Volvo XC70 powraca jako hybryda o imponującym zasięgu.
Volvo powraca do dobrze znanej nazwy XC70, jednak tym razem otrzymał ją średniej wielkości crossover. Nowe XC70 jest hybrydą plug-in o imponującym zasięgu, jednak czy możemy na nie liczyć?


Z artykułu dowiesz się o:
Zapewne wielu z was kojarzy XC70 jeszcze z czasów, gdy Volvo należało do Forda. Było to bowiem jedno z pierwszych uterenowionych kombi na rynku. Obecnie jego rolę w gamie przejął model V90 Cross Country. Należąca obecnie do chińskiego koncernu Geely marka powróciła do nazwy XC70, tym razem stosując ją w crossoverze klasy średniej z napędem hybrydowym. Samochód powstał co prawda z myślą o rynku chińskim, jednak niewykluczone, iż trafi on również do Europy z racji na obecność napędu hybrydowego plug-in o imponującym zasięgu i modne oraz wszechstronne nadwozie crossovera.
Volvo XC70 2025 - dane techniczne
Nowe Volvo XC70 powstało na nowej modułowej platformie SMA (Scalable Modular Architecture), którą stworzono z myślą o samochodach hybrydowych o zwiększonym zasięgu. Wymiarami XC70 plasuje się idealnie pomiędzy XC60 a XC90. Samochód mierzy bowiem 4815 mm długości, 1890 mm szerokości oraz 1650 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2895 mm.

Volvo XC70 2025 - stylistyka
Wizualnie samochód nawiązuje do najnowszych modeli marki, czyli EX30 i EX90. Mamy smukłe reflektory LED w kształcie litery T symbolizującej młot Thora, zabudowany grill, wydłużoną sylwetkę a'la kombi oraz zachodzące na słupki tylne lampy w kształcie litery C. Widać też, że producent spory nacisk położył na aerodynamikę.

Volvo XC70 2025 - silniki
Volvo chwali się zaawansowanymi układami napędowymi nowego XC70. Samochód jest spokrewniony z podobnym wielkościowo Lynk&Co 08, który również został zaopatrzony w analogiczny napęd. Nowy układ napędowy bazuje na jednostce benzynowej 1.5 i pochodzi od Horse, czyli spółki joint venture koncernów Renault i Geely. Słabsza odmiana posiada ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o pojemności 21,22 kWh i zasięgu do 100 km według cyklu CLTC. Topowy wariant otrzyma akumulatory niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) o pojemności 39,63 kWh, które zaoferują już 180 km zasięgu na prądzie (według normy CLTC), a całkowity zasięg wyniesie około 800 km. Jednostka spalinowa rozwijać ma około 160 KM. Według chińskiego ministerstwa informacji i infrastruktury specyfikacja XC70 będzie identyczna co Lynk&Co 08. Słabszy wariant rozwinie zatem 386 KM i 615 Nm, zaś mocniejszy 601 KM i 905 Nm, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 4,6 s. Naładowanie baterii od 10 do 80% potrwa około 33 minuty (DC).
Czy XC70 trafi do Europy?
Szczegółowe specyfikacje nowego Volvo poznamy w ciągu najbliższych tygodni, kiedy to odbędzie się oficjalna premiera III generacji XC70. Samochód trafi na rynek chiński jeszcze w tym roku. Lynk&Co 08 kosztuje w Europie 55 900 euro. Volvo może kosztować podobnie lub nieco więcej, o ile trafi do Europy. Decyzja ta jest jeszcze rozważana, jednak na pewno nie nastąpi to prędzej niż w przyszłym roku. Prezes Volvo, Håkan Samuelsson, podkreśla, że XC70 to przykład regionalizacji, dostosowujący się do specyficznych wymagań rynku chińskiego, jednocześnie wspierając cel firmy, jakim jest stanie się marką w pełni elektryczną do 2030 roku. Nie wykluczona on jednak wprowadzenia modelu także na inne rynki, w tym do Europy, gdzie widzi spory potencjał na rynku hybryd plug-in.
Volvo XC70 - krótko o historii modelu
W 1997 roku Volvo zaprezentowało model V70 XC (Cross Country), który zapoczątkował erę uterenowionych kombi tej marki i jednocześnie był prekursorem SUV-ów Volvo. Oferował komfort i funkcjonalność kombi w parze z wszechstronnością i wysokim prześwitem SUV-a. Bazę stanowiło Volvo V70. Auto wyposażono w podwyższony prześwit oraz napęd 4x4 ze sprzęgłem wielopłytkowym Haldexa. Było to drugie, po Subaru Outbacku, podniesione kombi na rynku. Samochód produkowano do 2000 roku.
W 2000 roku zadebiutowała II generacja uterenowionego kombi szwedzkiej marki, tym razem ujednolicając nazwę na XC70. Planowano bowiem zachować spójność nazw dla uterenowionych modeli Volvo, z planowanym wówczas XC90 I na czele. O ile poprzednik bazował na leciwym Volvo 850, o tyle XC70 II było zupełnie nową konstrukcją opartą na platformie P2 od Forda. Dzięki sprzęgłu sterowanemu elektronicznie tylna oś nie tylko szybko wkraczała do akcji, ale też potrafiła przenieść większą wartość momentu obrotowego niż przednia. XC70 ceniono też za niezawodność oraz sprawdzone silniki diesla 2.4 R5.
III generacja XC70 zadebiutowała w 2007 roku. Auto oparto na nowej platformie Y20 od Forda, jednak koncepcja pojazdu nie uległa zmianie. Korzystały z niej także Ford Mondeo oraz Land Rover Freelander. Po raz kolejny samochód otrzymał napęd 4x4 oparty na sprzęgle Haldexa, jednak ponownie został on udoskonalony. Po raz pierwszy w historii XC70 w gamie znalazły się też warianty z przednim napędem. Samochód produkowano do 2016 roku. Z kolei w postaci Volvo V90 Cross Country pojawił się dopiero w 2018 r.