Nowy Mini Countryman zaprezentowany. Największy model w historii marki
Wraz z bazowym Mini brytyjski producent zaprezentował swój największy model w postaci nowej generacji SUV-a Countryman. Samochód znacząco urósł, a przy tym stał się nowocześniejszy i stawia na zelektryfikowane napędy.

Z artykułu dowiesz się o:
Mini Countryman 2024 - dane techniczne
Wkrótce rozpoczną się targi w Monachium (5-9 września), jednak już teraz Mini pochwaliło się swoim największym modelem w gamie w postaci nowej, III generacji SUV-a Countryman. Samochód zaprezentowano razem z bazowym Cooperem, by podkreślić podobieństwa i różnice między oboma pojazdami. Nowy Mini Countryman będzie pierwszym samochodem tej marki produkowanym w Niemczech. Auto mierzy 4433 mm długości, 1843 mm szerokości oraz 1656 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2692 mm. Oznacza to zatem, że nowy Countryman jest o 6 cm wyższy i aż o 13 cm dłuższy od poprzednika. Tym samym nowy Countryman to największy model w historii marki.
Szerokość tylnych siedzeń wzrosła o 2,5 cm, a bagażnik liczy od 460 do 1450 litrów pojemności. Tylny rząd siedzeń można przesuwać w zakresie 13 cm, a nachylenie oparć regulować w sześciu pozycjach w zakresie 12 stopni. Na liście opcji znalazł się elektrycznie wysuwany i składany hak holowniczy. Countrymanem można holować przyczepę o masie do 1200 kg.
Mini Countryman 2024 - stylistyka
Samochód zachował cechy samochodów Mini, jednocześnie stając się bardziej masywnym i nowocześniejszym. Auto wyróżniają krótkie zwisy, krótka maska i długi rozstaw osi oraz spore koła, a także charakterystyczny podział na karoserię, szyby i dach. Wzorem mniejszego Coopera zastosowano zlicowane klamki drzwi, co poprawia aerodynamikę. W elektrycznym Countrymanie współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,26 w porównaniu do 0,31 w poprzedniku. Samochód charakteryzuje także lekko wypukły dach i zaprojektowane na nowo słupki C, które nie łączą się optycznie z resztą karoserii, przez co dach sprawia wrażenie lewitującego. Oczywiście nadwozie jest dwukolorowe. Charakterystyczne słupki C stanowią nowy, wyraźny detal rozróżniający poszczególne modele, opcje wyposażenia i przyszłe edycje specjalne. Ich stylistyka zależy od wybranego wyposażenia.

Przód elektrycznego Mini Countrymana wyróżnia się wyrazistymi konturami nowej ośmiokątnej atrapy chłodnicy. W jego obudowę wbudowano niewielki czujnik radarowy obsługujący systemy wspomagające kierowcę poziomu 2, które umozliwiają częściowo autonomiczną jazdę. Detale stylistyczne różnią się od wersji wyposażenia. Przykładowo w Favoured Trim grill jest otoczony ramką w kolorze Vibrant Silver. W porównaniu z hatchbackiem reflektory są nieco bardziej kanciaste i podobnie jak w Cooperze mają one unikalne sygnatury świetlne. W przeciwieństwie do poprzednika reflektory nie mają chromowanego obramowania. Z tyłu znajdziemy natomiast płaskie pionowe lampy wzorem z hatchbacka, które mają oczywiście motyw brytyjskiej flagi. Tylny pas zwęża się poniżej oznaczenia modelu i wizualnie dzieli się na dwie sekcje.

Samochód będzie oferowany w czterech liniach stylistycznych: Essential Trim, Classic Trim, Favoured Trim oraz John Cooper Works Trim. Najbardziej wyróżnia się z nich topowy JCW Trim. Z zewnątrz JCW Trim poznamy po innej stylistyce zderzaków i słupka C, atrapie chłodnicy z logo w błyszczącym czarnym kolorze oraz opcjonalnym dachu w kolorze Chilli Red i typowych dla JCW pasach na masce w kolorze czerwonym lub czarnym.
Mini Countryman 2024 - wnętrze
Kabina nowego Countrymana również przeszła metamorfozę. W nowym Mini Countrymanie deska rozdzielcza nie ma dodatkowego wyświetlacza za kierownicą. Wszystkie istotne informacje pojawiają się na opcjonalnym wyświetlaczu Head-Up. Ta redukcja do niezbędnego minimum i postawienie na maksymalny minimalizm. Postawiono na wyraziste kolory, prostą stylistykę i ciekawe materiały, w tym dzianinę powstałą z tworzyw z recyklingu. Podobnie jak w przypadku Coopera, Countryman posiada zakrzywioną deskę rozdzielczą pokrytą powierzchniami tekstylnymi i centralnym okrągłym wyświetlaczem OLED o przekątnej 9,44 cala skupiającym komputer pokładowy, klimatyzację, prędkościomierz oraz system infotainment Mini Operating System 9. Dzięki oparciu go na oprogramowaniu Android Open Source Project jego obsługa ma być prosta i przypominać smartfony. System oferuje też rozbudowanego asystenta głosowego oraz łączność 5G. W dolnej części wyświetlacza OLED można w dowolnym momencie bezpośrednio wybierać punkty menu nawigacji, multimediów, telefonu i klimatyzacji. Nawigacja oferuje opcjonalnie funkcję rozszerzonej rzeczywistości.

Pod ekranem znalazł się odnowiony panel przełączników. Stylistyka nowego panelu przełączników nawiązuje do różnych funkcji za pomocą pięciu indywidualnie zaprojektowanych przełączników. Dają one bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji jazdy (hamulec postojowy, dźwignia biegów, przycisk start/stop, przełącznik trybów Experience, regulacja głośności).
Mini Countryman 2024 - wyposażenie
Podstawowa wersja Essential Trim obejmuje czarne sportowe fotele pokryte wzorzystą wielobarwną tkaniną, Classic Trim zastępuje podstawową dwuramienną kierownicę wersją trójramienną z nowym tekstylnym paskiem na godzinie szóstej, natomiast wersja Favored zapewnia wykończenie deski rozdzielczej i paneli drzwi w kolorze Dark Petrol, a także sportowe fotele z akcentowanymi przeszyciami i haftowanym logo Mini. JCW Trim oferuje nową koncepcję materiałową w najbardziej sportowej interpretacji. Fotele JCW o sportowej geometrii z lepszym trzymaniem bocznym wyraźnie zwiększają komfort. Kolorystyka, w połączeniu z wielokolorową dzianiną i czarną sztuczną skórą z czerwonym stebnowaniem, nawiązuje do stylistyki deski rozdzielczej i boczków drzwi.
Oprócz znanego automatycznego aktywnego regulatora prędkości, kierowca może korzystać z pomocy asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu wchodzącego w skład opcjonalnego systemu Driving Assistant Plus. Wygodny i responsywny układ kierowniczy pomaga kierowcy utrzymać właściwy tor jazdy. Udoskonalono też działanie asystenta pasa ruchu. W oparciu o czujniki pojazdu i inne systemy wspomagające kierowcę asystent wykrywa luki w ruchu niezbędne do zmiany pasa w kierunku zjazdu i optymalnie dostosowuje prędkość jazdy do wspomaganej zmiany pasa ruchu. Po raz pierwszy Mini Countryman oferuje również półautomatyczną jazdę z prędkością do 60 km/h na drogach o charakterze autostradowym. Do tej prędkości kierowca może zdjąć ręce z kierownicy, pod warunkiem, że nadal będzie uważnie obserwować sytuację na drodze. W ramach opcjonalnego systemu Parking Assistant Professional pojazd można parkować za pomocą smartfona, korzystając z nowej funkcji zdalnego parkowania.
Mini Countryman 2024 - silniki
Mini Countryman dostępny będzie z silnikami benzynowymi jako przednionapędowy Countryman C, Countryman S ALL4 z napędem na obie osie oraz topowy JCW ALL4, a także z dieslem, hybrydą plug-in oraz w dwóch wariantach elektrycznych. Słabszy Countryman E rozwija 204 KM oraz 250 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s i rozpędza się do 170 km/h. Mocniejszy Countryman SE ALL4 oferuje już 313 KM i 494 Nm uzyskiwane z dwóch silników (parametry niczym w BMW iX1) i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,6 s i prędkość maksymalną 180 km/h. Pojemność baterii wynosi 66,45 kWh netto, a zasięg wynosi odpowiednio do 462 km w przypadku Countrymana E oraz do 433 km w Countrymanie SE ALL4. Oba warianty obsługują ładowanie prądem stałym o mocy 130 kW lub prądem zmiennym o mocy do 22 kW.
Produkcja Mini Countrymana trzeciej generacji rozpocznie się w fabryce BMW Group w Lipsku w Niemczech jeszcze w tym roku, mniej więcej w tym samym czasie co produkowany w Chinach Mini Cooper EV. W kwietniu 2024 roku do obu modeli dołączy crossover Aceman.
Mini Countryman w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Mini Countrymana w różnych wersjach silnikowych. Niemal wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 oraz z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na sięgające nawet kilkunastu procent rabaty.
Zobacz ofertę Mini Countryman leasing na Nowyosobowy.pl
Mini Countryman - krótko o historii modelu
I generacja Mini Countrymana zadebiutowała w 2010 roku na targach w Genewie. Pierwszy SUV marki bazował na II generacji Mini hatchback i nawiązywał też do niego wizualnie. Pojazd był pierwszym SUV-em marki i pierwszym od lat Mini z dwiema parami drzwi bocznych. W 2013 roku gamę rozszerzono o dynamicznie stylizowaną odmianę trzydrzwiową Paceman. W 2014 roku przeprowadzono facelifting, upodabniając się delikatnie do nowej generacji hatchbacka.
II generacja Countrymana zadebiutowała jesienią 2016 roku. Samochód zyskał nowe proporcje i urósł o około 20 cm na długość, stał się też szerszy oraz niższy od poprzednika. Powstał na nowej platformie UKL rodem z BMW X1.Wizualnie samochód jeszcze bardziej nawiązuje do hatchbacka, w zależności od wersji ma też liczne chromowane elementy (np. ramki wokół lamp). W 2019 roku gamę uzupełniła odmiana hybrydowa plug-in o mocy 224 KM, oferująca zasięg na prądzie do 42 km. W 2020 roku Countryman przeszedł lifting.