Brussels Motor Show 2025. Najważniejsze premiery i wydarzenia
Na początku roku, podczas Brussels Motor Show 2025 poznaliśmy laureata nagrody Car of the Year (COTY) i szereg ważnych nowości motoryzacyjnych.
Targi motoryzacyjne kiedyś były znaczącym wydarzeniem, lecz ich rola osłabła z powodu pandemii. Teraz jednak znowu zyskują na popularności, czego dowodzi tegoroczna, 101. edycja Brussels Motor Show. Wystawa odbywa się w dniach 10-19 stycznia 2025 roku, a ceny biletów wynoszą 10 lub 15 euro. Na obszarze 56 000 m² zgromadzono ponad 100 wystawców i 63 marki samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów użytkowych. W trakcie targów zaprezentowano 5 światowych premier i 14 modeli debiutujących w Europie. Nie zabrakło rówrussnież 7 modeli samochodów koncepcyjnych oraz pojazdów od chińskich producentów. Podczas wydarzenia wyłoniono również zwycięzcę konkursu Car of The Year 2025.
Brussels Motor Show 2025 - premiery motoryzacyjne
Na wstępie skupimy się na najciekawszych nowościach prezentowanych na targach w Brukseli, obejmujących zarówno premiery światowe, jak i europejskie. Oto przegląd samochodów seryjnych i koncepcyjnych wystawionych podczas Brussels Motor Show 2025.
Mazda 6e
Jedną z głównych atrakcji na targach w Brukseli jest nowa Mazda 6e, która zastępuje produkowany do kwietnia 2024 roku model 6. Samochód występuje tylko jako liftback o długości 4,92 m, a zatem Mazda 6e jest o 5 cm dłuższa od poprzednika. Ma jednak mniejszy bagażnik o pojemności 330 litrów, ale oferuje dodatkowy frunk o pojemności 70 litrów. Mazda 6e, będąca wspólnym projektem Changan Mazda, opiera się na chińskim modelu Deepal SL03. Design pojazdu rozwija estetykę KODO, a minimalistyczna kabina jest zdominowana przez 14,6-calowy ekran systemu infotainment. Mazda 6e posiada elektryczny napęd o mocy od 245 do 258 KM i baterie o pojemności 68,8 lub 80 kWh, zapewniające zasięg od 479 do 552 km w cyklu mieszanym WLTP. Pojazd trafi na rynek latem 2025 roku.
Ford Puma Gen-E
Elektryczny Ford Puma Gen-E wyróżnia się zabudowanym grillem i przeprojektowaną konsolą środkową, z półką na drobiazgi i powiększonym bagażnikiem o pojemności 523 litrów oraz frunkiem liczącym 43 litrów. Pojazd rozwija moc 168 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 sekund i osiąga prędkość maksymalną 160 km/h, a baterie o pojemności 43,6 kWh mogą być ładowane mocą do 100 kW. Zasięg pojazdu wynosi 376 km w cyklu mieszanym.
Skoda Enyaq FL
Elektryczna Skoda Enyaq przeszła lifting, zbliżając się stylistyką do modelu Elroq, z nowym frontem utrzymanym w estetyce Modern Solid, co poskutkowało lepszą aerodynamiką. Współczynnik oporu powietrza Cx zmalał do 0,245 w SUV-ie oraz do 0,225 w Coupe. Skoda zastąpiła też logo na masce napisem z nazwą marki. Enyaq 85 Coupe może przejechać nawet do 597 km na jednym ładowaniu.
Suzuki e Vitara / Toyota Urban Cruiser
Elektryczne SUV-y Suzuki e Vitara i Toyota Urban Cruiser, będące bliźniaczymi konstrukcjami o długości około 4,28 m, miały swoją premierę europejską w Brukseli. Modele różnią się głównie stylistyką przedniego pasa i oferują dwa ponad 10-calowe wyświetlacze w kabini. Samochody dostępne są w wersjach FWD i AWD oraz z silnikami o mocy od 144 do 184 KM. Baterie o pojemności 49 lub 61 kWh zapewniają zasięg do 400 km według normy WLTP.
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda został zaprezentowany w wersji hybrydowej po zeszłorocznej premierze odmiany elektrycznej. Charakteryzuje się pudełkowatą karoserią i pojemnym bagażnikiem o pojemności 361 litrów. Model ten oferuje wersję elektryczną z bateriami o pojemności 44 kWh, silnikiem rozwijającym 113 KM i zasięgiem 320 km. Wariant hybrydowy ma natomiast silnik 1.2 turbo z układem mild hybrid i oferuje 100 KM oraz 205 Nm.
DS N°8
Nowy flagowiec marki DS, model N°8, to elektryczny crossover łączący cechy liftbacka i SUV-a, zbudowany na platformie STLA Medium. Ma długość 4,82 m i bagażnik o pojemności aż 620 litrów. Charakteryzuje się nowoczesną, awangardową stylistyką z niskim współczynnikiem oporu powietrza Cd wynoszącym 0,24. W kabinie znajduje się 10,25-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów oraz 16-calowy poziomy ekran systemu infotainment DS IRIS 2.0. Model oferuje wersje z napędem FWD i AWD oraz silniki o mocy od 230 do 350 KM. Baterie o pojemności 74 lub 97,2 kWh zapewniają zasięg od 572 do 750 km. DS N°8 pojawi się na rynku w II połowie 2025 roku.
Leapmotor C10 REEV
Leapmotor C10 w wersji REEV, debiutujący na targach, to model z range extenderem, umożliwiający zasięg do 950 km dzięki trzem trybom ładowania. Technologia REEV oferuje użytkownikom trzy tryby ładowania akumulatorów trakcyjnych: ładowanie prądem stałym (DC) z sieci, ładowanie prądem zmiennym (AC) z sieci oraz ładowanie prądem stałym z pokładowego generatora energii elektrycznej. Dzięki tej elastyczności możliwe jest korzystanie z prądu pochodzącego z sieci zewnętrznej lub generowanego w samochodzie za pomocą spalinowego, 1,5-litrowego silnika wspomagającego. Generator prądu o mocy 65 kW umożliwia ładowanie baterii, a silnik elektryczny rozwija 215 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Renault Twingo Concept
Renault Twingo Concept przedstawione w Brukseli zapowiadaja wersję produkcyjną na 2026 rok, nawiązującą wizualnie do pierwszej generacji Twingo z lat 90. Model zaoferuje silniki o mocy 120 i 150 KM oraz baterie o pojemności 40 i 52 kWh, a jego zasięg przekroczy 400 km. Nowe Twingo uplasuje się poniżej modelu 5 E-Tech i skorzysta z tej samej platformy AmpR Small. W kabinie znajdziemy kokpit z cyfrowymi zegarami z 7-calowym wyświetlaczem i 10,1-calowym ekranem systemu infotainment. Pojawi się też kilka nawiązań do starego Twingo, m.in. w postaci czerwonego przycisku świateł awaryjnych ukrytego w przezroczystej kapsule czy kolorowej tapicerki.
Podczas Brussels Motor Show 2025 poznaliśmy zwycięzcę COTY
Na targach w Brukseli ogłoszono wyniki plebiscytu Car of The Year 2025, w którym to zwycięzcami zostali Renault 5 E-Tech i jego bliźniaczy model Alpine A290. 60 członków jury konkursu Samochód Roku uznało właśnie te modele za najlepsze na europejskim rynku motoryzacyjnym. Renault 5 E-Tech wyprzedziło takie samochody jak Alfa Romeo Junior, Citroen C3/e-C3, Cupra Terramar, Dacia Duster, Hyundai Inster oraz Kia EV3. Tegoroczna rywalizacja była niezwykle zacięta, z finalistami wyposażonymi w zelektryfikowane napędy, a większość z nich to pojazdy całkowicie elektryczne. Renault odniosło zwycięstwo po raz drugi z rzędu, ponieważ w poprzednim roku laureatem był Scenic E-Tech. Renault 5 E-Tech zgromadziło 353 punkty, podczas gdy druga w kolejności Kia EV3 zdobyła 291 punktów, a Citroen C3/e-C3 zajął trzecie miejsce z 215 punktami.