Nowe Audi A5 debiutuje jako następca A4. Powiew świeżości i roszady w klasie średniej
Zgodnie z zapowiedziami doczekaliśmy się nowego Audi A5, które zastąpiło jednocześnie Audi A4 i swojego bezpośredniego poprzednika. Samochód wygląda fantazyjnie, ma świetne proporcje i najnowsze technologie niemieckiej marki.

Z artykułu dowiesz się o:
Audi A5 2025 - dane techniczne
W tym roku mija 30 lat od debiutu pierwszego Audi A4. Jednocześnie dotychczasowe A4 B9 jest na rynku od 2015 r., zaś A5 od 2016 r, a zatem najwyższa pora na następcę. Ten właśnie zadebiutował w postaci III generacji A5, które zastąpuje jednocześnie dwa modele i otrzyma wersje liftback oraz kombi Avant. Niestety z gamy znikną wersje coupe i cabrio z racji na ich niszowy charakter. Słowem wyjaśnienia od 2024 roku, wraz z poszerzaniem gamy modelowej AUDI AG, zmienia nomenklaturę swoich aut. Zarówno modele z napędem elektrycznym, jak i spalinowym wyróżnia cyfra w ich nazwie. Cyfry parzyste oznaczają pojazdy napędzane elektrycznie, a nieparzyste – z silnikami spalinowymi. Audi A5 B10 to pierwszy model oparty na nowej platformie PPC (Premium Platform Combustion) przeznaczonej dla aut spalinowych i hybrydowych. Samochód jest dłuższy i szerszy od poprzednika.

Audi A5 2025 - stylistyka
Samochód od razu poznamy po "czystym", nowoczesnym designie, ze świetnie dobranymi proporcjami, sporym rozstawem osi, dużymi kołami i smukłym nadwoziem. Nowe Audi A5. reprezentuje najnowsze wydanie typowej dla marki sportowej elegancji, a sylwetka umiejętnie łączy cechy sedana i liftbacka. W przypadku odmiany Avant napięta linia dachu płynnie łączy się ze zintegrowanym spojlerem dachowym oraz płaską tylną szybą. Z profilu wersji Avant lekkości nadają pochylone tylne słupki. Z przodu tradycyjnie dla Audi dominuje szeroka i znacznie bardziej spłaszczona osłona Singleframe o trójwymiarowej strukturze plastra miodu. Aerodynamikę poprawia maska zlicowana z przednim pasem oraz muskularne przetłoczenia nad przednimi i tylnymi kołami, które z kolei nawiązują do Audi Urquattro. Uwagę zwracają też zlicowane klamki drzwi niczym w BMW serii 4. Intrygująco wygląda także tylny pas w formie trójwymiarowego pasa świetlnego, a modelach podstawowych znajdziemy zderzak z ciemnym dyfuzorem i prostokątnymi końcówkami układu wydechowego.

Audi A5 oferuje cyfrowe światła LED do jazdy dziennej z przodu oraz cyfrowe tylne lampy OLED drugiej generacji z tyłu. Te ostatnie dysponują około 60 segmentami na cyfrowy panel OLED i coraz bardziej przyjmują rolę tylnych wyświetlaczy. Umożliwia to komunikację car-to-x i zwiększa bezpieczeństwo na drodze – na przykład za sprawą nowego oświetlenia komunikacyjnego.
Audi A5 2025 - wnętrze
Kabinę nowego A5 zapożyczono natomiast z nowego Q6 e-tron. Mamy zatem tzw. cyfrową scenę z aż 3 wyświetlaczami, w tym 11,9-calowym zestawem cyfrowych zegarów, centralnym ekranem systemu MMI o przekątnej aż 14,5 cala oraz opcjonalnym 10,9-calowym ekranem systemu inforozrywki przed pasażerem. Producent twierdzi, że wnętrze A5 ma charakter "humanocentryczny". Nowe A5 oferuje też konfigurowalny, udoskonalony względem poprzednika wyświetlacz head-up. Po raz pierwszy kierowca może teraz sterować za jego pomocą funkcjami samochodu oraz informacji i rozrywki. W zalewie tych wszystkich "digitali" cieszy obecność podstawowych przyisków i pokręteł.

Audi A5 2025 - silniki
Pod maską znajdziemy dobrze znane silniki TFSI i TDI wyposażone w nowy układ mHEV plus. Bazuje on na 48-woltowej instalacji elektrycznej i może zwiększyć moc silnika spalinowego nawet o 24 KM. Podczas wytracania prędkości PTG rekuperuje energię do akumulatora z mocą do 25 kW. Początkowo w gamie znajdziemy dwa warianty silnika 2.0 TFSI: 150 i 204 KM. W słabszej wersji napęd trafia na przód, a w mocniejszej opcja jest quattro. W ofercie znajdziemy też 2-litrowego diesla o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, dostępnego z napędem na przednie koła lub quattro. Ofertę póki co wieńczyć będzie odmiana S5 quattro z 3-litrowym V6 TFSI rozwijącym 367 KM.

Nowe Audi A5 będzie można zamawiać od lipca, a zatem wkrótce poznamy ceny pojazdu. Samochód trafi do salonów pod koniec 2024 roku. W Niemczech nowe A5 kosztuje od 45 200 euro. Rywalami auta będą BMW serii 3, Mercedes Klasa C, Alfa Romeo Giulia, Volvo V60, Volvo S60 oraz BMW serii 4.
Aktualizacja z dnia 25 lipca 2024 - nowe Audi A5 wycenione w Polsce
Poznaliśmy polskie ceny nowego Audi A5 w wersjach Limousine i Avant. Prezentują się one następująco:
Model Limousine Avant 2.0 TFSI 150 KM S tronic Base 183 000 zł 188 600 zł 2.0 TFSI 204 KM S tronic Base 208 700 zł 214 300 zł 2.0 TFSI 204 KM S tronic quattro Base 218 700 zł 224 300 zł 2.0 TDI 204 KM S tronic Base 221 800 zł 227 400 zł 2.0 TDI 204 KM S tronic quattro Base 231 800 zł 237 400 zł Wyposażenie standardowe obejmuje m.in.:
- elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka
- jednostrefową klimatyzację automatyczną
- elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika
- siatkę oddzielającą bagażnik
- 17-calowe aluminiowe felgi
- cyfrowe zegary z 11,9-calowym wyświetlaczem OLED
- system MMI z nawigacją i 14,5-calowym dotykowym ekranem
- 6 głośników
- radio DAB
- 2xUSB-C w pierwszym rzędzie i 2xUSB-C w drugim rzędzie siedzeń
- indukcyjną ładowarkę
- System ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu
- Audi parking system z sygnalizacją odległości
- Tempomat
- System rozpoznawania znaków drogowych współpracujący z kamerą
- Asystenta ruchu poprzecznego z przodu
- Przedniego asystenta hamowania awaryjnego
- Asystenta omijania przeszkód i przedni asystent skrętu
- System rozpoznający spadek koncentracji i zmęczenie
- Reflektory LED
- Podgrzewane przednie fotele
- Fotele z tkaniny
- Aplikacje dekoracyjne o strukturze laserowej, czarne
- Dywaniki z przodu i z tyłu
Aktualizacja z dnia 28 marca 2025 - Audi A5 dostępne także w wariantach PHEV
Do gamy Audi A5 dołączają dwa warianty hybrydowe plug-in. Oba bazują na jednostce benzynowej 2.0 TFSI o mocy 252 KM i silnikiem elektrycznym o mocy do 142 KM. W zależności od wersji łączna moc układu wynosi 299 oraz 367 KM i 500 Nm. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni S Tronic. W słabszym wariancie przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,9 s, a w mocniejszym 5,1 s. Prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosi 250 km/h. Audi zastosowało baterie o pojemności 25,9 kWh brutto (20,7 kWh netto), co pozwala na przejechanie do 116 km na samym prądzie. Baterie można ładować za pomocą ładowarki trójfazowej o mocy 11 kW, co pozwala na naładowanie akumulatorów w 2,5 h.
Bagażnik wersji Limousine zmalał do 331-1175 l, natomiast w wersji Avant liczy on 361-1175 l. Względem spalinowych odmian modele PHEV są standardowo wyposażone w trzystrefową automatyczną klimatyzację, klimatyzację pomocniczą i 18-calowe felgi. W Polsce ceny Audi A5 Limousine e-hybrid quattro w podstawowej wersji 220 kW rozpoczynają się od 265 400 zł. Za model A5 Avant e-hybrid quattro trzeba zapłacić minimum 271 000 zł. Mocniejsza wersja Limousine (270 kW) z rozszerzonym wyposażeniem standardowym kosztuje 314 500 zł, natomiast A5 Avant e-hybrid quattro w tej samej konfiguracji to wydatek rzędu 320 100 zł. Samochody można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze dotrą do salonów już w kwietniu.
Audi A4 i Audi A5 w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy dotychczasowego Audi A4 B9 w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2024 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na przekraczające 20% rabaty.
Zobacz ofertę Audi A4 leasing na Nowyosobowy.pl
Na Nowyosobowy.pl znajdziecie też kilkadziesiąt ofert nowego Audi A5 w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Samochody pochodzą z 2024 roku i są nowe. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, szybki odbiór, minimum formalności oraz na sięgające blisko 20% rabaty.
Zobacz ofertę Audi A5 leasing na Nowyosobowy.pl
Audi A5 - krótko o historii modelu
I generacja Audi A5 zadebiutowała w 2007 roku na targach w Genewie, początkowo w wersji coupe. Samochód bazuje na A4 B8, z którym dzieli stylistykę, platformę, wnętrze i silniki. W 2009 roku do gamy dołączyły pięciodrzwiowa odmiana Sportback, a także Cabriolet. W modelu A5 Audi zastosowało nowe rozwiązanie techniczne - technologię MLP (Modular Longitudinal Platform), którą zastosowano także w A4 B8 i A6 C7. W 2010 roku ofertę zasiliła topowa wersja RS5 Coupe z wolnossącym V8 4.2 FSI o mocy 450 KM, a w 2012 r. dołączyło RS5 Cabriolet, które było pierwszym samochodem na świecie mającym swoją premierę w Internecie. W 2011 roku A5 przeszło lifting, otrzymując nowe przednie reflektory, przeprojektowane zderzaki i i nowe tylne lampy.
II generacja Audi A5 zadebiutowała w 2016 roku, stanowiąc ewolucję stylistyczną względem poprzednika, lecz technicznie to zupełnie nowa konstrukcja. W gamie, podobnie jak dotychczas, znalazły się coupe, cabriolet oraz Sportback. W przypadku II generacji zadbano o większe różnice stylistyczne względem A4 takie jak bardziej strzeliste reflektory, wyeksponowane nadkola i pofalowane przetłoczenia, a także mocno wyeksponowany bagażnik i nieco inne tylne lampy Kabinę przejęto z A4 B9, podobnie jak jednostki napędowe i platformę. W 2019 roku przeprowadzono facelifting, odświeżono zderzaki i lampy oraz przeprojektowano grill, zastosowano też nowe multimedia z większym ekranem dotykowym. W przypadku II generacji A5 topowa odmiana RS5 korzysta z 2.9-litrowej jednostki V6 biturbo o mocy 450 KM.