PREZENTACJA: Dacia Bigster, czyli większy Duster
Dacia Bigster to nowy SUV w ofercie rumuńskiego producenta, pozycjonowany wyżej niż popularna Dacia Duster. poznaj model- według zapowiedzi ma on być nowoczesny, przestronny i co najważniejsze... terenowy.

Dacia Bigster to najnowszy SUV segmentu C, który zapowiada się jako interesująca alternatywa w segmencie większych samochodów terenowych, zachowując jednocześnie przystępną cenę, z której słynie marka. W pierwszych recenzjach pojawiają się głównie pozytywne opinie, a nowy model zaskakuje nie tylko swoją funkcjonalnością, ale także nowoczesnym designem, przestronnością i wyposażeniem. Bigster ma jasno określony cel – oferować przestrzeń i wytrzymałość w duchu outdoorowym, ale w bardzo konkurencyjnej cenie, co ma pomóc Dacii w walce z coraz liczniejszą konkurencją, także tą z Chin.
Design i wygląd zewnętrzny
Z zewnątrz Dacia Bigster wyróżnia się solidnym i nowoczesnym wyglądem. Design tego modelu jest mocno inspirowany konceptem przedstawionym w 2021 roku, co widać w prostych, geometrycznych liniach nadwozia. Bigster prezentuje się zatem jako samochód surowy, ale jednocześnie elegancki. Jego sylwetka jest mocna i wyrazista, a szczegóły takie jak masywne błotniki czy szeroko rozmieszczone światła sprawiają, że optycznie wydaje się jeszcze większy. Charakterystyczny grill z nowym logo Dacii „Dacia Link” oraz profilowana maska, która poprawia widoczność, dodają mu dodatkowej wyrazistości.
Jednym z elementów, które nadają Bigsterowi oryginalności, są detale takie jak grafiki w kształcie litery „Y” na przednich lampach i drzwiach, a także surowa, matowa czerń, która zastępuje błyszczące powierzchnie. W porównaniu do mniejszego Dustera, Bigster jest znacznie bardziej masywny, co może przyciągnąć klientów, dla których Duster wydawał się zbyt skromny. Długość samochodu wynosi 4,57 metra, co oznacza wzrost o 23 cm w porównaniu do Dustera. Szerokość to 1,81 metra, a wysokość 1,71 metra – również wyższa o 5 cm. Zwiększony o 4 cm rozstaw osi do 2,7 metra wpływa na przestronność wewnątrz, choć te proporcje niekoniecznie przekładają się na lepsze właściwości terenowe.
Dacia Bigster - wnętrze i funkcjonalność
Wnętrze Bigstera to połączenie prostoty z funkcjonalnością. Kabina jest minimalistyczna, ale dobrze przemyślana, z niemal pionową deską rozdzielczą, która zwiększa przestrzeń dla pasażerów. W zależności od wersji wyposażenia, kierowcy mają do wyboru cyfrowe zegary o przekątnej 7 lub 10 cali oraz centralny ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala. Wnętrze dodatkowo zdobi elegancka zielona linia, biegnąca wzdłuż deski rozdzielczej.
Dacia Bigster oferuje trzy różne rodzaje konsoli środkowej: niską, średnią i wysoką. Wysoka konsola, po raz pierwszy dostępna w samochodach tej marki, wyposażona jest w szeroki podłokietnik, ładowarkę indukcyjną oraz duży schowek. Materiały wykończeniowe różnią się w zależności od wersji – od prostych i wygodnych w podstawowej wersji Essential, przez łatwe do utrzymania w czystości w wersji Extreme, po bardziej luksusowe i komfortowe w wersji Journey.
Przestrzeń wewnątrz jest jednym z największych atutów Bigstera. Zarówno pasażerowie z przodu, jak i z tyłu mają dużo miejsca na nogi i nad głowami, co sprawia, że samochód sprawdzi się na dłuższe trasy. Do dyspozycji jest również bagażnik o pojemności 667 litrów, co czyni go liderem w tym segmencie. Po złożeniu tylnej kanapy, która jest dzielona w układzie 40/20/40, powstaje płaska podłoga o długości 2,7 metra, co umożliwia przewóz długich przedmiotów, takich jak meble czy rowery.
Dacia Bigster ma również kilka innowacyjnych rozwiązań. System Easy Fold umożliwia łatwe składanie oparć tylnej kanapy za pomocą dźwigni umieszczonej w bagażniku. Nowością jest także system YouClip, który pozwala na mocowanie różnych akcesoriów w kabinie i bagażniku. Standardowo w samochodzie zamontowano 5 punktów mocowania, a dołączone akcesoria obejmują uchwyt na tablet, smartfon, a także wielofunkcyjny uchwyt 3 w 1.
Technologie i wyposażenie
Pod względem technologii, Bigster stara się dotrzymać kroku konkurencji. Wyposażony jest w centralny ekran dotykowy 10,1 cala, który może być połączony z systemem Media Display lub bardziej zaawansowanym Media Nav Live. Samochód ma również 6 głośników oraz 8-letnią gwarancję na aktualizacje map nawigacyjnych.
Kierowcy mogą skorzystać z szeregu systemów wspomagających jazdę (ADAS), takich jak aktywne hamowanie, rozpoznawanie znaków drogowych, asystent pasa ruchu, a także eCall – system automatycznego powiadamiania służb w razie wypadku. Nowością jest również przycisk „My Safety”, który pozwala na dostosowanie ustawień tych systemów do preferencji kierowcy.
Bigster oferuje także zaawansowane opcje komfortu, takie jak dwustrefowa klimatyzacja, karta keyless entry, automatyczna pokrywa bagażnika oraz panoramiczny dach o długości 120 cm.
Dacia Bigster 2025 - silniki i osiągi
Pod maską Bigstera znajdują się różne opcje napędów, wszystkie w wersjach zelektryfikowanych. Najciekawszym rozwiązaniem jest nowy hybrydowy silnik HYBRID 155, który składa się z benzynowego silnika 1.8 TCe o mocy 107 KM oraz dwóch silników elektrycznych, wspomaganych akumulatorem o pojemności 1,4 kWh. Dzięki temu systemowi, Bigster może poruszać się w trybie elektrycznym przez 80% czasu w mieście, co czyni go bardzo oszczędnym.
Oprócz wersji hybrydowej, dostępne są również inne opcje: benzynowy TCe 140 z systemem miękkiej hybrydy 48V, ECO-G 140 LPG także z miękką hybrydą, a także TCe 130 4x4 z tym samym rozwiązaniem. Wersje hybrydowe Extreme i Journey mają dodatkowo aktywny regulator prędkości, co docenią kierowcy podróżujący na dłuższych trasach.
Szczególnie interesujący jest powrót do większych silników, takich jak 1.8 TCe, co może spodobać się klientom poszukującym większej elastyczności i płynniejszej pracy w porównaniu do mniejszych, trzycylindrowych jednostek.
Dacia Bigster - ceny i konkurencja
Chociaż dokładne ceny Dacii Bigster nie zostały jeszcze podane, wiadomo, że bazowe wersje benzynowe będą kosztować poniżej 25 000 euro, a hybrydowe poniżej 30 000 euro, czyli odpowiednio około 108 000 i 130 000 złotych. Wersja Essential obejmie 17-calowe felgi aluminiowe, system multimedialny Media Display, manualną klimatyzację oraz radar i kamerę cofania. Wersja Expression doda m.in. dwustrefową klimatyzację i automatyczny hamulec postojowy, a najwyższa wersja Extreme będzie miała 18-calowe felgi, panoramiczny dach i system audio Arkamys 3D Sound.
Podsumowując, Dacia Bigster zapowiada się na model, który może stać się hitem na rynku. Dzięki połączeniu dużej przestrzeni, nowoczesnych technologii i atrakcyjnej ceny, ma szansę przyciągnąć wielu klientów, zwłaszcza w segmencie, gdzie konkurencja z Chin staje się coraz silniejsza.
Aktualizacja z dnia 13 stycznia 2025 - Dacia Bigster z polskimi cenami
Polskie ceny Dacii Bigster są już znane. Podstawowa wersja TCe 140 jest dostępna za mniej niż 100 tys. zł. Oto cennik różnych wersji Dacii Bigster (wersja ECO-G 140 będzie dostępna w sprzedaży w późniejszym czasie):
Silnik Napęd Essential Expression Extreme Journey TCe 140
4X299 900 107 400 116 100 115 700 ECO-G 140* 101 200* 108 700* 117 400* 117 000* Hybrid 155 - 124 000 132 700 132 300 TCe 130 4X4 4X4 110 400 117 900 126 600 - W wersji Essential znajdziemy m.in.:
• ABS / AEBS / LKA / LDWS / DDAW / ISA / AFU / ESP
• 6 poduszek powietrznych
• Klimatyzację manualną
• Media Display: radio, USB-C, Bluetooth, replikacja smartfona, 4 głośniki)
• Cyfrowy zestaw wskaźników 7"
• Kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach
• Kamerę cofania i czujniki z tyłu
• Tempomat
• Elektryczne szyby z przodu i z tyłu
• Relingi dachowe
• Kanapę dzieloną 1/3-2/3
• Felgi aluminiowe 17”Odmiana Expression obejmuje wyposażenie wersji Essential+:
• Dwustrefową automatyczną klimatyzację z nawiewami na tył
• Automatyczne wycieraczki
• Antenę w kształcie płetwy rekina
• Fotel kierowcy z regulacją podparcia ledźwiowego
• Fotel pasażera z regulacją wysokości
• Elektrycznie składane lusterka
• Elektryczny hamulec postojowy
• Konsolę centralną z podłokietnikiem i schowkiem
• Tylną kanapę dzieloną w układzie 40/20/40 z systemem składania Easy Fold 60/40Odmiana Extreme oznacza wyposażenie wersji Expression+:
• Panoramiczny szklany dach
• Przyciemniane tylne szyby
• Modułowe relingi dachowe
• Automatyczne światła drogowe
• Kartę Keyless Entry
• Ładowarkę indukcyjną
• Media Nav Live: nawigację on-line na 8 lat, 6 głośników, system audio Arkamys 3D Sound, App Store Dacia
Gumowe dywaniki i wkład do bagażnikaWariant Journey zawiera wyposażenie wersji EXPRESSION oraz:
• Przyciemniane tylne szyby
• Elektrycznie sterowaną klapę bagażnika
• Kartę Keyless Entry
• Cyfrowy zestaw wskaźników 10”
• Automatyczne światła drogowe
• Media Nav Live: nawigację on-line na 8 lat, 6głośników, system audio Arkamys 3D Sound, App Store Dacia i ładowarkę indukcyną
• Felgi aluminiowe 18”