Prezentacja: Renault Scenic E-Tech electric w Polsce. Nowoczesne auto rodzinne
Za nami polska premiera nowego Renault Scenica E-Tech electric. Samochód trzyma się pierwotnych założeń samochodu rodzinnego, jednak wydaje się być lepiej dopasowany do obecnych czasów.

Z artykułu dowiesz się o;
Po zaprezentowaniu koncepcyjnego Scenica E-Tech w 2022 roku stało się jasne, że słynny model Renault powróci na rynek. Pojazd zadebiutował w 2023 roku jako V generacja kompaktowego auta rodzinnego francuskiej marki, a w lutym bieżącego roku zdobył tytuł Car of The Year 2024. Mogliśmy już go poznać na targach Poznań Motor Show 2024, jednak dopiero teraz przyjrzeliśmy mu dokładniej podczas oficjalnej prezentacji w Polsce. Nowe Renault Scenic E-Tech electric kontynuuje ideę samochodu rodzinnego, podobnie jak poprzednik jest crossoverem, lecz tym razem ma napęd w pełni elektryczny. Co warto wiedzieć o najnowszym Scenicu?

Krótka geneza Scenica
Na początek krótka historia modelu. W 1996 roku Scenic zrewolucjonizował rynek – stał się pierwszym kompaktowym vanem w historii europejskiej motoryzacji. Scenic, którego nazwa jest skrótem od hasła "Safety Concept Embodied in a New Innovative Car" i była tłumaczona wówczas jako „koncepcja bezpieczeństwa wyrażona w nowym, innowacyjnym samochodzie”, całkowicie zmienił wizję samochodu rodzinnego. Scenic był "samochodem-kapsułą" – jego projekt rozpoczęto od wnętrza, a dopiero później opracowano wygląd nadwozia, a priorytetem było zapewnienie równego komfortu wszystkim pasażerom w kabinie. Scenic zdobył tytuł Samochodu Roku 1997. Po 27 latach historia zatoczyła koło.
Renault Scenic E-Tech 2024 - dane techniczne
Produkcję IV generacji Scenica (która już była crossoverem) zakończono w 2022 roku i dopiero teraz doczekaliśmy się następcy. Renault Scenic E-Tech electric bazuje na platformie CMF-EV rodem m.in. z Megane E-Tech czyb Nissana Ariyi. Samochód mierzy 4,47 m długości, 1,86 m szerokości oraz 1,57 m wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2,78 m. Dzięki płaskiej podłodze i kompaktowemu akumulatorowi trakcyjnemu udało się wygospodarować sporo przestrzeni w kabinie przy zachowaniu kompaktowego nadwozia. Pasażerowie drugiego rzędu mają aż 278 mm miejsca na kolana. Bagażnik natomiast liczy od 545 do 1670 litrów.

Wygląda ładnie i nowocześnie jak przystało na współczesnego crossovera
Stylistyka nowego Scenica rzuca się w oczy i widać jasno, że projektanci postawili na ostre linie i geometryczne kształty. Nie brakuje bowiem motywu rombu nawiązującego do logo tej marki czy półrombów m.in. w postaci świateł LED do jazdy dziennej czy wzorów tylnych lamp, których klosze zachodzą na boki nadwozia. Nowoczesny design Scenica nawiązuje do Rafale czy zmodernizowanych niedawno Clio oraz Captura. Ciekawym akcentem jest imitacja atrapy chłodnicy z gradientowym wzorem rombów nawiązujących do logo marki. Sylwetka Scenica jest typowa dla crossovera, a więc mamy plastikowe nakładki na nadkola i progi oraz podniesiony prześwit. Zadbano też o aerodynamikę pojazdu m.in. poprzez zastosowanie specjalnych geometrycznych felg czy chowanych w nadwoziu klamek.

Wnętrze przypomina wyrośnięte Megane E-Tech
Wnętrze Scenica znamy doskonale z innych modeli Renault. Składają się na nie dwa 12-calowe wyświetlacze wchodzące w skład systemu Renault OpenRLink opartego na Google Android. Odniosłem jednak wrażenie, że Scenic zyskał nieco odświeżone grafiki względem np. Megane E-Tech czy Australa. Jakość wykonania przypomina bardziej Megane E-Tech, a więc jest przyzwoita, choć w kabinie Scenica znajdziemy nieco więcej twardych i gorzej spasowanych tworzyw niż w Australu. Długi centralny podłokietnik również przypomina ten z Megane E-Tech. Rzekłbym nawet, że Renault Scenic E-Tech to takie wyrośnięte Megane E-Tech.

Renault Scenic E-Tech 2024 - przestronność i funkcjonalność
Jak przystało na samochód rodzinny, nowy Scenic jest nie tylko przestronny, ale i funkcjonalny. Nie brakuje w nim licznych półek i schowków, choć i tak do klasycznego minivana daleka droga. Fotele są obszerne i wygodne, zaś tapicerkę wykonano z recyklingu, podobnie jak wiele innych elementów samochodu. Ciekawostkę stanowi pozycja relax, czyli półleżąca w przypadku fotela kierowcy - możemy ją wykorzystać w trakcie ładowania i nawet do 45 minut korzystać z klimatyzacji, radia i innych udogodnień z zakresu komfortu. Dopełnieniem komfortowego wyposażenia kabiny jest przeszklony, innowacyjny dach Solarbay o regulowanej przezroczystości i pomysłowy wielofunkcyjny tylny podłokietnik ingenius, który zadowoli podróżujące z tyłu dzieci dzięki specjalnym uchwytom na tablety i smartfony oraz dwóm wejściom USB-C. Podłokietnik łatwo się rozkłada i jest obszerny. Z tyłu miejsca na nogi jest sporo, siedzi się wygodnie, a płaska podłoga oraz osobne nawiewy dodatkowo poprawiają komfort i funkcjonalność kabiny Scenica.

Parę ciekawostek
Pora na kolejną ciekawostkę. Ponad 90% materiałów użytych w Scenicu nadaje się do powtórnego wykorzystania, a 85% części Scenica produkowanych jest w Europie. Także Polska ma swój wkład w produkcję nowego Scenica, gdyż baterie do auta powstają w zakładach LG pod Wrocławiem. Pozostałe komponenty powstają w 3 francuskich fabrykach: w Ruitz, Douai oraz Cleon.
Na pokładzie francuskiego crossovera znajdziemy ponad 30 systemów ADAS, w tym kamery 360 stopni, aktywnego asystenta kierowcy z funkcją jazdy autonomicznej poziomu 2 czy hamulec antykolizyjny. Czułość i sposób działania systemów możemy personalizować i zapisać poprzez przycisk My Safety Switch po lewej stronie kolumny kierowniczej. Możemy też liczyć na rozbudowanego asystenta Google (reaguje na 70 poleceń w 7 różnych kategoriach).
Renault Scenic E-Tech 2024 - silniki
Wreszcie pora na układ napędowy. Scenica napędza silnik elektryczny o mocach 170 oraz 218 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 oraz 300 Nm. Napęd trafia na przednią oś. Słabszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s i rozpędza się do 150 km/h, korzysta z baterii o pojemności 60 kWh netto i oferuje do 430 km zasięgu. Samochód waży 1757 kg. Mocniejsza odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s i rozpędza się do 170 km/h. Korzysta z baterii o pojemności 87 kWh netto i oferuje do 625 km zasięgu (Scenic określany jest przez producenta jako elektryk na długie trasy). Auto waży 1852 kg. Akumulatory można ładować mocą do 150 kW, składają się z 12 ogniw i można je wymieniać osobno. Ciekawym rozwiązaniem jest specjany widżet na wyświetlaczu cyfrowych zegarów pokazujący maksymalny, minimalny oraz pozostały zasięg do przejechania przy aktualnych warunkach. Dzięki krótkim zwisom średnica zawracania wynosi tylko 10,9 m.

Renault Scenic E-Tech 2024 - ceny i wyposażenie
Renault Scenic E-Tech electric trafi do sprzedaży już w czerwcu. Samochód będzie rywalem m.in. Peugeota e-3008, Forda Explorera EV czy Kii Niro EV. Cena podstawowej wersji Scenica E-Tech electric – techno 170 KM comfort range – wynosi 202 900 zł, techno 220 KM long range – 219 900 zł, a najwyższej wersji, iconic 220 KM long range – 233 900 zł. Samochody można już zamawiać. Wyposażenie standardowe wersji Techno obejmuje m.in.:
- 7 poduszek powietrznych
- połączenie alarmowe eCall
- automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny z funkcją Auto-Hold
- zespół zegarów i wskaźników z kolorowym 12,3-calowym ekranem TFT
- kartę Renault Hands Free
- system multi-sense (3. generacji) z funkcją living lights
- system kontroli zmęczenia kierowcy (DDAW)
- system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych i funkcją inteligentnej zmiany prędkości(OSP/TSR/ISA)
- system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu (ELKA)
- aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów oraz wspomagania skrętu w lewo (AEBS)
- system kontroli bezpiecznej odległości (DW)
- system wspomagania parkowania tyłem, przodem, bokiem kamera cofania
- światła przednie full LED z funkcją AFS
- światła przecimwgłowe LED z funkcją doświetlania zakrętów zintegrowane z reflektorami głównymi
- funkcję automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL)
- klimatyzację automatyczną dwustrefową z nawiewami dla pasażerów z tyłu
- system air quality (filtr PM 2.5, funkcja oczyszczania powietrza w kabinie)
- kierownicę pokrytą skórą ekologiczną (TEP)
- fotel kierowcy z regulacją wysokości
- wysoką konsolę między przednimi fotelami z podłokietnikiem
- funkcję bezprzewodowej replikacji ekranu smartfona Android Auto / Apple Carplay
- openR link 12" DAB z nawigacją, system Arkamys Auditorium z 6 głośnikami
- nawigację wbudowaną Google Maps, Asystenta Google, Sklep Play z aplikacjami
- zdalne aktualizacje oprogramowania i nawigacji (FOTA)
- funkcję łączności z usługami online na 5 lat
- ładowarkę indukcyjną, 2 gniazda USB-C z przodu i z tyłu + 12V 2 gniazda USB-C z przodu i z tyłu + 2 gniazda USB w tylnym podłokietniku Ingenius (R) + 12V
- tapicerkę z materiału z recyklingu szara łączoną z tkaniną w kolorze czarnym
- elektrycznie sterowana klapa bagażnika
- felgi aluminiowe 19" streamline
- lakier metalizowany czerwony flamme
- ładowarkę pokładową AC 22 kW + DC 130 kW (60 kWh) / AC 22 kW + DC 150 kW (87 kWh)
- funkcję dodatkowego przygotowania akumulatora do ładowania
- kabel do ładowania mode 3 typ2 -typ2 5 m 22 kW
- pompę ciepła
Wersja Iconic dokłada do tego m.in.:
- funkcję bezpiecznego wysiadania (OSE)
- system active driver assist (ADA)
- system kontroli martwego pola (BSW) z asystentem zmiany pasa ruchu (BSI)
- system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem (RCTA) z systemem wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do tyłu (R-AEB)
- podgrzewaną kierownicę
- fotel pasażera z regulacją wysokości
- fotel kierowcy z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego fotel kierowcy z regulacją elektryczną w 6 kierunkach z funkcją masażu i pamięcią ustawień dla kierowcy
- fotele przednie podgrzewane
- openR link 12" DAB z nawigacją, system Harman Kardon z 9 głośnikami
- tapicerkę z materiału z recyklingu jasnoszarą ze złotymi przeszyciami
- felgi aluminiowe 20" oracle

Podsumowanie
Słowem podsumowania Renault Scenic E-Tech wciąż należy rozpatrywać jako samochód rodzinny, jednak dopasowany do realiów elektromobilności. Samochód przekonuje ciekawym designem, przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem, bogatym wyposażeniem i zaawansowanymi technologiami. Ponadto w wersji long range jego zasięg czyni go naprawdę ciekawą alternatywą dla modeli spalinowych. Samochód jak na elektryka jest też konkurencyjnie wyceniony, a przy tym już w standardzie ma bogatą specyfikację. Czas pokaże, czy klienci przekonają się do elektrycznego Scenica, jednak Renault już nieraz udowadniało, że potrafi tworzyć dobre samochody elektryczne.