Samochód używany z gwarancją- czy warto
Jak pewnie kupić samochód używany? Czy wybór auta z gwarancją to najlepszy sposób?

Kupno samochodu używanego z gwarancją producenta może być doskonałym wyborem, ponieważ pozwala zabezpieczyć się przed wadami ukrytymi, nieuczciwymi sprzedawcami czy kosztami dodatkowymi w razie pojawienia się usterki. Można wysunąć twierdzenie, że jest to najbardziej opłacalny sposób na kupienie używanego auta. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, czym jest gwarancja na używane auto, jakie są jej rodzaje oraz gdzie szukać aut, które są nią objęte. Zapraszamy do lektury!
Czy zakup samochodu używanego na gwarancji jest możliwy?
Czy zakup samochodu używanego na gwarancji jest możliwy? Tak, ale pod pewnymi warunkami! Żeby się nią cieszyć, należy:
- nabyć auto w miejscu, które przewiduje możliwość wystawienia gwarancji,
- kupić pojazd w firmie, która sprzedaje auta poleasingowe.
Jeżeli samochód używany kupujemy od osoby prywatnej, zazwyczaj nie ma on gwarancji, chociaż oczywiście zdarzają się wyjątki, gdy auto jest wyjątkowo „młode” lub jeszcze nie przejechało 150 tysięcy kilometrów. W przypadku takiej formy zakupu można jednak liczyć na prawo do rękojmi. Ta dotyczy wad, które były obecne w momencie zakupu. Na ich wykrycie kupujący ma 2 lata od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży oraz rok na zgłoszenie roszczenia.
Czym jest gwarancja na samochód używany?
Niemal przyzwyczajeni do obecności wad ukrytych czy nieuczciwych sprzedawców konsumenci poszukują metod, które mogłyby pozwolić im lepiej zabezpieczyć swoje interesy. Jedną z nich jest zdecydowanie gwarancja na samochód używany. Ta najczęściej udzielana jest na okres od 3 do 12 miesięcy przez firmy sprzedające gwarancję po wykonaniu dokładnego przeglądu auta. Inną opcją jest gwarancja producenta. Najczęściej wynosi ona 2 lata, ale spotkać się można z sytuacją, gdy jest ona przedłużona do 5, a nawet 7 lat w zależności od producenta.
Gwarancja punktu sprzedaży lub firmy ubezpieczeniowej
Gwarancja udzielana przez punkty sprzedaży lub firmy ubezpieczeniowe to ta, która jest ważna zwykle na okres do roku. Żeby mieć taką gwarancję, musisz wykupić ją osobno i uiścić wyliczoną na podstawie wieku i stanu auta kwotę. W praktyce wygląda to tak, że jeżeli w samochodzie znajdziesz usterkę, powinieneś zgłosić ją do serwisu, a ten przyjmuje auto oraz przeprowadza weryfikację, czy ta może zostać naprawiona na warunkach gwarancyjnych. Naprawom nie podlegają części eksploatacyjne. Czasami zdarza się, że w umowie są pewne ograniczenia finansowe. Wówczas, gdy dana usterka przekracza limit kwotowy, właściciel samochodu musi samodzielnie pokryć pozostałe koszty.
Z reguły podaje się, że przyjęcie auta do serwisu powinno nastąpić w ciągu 48h od zgłoszenia usterki. Pojazd powinien być do odbioru w ciągu 14 dni. O tym, czy na czas naprawy otrzymasz auto zastępcze, powinna stanowić umowa. Podanych terminów nie należy uznawać za pewnik, a każdorazowo sprawdzać zapisy w umowie. Jeżeli co do niektórych z nich masz wątpliwości, możesz poprosić sprzedawcę o wyjaśnienie lub ich zmianę. Rozwiązaniem dającym konsumentowi nieco więcej pewności, jest kupno samochodu np. używanego od osoby prywatnej, który jeszcze jest objęty gwarancją producenta lub kupno samochodu używanego od dealera, który jest objęty gwarancją serwisową.
Gwarancja producenta i gwarancja serwisowa
Gwarancja serwisowa jest oferowana przez dealerów, a w przypadku wystąpienia usterki naprawy dokonuje autoryzowany serwis producenta. To właśnie to rozwiązanie jest uznawane za najbardziej atrakcyjne, ponieważ zyskujesz wówczas auto, które sprzedawane jest na niemal takich samych warunkach jak auto nowe. Wybór tego rozwiązania ma jednak pewne ograniczenia - auto nie mogło być używane przez pierwszego właściciela dłużej, niż okres gwarancyjny ustalony przez producenta zatem, żeby mieć gwarancję, musisz kupić model, który ma nie więcej niż 2, 5 lub 7 lat w zależności od warunków umowy.
Zalety i wady zakupu używanego samochodu z gwarancją producenta
Jeszcze do niedawna zakup samochodu używanego z gwarancją producenta budził spore kontrowersje i nieufność kupujących. Aktualnie jest to rozwiązanie, na które decyduje się coraz więcej osób. Wśród jego zalet wymienić można to, że:
- samochód używany jest znacznie tańszy, niż nowy – niższa jest zarówno cena zakupu, jak i ubezpieczenia takiego auta, a pierwsze wymiany płynów eksploatacyjnych czy części pojazd być może ma już za sobą,
- możesz zdecydować się na model, który jest prawie nowy, gdy zakup auta prosto z salonu byłby poza Twoim zasięgiem finansowym,
- Twoje interesy są chronione w taki sam sposób, jak gdybyś kupił auto bezpośrednio od dealera,
- otrzymujesz wsparcie od producenta w trudnych sytuacjach – gwarancji podlega większość potencjalnie mogących pojawić się wad w samochodzie,
- gdybyś chciał sprzedać auto, w czasie trwania gwarancji producenta jego wartość jest o wiele wyższa, niż bez niej,
- nie musisz obawiać się tego, że w razie pojawienia się niespodziewanych usterek, zostaniesz pozostawiony sam sobie.
Wśród wad takiego rozwiązania zawiera się właściwie jedynie wyższa cena pojazdu. Obecność gwarancji podnosi jego wartość, jednak jest to niska cena za pewność, że auto będzie sprawnie działać jeszcze przez długi czas i nie posiada wad ukrytych. Trzeba też zaznaczyć, że auta używane z gwarancją producenta są też trudniej dostępne, niż te bez niej. Większość osób nie korzysta z takiej możliwości zakupu, ponieważ nie wie, gdzie może go zrealizować.
Gdzie szukać samochodów używanych z gwarancją producenta?
Samochodów używanych z gwarancją producenta można szukać bezpośrednio u dealerów. Czasami posiadają oni specjalne oddziały, które zajmują się autami używanymi. Podobnie jest w firmach leasingowych i internetowych salonach samochodowych. Jak to działa w praktyce?
- Samochód najczęściej jest brany w leasing przez osobę prywatną lub firmę oraz użytkowany przez okres trwania umowy – najczęściej jest to od 2 do 6 lat.
- Jeżeli nie dojdzie do wykupu samochodu, ten jest zwracany firmie leasingowej po zakończeniu umowy.
- Były leasingodawca pozostaje z samochodem, który ma niewielki przebieg i sprzedaje go dalej, już jako samochód używany.
Do takich aut zaliczają się także auta powystawowe i demonstracyjne, które pełniły jedynie funkcję wystawową lub były wykorzystywane do jazd próbnych. W praktyce samochody używane kupowane w takich miejscach w większości przypadków mają wiek w okolicach 4 lat oraz przebieg nie większy niż 150 tysięcy kilometrów.
W jaki sposób takie firmy to egzekwują? Warunkami umowy! Każdy leasingobiorca podczas jej zawierania godzi się na określone zapisy. Ponieważ w przypadku leasingu operacyjnego, który jest aktualnie w Polsce najczęściej wybieraną formą leasingu, to leasingodawca jest formalnym właścicielem samochodu, ma do tego całą gamę środków.
W umowach leasingowych zawiera się zapisy dotyczące między innymi limitu kilometrów, obowiązku zgłaszania jakichkolwiek usterek, stłuczek czy napraw. Do tego zazwyczaj obowiązuje zakaz ingerencji w samochód, czyli dokonywania „przeróbek” na własną rękę. Kiedy samochód wraca do firmy leasingowej, ponieważ np. leasingobiorca decyduje się na wzięcie w leasing innego samochodu, auto zostaje u leasingodawcy i jest w doskonałym stanie. Żeby to jednak potwierdzić, przechodzi kontrolę dokumentacji oraz szczegółowe badanie stanu technicznego. Dopiero takie auta sprzedawane są dalej.
Ochrona przed kosztami napraw, ograniczenia gwarancji i warunki
Gwarancja standardowo obejmuje wszystkie wady produkcyjne i materiałowe pojazdów. W razie sprzedaży samochodu przechodzi na nowego właściciela. Jej długość oraz szczegółowe warunki zależne są od producenta auta. Przykładowo w przypadku pojazdów marki Kia jest to 7 lat lub 150 000 km przebiegu. Przez pierwsze 3 lata gwarancja obejmuje nawet części eksploatacyjne. W późniejszym czasie można liczyć na bezpłatną naprawę pozostałych elementów auta, które nie podlegają naturalnemu zużyciu podczas jego użytkowania. Zawsze kupując samochód, należy sprawdzać warunki gwarancji konkretnego producenta oraz zapisy w umowie dotyczące wyłączeń.