Te marki premium zyskały najwięcej: 3 niespodzianki w rejestracjach nowych aut w październiku
Układ sił w segmencie samochodów klasy premium pozostaje niezmienny od dłuższego czasu – podium należy kolejno do BMW, Audi i Mercedesa. Jednak wśród liderów niespodziewanie rosną w siłę trzy inne marki premium. Kto może pochwalić się największą dynamiką wzrostu i czy na horyzoncie pojawiło się właśnie zagrożenie dla obecnych liderów rynku?
“Luksus” na polskich ulicach – rejestracje nowych samochodów klasy premium w październiku 2025 r.
Obecnie niemal co czwarty samochód (23,1%), który widzimy na polskich ulicach, to pojazd klasy premium. Segment ten od dłuższego czasu notuje wyraźny wzrost rejestracji, pomimo – jak mogłoby się wydawać – coraz trudniejszych warunków gospodarczych do rozwoju. W październiku 2025 roku polscy kierowcy zarejestrowali 11 860 nowych aut klasy wyższej, a zatem o 6,49% więcej niż miesiąc wcześniej i o 10,05% więcej w porównaniu z październikiem ubiegłego roku.
Od początku 2025 roku na polskich ulicach pojawiło się 111 034 nowych samochodów marek premium – o 7,16% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Niekwestionowanym liderem rynku jest BMW – kierowcy zarejestrowali w październiku 2 944 samochodów tej marki. Zwycięzcę coraz bardziej dogania Audi, które zakończyło miesiąc z 2 876 rejestracjami. Podium zamyka Mercedes z liczbą rejestracji na poziomie 2 807 egzemplarzy.
To właśnie ta “złota trójka” oraz nieco odstający Lexus (1 200 rejestracji) i Volvo (924 rejestracji) najczęściej pojawiają się w nagłówkach artykułów i są głównymi reprezentantami klasy premium w Polsce. Choć dominują oni w rankingach, ich dynamika wzrostu pozostaje na względnie niskim poziomie. BMW w ciągu 10 miesięcy urosło pod względem liczby rejestracji o 13,46%, Audi o 1,93%, a Mercedes – o 1,79%.
Na horyzoncie, co prawda z mniejszą liczbą rejestracji niż chociażby BMW, pojawiają się trzy marki premium, które być może w niedalekiej przyszłości będą zagrażać obecnym liderom na liście rankingowej. Dynamika wzrostu jednej z nich w okresie styczeń-październik 2025 sięgnęła już prawie 60%. Która marka jest nowym czarnym koniem w segmencie samochodów klasy premium?
Alfa Romeo – nowy lider na horyzoncie?
Włoska Alfa Romeo, choć zarówno w październiku (216 rejestracji), jak i w okresie styczeń-październik (1 873 rejestracji) nawet nie zbliżyła się liczbowo do obecnego lidera, tak marka ta jest absolutnym fenomenem i liderem wzrostu w całym segmencie aut premium. W październiku 2025 roku Alfa Romeo poprawiła swój wynik rejestracji aż o 59% w stosunku do 2024 roku. To bezpośredni dowód na to, że włoska jakość motoryzacyjna przeżywa swój renesans.
Założona w 1910 roku w Mediolanie marka od początku była synonimem wyścigowej pasji i klasycznego, włoskiego designu. To właśnie na Alfach Romeo swoje pierwsze sukcesy odnosił Enzo Ferrari, genialny kierowca wyścigowy i założyciel marki Ferrari. W latach 80., jak wiele innych marek motoryzacyjnych, Alfa Romeo zderzyła się z kryzysem, czego skutkiem było przejęcie jej przez Fiata – co ciekawe, włoska marka była także “smakowitym kąskiem” dla Forda i Volkswagena. Obecnie Alfa Romeo należy do koncernu Stellantis, który miał zdecydowany wpływ na aktualną dobrą sprzedaż samochodów włoskiej marki.
Modelem, który w dużej mierze przyczynił się do imponującej dynamiki wzrostu rejestracji był pierwszy kompaktowy SUV marki – Alfa Romeo Tonale. Zadebiutował on na rynku w 2022 roku i niemal od razu zdobył serca kierowców poprzez niebanalny wygląd i wysoką jakość wykonania. W 2025 roku model ten przeszedł solidny lifting, z którym “wjedzie” w rok 2026.
Mówiąc o Alfie Romeo, nie sposób zapomnieć o kluczowym dla obecnej dynamiki wzrostu, najnowszym modelu Junior, wcześniej znanym jako Milano. Co ciekawe, model ten jest produkowany w fabryce Stellantis w Tychach. To miejski crossover, który obecnie jest najlepiej sprzedającym się modelem Alfy Romeo w Polsce – do września 2025 roku 615 kierowców zdecydowało się na zakup Juniora. Sukces modelu dobitnie pokazuje również fakt, że został on uznany za “Nowy Samochód Roku 2025” przez czytelników prestiżowego, włoskiego magazynu motoryzacyjnego Quattroruote.
Mini – mały, ale wariat
Należąca do niemieckiego koncernu motoryzacyjnego BMW marka Mini udowadnia, że popyt na małe i stylowe auta premium wciąż jest żywy. Z wynikiem 3 009 rejestracji w okresie styczeń-październik (w październiku: 331 rejestracji) i dynamicznym wzrostem w skali roku na poziomie 44,73%, Mini zostaje drugą najszybciej rosnącą marką w rankingach rejestracji.
Oryginalne, z prawdziwego zdarzenia Mini narodziło się w Wielkiej Brytanii w 1959 roku jako odpowiedź na ówczesny kryzys paliwowy. Zaprojektowane przez Aleca Issigonisa, z poprzecznie umieszczonym silnikiem i kołami w rogach, stało się ikoną lat 60., wygrywając rajdy i podbijając serca nowych klientów. Po przejęciu marki przez BMW w 2000 roku, Mini narodziło się na nowo jako globalna marka premium, która łączy styl retro z nowoczesną technologią.
Oczywiście, głównym motorem, który wpłynął na tak liczne rejestracje i dynamiczny wzrost rejestracji jest model Mini Cooper, występujący także pod nazwami One, Cabrio czy Hatch, w zależności od wybranego wariantu. To miejski, kompaktowy samochód, który od wielu lat cieszy się niemałą popularnością z powodu oryginalnego designu i dobrych właściwości jezdnych. Mini Cooper to niemal idealny wybór dla kierowców poruszających się głównie po mieście – model ten wyróżnia się dynamicznymi właściwościami jezdnymi w połączeniu z własną zwinnością i łatwością manewrowania nawet w najbardziej ciasnych uliczkach.
Drugim, kluczowym modelem dla marki jest Mini Countryman, czyli kompaktowy SUV łączący nadwozie szczególnie lubiane przez polskich kierowców z charakterystycznym designem marki. To również model dedykowany fanom napędu 4x4, dzięki czemu Countryman to świetna, uniwersalna propozycja do szerokich zastosowań – zarówno dla jazdy w mieście, jak i w terenie. Sukces Mini wspierany jest też przez nową generację elektrycznego crossovera Aceman, który może zyskiwać na znaczeniu wraz z coraz bardziej rygorystycznymi normami emisji CO2 na terenie państw członkowskich UE.
Land Rover – SUV-y wciąż “na topie”
SUV-y to najczęściej wybierany typ nadwozia przez polskich kierowców. Tendencja ta znajduje także odzwierciedlenie w rankingach rejestracji aut premium, które zostały zdominowane przez SUV-y z segmentów C i D. Nie powinno zatem dziwić, że to właśnie Land Rover, swoista ikona, wraca do łask – a polscy kierowcy coraz częściej decydują się na pojazd tej marki.
W październiku 2025 roku samochody marki Land Rover wybrało 179 kierowców. W okresie styczeń-październik było to już 2 204 rejestracji, co przełożyło się na 22,72-procentowy wzrost względem analogicznego czasu w 2024 roku.
Pierwszy Land Rover z 1948 roku był prostym, użytkowym pojazdem terenowym, zbudowanym na ramie Jeepa Willys. Przed dekady marka ta stała się symbolem wytrzymałości i niezawodności – niezależnie od tego, z jak trudnym terenem ma do czynienia. W 1970 zadebiutował Range Rover, tworząc nową kategorię luksusowych aut z napędem 4x4. Dziś Land Rover, należący do indyjskiego koncernu Tata Motors dzieli się na trzy rodziny: Range Rover, czyli odpowiednik luksusowy, Discovery jako model rodzinny i wszechstronny oraz Defender dla najbardziej wymagających kierowców.
Ostatni, wymieniony przez nas model to z kolei absolutny hit sprzedaży i model, który w dużym stopniu przyczynił się do wzrostu rejestracji samochodów Land Rovera w Polsce. Nowy Defender, dostępny w wersjach 90, 110 i 130 okazał się globalnym bestsellerem i pokazał, jak łączyć imponujące możliwości terenowe z luksusem i nowoczesną technologią.
Podsumowanie
Najnowsze rankingi rejestracji aut premium w październiku 2025 roku pokazują, że choć na ten moment trójce najpopularniejszych marek – BMW, Audi i Mercedesowi – niewiele zagraża, to liderzy nie mogą być pewni swojej pozycji. Imponujące wzrosty rejestracji aut Alfy Romeo, Mini czy Land Rovera mogą wywołać niemałe zamieszanie i całkowicie przeorganizować ranking – być może szybciej, niż nam się to wydaje.