Subaru Outback doczekało się następcy. SUV zamiast kombi
Subaru Outback doczekało się kolejnego wcielenia, jednak tym razem zmian jest więcej niż dotychczas. Przede wszystkim samochód porzucił nadwozie kombi na rzecz SUV-a i zyskał zupełnie nową kabinę.

Z artykułu dowiesz się o:
Uchodzi za jednego z prekursorów segmentu uterenowionych kombi. Przez 30 lat rynkowej kariery Subaru Outback doczekało się VI generacji i każda z nich kontynuowała tę koncepcję. Wraz z premierą VII wcielenia w kwietniu 2025 roku Subaru postawiło radykalnie zmienić koncepcję tego modelu. Przez lata oparte na modelu Legacy uterenowione kombi wraz z zakończeniem produkcji tego pierwszego w 2025 roku Subaru przeistoczyło Outbacka w pełnoprawnego SUV-a i uczyniło z niego odrębną konstrukcję. Samochód zadebiutował na Międzynarodowym Salonie w Nowym Jorku. Co wiadomo o nowym japońskim SUV-ie?
Subaru Outback 2025 - dane techniczne
Przede wszystkim nowy Outback nie różni się zbytnio gabarytami od poprzednika. Samochód mierzy 4,88 m długości, 1,83 m szerokości oraz 1,73 m wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2745 mm, czyli tyle samo co w poprzedniku. Niewykluczone zatem, że nowego Outbacka oparto na platformie SGP rodem z poprzednika oraz z mniejszego Forestera. Sam Outback uplasuje się teraz w gamie powyżej Forestera, gdyż różnica w długości między nimi sięga przeszło 20 cm. Prześwit liczy 221 mm. Nowy Outback oferuje 980 litrów przestrzeni bagażowej do linii dachu, czyli o 57 litrów więcej od poprzednika. Sam bagażnik liczy aż 110 cm szerokości. Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 20, 21,2 oraz 22,5 stopnia.

Subaru Outback 2025 - stylistyka
Design nowego Outbacka jest dość kontrowersyjny. Projektanci postawili na masywne kształty i odeszli od obłości na rzecz zdecydowanych linii i kantów. Uwagę zwraca całkowicie nowy przód z dużym grillem i dwuczęściowymi reflektorami umieszczonymi na krańcach niemal płaskiej maski. Pozostawiono masywne, kanciaste nadkola i spore nakładki na progi czy zderzaki. Dolna część przedniego zderzaka jest teksturowana, co zapewnia lepszą odporność na zarysowania i lepszą aerodynamikę. Prosta, kanciasta sylwetka nowego Outbacka przypomina bardziej SUV-y, choć można też dopatrzyć się pewnych odniesień do kombi. Płaska linia dachu Outbacka podkreśla dużą przestrzeń ładunkową i sporo miejsca nad głowami dla pasażerów. Z kolei szerszy tylny słupek świadczy o większej sztywności nadwozia. Z tyłu uwagę zwracają smukłe, rozciągnięte lampy o nowej sygnaturze, które podkreślają szerokie nadwozie Outbacka. Z kolei mniej pochylona tylna szyba zapewnia większą przestrzeń na bagaże.

Subaru chwali się też, że masywne relingi dachowe pozwalają na statyczne obciążenie dachu na poziomie aż 363 kg oraz dynamiczne na poziomie 100 kg. Standardowe znaczniki pomiaru poprzeczek pomagają właścicielom wyrównać i ustawić poprzeczki, co ułatwia instalację i rozmieszczenie akcesoriów. Producent szczyci się też nośnością boczną wynoszącą 100 kg, co pozwala np. na zawieszenie hamaka lub sznura na bieliznę.
Subaru Outback 2025 - wnętrze
Kabina zwraca uwagę zupełnie nowym projektem deski rozdzielczej z poziomym układem wyświetlaczy, co oznacza, że znany z innych modeli Subaru układ z centralnym pionowym ekranem i analogowymi zegarami odszedł w niepamięć. Zamiast tego mamy współczesny standard, czyli dwa duże wyświetlacze. Centralny ekran służy do obsługi systemu infotainment i ma 12,1 cala przekątnej, lecz wygląda trochę jak doklejony na siłę i można było go wkomponować zgrabniej w kokpit. Producent twierdzi, że sam system ma być szybszy i bardziej responsywny dzięki zastosowaniu nowego procesora. Nowy pionowo zorientowany pasek menu na ekranie dotykowym umożliwia szybkie przełączanie między nawigacją, muzyką i obsługą telefonu, podczas gdy zaktualizowany pasek informacyjny szybko informuje o stanie pojazdu i temperaturze zewnętrznej oraz zapewnia szybki dostęp do nowego, opartego na chmurze systemu rozpoznawania mowy Subaru. Standardem jest też bezprzewodowy Apple CarPlay i AndroidAuto.

Przed kierowcą znajdziemy natomiast 12,3-calowy wyświetlacz obsługujący cyfrowe wskaźniki. Na szczęście panel klimatyzacji pozostał osobny i zachował fizyczne przyciski i pokrętła. W kabinie znajdziemy tworzywa pochodzące z recyklingu - przykładowo do wytworzenia podsufitki wykorzystano m.in. materiały pochodzące z 12 butelek PET. Podróżujący w obu rzędach siedzeń zyskali więcej miejsca nad głową, zastosowano też nowe, bardziej komfortowe fotele. Subaru szczyci się też, że kołysanie boczne udało się ograniczyć aż o 42% względem poprzednika. Fotel kierowcy zyskał też regulowaną podpórkę pod uda. Poprawiono również wyciszenie kabiny, m.in. dzięki zastosowaniu lepszych materiałów dźwiękochłonnych w podsufitce i dachu, przez co szum wiatru udało się zredukować o 10%.
Subaru Outback 2025 - wyposażenie
Każdy Outback wyposażony jest standardowo w najnowszą generację pakietu systemów wsparcia kierowcy Subaru EyeSight. Obejmuje on m.in. hamulec antykolizyjny, aktywny tempomat, aktywnego asystenta pasa ruchu, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z przodu z funkcją awaryjnego hamowania czy monitorowanie martwego pola. Z nowości wprowadzono aktywny system zmiany pasa ruchu na autostradzie, aktywny tempomat z funkcją Stop&Go, asystenta jazdy w korku i asystenta jazdy autostradowej (pozwala na jazdę bez użycia rąk do prędkości 130 km/h) oraz wspomagany przez kierowcę system głośnomówiący na autostradzie do prędkości do 130 km/h. Zastosowano też nowe czujniki radarowe dla lepszego wsparcia.

Subaru Outback 2025 - silniki
Na rynku amerykańskim Subaru Outback oferowane będzie z dwiema jednostkami benzynowymi typu bokser. Bazę stanowi zmodernizowany wolnossący motor 2.5 o mocy 182 KM i maksymalnym momencie obrotowym 241 Nm. Wariant turbodoładowany 2.4 rozwija 264 KM i 375 Nm. W obu przypadkach napęd trafia na obie osie za pomocą bezstopniowej przekładni Lineartronic z 8 wirtualnymi przełożeniami. Trybami pracy napędu Symmetrical AWD sterujemy za pomocą przełącznika X-MODE na kierownicy. Poprawiono też działanie układu kierowniczego. Po raz pierwszy niektóre z wersji Outbacka otrzymają 19-calowe felgi. Nie zabraknie też terenowej odmiany Wilderness z 17-calowymi obręczami, jeszcze bardziej bojową stylistyką i wynoszącym ponad 24 cm prześwitem.
Nowe Subaru Outback trafi na rynek amerykański pod koniec 2025 roku. Nie wiadomo jeszcze czy i kiedy samochód pojawi się w Europie, jednak nie stanie się to prędzej niż za rok. Wśród rywali nowego Outbacka znalazłyby się m.in. Skoda Kodiaq, Hyundai Santa Fe czy Kia Sorento.
Subaru Outback - krótko o historii modelu
Po raz pierwszy nazwa Outback pojawiła się w 1994 roku jako Subaru Legacy Outback. Zaczęło się niewinnie, od plastikowych nakładek na zderzaki w Legacy kombi. W 1995 roku poznaliśmy już Outbacka jakiego znaliśmy przez kolejne 30 lat, czyli uterenowione kombi z prześwitem wynoszącym aż 21,3 cm. Japończycy stworzyli ten samochód ze względu na nacisk amerykańskiej centrali Subaru. Samochód okazał się hitem i zaczął podbierać klientów popularnym amerykańskim SUV-om w postaci Forda Explorera czy Jeepa Grand Cherokee. Łączył bowiem komfort i wszechstronność kombi (przestronne i funkcjonalne wnętrze, duży bagażnik, prowadzenie) z terenowymi możliwościami SUV-a, jednocześnie bez wad tego drugiego w postaci większego hałasu, gorszego prowadzenia czy dużego spalania. Co ciekawe, od 1997 roku na niektórych rynkach oferowano też Outbacka sedan. W gamie znalazły się wolnossące jednostki typu bokser o pojemności do 2.5 litra i mocy do 165 KM.
W 2000 roku na rynek trafiła II generacja Outbacka. Samochód zyskał wtedy niezależność, stając się odrębnym modelem, jednak wciąż spokrewniony był z Legacy. Po raz pierwszy pod maską Outbacka zagościł 6-cylindrowy bokser o pojemności 3 litrów i mocy 212 KM. Samochód był dłuższy i szerszy od poprzednika, zyskując tym samym lepsze proporcje.
III generacja Outbacka była oferowana w latach 2003-2009 i przez wielu uważana jest za najciekawsze stylistycznie wcielenie w historii modelu. Samochód otrzymał 4- i 6-cylindrowe silniki typu bokser o mocach do 245 KM. W USA oferowano 2.5-litrową jednostkę turbo o mocy 250 KM, natomiast wyłącznie w Europie zaoferowano pierwszego diesla w układzie B4 (od 2008 r.), przez co samochód zdobył też popularność na Starym Kontynencie. W 2007 roku magazyn "Top Gear" uznał Outbacka samochodem roku.
IV generacja Outbacka zadebiutowała w 2009 roku i nie miała już silnika z turbo, jednak w jej przypadku topowa jednostka B6 miała aż 3.6 litra pojemności i rozwijała 260 KM. Nie zabrakło też odmiany wysokoprężnej. Samochód oparto na nowej platformie. Samochód zyskał inny, bardziej stonowany design, stracił bezramkowe szyby i otrzymał zupełnie nowy kokpit i bogatsze wyposażenie. Samochód poszedł bardziej w stronę komfortu i przestrzeni.
V wcielenie Outbacka zadebiutowało w 2014 roku. Samochód zyskał nieco stylistycznej lekkości względem poprzednika, jednocześnie auto urosło i okazało się jeszcze przestronniejsze od poprzednika. Samochód stał się bardziej opływowy i komfortowy, zyskał też nowoczesne systemy bezpieczeństwa wchodzące w skład najnowszego pakietu Subaru EyeSight, który po raz pierwszy trafił też do Europy. W gamie znalazły się silniki z poprzednika.
W 2019 roku zadebiutował Outback VI generacji, wyposażony w jeszcze bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa Subaru EyeSight i prezentujący nowocześniejszy design. Zastosowano też nowy projekt deski rozdzielczej z centralnie umieszczonym pionowym 11,2-calowym wyświetlaczem system StarLink. Outback VI bazuje na zupełnie nowej, modułowej platformie SGP (Subaru Global Platform) i oferuje jeszcze więcej miejsca w kabinie i pojemny bagażnik liczący ponad 560 litrów. Do oferty powróciły turbodoładowane jednostki, jednak tylko na rynkach japońskim (1.8) i amerykańskim (2.4 o mocy 260 KM), zaś w Europie auto oferowano z wolnossącym silnikiem 2.5 o mocy blisko 170 KM. W 2022 roku na rynku amerykańskim pojawiła się terenowa wersja Wilderness ze zwiększonym do 24 cm prześwitem (standardowo ma 22 cm), 17-calowymi obręczami i dodatkowymi nakładkami ochronnymi.