2024 - wnętrze
Sporo zmieniło się natomiast w kabinie. Zyskała ona zupełnie nowy projekt, jest jeszcze bardziej kanciasta i masywna, jednocześnie prezentuje się nowocześniej. Co prawda nadal mamy twarde plastiki, jednak zamiarem producenta było stworzenie trwałego i łatwego do utrzymania w czystości wnętrza. Przez szerokie zastosowanie twardych tworzyw i tapicerkę kabina Dustera sprawia wrażenie surowej. Przed kierowcą znalazł się 7-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów, zaś centrum sterowania stanowi nowy 10,1-calowy dotykowy ekran systemu infotainment (największy w historii Dacii). Pochylono go lekko w stronę kierowcy. Obok znajdziemy specjalny uchwyt na telefon. Do tego Zastosowano też nową kierownicę. Na szczęście pozostawiono na niej fizyczne przyciski. Cieszy też obecność fizycznych przełączników do obsługi klimatyzacji. Uwagę zwraca zgrabny joystick od automatycznej przekładni.

Dacia Duster 2024 - wyposażenie
Rumuński producent zaprezentował dodatkowe wyposażenie dostępne dla Dacia Duster - chodzi o pakiet sypialny, ten sam, który dostępny jest przy zamówieniu Dacia Jogger. Co obejmuje? pakiet Sleep to akcesoria z gamy InNature, które zostały dopasowane do wnętrza nowej Dacii Duster z napędem 4x2 oraz 4x4, oraz dla modeli hybrydowych bez koła zapasowego. Pakiet obejmuje drewnianą skrzynię, która tworzy podwójne łóżko z rozkładanym materacem (długość 190 cm, szerokość 130 cm; waga pakietu 50 kg). Ponadto, w cenniku pojawiła się opcja dokupienia namiotu montowanego na klapie bagażnika, która rozszerza przestrzeń sypialną dla dodatkowych dwóch osób oraz rolety zaciemniające.
Pakiet Sleep Dacia Duster - cennik
- skrzynia i materac 8740 zł
- namiot 1600 zł
- rolety 825 zł
Do dyspozycji mamy aż 4 podświetlane wejścia USB-C, indukcyjną ładowarkę, 6-głośnikowy system audio oraz bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto. Wśród opcji znajdziemy ogrzewanie kierownicy, foteli czy przedniej szyby (niestety sterujemy nimi tylko z pozycji centralnego ekranu). Wśród opcji znalazł się znany z Joggera pakiet Sleep Pack. Obejmuje on rozkładane podwójne łóżko, stół i miejsce do przechowywania. Dacia twierdzi, że skonfigurowanie wszystkiego zajmuje mniej niż dwie minuty. W odmianie Extreme znajdziemy specjalną zmywalną tapicerkę microcluod przypominającą połączenie ekoskóry i mikrofibry. Ciekawostką we wnętrzu Dustera jest też rozwiązanie YouClip, czyli opracowany przez Dacię uniwersalny system zaczepu, pozwalający na montaż różnych akcesoriów.
Dacia Duster 2024 - silniki i parametry offroadowe
W niepamięć poszedł znany z poprzednika diesel 1.5 dCi. Zamiast tego Duster 2024 będzie oferowany z turbodoładowanym silnikiem TCe o pojemności 1,2 litra i mocy 130 KM. Ta trzycylindrowa jednostka pracuje w cyklu Millera i wykorzystuje konfigurację miękkiej hybrydy. Można go nabyć z napędem na przednie lub na cztery koła z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Dacia twierdzi, że zużycie paliwa spadło o 10% w porównaniu z niezelektryfikowaną wersją tego samego silnika, a osiągi są teraz lepsze. Oprócz tego możemy też liczyć na dobrze znaną odmianę 1.0 TCe z instalacją LPG rozwijającą 100 KM, również sparowaną z 6-biegową skrzynią manualną. Zaoferuje ona nawet 1300 km łącznego zasięgu. Bak ma 50 litrów, a zbiornik LPG również tyle samo. Zbiornik paliwa umieszczono pod tylną kanapą, a zbiornik na LPG pod podłogą bagażnika, dzięki czemu nie ucierpiała jego pojemność.
Główną nowością w gamie jest hybrydowa odmiana znana z Joggera, bazująca na silniku 1.6. Współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi i ma baterie o pojemności 1,2 kWh. Duster Hybrid rozwija 143 KM. Dacia twierdzi, że zużycie paliwa zmniejsza się średnio o 20%, a w jeździe miejskiej nawet o 40%. Rumuńska marka szacuje, że przez 80% czasu w mieście będziesz jeździć na prądzie.
Sporym atutem Dustera były lepsze niż u konkurencji parametry terenowe i tak jest i w tym przypadku. Prześwit liczy aż 217 mm, a do wyboru będą też odmiany z napędem 4WD. Kąt natarcia wynosi 31 stopni, a zejścia 36 stopni. Duster posiada nawet system kontroli prędkości zjazdu, który automatycznie dostosowuje prędkość, aby umożliwić płynny zjazd. Działa w zakresie prędkości od 0 do 30 km/h i można go włączyć nawet podczas cofania. Do wyboru jest także pięć trybów jazdy: Auto, Śnieg, Błoto/piasek, Off-Road i Eco.
Do wyboru 4 wersje, ceny poznamy w lutym
W gamie Dustera znajdą się 4 wersje wyposażenia: Essential, Expression, Extreme oraz Journey. Przedstawiciele Dacii twierdzą, że nowy Duster bazowo kosztować ma poniżej 20 000 euro. Więcej szczegółów poznamy na początku 2024 roku, a oficjalne ceny w lutym. Rywalami Dacii Duster będą Suzuki S-Cross, Skoda Karoq, Toyota C-HR czy Citroen C5 Aircross.
Aktualizacja z dnia 26 marca 2024 - nowa Dacia Duster już w sprzedaży. Znamy ceny
Sprzedaż nowej Dacii Duster w Polsce właśnie ruszyła. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów w czerwcu. Co ciekawe, bazowa wersja Essential z silnikiem 1.0 ECO-G o mocy 100 KM kosztuje od 79 900 zł, czyli dokładnie tyle samo co w przypadku poprzednika. Poniżej prezentujemy tabelę z cennikiem poszczególnych wersji silnikowych i wyposażeniowych nowego Dustera:
Silnik Napęd Essential Expression Extreme Journey 1.0 ECO-G 100 4x2 79 900 zł 87 900 zł 93 900 zł 93 900 zł 1.2 TCe 130 4x2 - - 100 900 zł 100 900 zł Hybrid 140 4x2 - - 117 400 zł 117 400 zł 1.2 TCe 130 4x4 - - 112 400 zł 112 400 zł Wyposażenie standardowe wersji Essential obejmuje m.in.:
- ABS / AEBS / LKA / LDWS / DDAW / ISA / AFU / ESP
- 6 poduszek powietrznych
- Klimatyzację manualną
- Media Control: radio, USB-C, Bluetooth, 4 głośniki)
- Regulację fotela kierowcy na wysokość
- Kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach
- Tylne czujniki parkowania
- Tempomat
- Elektryczne szyby z przodu
- Relingi dachowe
- Kanapę dzieloną 1/3-2/3
- Felgi stalowe 16
Wyposażenie standardowe wersji Expression obejmuje m.in.:
- Kamerę cofania
- Automatyczne wycieraczki
- Listwy ochronne na drzwiach
- Elektryczne szyby z tyłu
- Cyfrowy, kolorowy zespół zegarów 7”
- Media Display z 10” dotykowym ekranem, bezprzewodową replikacją oraz usługami zdalnymi
- Konsolę centralną ze podłokietnikiem i schowkiem
- Felgi aluminiowe 17”
- 6 punktów mocowania YouClip
Wyposażenie standardowe wersji Extreme obejmuje m.in.:
- Automatyczną klimatyzację
- Automatycznie składane lusterka
- Automatyczne światła drogowe
- Kartę Keyless Entry
- Fotel kierowcy z ledźwia, fotel pasażera z reg. wysokości
- YouClip 3w1
- Modułowe relingi dachowe
- Łatwoczyszczącą tapicerkę MicroCloud
- Gumowe dywaniki i wkład do bagażnika
Wyposażenie standardowe wersji Journey obejmuje m.in.:
- Automatyczną klimatyzację
- Automatycznie składane lusterka
- Automatyczne światła drogowe
- Kartę Keyless Entry
- Ładowarkę indukcyjną
- Automatyczny hamulec postojowy
- Media Nav Live: nawigacja on-line na 8 lat, 6 głośników, system audio Arkamys 3D Sound, App Store Dacia
- Felgi aluminiowe 18"
Dacia Duster w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Dacii Duster w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na spore rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę Dacia Duster leasing na Nowyosobowy.pl
Dacia Duster - krótko o historii modelu
Dacia Duster I zadebiutowała w 2009 roku, a trafiła na rynek w 2010 r. jako pierwszy SUV tej marki. Duster został zbudowany na bazie płyty podłogowej pierwszej generacji modelu Logan. Charakterystycznym elementem pojazdu jest masywny, zaakcentowany nadkolami przód. Wersje z napędem 4x4 otrzymały układ napędowy od siostrzanego producenta – Nissana. Po raz pierwszy do listy wyposażenia modeli Dacii wprowadzono system ESP oraz filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych. Również prosta kabina nawiązuje do Logana. W 2013 roku zaprezentowano wersję po liftingu. Odnowiony pas przedni wzbogaciły także nowe wkłady reflektorów z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej, a zmiany w wyglądzie zewnętrznym zwieńczyły inne wkłady tylnych świateł, nowa listwa na klapie bagażnika oraz nowe lusterka boczne. W kabinie pojawiła się nowa deska rozdzielcza, zaprojektowana z myślą o Dusterze. Poprawiono wyposażenie opcjonalne m.in. o tempomat, nawigację, czujniki parkowania z tyłu czy skórzaną tapicerkę. W gamie znalazły się warianty FWD i 4WD oraz silniki benzynowe 1.2 TCe i wolnossący 1.6 oraz diesel 1.5 dCi.
W 2017 roku zadebiutował Duster II. Przybrał on ewolucyjny design względem poprzednika, podobne są też wymiary. Charakterystycznym elementem jest wypełnienie nowych tylnych lamp, a także chromowany grill. Kabinę zaprojektowano od podstaw. Jest ona bardziej kanciasta i masywna. Znakiem szczególnym są trzy oddzielne nawiewy, a także duży ekran dotykowy oraz panel klimatyzacji zapożyczony z o wiele nowszych, niż dotychczas, modeli Renault. We wrześniu 2021 zadebiutował Duster II po liftingu. W gamie znalazły się wersje FWD i 4WD oraz silniki benzynowe 1.0 TCe, 1.3 TCe oraz 1.6, a także odmiana 1.0 TCe z LPG i diesel 1.5 dCi.