Test: Peugeot 408 1.2 PureTech EAT8 Allure Pack - wymyka się standardom
W dobie zalewu SUV-ów i crossoverów paradoksalnie trudno się czymś wyróżnić. Sztuka ta udaje się tylko nielicznym, a wśród nich jest właśnie Peugeot. Francuzi wraz z modelem 408 na nowo zdefiniowali pojęcie crossovera. Kosztuje on niemal tyle co 308, a oferuje więcej przestrzeni niż 508. Czyżby murowany hit?

Z testu dowiesz się o:
Przyznam szczerze, że już w momencie premiery byłem pod wrażeniem odważnego podejścia francuskiego producenta. Nie poszedł on śladami innych, lecz postanowił on na nowo zdefiniować crossovera, który z natury jest połączeniem różnych nadwozi. Ostatnimi laty crossovery stały się jednak pojęciem zamiennie stosowanym z SUV-ami.
Peugeot 408 2023 stanowi nową definicję crossovera
Peugeot 408 wymyka się jednak wszelkim standardom, gdyż nie jest on SUV-em ani też hatchbackiem. Jednocześnie wygląda ono bojowo, ma podniesiony prześwit i nakładki na nadkola oraz progi, a także wysuniętą osłonę tylnego zderzaka. Jeśli miałbym go do czegoś porównać, byłby to raczej uterenowiony… liftback, a zatem pozostańmy przy crossoverze.

Wygląd 10/10, jeszcze ten kolor...
Peugeot 408 zadebiutował w czerwcu 2022 roku i bazuje na podzespołach kompaktowego 308. Wizualnie zresztą również czerpie on inspiracje ze swojego mniejszego brata, co widać po agresywnym przednim pasie z LED-owymi reflektorami i gradientowym grillem z nowym logo marki czy po niezwykle smukłych przezroczystych kloszach tylnych lamp.
408 wyróżnia się za to jedyną w swoim rodzaju sylwetką z licznymi przetłoczeniami oraz zwężającą się ku tyłowi linią szyb. Uwagę zwraca zwłaszcza masywne przetłoczenie na tylnych nadkolach. Klapę bagażnika wieńczy natomiast zgrabny spojler. Świetny jest też niebieski lakier Obsession. Co ciekawe, nie wymaga on dopłaty.

Peugeot 408 2023 - wymiary
Peugeot 408 mierzy 4687 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2787 mm. To wartości zbliżone bardziej do modeli klasy średniej niż kompaktowych. Bagażnik liczy aż 536 litrów, jest ustawny, lecz po złożeniu oparć powstaje stopień.
W kabinie poczujemy się jak w 308 i każdym innym Peugeocie
Zaglądamy do kabiny i tam również spotykamy 308. Projekt kokpitu przejęto wprost z kompaktowego Peugeota. Mamy zatem malutką, spłaszczoną obustronnie kierownicę z umieszczonymi nad nią zegarami oraz 10-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego z dodatkowym wyświetlaczem zawierającym programowalne przyciski dotykowe i-Toggles.

Powiem tak – wreszcie Francuzi mają dobry system multimedialny, oferujący atrakcyjne grafiki, sprawnie reagujący na dotyk i możliwość utworzenia własnego profilu. Już w standardzie mamy też bezprzewodowego Apple CarPlay’a i AndroidAuto, a także wejścia USB-C. Parę razy zdarzyło się jednak, że system długo się ładował lub też zrywał bez powodu połączenie z telefonem. Nie przypadło mi też sterowanie klimatyzacją za pośrednictwem dotykowego ekranu. Za to wyświetlacz i-Toggles jest bardzo wygodny.

Jakość wykonania nie budzi za to żadnych zastrzeżeń. Dominują miękkie i przyjemne w dotyku tworzywa, wszystko dobrze spasowano i żadne trzaski nie dochodzą do naszych uszu. Osobiście uważam jednak, że kierownica w Allure Pack nie leży tak dobrze w dłoniach co w wersji GT (inny rodzaj skóry).
Nazwałem go w pewnym momencie francuską Octavią...
Peugeot 408 zaimponował mi przestronnością i funkcjonalnością. Nie brakuje sprytnych półek i schowków, wszystko jest przemyślane niczym w Skodzie. Zresztą 408 określiłbym śmiało francuską Octavią. Kokpit szczelnie otula kierowcę i niektórym osobom może być trudno się przyzwyczaić do pozycji za kierownicą. Miejsca w obu rzędach jest naprawdę sporo, zarówno na nogi, jak i nad głowami. Z tyłu mamy do dyspozycji osobne nawiewy i 2 wejścia USB-C.
Peugeot 408 2023 Allure Pack - wyposażenie
Na wyposażenie również trudno narzekać. Szczerze mówiąc zaskoczyło mnie, ile rzeczy dostaniemy już w standardzie. Z opcji znalazły się jedynie fotele AGR z podgrzewaniem (2000 zł, swoją drogą bardzo wygodne), podgrzewane koło kierownicy (900 zł) oraz podgrzewana przednia szyba (800 zł), a także indukcyjna ładowarka (400 zł) czy Pakiet Drive Assist Plus: Drive Assist + Rear warning + Rear Cross Traffic Alert + system utrzymywania pojazdu na pasie (700 zł).

Peugeot 408 2023 1.2 PureTech EAT8 - osiągi i spalanie
Pod maską znalazła się trzycylindrowa jednostka 1.2 PureTech o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h.
Osiągi okazują się w zupełności wystarczające, nawet z pewnym załadunkiem auto radzi sobie przyzwoicie i nie ma problemów z osiąganiem prędkości autostradowych. Przy wyprzedzaniu czy próbie rozpędzenia się od wyższych prędkości czuć, że mamy do czynienia z niewielką jednostką. Trzy cylindry słychać głównie przy niższych prędkościach, potem już o tym zapominamy. Pewne zastrzeżenia mam jednak do pracy skrzyni biegów, która wolno reaguje na dodanie gazu i ma zwłokę przy ruszaniu, która to była obca hybrydowemu 308 SW.

Kolejną zaletą 408 jest spalanie, które średnio w teście wyniosło 6,8 l/100 km w cyklu mieszanym. Jak na tak duży samochód i przekładnię automatyczną, jest naprawdę dobrze. Na autostradzie przy 140 km/h spalanie wynosi 7 l/100 km, zaś na drogach lokalnych bez problemu osiągniemy wynik z 5-tką z przodu. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem rzędu 7,5-8 l/100 km.
Bardziej rodzinny niż 308
Różnicę między 408 a 308 czuć podczas jazdy. O ile 308 SW sprawiał wrażenie zwartego i zwinnego, o tyle 408 jest bardziej nacechowany na komfort i choć nie stracił całkiem zwinności kompaktowego brata, to jednak na każdym łuku czułem, że auto ma wyżej umieszczony środek ciężkości. Samochód muszę pochwalić za bezpośredni układ kierowniczy i dobre hamulce.

Peugeot 408 2023 1.2 PureTech EAT8 Allure Pack - cena i rywale
Peugeot 408 w testowanej wersji nie zabija ceną. Kosztuje on bowiem od 149 500 zł za konfigurację Allure Pack. Cena testowanego auta wynosi około 155 000 zł.
Szczerze długo myślałem nad konkurentem Peugeota 408. Oczywiście jest nim Citroen C4 X, a więc jego blizniacza wersja, który to jednak jest podniesionym sedanem. W wersji Shine Pack z tym samym napędem kosztuje on 141 350 zł. Drugim z rywali jest Skoda Octavia, która jest typowym liftbackiem i w wersji Style z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM ze skrzynią DSG kosztuje od 132 200 zł.
Peugeot 408 w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Peugeota 408 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Zobacz ofertę Peugeot 408 leasing na Nowyosobowy.pl
Podsumowanie
Podsumowując, Peugeot 408 absolutnie nie zawiódł moich oczekiwań, lecz postrzegam ten samochód trochę inaczej niż wcześniej. Wizualnie 408 jest jak dla mnie 10/10, wygląda po prostu świetnie, do tego zrobił na mnie wrażenie przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem. Oczywiście jakość wykonania również nie zawodzi, a sam i-Cockpit… no cóż, ja to lubię, ale nie każdy musi. Silnik okazał się lepszy i oszczędniejszy niż myślałem, lecz układ jezdny zatracił trochę drapieżność 308. Peugeot 408 jest jednak bardzo ciekawym crossoverem, gdyż za cenę auta kompaktowego dostajemy samochód o przestronności zbliżonej do klasy średniej.
