Test: Peugeot 3008 GT Hybrid4 - walka na hybrydy
O tym, że Japończycy tworzą najlepsze hybrydy na rynku, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Od kilku lat w hybrydy plug-in mocno poszli też Francuzi. Czy Peugeot 3008 Hybrid4 okaże się godnym rywalem Suzuki Acrossa?

Z testu dowiesz się o:
Peugeota 3008 sprawdzałem już kilka miesięcy temu. Tak, była to identyczna specyfikacja GT, a więc w kolorze białej perły z pakietem Black, jednak z bazowym silnikiem 1.2 PureTech. Auto wciąż wygląda atrakcyjnie, mimo, że następcę już pokazano i lada moment trafi on na rynek (swoją drogą wygląda on naprawdę intrygująco). Niemniej aktualny 3008 mimo starszego wieku konstrukcji wciąż wygląda ciekawiej od stonowanego Acrossa.
Przeczytaj więcej o Peugeocie 3008: Peugeot 3008 1.2 PureTech GT EAT8 test na Superauto.pl
Hybrydowego Peugeota 3008 poznamy raptem po paru detalach
Odmianę hybrydową poznamy w zasadzie po napisach Hybrid4 na klapie bagażnika, przednich nadkolach i klapce na lewym tylnym nadkolu skrywającej gniazdo do ładowania baterii.

Peugeot 3008 Hybrid4 2023 - wymiary i bagażnik
Peugeot 3008 Hybrid4 jest mniejszy od Acrossa. Mierzy on bowiem 4447 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2675 mm, a więc jest o prawie 20 cm krótszy od Acrossa. Nie dziwi zatem fakt, że i bagażnik jest mniejszy. W Peugeocie liczy on 395 litrów, czyli o prawie 100 l mniej niż w japońskim SUV-ie. Dla porównania w spalinowym 3008 bagażnik ma 520 litrów.

Przeczytaj więcej o Suzuki Acrossie: Suzuki Across Elegance test na Superauto.pl
W kabinie również tylko parę detali świadczących o hybrydzie, niezmiennie imponują materiały
Kabina 3008 jest lepiej wykonana i zdecydowanie lepiej wygląda niż ta w Acrossie. Mimo wieku konstrukcji auto wciąż imponuje jakością wykończenia. Wnętrze ożywiają seryjne w wersji GT wstawki z szarej alcantary i aluminium. Mamy oczywiście typowy dla Peugeota i-Cockpit, jednak wiek konstrukcji poznamy po dość przestarzałych multimediach z 8-calowym dotykowym ekranem czy wejściach USB-A. Hybrydę Peugeota poznamy po trybie B w selektorze skrzyni biegów i dedykowanych trybach jazdy: Hybrid, Sport, Electric oraz 4WD.

Przestronność jak na gabaryty auta jest dobra, fotele bardzo komfortowe, nawet bardziej niż w Acrossie, jednak miejsca z tyłu nie ma aż tyle co w większym Suzuki.
Ergonomia odstaje za to od Suzuki I Toyoty
Peugeot przegrywa z Suzuki pod względem ergonomii obsługi, gdyż klimatyzacją sterujemy za pomocą dotykowego ekranu, a sam i-Cockpit nie każdemu przypadnie do gustu, gdyż niektórym osobom kierownica może zasłaniać zegary. Bardzo ciekawe i wygodne są za to wykonane z aluminium przyciski-funkcyjne w stylu lotniczym.

Peugeot 3008 Hybrid4 GT 2023 - wyposażenie
Wyposażenie topowej wersji GT jest porównywalne z Acrossem, choć w Peugeocie mamy więcej wysmakowanych detali, jak np. oświetlenie ambiente wzdłuż panoramicznego dachu, który jest opcją za 5400 zł. Same fotele z certyfikatem AGR i pamięcią ustawień mają wysuwaną podpórkę pod uda i podgrzewanie, są po prostu świetne. Wykonano je z alcantary i skóry Nappa (10 900 zł). Oczywiście mamy szereg asystentów i systemów bezpieczeństwa, a także zestaw kamer 360 stopni z czujnikami oraz asystentem parkowania, jednak oferują one przeciętną jakość obrazu. Podobnie jak w Suzuki, zabrakło indukcyjnej ładowarki (opcja za 400 zł) i wejść USB-C (z przodu mamy tylko jedno USB-A).

Peugeot 3008 Hybrid4 2023 - osiągi i spalanie
Sercem Peugeota 3008 Hybrid4 jest układ hybrydowy PHEV oparty na turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.6 o mocy 200 KM i dwóch silnikach elektrycznych. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 8-stopniowej automatycznej przekładni. Łącznie układ rozwija 300 KM oraz 520 Nm. Przyspieszenie od 0 od 100 km/h zajmuje 5,9 s, a prędkość maksymalna to 235 km/h.

W praktyce trudno narzekać na osiągi, jednak skrzynia potrafi mieć zwłokę przy kickdownie i od czasu do czasu szarpnąć .Szczerze mówiąc mam wrażenie, że napęd Acrossa działał płynniej i oferował podobne osiągi, mimo braku turbodoładowania i większych gabarytów pojazdu (zresztą na papierze również jest podobnie). Szkoda tylko, że na wolnych obrotach słyszymy nieprzyjemny warkot jednostki napędowej, która mimo 4 cylindrów niewiele różni się kulturą pracy od trzycylindrówek. Tu znowu widać przewagę Acrossa.
Zasięg na prądzie nie jest mocną stroną Peugeota. Wynosi on zaledwie 40 km, czyli dwukrotnie mniej niż w Suzuki. Peugeot ma jednak mniejsze baterie (12,9 vs 18,1 kWh w Suzuki). W mieście 3008 w trybie hybrydowym z naładowanymi bateriami potrafi spalić zaledwie 2,7 l/100 km, a na drogach lokalnych 3,9 l/100 km. W cyklu mieszanym Peugeot 3008 spalił całkiem rozsądne 6,6 l/100 km, a więc podobnie co Suzuki. Na autostradzie jednak francuska hybryda z pustymi bateriami paliła około 8 l/100 km, a więc o ok. litr więcej od japońskiego SUV-a. Bak ma zaledwie 43 litry pojemności (10 l mniej niż w spalinowym).
Układ jezdny in plus, praca układu hybrydowego in minus
Przede wszystkim jednak hybryda powinna działać maksymalnie płynnie, a w przypadku Peugeota tego nie otrzymujemy, zwłaszcza, gdy mamy rozładowane baterie. Wówczas przy poruszaniu się w korku co chwilę doświadczamy nieprzyjemnego szarpania, gdyż jednostka spalinowa co chwilę włącza się i wyłącza, sama skrzynia również nie grzeszy płynnością i w efekcie komfort jazdy jest zaburzony. Pod tym względem Peugeot odstaje mocno od dopracowanej hybrydy Suzuki i Toyoty.

Na drodze Peugeot 3008 jest zwinniejszy i prowadzi się pewniej od Suzuki, jednocześnie jest co najmniej równie komfortowy. Jego układ kierowniczy jest bardziej bezpośredni, a hamulce lepsze. Pod względem układu jezdnego Peugeot zatem wygrywa. Poszczególne tryby jazdy zmieniają charakterystykę pojazdu – najlepsze osiągi w trybach Sport i 4WD, optymalny na co dzień tryb Hybrid, a w trybie elektrycznym pojedziemy maksymalnie 135 km/h. Podczas manewrowania w ciasnych miejskich zaułkach doceniłem małą filigranową kierownicę i progresywny układ kierowniczy.
Peugeot 3008 Hybrid4 GT 2023 - cena i rywale
Peugeot 3008 Hybrid4 występuje tylko w topowej wersji GT kosztującej od 246 650 zł, a nasz egzemplarz wraz z opcjami wyceniono na 279 850 zł, czyli praktycznie tyle samo co Acrossa.
Toyota RAV4 PHEV o mocy 306 KM kosztuje od 256 900 zł, zaś korzystający z tego samego napędu co Peugeot Opel Grandland GSe kosztuje 259 100 zł. Grandland jest bliźniakiem technicznym Peugeota (oba auta są identycznej wielkości i mają ten sam rozstaw osi).
Peugeot 3008 2023 vs Kia Sportage 2023
Kia Sportage PHEV o mocy 265 KM kosztuje 218 900 zł za wersję GT Line. Kia jest trochę większa od Peugeota, ale mniejsza od Suzuki – mierzy 4515 mm długości, a jej rozstaw osi liczy 2680 mm. Bagażnik odmiany PHEV pomieści od 540 do 1715 litrów. Podobnie jak w przypadku Peugeota, bazę dla napędu hybrydowego stanowi 1.6-litrowa turbodoładowana jednostka benzynowa rozwijająca 180 KM i 265 Nm i współpracuje ona z silnikiem elektrycznym oferującym 91 KM oraz 304 Nm. Łączna moc układu wynosi 265 KM, a maksymalny moment obrotowy to 350 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,2 s, a prędkość maksymalna to 191 km/h. Baterie mają 13,8 kWh pojemności. Kia oferuje podobny zasięg co w Peugeocie (70 km wobec 63 km w 3008). Ponadto Kia jest tańszą i nowszą propozycją od 3008 (zadebiutowała w 2021 r.).
Peugeot 3008 w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Peugeota 3008 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Dominują samochody fabrycznie nowe z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Zobacz ofertę Peugeot 3008 leasing na Nowyosobowy.pl
Podsumowanie
Podsumowując, Peugeot 3008 mimo kilku ładnych lat na karku i praktycznie gotowego już następcy wciąż ma się dobrze. W topowej wersji Hybrid4 przekonuje osiągami i niskim spalaniem w mieście, jednak jego napędowi daleko do wyrafinowania japońskich rywali spod znaku Toyoty i Suzuki. Peugeot prowadzi się za to lepiej i jest komfortowy, do tego oferuje lepiej wykonane i ciekawsze wnętrze oraz ładniejsze nadwozie. Kosztuje w zasadzie tyle samo, a zatem powinniśmy sobie sami odpowiedzieć na pytanie, czy bardziej stawiamy na lepszy układ napędowy i funkcjonalność czy też na styl i lepszą jakość wykończenia.