Renault Symbioz pokazane. Crossover zamiast Megane
Francuzi już jakiś czas temu zapowiedziało, że nie pozostawi spalinowego Megane bez następcy. Zostało nim Renault Symbioz, czyli kompaktowy crossover, który ma być alternatywą dla osób nieprzekonanych do elektromobilności.

Renault niedawno zapowiedziało, że w odpowiedzi na słabnące zainteresowanie elektrykami wprowadzi strategię dwutorową, równolegle rozwijając samochody elektryczne i hybrydowe. Najnowszym tego przykładem jest crossover Symbioz, który nie tylko przejmie schedę po spalinowym Megane, ale również stać się alternatywą dla takich modeli jak Hyundai Kona czy Kia Niro. Rodzi się tylko pytanie, czy w gamie SUV-ów i crossoverów nie zrobi się zbyt ciasno. Mamy bowiem mierzącego 4,23 m Captura, liczącego 4,51 m długości Australa, mierzącą 4,55 m Arkanę oraz większe Espace i Rafale. Rodzi się zatem pytanie, czym jest nowe Renault Symbioz? Najprościej mówiąc jest dokładnie tym, czym najnowszy Scenic E-Tech, czyli funkcjonalnym i rodzinnym kompaktowym crossoverem... Tyle, że z napędem spalinowym.
Dowiedz się więcej o Renault Scenicu E-Tech: Renault Scenic E-Tech prezentacja na Nowyosobowy.pl
Renault Symbioz 2024 - dane techniczne
Renault Symbioz bazuje na przedłużonej platformie CMF-B rodem z Clio i Captura, mierzy 4,41 m długości, 1,57 m wysokości oraz 1,79 m szerokości, a jego rozstaw osi liczy 2,63 m... czyli tyle samo co w Capturze. Dodatkowe centymetry wykorzystano w dużej mierze na bagażnik, który liczy od 492 do nawet 624 litrów pojemności, w zależności od ustawienia przesuwanej kanapy (w zakresie 16 cm). Po złożeniu oparć mamy płaską podłogę i aż 1583 litry pojemności. Klapa bagażnika otwierana jest elektrycznie. Według producenta masa nowego crossovera nie przekracza 1500 kg. Samochód stawiać ma na funkcjonalność i ma być przyjazny rodzinom, stąd też płaska podłoga w drugim rzędzie i schowki o łącznej pojemności 24,7 litra.

Renault Symbioz 2024 - stylistyka
Stylistycznie Renault Symbioz prezentuje się naprawdę ciekawie. Wyraziste, ostre linie, przód nawiązujący do poliftingowego Captura i liczne przetłoczenia oraz geometryczne kształty umiejętnie nawiązują do idei Renaulution. Jednocześnie zarówno sylwetka jak i tylne lampy są indywidualne dla Symbioza. Stylliści przeprojektowali linię szyb, a nadkola są bardziej masywne. Francuski crossover będzie oferowany w siedmiu kolorach i z felgami o rozmiarze 18 oraz 19 cali.

Renault Symbioz 2024 - wnętrze i wyposażenie
Kabina pochodzi natomiast z Captura, a zatem możemy liczyć na prosty i przejrzysty kokpit z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 10,4 (centralny) oraz 10,3 cala (cyfrowe zegary). Nie mogło oczywiście zabraknąć systemu Open Rlink opartego na Google Automotive. Możemy zatem liczyć również na asystenta głosowego Google, mapy Google'a oraz dostęp do sklepu Play. Od wersji Iconic Symbioz będzie wyposażony w aż 29 systemów wspomagania prowadzenia najnowszej generacji, które zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu, w tym aktywnego asystenta kierowcy umożliwiającego jazdę autonomiczną poziomu 2. Nie zabraknie też znanego ze Scenica E-Tech dachu panoramicznego Solarbay. Kierowca i pasażerowie mogą wybrać jedno z czterech następujących ustawień: dach całkowicie przezroczysty, dach całkowicie nieprzezroczysty, dach przezroczysty w przedniej części i nieprzezroczysty w tylnej. Można nim sterować również głosowo.

Renault Symbioz 2024 - silniki
Pod maską póki co znajdziemy tylko jeden układ napędowy. Będzie nim układ E-Tech full hybrid, który doskonale znamy z Captura, Clio czy Arkany. Składa się on z 1.6-litrowej wolnossącej jednostki benzynowej o mocy 94 KM, silnika elektrycznego o mocy 36 kW i alternatora-rozrusznika o mocy 18 kW. Łącznie mamy do dyspozycji 145 KM, a baterie mają 1,2 kWh. Napęd trafiać ma na przednią oś za pośrednictwem wielostopniowej przekładni Multi-Mode . Według producenta samochód w warunkach miejskich może poruszać się nawet przez 80% czasu w trybie elektrycznym, a średnie spalanie wynosić ma 4,6 l/100 km.
Kiedy na rynku i jakich cen możemy się spodziewać?
Renault Symbioz trafi na rynek jesienią 2024 roku. Ceny pojazdu poznamy bliżej rynkowej premiery. Samochód powstawać będzie w fabryce w Valladolid w Hiszpanii. Symbioz oferowany będzie w trzech wersjach: Techno, Iconic oraz w topowej Esprit Alpine. Renault Symbioz cenowo uplasuje się pomiędzy hybrydowym Capturem (120 800 zł) a Australem (147 900 zł).
Aktualizacja z dnia 5 lipca 2024 - Renault Symbioz wycenione w Polsce
Można już zamawiać Renault Symbioz. Pierwsze samochody trafią do klientów we wrześniu. Bazowa wersja Techno kosztuje 135 900 zł. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in.;
- system multimedialny openR link 10,4" z nawigacją
- ładowarkę indukcyjną do smartfona
- system multi-sense
- cyfrowy wyświetlacz wskaźników i zegarów 10,25"
- antenę w kształcie płetwy rekina
- felgi aluminiowe 18" wzór gravity
- konsolę pływającą
- kartę Renault Hands Free
- lusterka boczne elektrycznie składane i sterowane, podgrzewane, z czujnikiem temperatury zewnętrznej
- wyjmowaną podłogę bagażnika
- lusterko bezramkowe
- czujniki parkowania przód/tył/bok
- aktywny regulator prędkości (ACC)
- system kontroli zmęczenia kierowcy (DDAW)
- kamerę cofania
- automatyczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold
- klimatyzację automatyczną
- system wspomagania nagłego hamowania
- funkcję połączenia alarmowego e-Call
- system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu (ELKA)
- aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów
- system kontroli bezpiecznej odległości
Bogatsza wersja esprit Alpine kosztuje 144 900 zł i oferuje ponadto:
- felgi aluminiowe 19" elixir
- elementy wyglądu zewnętrznego esprit Alpine
- ciemne wnętrze z elementami esprit Alpine
- kierownicę podgrzewaną
- tapicerkę materiałową z niebieskimi przeszyciami i francuską flagą
Topowa odmiana iconic kosztuje 151 900 zł i wyposażono ją w:
- felgi aluminiowe 19", wzór pulsar
- elektrycznie bezdotykowo podnoszona klapa bagażnika easy trunk access
- fotel kierowcy i pasażera z regulacją elektryczną wysokości/wzdłużną/oparcia
- system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem (RCTA) z systemem wspomagania nagłego hamowania
- system hands free parking (HFP)
- easy pilot - asystent jazdy w korku i na autostradzie
- kamerę 360°
- fotele przednie podgrzewane
- system kontroli martwego pola (BSW)
- funkcję bezpiecznego wysiadania (OSE)