XPENG trafi do Polski. Na początek 3 modele
Do Polski wkracza kolejny chiński producent. XPENG zaoferuje nowoczesne samochody elektryczne i pojawi się już w drugim kwartale tego roku.
Do grona chińskich producentów obecnych w Polsce już w drugim kwartale tego roku dołączy XPENG. Ten chiński producent istnieje od 2014 roku, a jego siedziba mieści się w Kantonie. Pierwsze samochody powstały jednak w 2018 r. Od początku miały one być alternatywą dla Tesli czy NIO. Jednym z udziałowców XPENGA jest m.in. Xiaomi. W 2023 roku firma nawiązała strategiczne partnerstwo z Volkswagen Group, który to nabył 5% akcji chińskiego przedsiębiorstwa. XPENG systematycznie rozwija swoją obecność w Europie - od 2021 roku, gdy zadebiutował w Norwegii, marka weszła już na rynki kilkunastu krajów, w tym Danii, Szwecji, Holandii, Niemiec i Francji. Do końca 2025 roku firma planuje być obecna w ponad 60 krajach, a połowa sprzedaży ma pochodzić z rynków zagranicznych. Wśród nich znalazła się także Polska, a na początek do sprzedaży trafią 3 modele.
3 różne modele, jednak platforma
XPENG stawia na technologię i sztuczną inteligencję. Marka wprowadzi początkowo 3 modele z napędem elektrycznym: sedana klasy średniej P7, SUV-a coupe G6 oraz dużego SUV-a G9. Wszystkie bazują na platformie SEPA 2.0 (Smart Electric Platform Architecture). Umożliwia ona zastosowanie instalacji 800V pozwalającej na szybkie ładowanie. Akumulator jest zintegrowany konstrukcją nadwozia, co w założeniu poprawia sztywność podwozia, pozwala na wygospodarowanie większej przestrzeni w kabinie oraz redukuje masę własną.
XPENG P7 2025 - o modelu
Pierwszym z modeli jest sedan klasy średniej P7, będący rywalem Tesli Model 3 czy Volkswagena ID.7. Samochód mierzy ok. 4,9 m długości i blisko 3 m rozstawu osi, ma baterie o pojemności 86,2 kWh i zapewnia 576 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP. Bagażnik liczy 440 litrów. XPENG P7 rozwija 473 KM, ma napęd na obie osie i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s. Ładowanie baterii od 10 do 80% zajmuje około 29 minut. Zaledwie 5 minut wystarczy, aby uzyskać dodatkowe 100 km zasięgu. W Niemczech samochód kosztuje 58 600 euro. W standardzie dostaniemy m.in. zestaw audio Dynaudio i pakiet systemów bezpieczeństwa XPILOT korzystający z 5 radarów, 4 kamer z widokiem pojazdu oraz 7 kamer o wysokiej percepcji.

Aktualizacja z dnia 20 maja 2025 - nowy Xpeng P7 ujawniony
I generacja Xpenga P9 zadebiutowała w 2019 roku i po 6 latach przyszedł czas na następcę. Samochód stał się mniej obły, wygląda nowocześniej i bardziej dynamicznie. Podobnie jak w poprzedniku, wyróżnikiem będzie listwa świetlna biegnąca przez całą szerokość przodu i tyłu, jednak teraz zyska ona umieszczone prostopadle na jej krańcach elementy. Za projekt samochodu odpowiada Rafik Ferrag, czyli ta sama osoba która zaprojektowała poprzednika. Można spodziewać się też najnowszego oprogramowania Xmart OS 2.0, a także systemów wsparcia kierowcy opartych na AI. Oprócz wariantu czysto elektrycznego w gamie znajdziemy też odmianę hybrydową plug-in z silnikiem spalinowym jako generatorem prądu. Z napędem Kunpeng Super Electric nowy Xpeng P7 będzie mógł pokonać do 1400 km bez ładowania i tankowania. Oficjalna premiera nowego Xpenga P7 odbędzie się w III kwartale 2025 roku, jednak w Polsce nie nastąpi to prędzej niż w 2026 roku.
XPENG G6 2025 - o modelu
Kolejnym modelem będzie SUV coupe klasy średniej G6, bedący rywalem Tesli Model Y i Forda Mustanga Mach-E. Samochód ma baterię o pojemności 87,5 kWh i zapewnia do 570 km zasięgu w trybie mieszanym. Ładowanie baterii od 10 do 80% potrwa około 20 minut. XPENGa G6 można ładować mocą do 280 kW. Samochód mierzy ponad 4,7 m długości i blisko 2,9 m rozstawu osi, co przekłada się na przestronną kabinę i bagażnik o pojemności 571 litrów. Auto ma napęd na obie osie, rozwija 476 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s. W Niemczech samochód startuje od 51 600 euro. W standardzie dostaniemy m.in. elektrycznie sterowane fotele z podgrzewaniem i wentylacją, system audio XOPERA z 18 głośnikami o mocy aż 960W czy pompę ciepła.

XPENG G9 2025 - o modelu
Ostatnim z modeli będzie duży SUV G9, będący rywalem Tesli Model X oraz Kii EV9. Samochód mierzy blisko 5 m długości i 3 m rozstawu osi, wyróżnia się przestronną kabiną oraz bogatym wyposażeniem. Może być wyposażony m.in. w system audio XOpera z 22 głośnikami o łącznej mocy 2150 W, gwarantującymi doznania 5D. Samochód rozwija 551 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 s. Baterie mają 98 kWh pojemności, a ich ładowanie od 10 do 80% trwa zaledwie 20 minut. Zasięg wynosi 570 km. Samochód wyposażono m.in. w inteligentne pneumatyczne zawieszenie, zaś w kabinie znajdziemy aż trzy wyświetlacze, z czego centralny i ten przed pasażerem mają 14,96 cala przekątnej. System operacyjny bazuje na procesorze Qualcomm Snapdragon 8155, a multimedia oferują łączność z Apple CarPlay i AndroidAuto. W Niemczech auto kosztuje od 71 600 euro.

XPENG zadebiutuje w Polsce w drugim kwartale bieżącego roku. Wyłącznym dystrybutorem chińskiej marki w Polsce będzie firma Inchape. Polskie ceny poznamy bliżej rynkowej premiery. Klienci w Polsce mogą liczyć na 5-letnią gwarancję i bezpłatne aktualizacje oprogramowania Over the Air.
Aktualizacja z dnia 4 kwietnia 2025 - XPENG wyceniony w Polsce
XPENG doczekał się polskiej premiery. Jednocześnie marka podzieliła się cenami swoich modeli oferowanych nad Wisłą. Poniżej prezentujemy ceny dla średniej wielkości SUV-a G6:
- XPENG G6 RWD Standard Range 258 KM i 440 Nm - cena 203 900 zł
- XPENG G6 RWD Long Range 285 KM i 440 Nm - cena 223 900 zł
- XPENG G6 AWD Performance 476 KM i 660 Nm - cena 247 900 zł
Wariant Standard Range ma baterie o pojemności 66,5 kWh i oferuje 435 km zasięgu w trybie mieszanym, natomiast wersje Long Range i Performance korzystają z akumulatorów o pojemności 87,5 kWh i zapewniają odpowiednio 570 oraz 550 km zasięgu. W zależności od wersji maksymalna moc ładowania waha się od 215 do 280 kW.
Przechodzimy do dużego SUV-a XPENG G9. W jego przypadku ceny kształtują się następująco:
- XPENG G9 RWD Standard Range 313 KM i 430 Nm - cena 252 900 zł
- XPENG G9 RWD Long Range 313 KM i 430 Nm - cena 269 900 zł
- XPENG G9 AWD Performance 551 KM i 717 Nm - cena 312 900 zł
Odmiana Standard Range korzysta z baterii o pojemności 78,2 kWh i zapewnia 460 km zasięgu w trybie mieszanym, a odmiana Long Range posiada baterie o pojemności 98 kWh i zapewnia 570 km zasięgu (520 km w wersji Performance). Baterie można ładować mocą do 300 kW.
Wreszcie mamy sedana klasy średniej XPENG P7, którego wyceniono następująco:
- XPENG P7 RWD Long Range 276 KM i 440 Nm - cena 216 900 zł
- XPENG P7 AWD Performance 473 KM i 757 Nm - cena 241 900 zł
Samochód korzysta z baterii o pojemności 86,2 kWh i w zależności od wersji oferuje 576 lub 505 km zasięgu. W przeciwieństwie do SUV-ów XPENG P7 posiada instalację 400V, stąd też ładowanie baterii od 10 do 80% zajmuje około 29 minut.
Wszystkie modele XPENGa w Polsce objęte są gwarancją na 7 lat lub 160 000 km. Sprzedaż samochodów ruszy jeszcze w tym kwartale.
