Nissan Micra powrócił jako elektryk. Wzbudza uśmiech na twarzy
Po kilku latach przerwy Nissan Micra powraca na rynek, tym razem jako elektryk. Stylistycznie Micra powróciła do korzeni, jest też mała i zwinna, a przy tym znacznie nowocześniejsza.

Z artykułu dowiesz się o:
Nissan nie jest obecnie delikatnie mówiąc w najlepszej kondycji finansowej, jednak Japończycy się nie poddają i systematycznie prezentują kolejne modele. Najnowszym dzieckiem Nissana jest nowa Micra. Tym samym japoński producent po 3 latach przywrócił do gamy miejskiego hatchbacka. Czasy się jednak zmieniły i obecnie modne stały się samochody elektryczne. Nowa Micra stanowi tylko wstęp do elektrycznej ofensywy modelowej Nissana, w ramach której do 2027 roku producent wprowadzi w Europie aż 4 elektryczne modele w postaci właśnie Micry, nowego Juke'a, Leafa oraz modelu segmentu A.
Nissan Micra 2025 - stylistyka
Powróćmy jednak do nowej Micry. Ta została zaprojektowana w ośrodku Nissan Design Europe (NDE) w Londynie, może pochwalić się świeżym, wyrazistym designem. Samochód nawiązuje w ten sposób do popularnej Micry K12. Nowa Micra wyposażona jest standardowo w 18-calowe koła, dostępne w trzech wariantach w zależności od wersji wyposażenia: stylowe kołpaki "Active", obręcze kół z lekkich stopów "Iconic" oraz "Sport". Samochód przyciąga wzrok za sprawą swojego uroczego "spojrzenia", czyli przednich okrągłych świateł LED do jazdy dziennej , pośrodku których znalazł się pas reflektorów głównych. Po odblokowaniu samochodu wykonują one krótką sekwencję, w trakcie której światła pulsują od lewej do prawej, a następnie od prawej do lewej. Nawiązują do nich też tylne lampy w postaci LED-owych obręczy. Z narożnika reflektora – z punktu, w którym klosz zachodzi na bok nadwozia – wychodzi podłużne wyżłobienie przebiegające równolegle do linii szyb, nazywane przez projektantów "śladem łyżki do lodów". Ciągnie się ono wzdłuż nadwozia aż do tylnych drzwi.

W ofercie znajdziemy aż 14 kombinacji kolorystycznych nadwozia, w tym warianty dwukolorowe, z czarnym lub szarym dachem. Sylwetka pojazdu z ukrytą klamką drzwi i pochyloną klapą bagażnika zdradza od razu, który z modeli Renault posłużył za bazę dla nowej Micry. Chodzi tu oczywiście o Renault 5 E-Tech electric.
Nissan Micra 2025 - dane techniczne
Oznacza to zatem, że nowa Micra bazuje na tej samej platformie AmpR Small co jego francuski krewny. Samochód mierzy niecałe 4 m długości i 1,8 m szerokości, a rozstaw osi liczy 2,54 m. Również bagażnik jest taki sam jak w Renault i liczy od 326 do 1106 litrów. Kanapę można składać w proporcjach 40:60.

Nissan Micra 2025 - wnętrze
Kabina już ma mniej indywidualnego stylu niż nadwozie, co nie znaczy, że jest nudna. Jej projekt pochodzi bowiem z Renault 5 E-Tech electric, a to oznacza stylowy i zwrócony w stronę kierowcy kokpit z dwoma 10,1-calowymi wyświetlaczami. Nie brakuje tu też ciekawych detali jak chociażby tłoczony kontur góry Fudżi, słynnego symbolu Japonii, umieszczony w schowku pomiędzy przednimi fotelami. Tapicerka przednich i tylnych siedzeń różni się w zależności od wersji wyposażenia i dostępna jest w trzech unikalnych stylach – Modern, Audacious oraz Chill. Same materiały wykończeniowe również nieco różnią się od tych w Renault 5 E-Tech, co nie znaczy, że są gorsze. Po prostu mają inny wygląd i fakturę. System multimedialny oparto na systemie Android Automotive, a zatem możemy liczyć na pełny pakiet usług Google'a. Podobnie jak w Renault, w nowej Micrze automatyczna klimatyzacja ma osobny panel z fizycznymi przełącznikami.

Nissan Micra 2025 - wyposażenie
Nowa Micra oferuje w standardzie system wspomagania kierowcy ProPILOT Assist, obejmujący asystenta utrzymania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat oraz system awaryjnego hamowania. Nowy Nissan Micra jest również wyposażony w systemy interwencyjnego ostrzegania o pojazdach w martwym polu, automatycznego hamowania awaryjnego podczas cofania, ostrzegania o zbliżaniu się pojazdów podczas cofania oraz ostrzegania o zagrożeniu podczas wysiadania. Na wyposażeniu znajdziemy też oświetlenie ambiente w aż 48 kolorach do wyboru.
Nissan Micra 2025 - silniki
W gamie nowej Micry znajdziemy dwa układy napędowe. Bazowy rozwija 122 KM i 225 Nm, korzysta z baterii o pojemności 40 kWh i oferuje 310 km zasięgu w cyklu mieszanym. Ogniwa można ładować mocą do 80 kW, dzięki czemu ich ładowanie od 15 do 80% zajmuje około 30 minut. Mocniejsza wersja oferuje 150 KM i 245 Nm, posiada baterie o pojemności 52 kWh i pozwala na przejechanie 408 km w cyklu mieszanym. Akumulatory można ładować mocą do 100 kW, a ich ładowanie od 15 do 80% również zajmuje około 30 minut. Wariant z mniejszymi bateriami waży 1400 kg i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 s, natomiast z większymi 1524 kg i rozpędza się do 100 km/h w 7,9 s. Prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosi 150 km/h. Obie odmiany dysponują funkcją V2L. Siłą hamowania rekuperacyjnego sterujemy natomiast za pomocą manetek przy kierownicy. Nie zabrakło też słynnej w Nissanie funkcji e-pedal.
Na rynku jeszcze w tym roku
Samochód trafi do sprzedaży w Europie pod koniec 2025 roku. Ceny powinny być podobne co w przypadku Renault 5 (od 120 tys. zł). Jego rywalami będą m.in. Renault 5 E-Tech electric, Mini Cooper, BYD Dolphin Surf, Citroen eC3, Opel Corsa electric czy Peugeot e208.
Nissan Micra - krótko o historii modelu
Pierwsza generacja Micry pojawiła się w Japonii w 1982 roku i szybko zdobyła popularność w Europie. Auto miało charakterystyczny, prosty wygląd z ostrymi krawędziami i kompaktową sylwetką. Samochód opatrzono kodem K10 i był pierwszym modelel Nissana w segmencie supermini. Oferowano ją jako trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka .
II generacja Micry opatrzona została kodem K11 i zadebiutowała w 1992 roku. Postawiono na bardziej stonowane i zaoblone kształty. Micra K11 w 1993 roku zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku jako pierwszy japoński samochód. Samochód zdobył uznanie dzięki prostocie, trwałości i niskim kosztom eksploatacji. Oferowano silniki benzynowe i diesla koncernu PSA. Nissan Micra K11 był też jednym z pierwszych 7 aut, które poddano testom zderzeniowym Euro NCAP na początku 1997 roku. Zdobył wówczas 2 gwiazdki. Na rynku japońskim oferowano także wersję kombi (w tym także z napędem 4x4) oraz kabriolet.
W 2003 roku zadebiutowała Micra K12, która wyróżniała się jeszcze bardziej zaoblonym, choć trochę kontrowersyjnym designem. Samochód był dużo nowocześniejszy od poprzednika, zyskał mocniejsze silniki benzynowe oraz nowego diesla 1.5 dCi od Renault. Oprócz 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oferowano też wersję coupe-cabriolet. W 2007 roku Micra K12 doczekała się liftingu. Samochód był popularny w szkołach nauki jazdy.
W 2010 roku zadebiutowała Micra K13. Samochód był bardziej stonowany od poprzednika, jeszcze bardziej postawiono w nim na obłości i klasyczne kształty podyktowane praktycznośćią i ekonomią. Micrę K13 oparto na nowej platformie i była nieco dłuższa i niższa od poprzedniczki. Samochód sprzedawano w aż 160 krajach na 5 kontynentach, zaś wersję europejską produkowano w Indiach. W 2013 roku Micra K13 doczekała się liftingu. Samochód oferowano z trzycylindrowymi silnikami benzynowymi.
V generacja miejskiego Nissana (K14) zadebiutowała w 2016 roku i była pierwszą i jedyną Micrą zaprojektowaną i produkowaną wyłącznie z myślą o Europie. Samochód radykalnie zerwał ze stylem poprzedników, stawiając na odważne i dynamiczne kształty, atrakcyjną kolorystykę i sportowy sznyt. Przedni pas upodobniono do Qashqaia, zaś sylwetkę wyróżnia ukryta w słupku C klamka tylnych drzwi. W gamie znalazły się 3- silniki benzynowe i 1.5-litrowy diesel rodem z Renault Clio, z którym Micra była spokrewniona. Była to też największa Micra w historii, gdyż jej nadwozie liczyło 4 m długości, a bagażnik 300 litrów. Auto zyskało też znacznie bogatsze wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, w tym opcjonalne audio BOSE z głośnikami w zagłówkach.