Skoda Octavia doczekała się liftingu. Mało widoczne, ale odczuwalne zmiany
Czeska marka odświeżyła swój najpopularniejszy model. Nowa Skoda Octavia może na pierwszy rzut oka nie różni się zbyt wiele, za to zmiany są odczuwalne.

W 2023 roku sprzedano aż 191 900 egzemplarzy Octavii, czym tylko umocniła ona swój status najpopularniejszego modelu Skody. Niedawno poznaliśmy odświeżonego Volkswagena Golfa, a teraz analogiczny pakiet zmian otrzymała spokrewniona z nim Skoda Octavia. Z zewnątrz auto poznamy po nieco ostrzejszych kloszach reflektorów z inną sygnaturą LED, które opcjonalnie mogą korzystać z technologii Matrix LED II generacji (standard w RS). Poznamy je po nowym wzornictwie Crystallinium z 36 oddzielnymi segmentami matrycowymi (o 12 więcej niż dotychczas). Z kolei światła przeciwmgielne ustąpiły miejsca funkcji dostosowania strumienia świetlnego do odpowiednich warunków pogodowych. Delikatnie odświeżono też tylne lampy. Przeprojektowano też zderzaki, dzięki czemu auto wydłużyło się o 9 mm (do 4698 mm), zmienionio czcionkę z napisem SKODA na klapie bagażnika oraz wprowadzono nowe wzory felg.

Skoda Octavia 2024 - wnętrze
W kabinie znajdziemy nowy system multimedialny ze standardowym 10-calowym lub opcjonalnym 13-calowym wyświetlaczem. Standardem w każdej wersji stała się także dwustrefowa automatyczna klimatyzacja. Na listę wyposażenia trafi ChatGPT zintegrowany z asystentem głosowym Laura. Nowością są także gniazda USB-C o większej mocy 45W oraz ładowarka indukcyjna 15W z funkcją chłodzenia. Poprawiono też działanie systemu keyless, który odblokowywuje auto, gdy kierowca z kluczykiem w kieszeni znajduje się w odległości bliższej niż 1,5 m. Nowa Octavia oferuje aż 9 wariantów wykończenia wnętrza, zawierających m.in. materiały z recyklingu oraz skórę poddaną zrównoważonej obróbce.

Skoda Octavia 2024 - wyposażenie
Wprowadzono też nowe rozwiązania z zakresu Simply Clever. W wersji Combi dostaniemy opcjonalną, automatycznie chowaną osłonę bagażnika. Wprowadzono również schowek do przechowywania kubków, butelek i toreb dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Przy fotelach sportowych możemy zdecydować się teraz na uchwyt na tablet w oparciach.
W zmodernizowanej Octavii Škoda zastąpiła Driver Alert asystentem uwagi i senności, którego znajdziemy też w nowym Superbie i Kodiaqu. System monitoruje zachowanie kierowcy i ocenia jego poziom senności. Podczas gdy Driver Alert analizował głównie dane z elektromechanicznego wspomagania kierownicy, asystent uwagi i senności uzyskuje dostęp do informacji z różnych jednostek sterujących pojazdu, takich jak asystent pasa ruchu. Wykorzystuje innowacyjny algorytm do rozpoznawania krótkotrwałej nieuwagi (rozproszenia) i długotrwałej (zmęczenia). Potrafi wykryć odchylenia od normalnego zachowania układu kierowniczego przy prędkościach powyżej 65 km/h. Z kolei nowy inteligentny asystent parkowania umożliwia automatyczne wjeżdżanie i wyjeżdżanie z równoległych oraz prostopadłych miejsc parkingowych. W przyszłości planowany jest też zdalny asystent parkowania za pomocą aplikacji MySkoda na smartfonie.

Skoda Octavia 2024 - silniki
Gamę jednostek napędowych otwiera silnik benzynowy 1.5 TSI o mocach 115 i 150 KM. Odmiana czysto spalinowa występuje ze skrzynią manualną, a z ukłdem mhev z 7-stopniową przekładnią DSG. Powyżej znajdziemy warianty 2.0 TSI o mocach 204 KM (+14 KM) oraz 265 KM w topowej odmianie RS (+20 KM). W gamie zabraknie za to odmiany RS TDI. Odmiana 2.0 TSI o mocy 204 KM z napędem 4x4 dołączy do gamy w 2025 roku. Oprócz tego możemy liczyć na 2-litrowego diesla o mocach 115 KM (z 6-biegową skrzynią manualną) oraz 150 KM (z przekładnią DSG). Co ciekawe, producent nie wspomina nic o nowym napędzie hybrydowym PHEV opartym na jednostce 1.5 TSI, który pojawił się w Golife po liftingu - być może dołączy on do oferty w przyszłości.
Sprzedaż odświeżonej Octavii ruszy w Polsce już za kilka tygodni. Ceny poznamy niebawem. Rywalami Octavii będą m.in. Hyundai i30, Peugeot 408, Volkswagen Golf oraz Toyota Corolla.
Skoda Octavia w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilkaset egzemplarzy Skody Octavii w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Dominują samochody nowe z 2023 i 2024 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę Skoda Octavia leasing na Nowyosobowy.pl
Skoda Octavia - krótko o historii modelu
Octavia I wprowadzona została po raz pierwszy na rynek pod koniec 1996 roku. Pojazd był pierwszym modelem Skody zaprojektowanym w biurach konstrukcyjnych Volkswagena. Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej VW A4 PQ 34, która wykorzystana została do budowy m.in. Audi A3 oraz TT, Volkswagena Bora/Jetta oraz Golfa IV. Pod koniec 1997 r. do oferty wprowadzono kombi, które w 1999 roku zyskało opcjonalny napęd 4x4. W 2000 roku przeprowadzono lifting, w ramach którego gamę wzbogacono o topową odmianę RS. Miała ona turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra i mocy 180 KM.
II generacja Octavii zadebiutowała w 2004 roku. Powstała na bazie zmodyfikowanej płyty podłogowej VW A5 PQ, która wykorzystana została do budowy m.in. Audi A3, Seata Altea, Leon oraz Toledo, a także Volkswagena Golfa V, Jetta, Touran oraz Golfa Plus. Początkowo pojazd występował wyłącznie w wersji liftback do której w 2004 roku dołączyła wersja kombi. W 2005 roku ofertę wzbogaciła odmiana RS z silnikiem 2.0 TSI o mocy 200 KM. W 2008 roku Octavia II przeszła modernizację. Octavię II oferowano także w uterenowionej wersji Scout z dodatkowymi nakładkami na progi i nadkola oraz podniesionym prześwitem. III generacja Octavii zadebiutowała pod koniec 2012 roku. Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. Audi A3, Seata Leona, Volkswagen Jetta oraz Golfa VII.
W 2013 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowana została wersja kombi pojazdu, a także odmiana z napędem 4x4. W tym samym roku pokazano także sportową odmianę RS z silnikami 2.0 TSI o mocy 220 KM oraz 2.0 TDI o mocy 184 KM. W 2014 roku gamę zwieńczyła wersja Scout.W październiku 2016 roku samochód przeszedł facelifting. Zmienione został m.in. przednie reflektory, które od teraz są dwuczęściowe, na wzór tych zastosowanych w modelu Kodiaq, które mogą być opcjonalnie wyposażone w pełni w technologię Full LED. Wprowadzono też większy ekran systemu multimedialnego.