Nowe Subaru Forester debiutuje w Europie. Siła ewolucji
Nowa generacja Subaru Forestera właśnie zawitała na europejski rynek. Samochód obrał ewolucyjny kierunek zmian, zyskując zwłaszcza na wyposażeniu oraz komforcie.

Z artykułu dowiesz się o:
Forester jest kluczowym modelem w gamie japońskiej marki. Od momentu premiery I generacji w 1997 roku na ten model zdecydowało się ponad 5 milionów nabywców na całym świecie. Samochód bazuje na znanej z poprzednika platformie SGP (Subaru Global Platform), którą zoptymalizowano poprzez zastosowanie pełnej integralnej konstrukcyjnie ramy wewnętrznej, szersze zastosowanie kleju strukturalnego5 i zwiększoną sztywność punktów mocowania zawieszenia. W efekcie uzyskano sztywniejsze i lżejsze nadwozie i znacznie poprawioną dynamikę jazdy. W porównaniu z poprzednim modelem sztywność skrętna szkieletu została zwiększona o 10%. W efekcie poprawił się komfort jazdy, zaś producent twierdził, że "zmniejszył o 44% kołysanie głową podczas jazdy". Wprowadzono też nowy, bardziej bezpośredni układ kierowniczy.
Subaru Forester 2025 - wymiary i bagażnik
Subaru Forester mierzy 4670 mm długości, 1830 mm szerokości oraz 1730 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2670 mm. Prześwit wynosi 220 mm. Oznacza to, że nowy Forester jest o 30 mm dłuższy i o 15 mm szerszy od poprzednika, zaś reszta wymiarów pozostała bez zmian. Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 20,4, 21 oraz 25,7 stopnia. Bagażnik pomieści od 508 do 1720 litrów (w poprzedniku 509-1779 l)., wyposażono go w nowe haki i punkty mocowania pozwalające na lepsze wykorzystanie przestrzeni.

Subaru Forester 2025 - stylistyka
Zauważalne zmiany zaszły w designie nowego Forestera. Szerszy i bardziej wyrazisty przód ma odważnie ukształtowany grill, który łączy się z cienkimi lampami głównymi i lampami doświetlającymi. Mocno wybrzuszone błotniki i wyraziście podkreślona linia boczna podkreślają masywną sylwetkę japońskiego SUV-a. Wysoko umieszczona linia tyłu łączy światła, a wygrawerowane na tylnej klapie logo modelu zapewnia bardziej wyrazisty i czysty design. Nowy Forester jest dostępny w 11 kolorach nadwozia, z których 2 są nowe (w tym zupełnie nowy w Subaru kolor River Rock Pearl), oraz z 18- i 19-calowymi kołami. Jak przystało na klasycznego pudełkowatego SUV-a, mamy też sporo powierzchni przeszklonych. Dzięki takim głównym elementom jak przedni wylot powietrza, faktura dolnej pokrywy silnika oraz lotki umieszczone w różnych sekcjach poprawiono aerodynamikę.

Subaru Forester 2025 - wnętrze
Nowości odnajdziemy też w kabinie. Pozbyto się większości przycisków i przełączników, a zamiast 8-calowego wyświetlacza pojawił się nowy, 11,6-calowy pionowy ekran multimediów rodem z Crosstreka. Oferują one bezprzewodowego Apple CarPlay'a i AndroidAuto oraz kilka niezbędnych przycisków funkcyjnych i pokręteł, aby ułatwić obsługę. Stylistyka wnętrza została wzbogacona o listwy 3D, które tworzą mocną poziomą linię w całej kabinie. Płynne kontury biegną od deski rozdzielczej przez wszystkie drzwi, aby podkreślić przestronność wnętrza. Kształt kokpitu przypomina trapez. Przeprojektowano też fotele, aby zapewniały wyższy komfort.

Subaru Forester 2025 - wyposażenie
Na wyposażeniu po raz pierwszy w Subaru znajdziemy bezdotykowo i elektrycznie sterowaną klapę bagażnika. Lista wyposażenia zawiera także indukcyjną ładowarkę o mocy 10 W w środkowej konsoli oraz porty USB-A i USB-C z przodu i z tyłu. W standardzie możemy liczyć także na 9 poduszek powietrznych oraz na pakiet systemów bezpieczeństwa i asystentów Subaru EyeSight, który wzbogacono o nową szerokokątną kamerę jednoobiektywową i nowy przedni radar, co poprawia skuteczność rozpoznawania przeszkód. Z nowych funkcji mamy system Emergency Driving Stop, zmniejszający ryzyko wypadków w sytuacji, gdy kierowca nie może prowadzić pojazdu, np. z powodu nagłego wypadku medycznego.
Subaru Forester 2025 - silnik
Pod maską znajdziemy 2-litrowego benzynowego boksera w wersji wolnossącej o mocy 136 KM (w poprzedniku było 150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 182 Nm.Współpracuje z silnikiem elektrycznym rozwijającym 17 KM i 66 Nm. Samochód wyposażono w stały napęd na obie osie i bezstopniową przekładnia CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12,2 s (w poprzedniku było to 11,8 s), a prędkość maksymalna to 188 km/h. Maksymalna siła uciągu nowego Forestera wynosi 1870 kg. Nowy Forester jest standardowo wyposażony w dwutrybowy X-MODE ze wspomaganiem elektrycznym silnika podczas cofania, a także w Hill Descent Control, który maksymalizuje kontrolę i przyczepność na śliskich nawierzchniach lub stromych zboczach.
Nowe Subaru Forester trafi do Polski w pierwszej połowie 2025 roku. Ceny modelu poznamy bliżej premiery handlowej. Rywalami auta będą m.in. Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Honda CR-V, Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson czy Kia Sportage.
Subaru Forester - krótko o historii modelu
I generacja Subaru Forestera zadebiutowała na rynku w 1997 roku jako kompaktowy crossover będący połączeniem kombi i małego SUV-a (mierzył poniżej 4,5 m długości). Samochód skorzystał z platformy Imprezy, lecz miał pod maską 2.5-litrowego boksera z większego Outbacka. Oferowano też 2-litrowego boksera Turbo o mocy 170 KM. Forestera reklamowano pod hasłem "SUV tough, Car Easy" i był on reakcją na Toyotę RAV4 oraz Hondę CR-V. Samochód uplasował się między Imprezą a Legacy. Wyposażono go w stały napęd na obie osie. Na rok modelowy 2000 przeprowadzono facelifting, zmieniając przedni i tylny pas oraz wzbogacając wyposażenie.
W 2002 roku zadebiutowała II generacja Forestera. Samochód zyskał odświeżony i nowocześniejszy design, w standardzie znalazł się napęd Symmetrical AWD, zaś warianty z 5-biegową skrzynią manualną wyposażono w napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym i sprzęgłem wiskotycznym. Warianty z 4-stopniowym automatem korzystały ze sprzęgła wielopłytkowego. Forester zdobył trzy razy nagrodę Najlepszego SUV-a według magazynu Car and Driver's w latach 2004, 2005 i 2006. W 2006 roku samochód przeszedł facelifting, w ramach którego przeprojektowano zderzaki, lampy i grill, zaś tylne lampy zyskały przezroczyste klosze. W 2004 roku na rynku japońskim wprowadzono sportową wersję STi wykorzystującą komponenty z Imprezy WRX STi. 2.5-litrowa jednostka Turbo rozwijała 265 KM i zapewniała sprint od 0 do 100 km/h w 5,4 s i prędkość maksymalną 230 km/h.
Forester STi otrzymał wiele ulepszonych elementów zawieszenia, w tym sportowe sprężyny STi, poprawione rozpórki na każdym rogu oraz większe stabilizatory i poprzeczki. Zmiany te spowodowały obniżenie prześwitu o 30 mm i lepszą odporność na siły skrętne. Poprawiono także opory toczenia, ale nadal utrzymywano wyżej położony środek ciężkości Forestera. Forester STi jest również wyposażony w nową przekładnię kierowniczą z szybszym przełożeniem, co pozwala na bardziej przemyślane skręcanie. Forester STi otrzymał 18-calowe, 10-ramienne felgi aluminiowe z oponami 225/45R-18 Bridgestone Potenza. Na przednich kołach zastosowano czterotłoczkowe hamulce Brembo, pomalowane na czerwono, a dwutłoczkowe Brembo z tyłu. W kabinie znalazły się unikalne detale w postaci foteli kubełkowych STi, sportowej kierownicy MOMO i specjalnej gałki skrzyni biegów.
Trzecia generacja Forestera zadebiutowała w 2007 roku, a do produkcji trafiła w 2008 r. Samochód otrzymał zupełnie nową stylistykę, która zbliżyła go do typowych SUV-ów, sylwetka stała się nowocześniejsza, a kabina zyskała nowy projekt niczym w ówczesnej Imprezie. Samochód trafił też do Europy i był o 9 cm dłuższy od poprzednika, stając się SUV-em segmentu D. Prześwit liczy aż 230 mm. Forester III po raz pierwszy dostępny był również z silnikiem diesla (oczywiście typu bokser), który był autorską konstrukcją Subaru. Okazał się jednak problematyczny (pękały wały korbowe), jednak po liftingu z 2011 roku rozwiązano ten problem. Forester III został wybrany najlepszym SUV-em 2009 roku według "Motor Trend Magazine".
IV generacja zadebiutowała w 2012 roku i przyniosła odświeżony design nadwozia i wnętrza. Poprawiono przestronność i komfort, zastosowano też 6-biegową skrzynię manualną zamiast wcześniejszej 5-biegowej. Samochód urósł względem poprzednika, a turbodoładowany wariant benzynowy 2.0 otrzymał przekładnię CVT. Otrzymał on nowy układ napędu 4x4 X-MODE z możliwością wyboru trybów jazdy. Poprawiono też wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. W 2015 roku przeprowadzono lifting, w którym to skupiono się na odświeżeniu kabiny. W 2016 roku zmian dokonano natomiast w wyglądzie nadwozia, zmieniając przednie lampy poprzez dodanie świateł LED i odświeżono tylne światła. Na rok modelowy 2017 wprowadzono pakiet systemów bezpieczeństwa Subaru EyeSight.
V generacja Forestera zadebiutowała w 2018 roku i oparto ją na nowej platformie SGP (Subaru Global Platform). Samochód znowu urósł względem poprzednika, zyskał też większy rozstaw osi i obszerniejszą kabinę. Dostęp do drugiego rzędu poprawił się dzięki zastosowaniu szerszych tylnych drzwi. O 40 litrów wzrosła także pojemność bagażnika. Nowością jest zastosowanie elektrycznego hamulca postojowego. W Europie Forester oferowany jest ze zelektryfikowaną jednostką 2.0 e-Boxer o mocy 150 KM, przekładnią CVT i napędem Symmetrical AWD. Pojawił się nowy system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym. W 2021 roku przeprowadzono lifting na RM 2022, w ramach którego zastosowano nowe, agresywniejsze klosze reflektorów LED i tylne lampy w kształcie widełek. Poprawiono też działanie systemów bezpieczeństwa z pakietu EyeSight.