Volkswagen Tayron zaprezentowany. Coś więcej niż wyrośnięty Tiguan
Rok temu poznaliśmy nowego Tiguana. Teraz światło dzienne ujrzał Tayron, czyli następca Tiguana Allspace. Oto, co powinniście wiedzieć o nowym SUV-ie Volkswagena.

Z artykułu dowiesz się o:
SUV-y klasy średniej może nie są aż tak rozchwytywane co modele kompaktowe, jednak trudno im też odmówić popularności. Tylko w 2023 roku zarejestrowano w Polsce 56 677 crossoverów i SUV-ów segmentu D, co daje im aż 12% rynku nowych aut w Polsce. Jest zatem o co walczyć. Między Tiguanem a flagowym Touaregiem, który reprezentuje już segment E, jest na tyle duża luka, że już w 2016 roku Volkswagen postanowił ją zapełnić wprowadzając Tiguana Allspace. Choć był on pozycjonowany jako osobny model, w rzeczywistości był Tiguanem z dłuższym o 30 cm nadwoziem i większym rozstawem osi, oczywiście wyposażonym w opcjonalny trzeci rząd siedzeń. Teraz doczekał się on następcy w postaci Tayrona, który już rzeczywiście jest odrębną konstrukcją, choć pokrewieństwo z nowym Tiguanem również jest widoczne.
Volkswagen Tayron 2025 - dane techniczne
Tak naprawdę Tayron jest zaimportowanym do Europy globalnym modelem, którego już znają klienci w Chinach, gdzie od 2018 roku dostępna była jego I generacja. Co ciekawe, w USA będzie on sprzedawany jako... Tiguan. Samochód powstał na znanej z całego koncernu, w tym także z Tiguana, platformie MQB evo i mierzy 4770 mm długości, 1854 mm szerokości oraz 1660 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2791 mm (tyle samo co w Skodzie Kodiaq i Tiguanie Allspace i o ponad 11 cm więcej niż w Tiguanie). Oznacza to zatem, że Tayron jest o 23 cm dłuższy od Tiguana i jednocześnie o 13 cm krótszy od Touarega. Bagażnik w wersji 7-miejscowej pomieści 850 litrów, zaś w 5-miejscowej nawet 885 l. Co więcej, przy rozłożonym trzecim rzędzie siedzeń wciąż będziemy mieć do dyspozycji aż 345 litrów. W wersji eHybrid z napędem PHEV bagażnik ma 705 litrów, a kabina pomieści 5 osób.

Volkswagen Tayron 2025 - stylistyka
Na pozór widać podobieństwo między Tayronem a Tiguanem, czy to w postaci przedniego pasa czy też w postaci przednich i tylnych lamp. Gdy się jednak dokładniej przyjrzymy, okazuje się, że Tayron nie jest tylko nadmuchanym Tiguanem jak miało to miejsce w przypadku modelu, którego zastępuje. Same reflektory mają nieco inny, ostrzejszy kształt, maska jest inaczej wyprofilowana, sylwetka ma inne proporcje i inaczej poprowadzoną linię dachu, zaś tylne śwatła również się nieco różnią. Tayrona odróżnia przede wszystkim pochylony słupek D i poprowadzona tuż pod dachem i zachodząca na wspomniany słupek listwa ozdobna. Już w standardzie znajdziemy podświetlane logo VW. Również z tyłu mamy blendę z podświetlanym na czerwono logo marki. Na liście opcji znajdziemy reflektory IQ.Light HD LED Matrix z dynamicznym asystentem świateł drogowych Dynamic Light Assist oraz dostępnymi na życzenie animowanymi kierunkowskazami.

Volkswagen Tayron 2025 - wnętrze
Kabina Tayrona wygląda znajomo i pochodzi z Tiguana. Różnice sprowadzają się tak naprawdę do wykończenia i większej przestrzeni - kabina Tayrona jest lepiej wykończona i przestronniejsza od tej w Tiguanie. Dominuje oczywiście wolnostojący, 12,9- lub nawet 15-calowy ekran systemu Ready 2 Discover z rozbudowanym asystentem głosowym IDA wykorzystującym ChataGPT. Przed kierowcą znajdziemy natomiast cyfrowe zegary z 10,2-calowym wyświetlaczem. Klimatyzacją również sterujemy za pomocą centralnego ekranu, jednak wzorem Tiguana nowego SUV-a wyposażono w specjalne pokrętło na konsoli środkowej, tzw. przycisk personalizacji wrażeń z jazdy. Pozwala on na łatwą zmianę profilu jazdy, regulację oświetlenia ambiente, indywidualną konfigurację Digital Cockpit Pro czy też do regulacji głośności odtwarzanego utworu. Tak samo jak w Tiguanie mamy też selektor przekładni DSG przy kolumnie kierowniczej. Cieszy ponadto powrót fizycznych przycisków na kierownicy.

Volkswagen Tayron 2025 - wyposażenie
Wersja wyposażenia Elegance obejmuje dodatkowo aplikacje z drewna, a wersja R-Line – wstawki z ArtVelours. Siedzenia nowego Tayrona, szczególnie opcjonalne fotele ergoActive z funkcją masażu i obszyte częściowo skórą zadowolą miłośników komfortu. Atmosferę w kabinie poprawia też oświetlenie ambiente dostępne w 30 kolorach do wyboru. Podobnie jak w Tiguanie, mamy też ładowarkę indukcyjną na dwa smartfony, o mocy 15 W i z funkcją aktywnego chłodzenia oraz 2 porty USB-C z przodu pozwalające na ładowanie urządzeń mocą do 45 W. Na liście opcji znajdziemy m.in. system audio Harman Kardon z 12 głośnikami, głośnikiem centralnym, mocą całkowitą 700 W, cyfrowym, 16-kanałowym wzmacniaczem i subwooferem. Oprócz odmian Elegance i R-Line dostępna będzie też bazowa Life, której specyfikację poznamy bliżej handlowej premiery. Oczywiście możemy liczyć na systemy bezpieczeństwa i asystentów z Tiguana, tj. asystenta parkowania, Travel Assist, Emergency Assist, funkcję ostrzegania o zagrożeniach (Car2X), asystenta manewrowania z przyczepą Trailer Assist czy kamery 360.
Volkswagen Tayron 2025 - silniki
Zaskoczenia nie będzie także pod maską, gdzie znajdziemy całą gamę jednostek dostępnych w Tiguanie. Ofertę otwiera zatem jednostka 1.5 eTSI z układem mHEV, rozwijająca 150 KM i 250 Nm. Powyżej znajdzie się wariant 2.0 TSI oferujący już 265 KM i 400 Nm, wyposażony w napęd na obie osie 4MOTION. Z diesli dostaniemy jednostkę 2.0 o mocach 150 KM (360 Nm) i 193 KM (400 Nm). Mocniejsza ma napęd 4MOTION. Każda z jednostek współpracuje z 7-stopniową przekładnią DSG. Oprócz tego możemy liczyć na układy hybrydowe plug-in oparte na jednostce 1.5 TSI o mocy 150 KM, wyposażone w baterie o pojemności 19,7 kWh netto i 6-stopniową przekładnię DSG. Mają one napęd na przód, słabszy wariant rozwija 204 KM i 250 Nm, natomiast mocniejszy 272 KM i 350 Nm. W obu przypadkach zasięg na prądzie wyniesie ponad 100 km. Baterie można ładować mocą do 50 kW lub za pomocą prądu przemiennego o mocy 11 kW.

Volkswagen Tayron 2025 - ceny
Volkswagen Tayron trafi do salonów w Polsce w marcu 2025 roku, natomiast jego ceny poznamy już znacznie wcześniej, gdyż w przeciągu najbliższych 3-4 tygodni. Wiadomo jednak, że w Niemczech samochód wystartuje z pułapu 45 000 euro, co daje około 195 000 zł. Dla porównania Tiguan Allspace startuje w Polsce od 165 000 zł. Rywalami auta będą m.in. Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Nissan X-Trail, Skoda Kodiaq, Renault Espace czy Mazda CX-60.
Aktualizacja z dnia 2 grudnia 2024 - znamy polskie ceny Volkswagena Tayrona
W Polsce Volkswagen Tayron występuje w aż 5 wersjach wyposażenia: Life, Life Plus, R-Line, R-Line Plus oraz Elegance. Poniżej prezentujemy cennik poszczególnych wersji Volkswagena Tayrona:
Wersja Life Life Plus R-Line R-Line Plus Elegance 1.5 eTSI 150 180 290 zł 181 090 zł - - 198 290 zł 2.0 TSI 204 202 490 zł 203 290 zł 224 590 zł 226 690 zł 220 490 zł 2.0 TSI 265 4MOTION - - 239 090 zł 240 790 zł - 2.0 TDI 150 190 790 zł 191 590 zł - - 208 790 zł 2.0 TDI 4MOTION 193 - - 236 690 zł 238 390 zł 232 590 zł 1.5 eHybrid 204 - - - - 216 190 zł 1.5 eHybrid 272 - - 229 690 zł 231 390 zł - Wyposażenie standardowe wersji Life obejmuje m.in.:
- Relingi dachowe, czarne
- Podświetlane logo przednie i tylne, podświetlane listwy między reflektorami z przodu i lampami z tyłu
- Light Assist - czujnik automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe
- Active Info Display Basic - Cyfrowy zestaw wskaźników z komputerem pokładowym
- Bezprzewodowy App Connect - widok ekranu smartfona na ekranie nawigacji Discover Media
- Wybór profilu jazdy
- Park Assist - system wspomagania parkowania z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu
- System Rear Assist - kamera cofania
- Tempomat adaptacyjny ACC
- Wyświetlacz systemu infotainemt 12,9"
- Klimatyzację "Climatronic", regulowaną automatycznie, 3-strefową z panelem do sterowania z tyłu
Odmiana Life Plus dorzuca do tego m.in.:
- Alarm antywłamaniowy z funkcją dozoru wnętrza, ochroną przed odholowaniem oraz immobilizer
- Park Assist Pro - Asystenta Parkowania w tym zdalne parkowanie
- Funkcję pamięci dla Park Assist
- System Easy Open/ Easy Close - System bezdotykowego otwierania i zamykania pokrywy bagażnika
- Keyless Access - bezkluczykowy dostęp i uruchamianie samochodu z funkcją SAFELOCK
- Relingi dachowe, srebrne
- Reflektory LED Plus
- Dynamiczną regulację zasięgu reflektorów z dynamicznym doświetlaniem zakrętów
- Światła na złą pogodę z funkcją statycznego doświetlania zakrętów
- Szybę tylną oraz boczne tylne przyciemniane, szyby boczne dźwiękoszczelne
W wersji Elegance dostaniemy natomiast:
- 18-calowe aluminiowe felgi Napoli
- dojazdowe koło zapasowe 18"
- Fotele przednie z regulacja wysokości, fotel kierowcy ErgoActive
- Fotele przednie, podgrzewane
- Przednie fotele z funkcją masażu
- Tapicerkę siedzeń przednich i zewnętrznych siedzeń tylnych ArtVelours
- Lusterka zewnętrzne regulowane i składane elektrycznie, podgrzewane z funkcją pamięci
- Tylne lampy zespolone 3D LED
- Chromowane wykończenia przełączników
- Dywaniki materiałowe z przodu i z tyłu
- Kierownicę multifunkycyjną, obszytą skórą, podgrzewaną, z łopatkami do zmiany biegów
- Oświetlenie Ambient Plus 30 kolorów
- Panel dekoracyjny na desce rozdzielczej dla wersji Elegance ze wstawkami z ozdobnego drewna jesionowego
- Tempomat adaptacyjny ACC z funkcją stop & GO
- Asystenta zmiany pasa ruchu Side Assist z Rear Traffic Alert oraz funkcją ostrzegania przy wysiadaniu z samochodu
Odmiana R-Line w standardzie zawiera m.in.:
- Przednie fotele z funkcją masażu
- Fotele przednie, podgrzewane
- Fotel kierowcy z regulacja wysokości, odległości i pochylenia oparcia, regulowane wzdłóżnie podparcie ud
- Relingi dachowe, srebrne
- Reflektory LED Plus
- Dynamiczną regulację zasięgu reflektorów z dynamicznym doświetlaniem zakrętów
- Reflektory przeciwmgielne z funkcją stat statycznego doświetlania zakrętów
- Adaptacyjne zawieszenie DCC Pro z możliwością wyboru trybu jazdy
- Fotele przednie z zintegrowanym zagłówkiem, sportowe
- Nakładki na pedały, aluminiowe
- Sportową kierownicę 3-ramienną, multifunkcyjną, obszytą skórą z funkcją Tiptronic
W topowej wersji R-Line Plus mamy ponadto:
- Dach szklany panoramiczny, elektrycznie otwierany i zamykany
- Obręcze aluminiowe Leeds 8J x 20, szaro- czarne, szlif diamentowy
- Alarm antywłamaniowy z funkcją dozoru wnętrza, ochroną przed odholowaniem oraz immobilizer
- Park Assist Pro - Asystenta Parkowania w tym zdalne parkowanie
- System Easy Open/ Easy Close - System bezdotykowego otwierania i zamykania pokrywy bagażnika
- Keyless Access - bezkluczykowy dostęp i uruchamianie samochodu z funkcją SAFELOCK
- Przednie fotele z funkcją masażu
- Fotele przednie, podgrzewane
- Oświetlenie Ambient Plus 30 kolorów
- Relingi dachowe, srebrne
- Reflektory LED Plus
- Dynamiczną regulację zasięgu reflektorów z dynamicznym doświetlaniem zakrętów
- Adaptacyjne zawieszenie DCC Pro z możliwością wyboru trybu jazdy
- Sportową kierownicę, multifunkcyjną, obszytą skórą, z łopatkami do zmiany biegów
Volkswagen Tayron - krótko o historii modelu
Pierwsza generacja Volkswagena Tayrona zadebiutowała w 2018 roku i dostępna była wyłącznie na rynku chińskim. Samochód powstał w ramach spółki joint-venture FAW-Volkswagen jako SUV klasy średniej i mierzył niecałe 4,6 m długości. Korzystał z turbodoładowanych jednostek benzynowych 1.4 i 2.0 TSI o mocach od 150 do 220 KM, a także występował z napędem hybrydowym PHEV o nazwie GTE. W 2020 roku do gamy dołączył Tayron X ze smuklejszych tyłem w stylu coupe i wydłużonym o 5 cm nadwoziem (do 4,64 m). W 2023 roku Tayron doczekał się liftingu. Zmieniono wówczas przedni i tylny pas oraz wnętrze, upodabniając model do najnowszych samochodów Volkswagena. W każdym wariancie poza GTE standardem była 7-stopniowa przekładnia DSG.