Kia EV5 zaprezentowana. Elektryczna alternatywa dla Sportage
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Koreańczycy rozbudowali gamę elektrycznych modeli o odpowiednika modelu Sportage. Najnowsza Kia EV5 fascynuje wyszukanym designem i możliwościami. Już wkrótce poznamy jej europejską wersję.

Kia EV5 2024 - dane techniczne
Zaledwie kilka miesięcy temu poznaliśmy koncept, a już teraz Kia pokazała produkcyjną wersję swojego nowego elektrycznego SUV-a. Kia EV5 zadebiutowała póki co w chińskiej wersji na targach w Chengdu, jednak już jesienią poznamy jej europejskie wydanie. EV5 jest trzecim modelem koreańskiej marki, po EV6 i EV9, opartym na platformie E-GMP. Samochód mierzy 4615 mm długości, 1875 mm szerokości oraz 1715 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2750 mm. Oznacza to, że jest on o 10 cm dłuższy, o 7 cm wyższy i ma o 7 cm większy rozstaw osi od modelu Sportage. Jego rywalami będą zatem Volkswagen ID.4, Ford Explorer EV, Ford Mustang Mach-E czy Nissan Ariya. Warto dodać, że do 2027 roku gama elektrycznych Kii ma liczyć aż 15 modeli, zaś przed końcem obecnej dekady ponad połowę globalnej sprzedaży marki mają stanowić samochody zelektryfikowane.

Kia EV5 2024 - stylistyka
Wiceprezes wykonawczy i dyrektor Kia Global Design Center, Karim Habib, mówi, że "Kia EV5 została stworzona, aby na nowo zdefiniować gatunek kompaktowych SUV-ów za pomocą formy ukształtowanej przez wyjątkową filozofię projektowania Kia "Opposites United". Wiceprezes wykonawczy i dyrektor Kia Global Design Center, Karim Habib, mówi, że „Kia EV5 została stworzona, aby na nowo zdefiniować gatunek kompaktowych SUV-ów za pomocą formy ukształtowanej przez wyjątkową filozofię projektowania Kia "Opposites United". Stylistycznie Kia EV5 nawiązuje do flagowej EV9, wyglądając niczym jej mniejsza wersja, zwłaszcza, gdy porównamy pudełkowate sylwetki obu pojazdów. Charakterystycznym elementem są wąskie przednie i tylne lampy, z czego przednie mają kształt litery T i są połączone ze sobą pasem świetlnym. Samochód wyróżniają też masywne nadkola oraz zintegrowane z nadwoziem klamki drzwi. Uwagę zwraca też maksymalnie wysunięty do tyłu słupek D, dzięki czemu EV5 powinna zaoferować spory bagażnik. Wysoko poprowadzono też dach, a klapa bagażnika jest niemal pionowa.

Kia EV5 2024 - wnętrze
Kabina nawiązuje do EV6 i wygląda nowocześnie. Cieszy też fakt, że projektanci pozostawili zestaw najważniejszych fizycznych przycisków i przełączników. Oczywiście mamy typowy dla Kii zestaw dwóch wyświetlaczy, a także czteroramienną kierownicę. EV5 ma ponadto nastrojowy system oświetlenia wnętrza z regulowaną jasnością, dzięki któremu użytkownicy mogą wybieraj spośród 64 kolorów, w tym 10 odcieni wybranych przez ekspertów Kii ds. oświetlenia. Firma twierdzi, że po włączeniu nastrojowe oświetlenie synchronizuje się z trybami jazdy pojazdu, przyciemnia się w warunkach słabego oświetlenia, a nawet ostrzega kierowcę, jeśli samochód przekroczy dozwoloną prędkość.

Jak przystało na nowoczesny samochód, nowa Kia zaoferuje też bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania. Nie zabrakło również licznych systemów bezpieczeństwa i asystentów kierowcy. Kia chwali się także zastosowaniem tworzyw z recyklingu. Producent podkreśla też walory praktyczne nowego SUV-a. Tylną kanapę można złożyć na płasko, zaś w bagażniku wygospodarowano praktyczne przegrody i schowek pod podłogą. Drugi bagażnik znajdziemy pod maską.
Kia EV5 2024 - silniki
Wersja chińska korzysta z silnika elektrycznego o mocy 218 KM i maksymalnym momencie obrotowym 310 Nm, zaś napęd trafia na przednią oś. Nie podano jednak pojemności akumulatora ani zasięgu. W Europie możemy się spodziewać układu rodem z EV6, a więc baterii o pojemności 77,4 kWh i silnika o mocy 229 KM.
Więcej szczegółów dotyczących Kii EV5 (mamy nadzieję, że też jej europejskiej wersji) poznamy w październiku podczas Kia EV Day.
Aktualizacja z dnia 16 października 2023 - poznaliśmy więcej szczegółów na temat Kii EV5
Producent nie zdradził co prawda konfiguracji na rynek europejski, jednak wiadomo już, że w Korei samochód oferowany będzie z dwoma pakietami baterii, o pojemnościach odpowiednio 58 oraz 81 kWh. Bazowy przednionapędowy wariant rozwija 218 KM i 310 Nm. Odmiana Long Range otrzyma ten sam silnik i pakiet większych baterii o pojemności 81 kWh. Dostępna będzie też wersja AWD z dodatkowym 95-konnym silnikiem, rozwijająca łącznie 306 KM. Także i ona otrzyma większe baterie 81 kWh. Samochód wyposażono w pompę ciepła oraz funkcję V2L (Vehicle to Load). Samochód może otrzymać instalację 400V. Kia EV5 trafi do Europy w 2025 roku.
Aktualizacja z dnia 17 lipca 2025 - znamy europejską specyfikację Kii EV5
W lipcu Kia zaprezentowała europejską specyfikację modelu EV5. Samochód zbudowano na platformie E-GMP z technologią 400 V.
Kia EV5 wyróżnia się pudełkową sylwetką i charakterystycznym oświetleniem „Star Map”. Ma 4610 mm długości, 1875 mm szerokości, 1675 mm wysokości i rozstaw osi 2750 mm. Do wyboru dla kierowców pozostanie wielkość kół – 18 lub 19-calowe w wersji podstawowej, 19-calowe w wersji GT-Line oraz 20-calowe dla usportowionego modelu EV5 GT. Bagażnik oferuje pojemność do 566 litrów za drugim rzędem siedzeń, który można zwiększyć do 1650 litrów. Do dyspozycji pozostaje również frunk o pojemności 44,4 litra. Uciąg przyczepy wynosi do 1200 kg.
Kia EV5 w obu wariantach oferowany jest z napędem na dwa koła i ma dyspozycji 160 kW mocy i 295 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km trwa zaledwie 8,4 sekundy, a maksymalna prędkość samochodu to 165 km/h.
Samochód został wyposażony w baterię o pojemności 81,4 kWh, która zapewnia zasięg w wersji podstawowej do 530 km i w wersji GT-Line do 505 km w cyklu WLTP. Zarówno w wersji podstawowej, jak i w wariancie GT-Line, nowa Kia obsługuje technologię szybkiego ładowania, umożliwiając uzupełnienie baterii od 10 do 80 procent w zaledwie 30 minut. Maksymalna moc ładowania samochodu to 150 kW.
Wnętrze wykonano z materiałów z recyklingu, z cyfrowym kokpitem ccNc łączącym trzy ekrany: 12,3-calowy zestaw wskaźników, 12,3-calowy ekran multimedialny i 5,3-calowy panel do obsługi klimatyzacji. Kierowca ma do dyspozycji fotele z masażem, wentylacją, podgrzewaniem i czterokierunkowym podparciem lędźwi. Kia EV5 wspiera przyszłe technologie dzięki bezprzewodowym aktualizacjom OTA, platformie Kia Upgrades i ulepszonej nawigacji online z aktualnymi mapami. Komfort zwiększa także system cyfrowego klucza Digital Key 2.0.
Kia EV5 oferuje trzecią generację systemu i-Pedal, pozwalającego na jazdę wyłącznie pedałem przyspieszenia. System Smart Regeneration Plus automatycznie dostosowuje hamowanie i prędkość do warunków drogi, wykorzystując dane z nawigacji. Akumulator z funkcją ogrzewania i chłodzenia zapewnia optymalną wydajność w każdych warunkach klimatycznych w Europie.
Kia EV5 oferuje dwukierunkowe ładowanie V2L (Vehicle-to-Load) z mocą do 3,6 kW przez gniazdo 230 V. Dobrą wiadomością jest również wyposażenie samochodu w moduł do obsługi funkcji V2G (Vehicle-to-Grid), który będzie gotowy do działania wraz z nadejściem odpowiedniej do tego infrastruktury.
Pod względem bezpieczeństwa EV5 oferuje siedem poduszek, solidną konstrukcję i zaawansowane systemy ADAS. To pierwszy model Kia z nowym asystentem ograniczenia prędkości (ISLA) i lepszymi powiadomieniami. Aktywny tempomat SCC2 potrafi zatrzymać auto, jeśli kierowca nie reaguje, a systemy PCA-F/S/R, HDA2 i RSPA 2.0 dbają o bezpieczeństwo na drodze i podczas parkowania. System RSPA 2.0 umożliwia również zdalne parkowanie lub wyjechanie z miejsca parkingowego.