I półrocze 2025 na rynku aut elektrycznych – podsumowanie
Pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło dynamiczny rozwój rynku samochodów elektrycznych w Polsce – segment notuje dwucyfrowe wzrosty. Jakie kierunki wyznaczają obecne trendy, ile kosztuje średnio elektryk i które modele cieszą się największym zainteresowaniem?
Z artykułu dowiesz się o:
Po trudnym 2024 roku, gdy udział samochodów elektrycznych w rynku zmniejszył się do zaledwie 3%, kolejne miesiące przyniosły wyraźne odbicie w segmencie aut bezemisyjnych. Z najnowszych danych wynika, że od stycznia do lipca 2025 roku zarejestrowano w Polsce 18 065 elektryków, czyli aż o 80,47% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy liczba rejestracji wyniosła 10 010. Do poprawy sytuacji przyczyniło się uruchomienie programu dopłat "NaszEAuto" oraz wejście na rynek wielu nowych, bardziej przystępnych cenowo modeli – w tym także od producentów z Chin. W dalszej części przyjrzymy się średnim cenom elektryków, najpopularniejszym modelom oraz regionom Polski, w których rejestruje się ich najwięcej.
Najczęściej wybierane samochody elektryczne w Polsce
Tesla pozostaje liderem rynku, choć jej sprzedaż w ujęciu rocznym spadła o 20,92%. Od stycznia do lipca 2025 roku zarejestrowano 2291 egzemplarzy tej marki, z czego największy udział miały Model Y (1302 szt.) oraz Model 3 (976 szt.).
Na drugim miejscu uplasowało się BMW z wynikiem 1447 rejestracji, co oznacza wzrost o 11,32% względem poprzedniego roku. Największym zainteresowaniem cieszy się kompaktowe BMW iX2 (624 szt.).
Trzecie miejsce przypadło Hyundaiowi, który zanotował spektakularny skok sprzedaży – 1286 aut wobec zaledwie 289 rok wcześniej, co oznacza wzrost aż o 320,76%. Najpopularniejszy okazał się crossover Kona (508 szt.), a dużym powodzeniem cieszy się też debiutujący w tym roku model Inster (345 szt. w I półroczu 2025).
TOP10 marek samochodów elektrycznych w Polsce
| Lp. | Marka | Rejestracje 2025 (I–VII) | Udział w rynku 2025 | Rejestracje 2024 (I–VII) | Udział w rynku 2024 | Zmiana r/r |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tesla | 2 291 | 12,7% | 2 897 | 28,9% | -20,9% |
| 2 | BMW | 1 449 | 8,0% | 689 | 6,9% | 110,3% |
| 3 | Hyundai | 1 216 | 6,7% | 289 | 2,9% | 320,8% |
| 4 | Kia | 1 153 | 6,4% | 611 | 6,1% | 88,7% |
| 5 | Citroën | 1 103 | 6,1% | 89 | 0,9% | 1 139,3% |
| 6 | BYD | 990 | 5,5% | 28 | 0,3% | 3 435,7% |
| 7 | Ford | 902 | 5,0% | 38 | 0,4% | 2 273,7% |
| 8 | Mercedes-Benz | 902 | 5,0% | 867 | 8,7% | 4,0% |
| 9 | MINI | 798 | 4,4% | 115 | 1,1% | 593,9% |
| 10 | Audi | 728 | 4,0% | 631 | 6,3% | 15,4% |
| Razem TOP 10 | 11 532 | 63,8% | 6 254 | 62,5% | 84,4% | |
| Pozostałe marki | 6 539 | 36,2% | 3 758 | 37,5% | 74,0% | |
| Razem | 18 071 | 100% | 10 012 | 100% | 80,5% |
TOP10 modeli samochodów elektrycznych w Polsce
| Lp. | Model | Rejestracje 2025 (I–VII) | Udział w rynku 2025 | Rejestracje 2024 (I–VII) | Udział w rynku 2024 | Zmiana r/r |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tesla Model Y | 1 302 | 7,2% | 1 528 | 15,3% | -14,8% |
| 2 | Tesla Model 3 | 976 | 5,4% | 1 336 | 13,3% | -26,9% |
| 3 | Citroën C3 | 916 | 5,1% | 1 | 0,0% | 91 500,0% |
| 4 | BMW iX2 | 624 | 3,5% | 40 | 0,4% | 1 460,0% |
| 5 | Dacia Spring | 593 | 3,3% | 148 | 1,5% | 300,7% |
| 6 | Ford Explorer EV | 578 | 3,2% | 0 | 0,0% | – |
| 7 | Škoda Elroq | 517 | 2,9% | 0 | 0,0% | – |
| 8 | Hyundai Kona | 508 | 2,8% | 155 | 1,5% | 227,7% |
| 9 | MINI Cooper | 506 | 2,8% | 63 | 0,6% | 703,2% |
| 10 | Leapmotor T03 | 502 | 2,8% | 7 | 0,1% | 7 071,4% |
| Razem TOP 10 | 7 022 | 38,9% | 3 278 | 32,7% | 114,2% | |
| Pozostałe modele | 11 049 | 61,1% | 6 734 | 67,3% | 64,1% |
Kto kupuje auta elektryczne w Polsce i jak je finansuje?
Choć programy dopłat skierowane są głównie do osób prywatnych, to właśnie przedsiębiorcy pozostają największą grupą nabywców. Dla wielu kierowców indywidualnych cena zakupu elektryka wciąż stanowi barierę. Firmy i instytucje korzystające z leasingu odpowiadają aż za 68,47% rejestracji. Osoby fizyczne stanowią 17,69% rynku, natomiast 11,25% udziału przypada dealerom (np. przy rejestracjach aut demonstracyjnych) oraz importerom marek (m.in. na potrzeby flot testowych czy prasowych). Jedynie 2,53% klientów zdecydowało się na zakup samochodu elektrycznego za gotówkę.
W których regionach Polacy najczęściej rejestrują elektryki?
Poniżej prezentujemy udział poszczególnych województw w rejestracjach samochodów elektrycznych dokonanych przez klientów instytucjonalnych:
| Województwo | Liczba szt. | Udział w rynku | Średnia cena (zł) |
|---|---|---|---|
| Mazowieckie | 4 542 | 36,72% | 207 072 |
| Śląskie | 1 455 | 11,76% | 214 883 |
| Małopolskie | 1 090 | 8,81% | 226 761 |
| Wielkopolskie | 1 037 | 8,38% | 238 063 |
| Pomorskie | 878 | 7,10% | 217 632 |
| Dolnośląskie | 737 | 5,96% | 237 199 |
| Łódzkie | 443 | 3,58% | 238 688 |
| Kujawsko-pomorskie | 367 | 2,97% | 205 683 |
| Podkarpackie | 333 | 2,69% | 192 941 |
| Zachodniopomorskie | 322 | 2,60% | 227 139 |
| Świętokrzyskie | 260 | 2,10% | 182 334 |
| Warmińsko-mazurskie | 206 | 1,67% | 207 072 |
| Podlaskie | 201 | 1,62% | 199 457 |
| Lubuskie | 199 | 1,61% | 193 815 |
| Opolskie | 158 | 1,28% | 227 067 |
| Lubelskie | 142 | 1,15% | 219 778 |
Oto podział rejestracji samochodów elektrycznych według województw w Polsce w segmencie osób fizycznych:
Tabela:
| Województwo | Liczba szt. | Udział w rynku | Średnia cena (zł) |
|---|---|---|---|
| Mazowieckie | 530 | 16,58% | 190 064 |
| Śląskie | 477 | 14,92% | 161 865 |
| Małopolskie | 388 | 12,14% | 184 728 |
| Wielkopolskie | 343 | 10,73% | 174 375 |
| Dolnośląskie | 243 | 7,60% | 187 602 |
| Pomorskie | 210 | 6,57% | 193 642 |
| Łódzkie | 201 | 6,29% | 176 314 |
| Podkarpackie | 131 | 4,10% | 152 493 |
| Kujawsko-pomorskie | 124 | 3,88% | 170 814 |
| Zachodniopomorskie | 121 | 3,79% | 174 386 |
| Lubelskie | 109 | 3,41% | 185 327 |
| Podlaskie | 81 | 1,72% | 186 093 |
| Opolskie | 67 | 2,10% | 175 796 |
| Świętokrzyskie | 67 | 2,10% | 174 325 |
| Warmińsko-mazurskie | 55 | 1,72% | 192 607 |
| Lubuskie | 49 | 1,53% | 164 144 |
| Razem | 3 196 | 99,18% | 178 582 |
Ile kosztuje samochód elektryczny w Polsce?
W okresie od stycznia do lipca 2025 roku średnia cena zakupu auta elektrycznego przez firmy sięgnęła 215 645 zł, a wśród osób prywatnych 178 582 zł.
Coraz więcej używanych elektryków
Od stycznia do lipca 2025 r. liczba używanych samochodów elektrycznych wzrosła w Polsce o 35% r/r, co daje 4 118 sztuk. Ich udział w rynku wtórnym to jednak wciąż tylko 0,8% (wzrost o 0,2 p.p. względem 2024 r.). Co istotne, auta elektryczne z drugiej ręki są znacznie młodsze niż średnia rynkowa – mają przeciętnie 5,21 roku, podczas gdy średni wiek używanego samochodu w Polsce wynosi 12,64 roku.