Geely wchodzi do Polski. Na początek dwa modele
Do Polski wkracza kolejny, tym razem wielu dobrze znany chiński gigant w postaci Geely. Na początek marka zaoferuje dwa modele z napędem alternatywnym.

Z artykułu dowiesz się o:
Geely - krótko o marce
Wiele chińskich marek które ostatnio trafiają na nasz rynek, brzmi obco i raczej uchodzi za coś egzotycznego, jednak są też takie, które są powszechnie znane. Tak też jest w przypadku Geely, które jest kojarzone od 2010 roku jako właściciel Volvo, a na rynkach Europy Zachodniej oferuje również spokrewnione z Volvo marki jak Polestar czy Lynk&Co. W 2013 roku Geely przejęło również firmę The London Taxi. Geely ma też 50% udziałów w Smarcie oraz blisko 10% udziałów w Daimlerze, czyli właścicielu Mercedesa. Teraz Chińczycy wkraczają na polski rynek z własną marką. Wyłącznym importerem i dystrybutorem marki będzie firma Jameel Motors, która niedawno poinformowała też o zostaniu dystrybutorem innej chińskiej marki GAC.
Geely Auto Group to czołowy producent samochodów z siedzibą w Hangzhou w Chinach, założony w 1997 roku jako jednostka Zhejiang Geely Holding Group (ZGH). Grupa zarządza markami takimi jak Geely Auto, Lynk & Co i Zeekr. Jest także globalnym partnerem strategicznym malezyjskiego producenta PROTON. Grupa zatrudnia ponad 50 000 pracowników, posiada 12 fabryk oraz pięć centrów R&D w Hangzhou, Ningbo, Göteborgu, Coventry i Frankfurcie. Obecnie Geely Auto Group jest obecne w ponad 80 krajach na całym świecie, a całkowita sprzedaż na świecie w 2024 roku przekroczyła 2,14 miliona egzemplarzy.
Jakie modele zaoferuje Geely w Polsce?
Geely w Polsce skupi się na samochodach z napędami alternatywnymi (NEV), czyli modelach hybrydowych plug-in oraz elektrycznych. W pierwszej fazie Jameel Motors skoncentruje się na dystrybucji dwóch modeli: nowoczesnego elektrycznego SUV-a EX5, a następnie pojazdu typu plug-in hybrid (PHEV) z segmentu C-SUV. Oba samochody bazują na modułowej platformie GEA (Global Inteligent Electric Architecture).
Geely EX5 2025 - krótko o modelu
Geely EX5 jest kompaktowym SUV-em z napędem elektrycznym. Samochód zadebiutował na rynku chińskim w lipcu 2024 roku, a zatem jest świeżym modelem. W pracach nad nim uczestniczyły ośrodki inżynieryjne nie tylko w Chinach (Szanghaj) ale także we Włoszech (Mediolan), Szwecji (Goteborg) i w Wielkiej Brytanii (Coventry). Samochód zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Samochód mierzy 4615 mm długości, 1901 mm szerokości oraz 1670 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2750 mm. Geely EX5 rozwija 218 KM i 320 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s i rozpędza się do 175 km/h. Nie znamy jeszcze europejskiej specyfikacji ani cenników. W Chinach samochód oferowany jest z bateriami LFP (autorska konstrukcja Geely z ogniwami Blade) o pojemności 49 i 60 kWh. Można je ładować mocą do 110 kW lub prądem zmiennym o mocy do 11 kW. Według norm CLTC samochód powinien przejechać odpowiednio 440 i 530 km, jednak w cyklu WLTP będą to z pewnością mniejsze wartości.
https://superauto.wpcdn.pl/articles/77881eec0764f92323ed4591a18afdc0.jpg

Geely EX5 wyróżnia nowoczesne i opływowe nadwozie z zabudowanym, jednolitym przodem oraz chowanymi w nadwoziu klamkami. W minimalistycznie zaprojektowanej kabinie znajdziemy duży poziomy wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej aż 15,4 cala, 10,2-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów, dwuramienną kierownicę oraz rozbudowaną konsolę środkową, a przednie fotele oferują możliwość rozłożenia do pozycji leżącej. Producent podkreśla także wysoką jakość wykończenia kabiny oraz funkcjonalne rozwiązania jak spora szuflada wysuwana spod tylnej kanapy. W Europie samochód powinien kosztować około 30 tys. euro. W Polsce powinniśmy się spodziewać kwoty w okolicach 135-140 tys zł. Więcej dowiemy się bliżej rynkowej premiery, a ta odbędzie się w III kwartale 2025 roku. Rywalami auta będą m.in. Skoda Elroq, Renault Scenic E-Tech, Ford Explorer czy nadchodzące MG S5 EV.

Dowiedz się więcej o MG S5 EV: MG SV EV premiera na nowyosobowy.pl
W ofercie także hybrydowy SUV
Drugim z modeli będzie również kompaktowy SUV, jednak wyposażony już w napęd hybrydowy plug-in. Zapewne będzie to któryś z modeli opartych na modułowej platformie CMA znanej m.in. z Volvo XC40. Spodziewamy się zatem układu hybrydowego plug-in opartego na turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.5 R3 o mocy 109 KM, silniku elektrycznym i baterii o pojemności 19 kWh, zapewniającej nawet 120 km zasięgu na prądzie. Szczegóły dotyczące premiery, specyfikacji i sieci dealerskiej poznamy zapewne w drugiej połowie bieżącego roku.