Volvo ES90 zaprezentowane. Nowy flagowy sedan 100% elektryczny
Volvo ES90 to pierwszy w 100% elektryczny liftback marki, który uplasuje się obok S90. Auto ma cechy crossovera i przejedzie do 700 km na jednym ładowaniu.
Z artykułu dowiesz się o:
Volvo ES90 to samochód, który łączy skandynawski minimalizm z zaawansowaną technologią elektryczną. Model ten ma szansę stać się jednym z liderów w segmencie luksusowych elektrycznych sedanów, oferując nie tylko innowacje techniczne, ale także ekologiczne podejście do produkcji i użytkowania samochodów. Model ma trafić do sprzedaży w Polsce w 2025 roku, po premierze światowej, która odbędzie się w marcu tego samego roku w Sztokholmie (Szwecja).
Volvo ES90 - projekt nadwozia
Projekt nadwozia ES90 nawiązuje do klasycznej formy dużego sedana, lecz w nowoczesnym, aerodynamicznym wydaniu. Stylistycznie auto podkreśla stabilność, elegancję i ekologiczną naturę elektrycznego napędu. Charakterystyczne, pionowe tylne światła, znane z wcześniejszych modeli Volvo, zostały unowocześnione i dostosowane do nowego designu marki.
Volvo ES90 nawiązuje do minimalistycznej i skandynawskiej stylistyki, charakterystycznej dla marki Volvo. Linia nadwozia jest elegancka, o wyważonych proporcjach i nowoczesnych detalach, takich jak smukłe reflektory LED oraz aerodynamiczne linie, które podkreślają elektryczny charakter pojazdu. Projekt czerpie inspirację z natury i harmonii, co wpisuje się w filozofię Volvo dotyczącą równowagi między luksusem a ekologią.
Volvo ES90 - dane techniczne
Volvo ES90, będący w pełni elektrycznym sedanem, jest rozwinięciem technologii zastosowanej w SUV-ie EX90. Model ten ma oferować imponujący zasięg na jednym ładowaniu, wynoszący około 600 km, oraz zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, w tym autonomiczną jazdę na poziomie 3. Moc elektrycznego układu napędowego ma sięgać około 400-500 KM, co pozwoli na szybkie przyspieszenie i dynamiczną jazdę.
Volvo ES90 100% elektryczny
ES90 będzie dostępny wyłącznie z elektrycznym napędem. Prawdopodobnie oferowane będą różne warianty mocy, w tym wersje z pojedynczym silnikiem napędzającym tylne koła oraz wersje z dwoma silnikami, które umożliwią napęd na cztery koła, podobnie jak w modelu EX90.
Wyposażenie
W kwestii kolorystyki Volvo pozostaje wierne swoim tradycjom, oferując stonowane, eleganckie barwy takie jak biały, srebrny, czarny czy odcienie szarości. Wnętrze ma charakteryzować się luksusowymi materiałami, w tym naturalną skórą, wełnianymi tkaninami i materiałami pochodzącymi z recyklingu, co wpisuje się w dążenie marki do zrównoważonego rozwoju.
Volvo ES90 Cena i dostępność w Polsce
Volvo ES90, jako model flagowy, będzie pozycjonowany w górnej półce cenowej. Wstępnie szacuje się, że cena podstawowej wersji będzie zaczynać się od około 400 000 zł. Model ma trafić do sprzedaży w Polsce w 2025 roku, po premierze światowej, która odbędzie się w marcu tego samego roku.
Volvo ES90 vs konkurencja
Volvo ES90 będzie konkurować z innymi luksusowymi elektrycznymi sedanami, takimi jak BMW i5, Mercedes EQE czy Audi e-tron GT. W segmencie premium elektrycznych aut, Volvo wyróżnia się dążeniem do zrównoważonego rozwoju, co może przyciągnąć klientów zainteresowanych ekologicznymi rozwiązaniami oraz nowoczesnymi technologiami.
Aktualizacja z dnia 5 marca 2025 - Volvo ES90 zaprezentowane
Volvo ES90 doczekało się oficjalnej premiery. Samochód jest co prawda liftbackiem, jednak ma też pewne cechy crossovera jak wyższy prześwit czy nakładki na progi oraz zderzaki. Według producenta nowe ES90 "łączy w sobie wyrafinowaną elegancję sedana, możliwości adaptacji fastbacka oraz przestronne wnętrze i wyższy prześwit kojarzony z SUV-ami. Jednocześnie samochód wyznacza dla siebie nowa przestrzeń, eliminując kompromisy między tymi trzema segmentami". Wraz z nim gama elektrycznych Volvo liczy już 6 modeli, w tym miejskie EX30, kompaktowe C40 i EX40, dużego SUV-a EX90, niedostępnego w Polsce luksusowego vana EM90 i właśnie ES90.
Volvo ES90 2025 - silniki, ładowanie i zasięg
Volvo ES90 jest pierwszym modelem Volvo wyposażonym w instalację 800V umożliwiającą ładowanie prądem o mocy do 350 kW, co pozwala na zwiększenie zasięgu o 300 km w ciągu zaledwie 10 minut, zaś naładowanie baterii od 10 do 80% trwa około 20 minut. Baterie mają pojemność 88 lub 102 kWh netto i w zależności od wariantu oferują 650 lub 700 km zasięgu. Volvo ES90 dostępne będzie w trzech wariantach napędowych. Bazowy przednionapędowy wariant z ogniwami 88 kWh rozwija 333 KM i 480 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s. Odmiana Twin Motor z napędem AWD ma już akumulatory o pojemności 102 kWh, rozwija 449 KM oraz 670 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 s. Gamę wieńczy wariant Twin Motor Performance rozwijający aż 680 KM i 870 Nm i oferujący sprint od 0 do 100 km/h w 4 sekundy. W każdej wersji prędkość maksymalna to 180 km/h.
Volvo ES90 2025 - wymiary i bagażnik
Volvo ES90 bazuje na platformie SPA2 rodem z EX90, mierzy równe 5 m długości, 1,94 m szerokości oraz 1,55 m wysokości, a jego rozstaw osi liczy 3,1 m. Konstrukcję wykonano w 29% z aluminium pochodzącego z odzysku, w 18% ze stali z recyklingu oraz w 16% z materiałów z bio i polimerów z odzysku. Bagażnik pomieści 424 litry, z możliwością powiększenia do 733 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. Pod maską znajdziemy frunk o pojemności 22 lub 49 litrów. Co ciekawe, producent podkreśla też wysoki prześwit liczący od 177 do 184 mm oraz głębokość brodzenia wynoszącą 250 mm.
Volvo ES90 2025 - stylistyka
Volvo ES90 wyróżniają nowoczesne i smukłe kształty. Co tu dużo mówić - nowy liftback jest najbardziej aerodynamicznym modelem w historii marki, a jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi tylko 0,25. Estetyka pojazdu nawiązuje do EX90 i EX30. Auto poznamy m.in. po charakterystycznym przodzie z LED-owymi reflektorami z cyfrowym motywem młota Thora niczym w EX90, braku grilla i gładkich powierzchniach poprawiających aerodynamikę. Płynna linia dachu równoważy elegancki wygląd z przestronnością wnętrza i przyczynia się do doskonałej aerodynamiki. Sylwetka wyróżnia się nietypowymi proporcjami z długim przodem i krótkim tyłem. Podobnie jak w SUV-ie, znajdziemy też ukryte w drzwiach klamki. Oryginalnie prezentuje się też tył samochodu, gdzie oprócz nowych lamp w kształcie litery C zachodzących na klapę bagażnika znajdziemy też pionowe segmenty LED na tylnej szybie niczym w EX30.
Volvo ES90 2025 - kabina
Kabina nowego Volvo reprezentuje najnowsze wydanie skandynawskiego minimalizmu. Centralne miejsce zajmuje ogromny, 14,5-calowy wyświetlacz systemu infotainment, który został umieszczony pionowo, zaś przed kierowcą znajdziemy mniejszy, 9-calowy wyświetlacz obsługujący cyfrowe zegary. Kierowca może też liczyć na zaawansowany wyświetlacz head-up. W kabinie ES90 nie znajdziemy praktycznie żadnych przycisków czy pokręteł. Zamiast tego znajdziemy nową koncepcję konsoli środkowej, która niemal całkowicie rezygnuje z przycisków i pokręteł, zaś jej górna sekcja stanowi podstawę dla ekranu multimedialnego, natomiast dolna służy jako praktyczny schowek i ukryty cupholder. System multimedialny bazuje na Google Automotive. Pozostawiono jednak jeden ciekawy detal w postaci eleganckiego gładzika do regulacji głośności wykończonego kryształem Swarovskiego. Producent chwali się także sporą przestrzenią w kabinie, zwłaszcza w drugim rzędzie - na kolana mamy 106 mm, zaś nad głową 96 mm przestrzeni.
Volvo chwali się też wyszukanym systemem car audio od Bowers&Wilkins z aż 25 głośnikami o łącznej mocy 1610 W, który dodatkowo operuje systemem dźwięku przestrzennego Dolby Atmos. Parkowanie ułatwia natomiast nowy widok 3D obsługiwany przez system kamer 360 stopni. Samochód wyposażono także w panoramiczny dach zapewniający do 99,9% ochrony przed promieniowaniem UV, a opcjonalnie możemy regulować stopień przezroczystości szkła. Komfort w kabinie zapewnia też 4-strefowa automatyczna klimatyzacja z zaawansowanym filtrem powietrza.
Zaawansowany system oparty na układzie Nvidii
Volvo ES90 jest pierwszym modelem marki wyposażonym w pełni scentralizowany system z podwójnym układem Nvidia Drive Agx Orin, zapewniającym ponad 500 bilionów operacji w sekundę. Oprogramowanie to o nazwie Volvo Cars Superset będzie stanowiło podstawę wszystkich nadchodzących samochodów elektrycznych. Pozwala ona na stosowanie bardziej zaawansowanych technologii z zakresu bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy i jej regularne ulepszanie przez cały cykl życia samochodu za pomocą bezprzewodowych aktualizacji. Platform Nvidii korzysta z algorytmów AI, może wykorzystywać dane z 12 kamer, 9 radarów i lidara, przy czym w ES90 znajdziemy lidar, 8 kamer i 12 czujników ultradźwiękowych.
Volvo ES90 2025 - ceny i wyposażenie
Samochód można już zamawiać. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w drugiej połowie bieżącego roku. Bazowe Volvo ES90 Single Motor Core kosztuje od 343 900 zł. Bogatsza odmiana Plus kosztuje 360 900 zł. Z kolei topowy wariant Ultra wyceniono na 395 900 zł. Dopiero w niej dostaniemy pozostałe warianty napędowe. W efekcie wersja Twin Motor Ultra kosztuje 417 900 zł, natomiast topowa Twin Motor Performance Ultra 440 900 zł.
W wersji Core dostaniemy m.in.:
- Zestaw systemów bezpieczeństwa
- czterostrefową klimatyzację automatyczną
- elektrycznie sterowaną klapę bagażnika
- Hartowane szyby boczne
- Kluczyk cyfrowy plus
- Asystenta parkowania
- Funkcję automatycznego hamowania na skrzyżowaniach
- Funkcję omijania pieszych i rowerzystów poprzez interwencję układu kierowniczego
- Funkcję zapobiegania kolizjom i łagodzenia ich skutków
- Rozpoznawanie znaków drogowych
- Reflektory LED
- Kamerę cofania
- Aktywny tempomat
- System monitorowania martwego pola
- Układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z funkcją automatycznego hamowania
- Pompę ciepła
- Elektrycznie sterowane przednie fotele
- Pamięć ustawień fotela kierowcy
- Podgrzewane przednie fotele
- Indukcyjną ładowarkę
- Bezprzewodową łączność z Apple CarPlay
- 20-calowe alufelgi
- Dach panoramiczny
- Elementy ozdobne Dark Matter
- Tapicerkę Nordico
- Ładowarkę pokładową 11 kW
Wariant Plus dorzuca do tego:
- Zestaw audio Bose Premium z 14 głośnikami
- Oświetlenie wnętrza high level
- Wyświetlacz przezierny HUD
- Elektrycznie regulowaną kolumnę kierownicy
- Filtr powietrza i zdalne wstępne oczyszczanie powietrza w kabinie
- Podgrzewane siedzenia tylne
- Podparcie odcinka lędźwiowego regulowane elektrycznie w 4 kierunkach
- Ręcznie regulowane przedłużenia siedzisk kierowcy i pasażera
- Elementy ozdobne Birch
- Obszytą deskę rozdzielczą i panele drzwi
- Obszytą kierownicę
- Tekstylne dywaniki Premium
Topowa odmiana Ultra oferuje natomiast:
- Elektrochromowany dach panoramiczny (z regulacją stopnia przezroczystości)
- Aktywne zawieszenie pneumatyczne
- Wentylowane fotele przednie
- Laminowane szyby boczne i tylna
- Kamery 360 stopni z widokiem 3D
- Reflektory HD Pixel LED
- Spryskiwacze reflektorów
- Elektrycznie regulowane podparcia boczne foteli
- Funkcję masażu przednich foteli
- Podłokietnik na tylnym siedzeniu
- Odchylane oparcia tylnych siedzeń
- Wentylowane tylne siedziska
- 21-calowe felgi
- Zlicowane klamki drzwi z oświetleniem podłoża



