Używana Cupra - na co zwrócić uwagę przed zakupem?
Cupra osiąga imponujące wyniki sprzedaży również na polskim rynku, a jej bestsellerem jest kompaktowy crossover Formentor. Czy warto rozważyć tę markę również przy zakupie samochodu z drugiej ręki?

Cupra nie ma zbyt długiego stażu na rynku, bowiem jej początki jako samodzielnej marki sięgają 2018 roku. Mimo to cieszy się sporą popularnością, także w Polsce. W samym 2023 roku, marka ta odnotowała znaczący sukces w Polsce, sprzedając ponad 14 000 pojazdów, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży o 82% w stosunku do poprzedniego roku. Formentor, flagowy model Cupry, cieszył się w tym czasie wyjątkową popularnością, znajdując aż 6700 nabywców, co oznacza wzrost o 150% w porównaniu do 2022 roku. Od początku 2024 roku, marka kontynuuje zdobywanie rynku, szczególnie dzięki modelowi Formentor, który z liczbą 1503 sprzedanych egzemplarzy zajmuje 9. miejsce wśród najpopularniejszych nowych samochodów w Polsce. Do największych atutów Formentora należą atrakcyjna, dynamiczna stylistyka oraz nowoczesne technologie Volkswagena, a także rozsądna cena zakupu i bogata oferta silnikowa.
Cupra Formentor (od 2020 r.)
Cupra Formentor dane techniczne
Cupra Formentor zadebiutowała wiosną 2020 roku jako pierwszy samodzielny model marki, czerpiąc swoją nazwę od północnego krańca Majorki. Charakteryzuje się dynamicznym designem, łączącym cechy kompaktowego crossovera z elementami coupe, jednocześnie nie jest on typowym SUV-em coupe jak Renault Arkana. Zarówno z zewnątrz jak i w kabinie znajdziemy akcenty w barwach miedzi, typowe dla aut Cupry. Samochód wyposażono w szereg zaawansowanych technologii. Wizualnie Formentor czerpie inspiracje z Leona, co widać zwłaszcza po grillu, przednich i tylnych lampach oraz wnętrzu, które zwrócono w stronę kierowcy i wyposażono w 12-calowy dotykowy ekran systemu infotainment. Cupra Formentor mierzy 4450 mm długości, 1839 mm szerokości oraz 1511 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2680 mm. Bagażnik pomieści od 450 do 1505 l (w wersji PHEV od 345 do 1415 l). Formentor jest ciaśniejszy od Ateki, jednak ma ciekawszą stylistykę i jest nowszą konstrukcją.
Cupra Formentor silniki
Początkowo gamę Formentora tworzyła jednostka 2.0 TSI o mocy 310 KM, z przekładnią DSG i napędem 4Drive. Następnie dołączyły do niej słabsze odmiany, warianty hybrydowe PHEV oraz diesel, a także topowa jednostka benzynowa 2.5 R5 TSI rodem z Audi, która rozwijała aż 390 KM w odmianie VZ5. Poniżej prezentujemy pełną gamę silników Formentora:
Rodzaj napędu | Model Silnika | Skrzynia Biegów | Prędkość Maksymalna (km/h) | Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | Zużycie Paliwa (l/100 km) | Emisja CO2 (g/km) |
---|---|---|---|---|---|---|
Benzyna | 1.5 TSI 150 KM | Manualna 6-biegowa | 204 | 8,7 | 6,3 – 6,6 | 142 - 150 |
1.5 TSI 150 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG | 203 | 8,9 | 6,6 – 7,1 | 150 – 160 | |
2.0 TSI 190 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG 4Drive | 220 | 7,0 | 7,5 – 7,9 | 171 – 179 | |
2.0 TSI 245 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG | 238 | 6,8 | 7,6 – 7,8 | 172 – 176 | |
2.0 TSI 310 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG 4Drive | 250 | 4,9 | 8,4 – 8,7 | 190 - 197 | |
Hybryda PHEV | 1.4 e-HYBRID 204 KM | Automatyczna 6-biegowa DSG | 205 | 7,8 | 1,2 – 1,3 | 27 – 30 |
1.4 e-HYBRID 245 KM | Automatyczna 6-biegowa DSG | 210 | 7,0 | 1,5 | 32 – 34 | |
Diesel | 2.0 TDI 150 KM | Manualna 6-biegowa | 205 | 9,3 | 4,8 – 5,1 | 127 – 134 |
2.0 TDI 150 KM | Automatyczna 7-biegowa DSG 4Drive | 203 | 8,6 | 5,8 – 6,1 | 153 – 160 |
Baterie wersji hybrydowych mają 12 kWh pojemności i zapewniają do 59 km zasięgu na prądzie.
Cupra Formentor usterki
Cupra Formentor jest zbyt świeżym modelem na rynku, aby mówić o częstych lub typowych problemach technicznych. Jednak warto zwrócić uwagę na elementy takie jak lakier i felgi, które są narażone na uszkodzenia, szczególnie w przypadku niskoprofilowych opon. Na wczesnym etapie produkcji pojawiały się problemy z systemem multimedialnym i dotykowymi panelami do regulacji głośności oraz klimatyzacji, które jednak zostały wyeliminowane dzięki aktualizacjom oprogramowania – przed zakupem warto dowiedzieć się, czy poprzedni właściciel dokonał takich aktualizacji. Odnotowano również kilka kampanii serwisowych dotyczących systemu Front Assist i mocowań pasów bezpieczeństwa. Pojawiły się także skargi na niestabilną elektronikę, w tym problemy z obrazem z kamery cofania oraz działaniem systemów wspomagania kierowcy.
Cupra Formentor sytuacja rynkowa
Używana Cuprę Formentor 1.5 TSI z 2023 roku kosztuje około 130-135 tys. zł, natomiast za odmianę VZ o mocy blisko 310 KM z 2021 roku trzeba dać prawie 190 000 zł.