Suzuki wkracza na rynek elektryków z następcą Vitary. Poznajcie e Vitarę
Po 10 latach Suzuki Vitara doczekało się następcy. Najnowsza e Vitara jest pierwszym masowo produkowanym samochodem elektrycznym japońskiej marki i kolejnym owocem współpracy z Toyotą.

Z artykułu dowiesz się o:
10 lat temu na rynek powróciło Suzuki Vitara, tym razem jako miejski crossover. Samochód dopiero teraz doczekał się następcy w postaci elektrycznego modelu e Vitara. Najnowszy miejski SUV japońskiej marki jest pierwszym masowo produkowanym elektrykiem z logo Suzuki. Jednocześnie to kolejny samochód powstały w ramach kooperacji z Toyotą. Premiera pojazdu odbyła się w Mediolanie we Włoszech. Produkcją zajmie się fabryka Suzuki Motor Guarjat w Indiach. Pierwsze samochody trafią do salonów latem 2025 roku. Warto dodać, że póki co samochód będzie oferowany równolegle ze spalinową Vitarą, która w tym roku doczekała się kolejnego liftingu.
Suzuki e Vitara będzie modelem globalnym i trafi na różne rynki, w tym do Indii, Japonii czy Europy. Rywalami auta będą m.in. Kia EV3, Peugeot e-2008, Fiat 600e, Jeep Avenger czy Volvo EX30. Nowa strategia Suzuki przewiduje, że do 2030 roku 80 proc. sprzedaży marki w Europie będą stanowić auta elektryczne, motocykle na prąd i elektryczne silniki zaburtowe.
Suzuki e Vitara 2025 - dane techniczne
Samochód bazuje na nowej platformie Heartect-e, zaprojektowanej specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych. Jest to też pierwszy samochód elektryczny marki z nowatorskim systemem napędu na obie osie "ALLGRIP-e". Suzuki e-Vitara mierzy 4275 mm długości, 1800 mm szerokości oraz 1635 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2700 mm. Oznacza to, że jest o ponad 10 cm dłuższe od spalinowej Vitary i ma większy aż o 20 cm rozstaw osi. Jest zatem miejskim crossoverem, jednak spory rozstaw osi zwiastuje przestronną kabinę. Do tego możemy liczyć na prześwit wynoszący 180 mm i niewielką średnicę zawracania, raptem 10,4 m. e Vitara powstała w ramach współpracy z Toyotą.

Suzuki e Vitara 2025 - stylistyka
Suzuki e Vitarę zaprojektowano według koncepcji "Emotional Versatile Cruiser". Suzuki e Vitara nawiązuje do modelu koncepcyjnego "eVX", który został zaprezentowany na targach Auto Expo w Indiach w styczniu 2023 r. oraz na Japan Mobility Show w październiku tego samego roku.Samochód zyskał znacznie odważniejszą i nowocześniejszą stylistykę od poprzednika, stawia na kanty, przetłoczenia i zdecydowane kształty. Masywne nadkola nadają autu bojowego wyglądu, a sylwetkę wyróżnia również ukryta w słupku C klamka tylnych drzwi. Z drugiej strony nie ma tu jakiś ekstrawagancji czy udziwnień, jest to bowiem typowy miejski SUV. W standardzie dostaniemy 18-calowe felgi, a w opcji 19-calowe.

Suzuki e Vitara 2025 - wnętrze i wyposażenie
Kabina miejskiego crossovera Suzuki jest prosta, jednak nowoczesna. Dominują dwa duże ekrany połączone wspólną taflą szkła. Na konsoli środkowej znajdziemy klasyczne przełączniki i pokrętła, zaś samą konsolę wykończono fortepianową czernią. Pod konsolą środkową wygospodarowano natomiast półkę na drobiazgi. Dwuramienna kierownica, pionowe kratki nawiewów i dwukolorowe wnętrze to kolejne elementy, które wyróżniają kabinę e Vitary. Zamiast dźwigni zastosowano pokrętło do wyboru kierunku jazdy. System multimedialny zaoferuje bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto.

Suzuki e Vitara 2025 - silniki i zasięg
Suzuki e Vitara będzie oferowana w trzech wariantach układu napędowego i dwóch wersjach pojemności baterii. Bazowa wersja ma napęd na przód, rozwija 144 KM i 189 Nm, korzysta z baterii o pojemności 49 kWh. Wariant z większymi bateriami o pojemności 61 kWh oferuje już 174 KM i 189 Nm w przypadku odmiany przednionapędowej zaś wariant z napędem "ALLGRIP-e" rozwija łącznie 184 KM oraz 300 Nm i korzysta z dwóch silników elektrycznych: na przedniej osi o mocy 174 KM oraz umieszczonego na tylnej osi o mocy 65 KM. Odmiana przednionapędowa przyspiesza od 0 od 100 km/h w 9 s, a z AWD w 7,4 s. Wariant z napędem na przód i bateriami 61 kWh przejedzie około 400 km na jednym ładowaniu. e Vitara korzysta z instalacji 380 V, co pozwala na ładowanie mocą do 150 kW. Już w standardzie elektryczne Suzuki posiada pompę ciepła.
Suzuki Vitara w ofercie Nowyosobowy.pl
Na Nowyosobowy.pl znajdziecie kilkadziesiąt ofert Suzuki Vitary w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz sięgające kilkunastu procent rabaty.
Zobacz ofertę Suzuki Vitara leasing na Nowyosobowy.pl
Suzuki Vitara - krótko o historii modelu
I generacja Suzuki Vitary zadebiutowała w 1988 roku jako samochód terenowy i oferowano ją w wersjach 3- i 5-drzwiowej oraz 2-drzwiowej ze składanym dachem. Auto oparto na ramie, początkowo oferowane w wersji 3d i 2d, a w 1991 roku gamę uzupełniła wersja 5-drzwiowa, która otrzymała mocniejszy silnik benzynowy 1.6. W 1993 roku trafił on też do krótkich wersji. W 1994 roku Vitara doczekała się liftingu. W 1995 roku odmiana 5-drzwiowa przeszła lifting i zyskała nowe silniki, w tym benzynowy motor V6 i jednostkę Diesla. Pojawiły się też odmiany z automatyczną przekładnią. Silniki Vitary cechuje ponadprzeciętna trwałość.
W 1997 roku Vitarę zastąpiła Grand Vitara, oferowana w wersjach 3d i 5d. W 2000 roku otrzymała nowoczesnego diesla 2.0 od koncernu PSA, wyposażonego we wtrysk common rail. W tym samym roku do gamy dołączyła przedłużona odmiana XL-7 z większym rozstawem osi i trzecim rzędem siedzeń. Otrzymała ona nową jednostkę 2.7 V6. W 2003 roku Grand Vitara doczekała się liftingu.
II generacja Grand Vitary zadebiutowała w 2005 roku, w odmianach 3d i 5d. Samochód powstał na platformie Theta koncernu General Motors, z której korzystały m.in. Chevrolet Captiva czy Opel Antara. Grand Vitarę wyposażono w stały napęd na obie osie, centralny mechanizm różnicowy, jego blokadę i reduktor. Pod maską znalazły się 4- i 6-cylindrowe jednostki benzynowe oraz 1.9-litrowy diesel od Renault. W 2008 roku Grand Vitara doczekała się liftingu, a kolejnego w 2012 r.
W 2014 roku zaprezentowano II generację Suzuki Vitary. Tym samym przywrócono dawną nazwę, jednak tym razem trafiła ona do miejskiego SUV-a. Samochód występuje tylko z 5-drzwiowym nadwoziem i bazuje na platformie większego modelu SX-4 S-Cross. Vitara otrzymała samonośne nadwozie oraz dołączany napęd na obie osie AllGrip oparty na elektromagnetycznym sprzęgle wielopłytkowym. We wnętrzu pojazdu pojawiły się wymienne panele dostępne w czterech kolorach nadwozia. W 2018 roku przeprowadzono modernizację, w ramach której wycofano jednostki 1.6 (zarówno benzynową jak i diesla), zaś do gamy dołączyła trzycylindrowa jednostka 1.0 BoosterJet. WW 2020 roku do oferty dołączyła wersja z napędem mild hybrid. Kolejny lifting Vitara przeszła w 2024 roku, kiedy to zmieniono kształt przedniego zderzaka i grilla oraz wprowadzono nowe multimedia.