Targi IAA Mobility 2023 Monachium - premiery, nowości, wystawcy
Początek września upływa pod znakiem targów IAA Mobility w Monachium. Targi w Monachium skupiają się również na innych gałęziach przemysłu motoryzacyjnego niż samochody. Jakie premiery i wydarzenia zobaczymy podczas tegorocznej edycji?
Z artykułu dowiesz się o:
Aktualizacja z dnia 7 września 2023 - Opel zdradza plany na przyszłość - od 2025 roku postawi na elektryki
Dyrektor generalny Opla Florian Huettl zapowiedział podczas targów IAA Mobility w Monachium plany marki na najbliższe lata. - Już dziś mamy w swojej ofercie 15 zelektryfikowanych modeli. W nadchodzącym roku będziemy oferować, bez żadnego wyjątku, w pełni elektryczny samochód w całej gamie modelowej. Od 2025 roku, każdy nowo wprowadzany na rynek Opel będzie miał napęd wyłącznie elektryczny - powiedział Huettl. Oczywiście nie oznacza to, że już od 2025 roku Opel całkowicie porzuci samochody spalinowe. Po prostu nie będzie już rozwijał silników spalinowych, zaś każdy nowy model będzie oferowany wyłącznie z napędem elektrycznym. Wybrane modele wyposażone w napęd spalinowy i hybrydowy pozostaną jeszcze w ofercie przez krótki czas, a potem zostaną zastąpione samochodami BEV.
"Doświadczenie połączonej mobilności" - główne hasło targów
Na początek wspomnimy o tym, skąd w ogóle się wzięły targi w Monachium. Otóż zastąpiły one jedne z największych targów motoryracyjnych na świecie, a więc słynną wystawę we Frankfurcie nad Menem. Pierwsza edycja targów w Monachium odbyła się w 2021 roku. Już wtedy, mimo obostrzeń pandemicznych, targi odwiedziło ponad 400 000 osób. Podobnie jak wystawa we Frankfurcie, targi w Monachium odbywają się raz na 2 lata, na zmianę z targami w Paryżu. Tegoroczna edycja targów IAA Mobility w Monachium odbywa się w dniach od 5 do 10 września 2023 roku. W targach uczestniczą czołowe firmy światowego przemysłu motoryzacyjnego i mobilności. Obecni na targach wystawcy reprezentują większość gałęzi przemysłu motoryzacyjnego. Co przyniesie tegoroczna edycja?
IAA Mobility 2023 - podstawowe informacje
Targi odbywają się na terenie monachijskich hal targowych i obszarach im przyległych. Równocześnie w centrum miasta są specjalnie wyznaczone strefy, w których odbywają się prezentacje i pokazy połączone z jazdami testowymi dla wszystkich chętnych. Odwiedzający targi mogą na własne oczy poznać innowacyjne rozwiązania z zakresu mobilności podczas szczytu IAA (IAA Summit) w monachijskim centrum wystawowym w dniach 5–8 września.
Najważniejsze eventy
Szczyt IAA i towarzysząca mu Konferencja IAA są tym razem skierowane wyłącznie do gości branżowych (B2B): Szczyt IAA i Konferencja IAA odbywają się w sześciu salach i oferują inspirujące wystąpienia, dyskusje i formaty networkingu na trzech scenach. Podczas targów IAA Mobility 2023 uczestniczyć ma ponad 500 prelegentów z całego świata.
Z kolei w centrum Monachium w aż ośmiu miejscach odbywa się bezpłatny Festiwal Mobilności Open Space i trwa on do 10 września. Odwiedzający mogą przetestować 150 różnych pojazdów na okolicznych drogach, w tym także rowery elektryczne po dedykowanej trasie w pobliskim Englischer Garten. Z kolei Citizen's Lab (tzw. Laboratorium Obywatelskie) na placu Marienplatz jest miejscem dyskusji i warsztatów dotyczących przyszłości mobilności i rozwoju obszarów miejskich. Całość będzie wzbogacona odbywającymi się każdego dnia trwania imprezy koncertami na Königsplatz.
IAA Mobility 2023 - zakres tematyczny
Podczas tegorocznej edycji targów w Monachium zakres tematyczny będzie naprawdę obszerny. Obejmuje on m.in.:
- Samochody osobowe
- Kampery, minibusy, przyczepy kempingowe, przyczepy do 3,5 t
- Pojazdy specjalne - policyjne, ratunkowe, holownicze, do nauki jazdy
- Pojazdy dwu i trójkołowe
- Części samochodowe, elementy wyposażenia i akcesoria motoryzacyjne
- Tuning - sprzęt i części do modyfikacji
- Drony i mobilność w przestrzeni powietrznej w terenach zabudowanych
- Hulajnogi Elektryczne
- Rowery - tradycyjne, specjalistyczne oraz e-bike
- Materiały do detailingu, pielęgnacji, konserwacji oraz środki ochrony
- Usługi dla motoryzacji
- IT, aplikacje, carpooling, carsharing oraz obsługę systemów wynajmu
- Telematykę
- Automatykę i pojazdy autonomiczne
- Systemy wspomagania i bezpieczeństwa
- Wyposażenie warsztatów, stacji diagnostycznych i stacji doładowań
- Organizacje, zrzeszenia i media
- Pojazdy zabytkowe
Targi IAA Mobility 2023 - wystawcy
Na początek mamy dla was ciekawostkę. Otóż ponad 40% wystawców pochodzi z Azji, a liczba chińskich firm wzrosła ponad dwukrotnie. Podczas tegorocznej edycji IAA Mobility znajdziemy m.in. czołowe chińskie firmy zajmujące się produkcją akumulatorów i samochodów elektrycznych, takie jak BYD, XPend czy CATL. Łącznie na targach zaprezentuje się prawie 750 wystawców z 38 krajów, którzy zaprezentują ponad 300 premier i innowacji. Liczba zainteresowanych wystawców wzrosła o prawie 50% w porównaniu do ubiegłorocznej edycji.
Wśród europejskich marek znajdziemy m.in. stoiska rodzimych niemieckich marek, w tym Volkswagena, Audi, Porsche, BMW i Mercedesa. Jedynym producentem samochodów spoza Niemiec obecnym na targach jest Renault. Oprócz tego znajdziemy też wiele firm zajmujących się produkcją części motoryzacyjnych, w tym stoisko producenta skrzyń biegów ZF, stoiska firm Magna, Schaffler, producenta procesorów Qualcomm, zajmującej się tworzeniem narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję firmy Luminar, japońskiego producenta czujników optycznych Hamamatsu, a także producentów rowerów i rozwiązań z zakresu mobilności Stromer, Mubea U-Mobility i Brose, a także producentów baterii i z branży energetycznej, w tym CATL, Farasis oraz EnBW.
- Przeżywamy tutaj wystawę innowacji, festiwal mobilności, który czyni przyszłość namacalną i będzie inspirował ludzi: czy to poprzez pionierskie rozwiązania w dziedzinie elektromobilności i cyfryzacji, imponujący postęp w ekspansji gospodarki o obiegu zamkniętym i efektywności energetycznej, czy też przez rewolucyjne technologie powstałe dzięki ludzkiej i sztucznej inteligencji: odwiedzający będą mogli na własne oczy przekonać się o tej sile działania i dużej chęci firm do zmian w ciągu najbliższych kilku dni – zarówno w Open Space w centrum Monachium, jak i w centrum targowym - powiedziała prezes niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego VDA Hildegard Müller w swoim przemówieniu otwierającym wystawę IAA Mobility.
IAA Mobility 2023 - ceny biletów
Bilet wstępu do strefy IAA Summit kosztuje 175 euro na dzień w przypadku zakupu online lub 220 euro w przypadku zakupu stacjonarnego. Zapewnia on także wstęp na konferencje. Bilet upoważnia też do bezpłatnego poruszania się transportem miejskim po Monachium. Dwudniowy bilet kosztuje 345 euro w przypadku zakupu online lub 400 euro przy zakupie na miejscu. Z kolei bilet na wszystkie 4 dni, tj. od 5 do 8 września, kosztuje 495 (online) lub 600 euro (stacjonarnie). Od 5 osób wzwyż można też kupić bilet grupowy, wówczas koszt na osobę wychodzi jednak identycznie jak w przypadku zakupu pojedynczego biletu.
W przypadku dzieci do 14 roku życia bilet na jeden dzień kosztuje 59 euro (online) lub 75 euro (stacjonarnie), zaś na dwa dni 109 euro (online) lub 125 euro (stacjonarnie).
IAA Mobility 2023 - premiery
Na koniec opiszemy pokrótce najważniejsze premiery tegorocznych targów w Monachium. Zdominowały je koncepty samochodów elektrycznych, pojawiło się też kilka premier seryjnych samochodów.
Tesla Model 3 Highland
Podczas targów IAA Mobility Tesla pokazała odświeżony Model 3. Samochód zyskał ostrzejsze linie, nowy pas przedni ze smuklejszymi reflektorami (odświeżono też tylne lampy) i ma jeszcze lepszą aerodynamikę. Współczynnik oporu powietrza Cx zmalał z 0,30 do 0,219. Poprawiono także zasięg. Bazowy Model 3 RWD oferuje zasięg na poziomie 513 km (19-calowe felgi) lub 554 km (18-calowe felgi). Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 170 kW, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,1 s. Wariant Long Range oferuje już zasięg wynoszący 629 km (felgi 19-calowe) lub nawet 678 km (felgi 18-calowe). Producent zapewnia też o lepszym wyciszeniu kabiny i zastosowaniu lepszych materiałów wykończeniowych. Centrum dowodzenia stanowi 15,4-calowy ekran, zaś w drugim rzędzie zastosowano 8-calowy wyświetlacz do sterowania klimatyzacją, wentylacją i systemem inforozrywki, pojawiły się też 2 wejścia USB-C o mocy 65 W każdy. Bazowa Tesla Model 3 RWD kosztuje 205 990 zł, zaś odmiana Dual Motor 240 990 zł. Pierwsze dostawy poliftingowych egzemplarze odbędą się pod koniec tego roku.

Opel Experimental
Oprócz elektrycznej Astry Sports Tourer i odświeżonej Corsy electric Opel zaprezentował w Monachium swój koncept, o którym szerzej przeczytacie tutaj: magazyn.superauto.pl/artykul/opel-experimental-koncepty-premiera-przyszlosc-wizja-zwiastun. Przedstawia on wizję rozwoju marki, zarówno w kwestii designu jak i zastosowanych technologii, w tym bazujacych na sztucznej inteligencji.

BMW Vision Neue Klasse
Koncepcyjne BMW Vision Neue Klasse zapowiada nowy elektryczny model, który doczeka się produkcyjnej wersji w 2025 roku. Uosabia on wyraźny język projektowania, z rozległymi powierzchniami i zaledwie kilkoma charakterystycznymi liniami, które zostały ograniczone do minimum. Design ten trafi też do przyszłych modeli marki i oznacza rewolucję w porównaniu do obecnych modeli. Samochód można traktować jako zwiastun nowej serii 3. Znajdziemy w nim charakterystyczne elementy designu marki, jak linię Hofmeistera (zagięty słupek C) czy nerki atrapy chłodnicy, które jednak powróciły do "normalnych" rozmiarów. Producent zapowiada też większe wykorzystanie surowców wtórnych przy produkcji samochodów. Niektóre elementy wnętrza pochodzą z druku 3D. Samochód otrzyma też nową generację systemu iDrive z rozbudowanym asystentem głosowym i zapewni jeszcze większe możliwości interakcji kierowcy i pasażera z samochodem, m.in. poprzez wielki head-up. BMW Vision Neue Klasse zapewni o 30% większy zasięg, o 30% szybsze ładowanie i o 25% większą wydajność.

Mercedes Concept CLA
Mercedes ma jedno z najbogatszych stoisk podczas targów w Monachium. Czołowe miejsce zajmuje Concept CLA zapowiadający nową generację popularnego kompaktowego czterodrzwiowego coupe. Samochód ma napęd elektryczny i zaoferuje ponad 750 km zasięgu, co oznacza średnie zużycie prądu na poziomie zaledwie 12 kWh na 100 km. Auto skorzysta z technologii rewolucyjnego EQXX Concept. Nowy Mercedes CLA będzie pierwszym modelem opartym na nowej modułowej platformie MMA i otrzyma instalację 800V dającą możliwość ładowania baterii dużą mocą. Niemcy twierdzą, że zwiększenie zasięgu o 400 km zajmie raptem 15 minut. Pobór prądu ograniczono m.in. poprzez świetną aerodynamikę i zaawansowane oświetlenie LED, które zużywa mniej energii i otrzyma sygnaturę świetlną z motywem gwiazdy. W kabinie znajdziemy nowe oprogramowanie MB.OS z ekranem MBUX Superscreen znanym z EQXX zapewni ciekawe grafiki generowane na żywo. Wersja produkcyjna zadebiutuje na początku 2024 roku, a do sprzedaży trafi w połowie przyszłego roku. Nie zabraknie też wersji spalinowej.

Mercedes Klasa E All-Terrain i pozostałe nowości marki
Swojej premiery na targach doczekała się także uterenowiona odmiana nowego Mercedesa Klasy E Estate o nazwie All-Terrain. Wyróżnia się ona dodatkowymi nakładkami na progach, zderzakach i nadkolach oraz podniesionym o 46 mm prześwitem, a także większymi kołami , trybami terenowymi oraz standardowym napędem na obie osie 4MATIC i zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC. Na targach pokazano też odświeżone modele EQA, EQB oraz EQV.

Na targach IAA Mobility 2023 odwiedzający mogą także przyjrzeć się elektrycznej Klasie G na kilka miesięcy przed jej światową premierą, którą zaplanowano na przyszły rok. Pokazano też koncepcyjnego Mercedesa-AMG GT Concept E Performance z napędem PHEV o mocy ponad 800 KM. Jego układ korzysta z technologii pochodzącej od zespołu F1 Mercedes-Petronas.
Na swoim stoisku w hali B3 Mercedes-Benz oferuje odwiedzającym możliwość wzięcia udziału w serii inspirujących rozmów z kadrą kierowniczą. Mercedes buduje także własną globalną sieć ładowania. Pierwsze huby ładowania zostaną uruchomione jesienią 2023 r., w Atlancie (USA), Chengdu (Chiny) i Mannheim (Niemcy). Do końca 2024 r. producent luksusowych aut ze Stuttgartu zamierza dysponować już siecią liczącą ponad 2000 punktów ładowania o wysokiej mocy. Wszystkie punkty będą otwarte dla pojazdów elektrycznych wszystkich marek, a dzięki inteligentnej strategii każdy z użytkowników będzie mieć do dyspozycji pełną moc ładowania, co pomoże skrócić czas uzupełniania energii do absolutnego minimum.
Volkswagen ID. GTI Concept
Volkswagen ID. GTI zapowiada nowego elektrycznego hot hatcha bazującego na koncepcyjnym ID.2all, który trafi do seryjnej produkcji. Producent zapewnia, że samochód dostarczy godnej hot hatcha przyjemności podczas jazdy i będzie miał liczne nawiązania do historii. Samochód mierzy 4104 mm, a więc bliżej mu do Polo niż do Golfa. Samochód wygląda naprawdę odważnie i ciekawie. Uwagę zwracają 20-calowe felgi inspirowane obręczami Golfa V GTI. Krótki zwisy, spory dyfuzor, agresywny design - z pewnością samochód ten śmiało można określić mianem kompaktowego GTI. Pojawi się też nutka nowoczesności w postaci podświetlanego LED-owego paska i podświetlanego logo marki. W kabinie znajdziemy filigranową spłaszczoną kierownicę z czerwonym znacznikiem czy pokrętła na tunelu środkowym ze strukturą przypominającą piłeczkę golfową.Inną ciekawostką jest pulsometr w fotelu kierowcy, który pokazuje w rogu centralnego ekranu odczyt, podkreślając stopień emocji kierującego. Może on współpracować ze smartwatchami i elektronicznymi opaskami.

Volkswagen Passat B9 Variant
Ostatni spalinowy Volkswagen (nie licząc nowego Tiguana) zadebiutował na targach w Monachium. Samochód mierzy 4917 mm długości, co oznacza, że jest on aż o 144 mm dłuższy od poprzednika. Natomiast o 50 mm wzrósł też rozstaw osi, do poziomu 2841 mm. Nowy Passat jest też o 20 mm szerszy, licząc 1852 mm oraz o 7 mm wyższy, uzyskując 1482 mm. W efekcie przestrzeń na nogi z tyłu wzrosła o 50 mm, a pojemność bagażnika o 40 l do 690 litrów (maksymalnie 1920 l). Samochód występuje tylko jako kombi. Wizualnie nawiązuje do modeli ID., stawia na obłości i aerodynamikę, jednak od razu poznamy, że jest to Passat.

Na liście opcji znajdą się m.in. elektrycznie regulowane w 14 kierunkach przednie fotele ergoActive Plus z podgrzewaniem, wentylacją i pneumatyczną 10-komorową funkcją masażu punktów nacisku. Za sterowanie niemal wszystkimi funkcjami odpowiada 12,9-calowy dotykowy ekran systemu infotainment (opcjonalnie 15-calowy). Auto otrzymało inteligentną klimatyzację i zaaawansowane reflektory Matrix LED o zasięgu do 500 m. Gamę tworzą jednostki benzynowe 1.5 eTSI (z mild hybrid) o mocy 150 KM oraz 2.0 TSI o mocach 204 i 265 KM, diesel 2.0 TDI o mocach 122, 150 oraz 193 KM oraz nowe odmiany hybrydowe PHEV oparte na silniku 1.5 TSI, o mocy 204 oraz 272 KM, zapewniające do 100 km zasięgu.
Audi Q8 FL
W Monachium pokazano także odświeżone wersje Audi Q8 i Q8 Sportback. Otrzymały one nową technologię oświetlenia i odświeżony przedni pas zgodny z obecną estetyką marki. Wprowadzono reflektory HD Matrix LED (24 diody na reflektor) z cyfrowymi światłami do jazdy dziennej i wybieralnymi sygnaturami świetlnymi. Z tyłu pojawiły się światła OLED z 4 wybieralnymi sygnaturami. Nowe Audi Q8 występuje teraz w trzech domyślnych wariantach wykończenia. Poprawiono też wirtualny kokpit i działanie systemów bezpieczeństwa. Poprawiono też standard wyposażenia. Żadnych zmian nie dokonano natomiast pod maską. Dalej mamy 3-litrowego diesla V6 o mocach 231 i 286 KM, 3-litrowego benzyniaka V6 o mocy 340 KM oraz 4-litrową jednostkę benzynową V8 o mocy 507 KM w topowym wariancie SQ7.

Renault Grand Kangoo
Krótko po przedstawieniu przedłużonej odmiany dostawczego Kangoo Van L2 poznaliśmy Grand Kangoo, czyli jego wersję osobową. Bagażnik ma od 500 do 3750 litrów pojemności. 3 pełnowymiarowe miejsca w drugim rzędzie i 2 w trzecim rzędzie zapewnią komfortową podróż siedmiu dorosłym pasażerom. Łączna pojemność schowków liczy aż 58 litrów. Po złożeniu dwóch rzędów i fotela pasażera długość przestrzeni ładunkowej to aż 3,11 m. Dostęp do trzeciego rzędu ułatwiają dwie pary szerokich przesuwnych drzwi (83 cm szerokości, czyli o 18 cm więcej niż w Kangoo), niskie progi i składane siedzenia w drugim rzędzie. Grand Kangoo w standardzie posiada przeszkloną tylną klapę. Można także zamówić wersję z przeszklonymi dwuskrzydłowymi asymetrycznymi drzwiami typu 2/3–1/3, które zapewniają łatwy dostęp do bagażnika, zwłaszcza na parkingach o ograniczonej wysokości. W wersji elektrycznej Grand Kangoo E-Tech o mocy 122 KM oferuje zasięg do 265 km. Pierwsze dostawy zaplanowano na początek 2024 roku. Dostępny będzie też wariant benzynowy 1.3 o mocy 130 KM i diesel 1.5 dCi o mocy 95 KM.

Renault Scenic E-Tech
Główną premierą targów IAA w Monachium jest Renault Scenic E-Tech. Nowa odsłona kompaktowego minivana stała się elektrycznym crossoverem i mierzy 4,47 m długości. Samochód bazuje na platformie CMF-EV rodem z Megane E-Tech, oferując śmiały design z charakterystycznym przodem. Stylistyka stanowi rozwinięcie tej z flagowego Rafale oraz z odświeżonego Clio. Producent podkreśla kompaktowość akumulatora trakcyjnego o pojemności nawet 87 kWh, a silnik rozwija 170 oraz 220 KM. Zasięg w najbardziej wydajnej wersji wyniesie nawet 610 km. Przestrzeń w kabinie jest spora dzięki płaskiej podłodze i rozstawowi osi liczącemu aż 2,78 m. Scenic E-Tech oferuje 278 mm miejsca na nogi na wysokości kolan w drugim rzędzie, natomiast bagażnik pomieści 545 litrów. Kokpit składa się z dwóch 12-calowych ekranów, mamy system Open RLink oparty na Google Android, projekt kabiny pochodzi z Megane E-Tech. Nowy Scenic E-Tech electric będzie pierwszym modelem elektrycznym w gamie Renault oferowanym w sportowej wersji Esprit Alpine.

Cupra DarkRebel Concept
Samochód sportowy o śmiałej stylistyce być może trafi do produkcji. Kluczowym elementem modelu pokazowego jest oświetlenie. Designerzy marki chcieli podkreślić, jak bardzo światło może wspierać i przekształcać kolory oraz materiały. Dzięki temu radykalnie ostry wygląd przedniej części pojazdu został podkreślony przez kultową trójkątną sygnaturę świetlną Cupry. Koła w modelu DarkRebel nawiązują do samochodów wyścigowych Cupry i mają detale w kolorze miedzi. Kluczowym elementem kabiny jest centralnie umieszczona deska rozdzielcza o asymetrycznych kształtach. Wyprodukowana została przy użyciu najnowocześniejszej technologii druku 3D z użyciem metalu. Kolejnym ważnym elementem wnętrza w modelu DarkRebel jest kierownica, która wyglądem nawiązuje do świata motorsportu.

Seat na IAA Mobility 2023
W rozmowie z dziennikarzem "Autocar" prezes Volkswagena, Thomas Schäfer, miał rzekomo stwierdzić, że nie będzie już nowych Seatów, a sama marka zostanie zlikwidowana po zakończeniu produkcji obecnie oferowanych modeli. Zasugerował jasno, że przyszłością Seata jest Cupra, która jest znacznie bardziej rentowna. Prezes Volkswagena, że koncern znajdzie inną rolę dla marki, która skupi się na innych rozwiązaniach z zakresu mobilności.
Wkrótce potem pojawiło się sprostowanie ze strony samego Seata: "... Prawdą jest, że Grupa Volkswagen pracuje nad elektryfikacją marki SEAT i wskazuje na jej dalszy rozwój. Wśród nich są także rozwiązania oferujące nowe formy mobilności, jak oferty subskrypcyjne i abonamentowe, czy rozwiązania mikromobilne, w tym Seat MÓ. Marka Seat może w tym roku pochwalić się wzrostem sprzedaży samochodów o 18%, dostarczając do klientów 199 000 pojazdów. Seat obecnie posiada wysoki bank zamówień, a w ofercie ma najlepszą gamę produktów w swojej historii. W planach producenta jest wprowadzenie na rynek nowych wersji hybrydowych modeli Ibiza, Arona i Leon."