Test: Peugeot 308 SW GT Pack PHEV EAT8 - uroczy lew
Generalnie kombi powinno na pierwszym miejscu stawiać na funkcjonalność. Gdy jednak dojdą baterie układu hybrydowego, sytuacja potrafi się zmienić. Najnowszy Peugeot 308 SW pokazuje, że hybryda może być praktyczna, a jednocześnie ujmować stylem.

Spis treści
Czasy, w których kombi były postrzegane jako proste, pudełkowate i nieatrakcyjne, już dawno minęły. Obecnie samochody rodzinne są zazwyczaj projektowane z większym polotem, a niektóre modele przyciągają wzrok nawet bardziej niż sedany i hatchbacki. Świetnym tego przykładem jest najnowszy Peugeot 308 SW. W tym teście pokażę wam, dlaczego 308 SW jest najciekawszym kompaktowym kombi na rynku.
Najpiękniejsze kompaktowe kombi na rynku
W 2021 roku ukazała się trzecia generacja Peugeota 308, która wywołała wielką sensację swoim efektownym, nowoczesnym wyglądem. W porównaniu do swojego dość stonowanego poprzednika, nowy 308 wyróżnia się z tłumu i jest technicznie spokrewniony z Oplem Astrą VI (oba auta bazują na tej samej platformie), który miał swoją premierę w podobnym czasie. Samochód ten nie jest mały, gdyż wersja SW ma długość 4,64 metra i rozstaw osi liczący aż 2732 mm. Jest to również pierwszy model z nowym logo Peugeota, które nawiązuje do emblematu stosowanego w 1960 roku.

Jeśli chodzi o design, jest o czym mówić, ponieważ nowy 308 SW ma niezwykle wysmakowany i unikalny styl, z mnóstwem fascynujących detali. Na początek omówię przód, który jest dość agresywny i ma spory grill z dużym logo marki oraz reflektory Matrix LED, będące standardem w topowym wariancie GT Pack, który miałem przyjemność testować. Znakomicie oświetlają one drogę i jej okolice po zmroku, mają dobrze znane z nowych Peugeotów "kły" do jazdy dziennej, przywodzące na myśl flagowego 508. Z sylwetki francuskiego kombi wynika, że jest ono spore, a jednocześnie smukłe. Posunąłbym się nawet do stwierdzenia, że jest atrakcyjniejszy od hatchbacka, który i tak jest już naprawdę ładny. Dodatkowo uwagę zwracają liczne przetłoczenia na nadwoziu.
Na przednich nadkolach samochodu widnieje logo firmy, obecne są również sztuczne końcówki wydechu o atrakcyjnym kształcie. Tył samochodu wydaje się bardzo smukły, a tylne światła posiadają trójwymiarowy wzór lwich pazurów, udanie nawiązujący do przednich lamp. Czarne akcenty, takie jak obramowania okien, kratka i logo, a także grafitowe, 18-calowe felgi, ładnie uzupełniają perłowo-białe nadwozie.

Kabina jest równie stylowa co nadwozie
Nadszedł czas na zajrzenie do kabiny samochodu. Po otwarciu drzwi, pierwszą rzeczą, która przyciąga uwagę są przestronne i doskonale zaprojektowane fotele, które są obite niebieską skórą Blue Naboo (4000 zł dopłaty) z logo marki na zagłówkach. Są one bardzo wygodne, przednie mają funkcję masażu i podgrzewania, a fotel kierowcy posiada elektryczną regulację i wysuwaną podpórkę pod uda.

Nowe wydanie i-Cockpitu wygląda efektownie
Wraz z Peugeotem 308 otrzymujemy najnowszą wersję awangardowego i-Cockpitu. Ma on wygodną, małą kierownicę ze spłaszczoną krawędzią po obu stronach oraz umieszczone nad nią wirtualne wskaźniki, które w testowanym egzemplarzu występują z możliwością wyboru wskazań 3D. To naprawdę przyciąga wzrok. Duży, 10-calowy ekran dotykowy systemu infotainment, który jest lekko pochylony w stronę kierowcy, stanowi centrum sterowania większością funkcji samochodu. Jest on jednak zbyt oddalony od rąk kierowcy, więc trzeba do niego sięgać. Pod nim znajduje się również mniejszy wyświetlacz z szybkim dostępem do różnych funkcji, takich jak temperatura w klimatyzacji, nawigacja, telefon, Apple CarPlay itp. W kabinie na uwagę zasługuje zgrabny selektor od skrzyni biegów, zupełnie jak ten z VW Golfa. Obok niego znajduje się przycisk wyboru trybów jazdy (elektryczny, hybrydowy i sportowy).

Multimedia dobre, ale nie idealne
System multimedialny spisuje się całkiem dobrze, reaguje sprawnie na dotyk, ma atrakcyjne grafiki i bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto, jednak skumulowanie wszystkich funkcji na ekranie dotykowym sprawia, że dostęp do niektórych z nich jest uciążliwy, a niektóre sekcje menu nie są ułożone w logicznej kolejności. Aby na przykład wyłączyć asystenta utrzymania pasa ruchu lub włączyć podgrzewanie foteli, trzeba przejść przez wiele segmentów, co może być dość kłopotliwe i zajmuje kilka chwil.
Jakość wykonania bardziej niemiecka niż francuska
Nie mam żadnych zastrzeżeń do jakości wykonania 308-ki. Wszystkie użyte materiały są bardzo dobrej jakości, deskę rozdzielczą zdobią limonkowe przeszycia (które znajdziemy również na fotelach), większość plastikowych powierzchni jest miękka w dotyku i wszystko jest nienagannie poskładane, nie ma żadnych trzasków czy innych niepokojących hałasów. Tak właśnie powinno być! Listwy wykończeniowe zostały wykonane z prawdziwego szczotkowanego aluminium zamiast z plastiku, a oświetlenie ambientowe dodaje klimatu kabinie francuskiego kombi.
Peugeot 308 SW 2022 - przestronność i funkcjonalność
Z przodu jest wystarczająco dużo miejsca, a deska rozdzielcza przyjemnie otacza kierowcę. Z tyłu jednak warunki nie są tak zadowalające. Pomimo długiego rozstawu osi może być dość ciasno, zwłaszcza dla nóg pasażerów. Na szczęście dobrze wyprofilowana kanapa jest wystarczająco wygodna, aby się na niej rozgościć. Pasażerowie w drugim rzędzie mają też kilka udogodnień, takich jak osobne nawiewy, środkowy podłokietnik i dwa porty USB-A (podczas gdy z przodu znajdują się porty USB-C). Warto też wspomnieć o dużym i pojemnym bagażniku; to imponujące, że hybryda PHEV może mieć bagażnik o pojemności aż 548-1 547 litrów. Brawo!

Peugeot 308 SW GT Pack 2022 - wyposażenie
Wyposażenie 308 SW w wersji GT Pack jest bardzo bogate już w standardzie. Mamy m.in. aktywny tempomat, Lane Assist, monitorowanie martwego pola, kamerę z widokiem z lotu ptaka (dość dobra, choć jest pole do poprawy), przednie i tylne czujniki parkowania, dwustrefową automatyczną klimatyzację, podgrzewaną kierownicę czy świetny jak na klasę pojazdu system audio Focal za 3000 zł.

Peugeot 308 SW PHEV 2022 - osiągi i spalanie
Testowany Peugeot 308 SW wyposażony jest w układ hybrydowy typu plug-in, który dysponuje łączną mocą 225 KM i maksymalnym momentem obrotowym 360 Nm. Jest on sparowany z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, która przenosi napęd na przednie koła. Ta hybryda potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Silnik jest dość mocny - elektryczny wytwarza 110 KM, a 1,6-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy wnosi do całkowitej mocy 180 KM. 308 jest bardzo żwawym samochodem i szybko zareaguje na każde wciśnięcie pedału przyspieszenia, ale napęd na przednie koła czasami ma problemy z nadążeniem za całą tą mocą, co może powodować poślizg kół przy dynamicznym ruszaniu.

Pod względem zużycia paliwa Peugeot 308 SW nie rozczarowuje. Średnio trzeba się liczyć z wynikiem między 6,5 a 7 l/100 km, zaś podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu z pustymi bateriami auto potrzebuje około 8 l/100 km. Niby szału nie ma, ale zważywszy na moc i osiągi samochodu wartości te należy uznać za przyzwoite. Podczas spokojnej jazdy z naładowanymi bateriami można bez trudu osiągać wyniki z 4-ką z przodu. Bak liczy jednak 40 litrów, stąd też zasięg na poziomie 550-600 km nie powinien być zaskoczeniem. Trochę zawiodłem się niewielkim zasięgiem w trybie elektrycznym, wynoszącym około 30 km. Znacznie odbiega on od deklarowanych przez producenta 65 km, choć należy też pamiętać, iż test odbywał się w warunkach zimowych, gdy tempoeratury oscylowały w pobliżu zera. Akumulatory pomieszczą 12 kWh energii, a ich ładowanie z domowego gniazdka trwa około 6 godzin.
Zestrojenie układu jezdnego zasługuje na niemal same pochwały
Właściwości jezdne nowego 308 SW bardzo mi się spodobały. Samochód jest zwinny i zwarty w prowadzeniu i ma przyjemnie pracujące, sprężyste zawieszenie, które bardzo dobrze łączy precyzję prowadzenia z komfortem jazdy. Peugeot odnalazł wreszcie ten złoty środek, z którym kiedyś utożsamialiśmy niemieckie konstrukcje i Fordy. Dobre tłumienie nierówności zasługuje na pochwały, zwłaszzcza, że profil opon nie należy do wysokich. Jedynie układ kierowniczy wciąż jest typowo "francuski", a więc dość sztuczny w odbiorze, a hamulce działają zero-jedynkowo.

Peugeot 308 SW 2022 - ceny
Bazowy Peugeot 308 SW kosztuje od 118 300 zł za odmianę Active Pack ze 130-konnym benzyniakiem 1.2 PureTech i 6-biegową skrzynią manualną. Topowy wariant hybrydowy o mocy 225 KM występuje tylko w topowym wariancie GT za 203 100 zł. Są to aktualne ceny z grudnia 2022 roku. Nasz egzemplarz w odmianie GT Pack pochodzi jednak z "poprzedniego cennika" i wyceniono go na 200 900 zł (startował od 189 000 zł). Opel Astra PHEV o mocy 225 KM oferowana jest tylko w topowej odmianie GSe. Póki co znamy tylko ceny hatchbacka i kosztuje on 204 000 zł, zaś odmiana kombi może oscylować w granicach 210 000 zł.
Peugeot 308 w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie aż kilkadziesiąt egzemplarzy Peugeota 308 w różnych wersjach wyposażeniowych, silnikowych i nadwoziowych. Wszystkie samochody pochodzą z 2022 roku, większość z nich to egzemplarze fabrycznie nowe. Możecie oczywiście liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na sięgające nawet kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
Sprawdź ofertę Peugeot 308 leasing w ofercie Nowyosobowy.pl
Pora na podsumowanie
Podsumowując, Peugeot 308 SW pokazał, że Francuzi potrafią stworzyć nie tylko atrakcyjne, ale i praktyczne kombi. Samochód ma efektowny, nowoczesny wygląd, dobrze zestrojone zawieszenie i jest przytulny. Dodatkowo ma większy bagażnik niż można się spodziewać po hybrydzie PHEV. Peugeot znacznie poprawił też jakość wykonania wnętrza, które jest teraz bez zarzutu. To nie tylko najpiękniejszy, ale i jeden z najlepiej jeżdżących i wykonanych samochodów kompaktowych. Dopracowania wymagają jednak układ kierowniczy i obsługa multimediów, które bywają dość kłopotliwe. Oczywiście nie jest to tani samochód, ale w dzisiejszych realiach nie powinno to już szokować.
