Nowy Mini Cooper zaprezentowany. Na początek elektryk, za to niebanalny
Mini Cooper doczekało się nowego wcielenia. Ikona brytyjskiej motoryzacji zadebiutowała w odmianie elektrycznej, jest znacznie nowocześniejsza i jeszcze bardziej nietuzinkowa od poprzednika.

Z artykułu dowiesz się o:
Aktualizacja z dnia 16 października 2024 - debiutuje Mini Cooper JCW
Nowe Mini Cooper w topowej odmianie John Cooper Works rozwija 258 KM i 350 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s i rozpędza się do 200 km/h. Po naciśnięciu przełącznika kołyskowego na kierownicy aktywujemy tryb Go-Kart. Podczas wyprzedzania i dynamicznego przyspieszenia możemy wówczas liczyć na dodatkowe 20 kW mocy. Mini Cooper JCW oferuje 371 km zasięgu w cyklu mieszanym. Baterie mają 54,2 kWh pojemności brutto. Samochód kosztuje 205 700 zł.
Auto wyróżniają czarne progi, lotki na wysokości słupka C oraz zaakcentowany tylny spojler, które optymalizują aerodynamikę. Czerwono-biało-czarne logo John Cooper Works przypomina flagę z szachownicą używaną w motorsporcie i ozdabia ośmiokątny przedni grill w błyszczącym czarnym kolorze. Pionowe światła odblaskowe i dyfuzory odznaczają się czerwonym kolorem na tle czarnego pasa tylnego. Maksymalnie sportową stylistykę może podkreślać kontrastujący dach w kolorze Chili Red lub charakterystyczny dla John Cooper Works dach Multitone z czerwono-czarnym gradientem kolorów. Aerodynamiczne obręcze kół są ekskluzywne dla wersji JCW i mają 18 cali. W kabinie znajdziemy dzianinę na desce rozdzielczej w czarno-czerwonym wzorze, sportowe fotele JCW z ekoskóry z czerwoną dzianiną na wysokości ramion i czerwonymi przeszyciami, a także podświetlaną podsufitkę.
Aktualizacja z dnia 19 lipca 2024 - Mini rozszerza gamę Coopera o pięciodrzwiowy wariant S
Samochód oferuje więcej przestrzeni i bardziej komfortowe warunki pasażerom tylnego rzędu. Samochód jest o 172 mm dłuższy od odmiany 3-drzwiowej i ma o 72 mm większy rozstaw osi. Mierzy zatem 4036 mm długości, a rozstaw osi liczy 2567 mm. Bagażnik pomieści od 275 do 925 litrów, a kanapę składa się w proporcjach 40:60. Średnicę kół zwiększono do 625 mm, zaś średnica zawracania wynosi 11,4 m. Samochód korzysta z 2-litrowej jednostki oferującej 204 KM i 300 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 s, a prędkość maksymalna to 242 km/h. Mini Cooper S w odmianie pięciodrzwiowej można już zamawiać i kosztuje ono od 147 700 zł.

Aktualizacja z dnia 7 lutego 2024 - Mini rozszerza gamę Coopera o spalinowe warianty C i S
Do wariantów elektrycznych dołączyły właśnie spalinowe Mini Cooper oraz Cooper S. Bazowy Cooper C ma 1.5-litrowy silnik R3 o mocy 156 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,7 s, Mocniejszy wariant Cooper S ma 2-litrową jednostkę benzynową o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 330 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 s i rozpędza się do 230 km/h. Maska w Cooperze S po 23 latach straciła swój unikalny wlot powietrza. Reszta designu nadwozia i wnętrza są tożsame z elektrycznymi Cooperami. Bagażnik liczy od 210 do 725 litrów. Mini Cooper C będzie dostępne w Niemczech w cenie od 28 900,00 euro brutto, a MINI Cooper S od 32 900,00 euro brutto.
Po dekadzie od premiery poprzednika nowożytny Mini Cooper doczekał się następcy. Początkowo zaprezentowano jego wariant elektryczny, który stanowić ma trzon sprzedaży małego hatchbacka. Od dłuższego czasu producent raczył nas zapowiedziami i ciekawymi detalami nowego modelu. Tuż przed rozpoczęciem targów w Monachium, które przewidziano na 5-9 września, Mini ujawniło nowego Coopera w pełnej krasie. Póki co poznaliśmy jego warianty elektryczne. Nowy elektryczny Mini Cooper bazuje na platformie Spotlight EV opracowanej wspólnie przez BMW Group i Great Wall Motor. Pierwszą nowością jest nazwa - Cooper nie określa już wersji, lecz jest nazwą samego modelu.
Mini Cooper 2024 - stylistyka
Samochód zachował typowe dla marki krótkie zwisy, krótką maskę oraz relatywnie długi rozstaw osi. Nowoczesny design i dopracowaną aerodynamikę pojazdu podkreślają zlicowane klamki drzwi oraz brak poszerzeń nadkoli i ozdobników bocznych. Zachowano typowy dla marki trzyczęściowy na karoserię, otaczającą ją powierzchnię szyb oraz kontrastujący dach. Mini nie byłoby sobą, jakby pozbawiło Coopera charakterystycznych okrągłych lamp przednich. W nowej generacji wykonano je w technologii LED, które wraz z nową ośmiokątną atrapą chłodnicy z charakterystycznym obramowaniem od razu zdradzają, z jakim samochodem mamy do czynienia. Chrom wokół grilla zastąpił nowy odcień Vibrant Silver. Opcjonalnie światła dzienne zaoferują możliwość przełączania pomiędzy poszczególnymi sygnaturami świetlnymi. Wszystkie tryby świetlne rozpoczynają się i kończą specjalnie zaaranżowaną animacją powitalną i pożegnalną, co tylko podkreśla lifestylowy charakter Mini.

Nowy Mini Cooper wyróżnia się także wyjątkowo niskim jak na swój segment współczynnikiem oporu powietrza Cx wynoszącym 0,28. Tylna partia pojazdu również zyskała nowoczesny charakter dzięki zastosowaniu płaskich świateł, oczywiście z motywem brytyjskiej flagi, połączonych czarną blendą zawierającej nazwę modelu. Pionowy układ świateł nawiązuje do lamp klasycznego Mini i podobnie jak przednie reflektory, może działać z różnymi ustawieniami. Trzecie światło stop i tylne światło przeciwmgielne wbudowano na płasko w powierzchni tyłu. Samochód oferowany będzie w czterech liniach stylistycznych: Classic Trim, Essential Trim, Favoured Trim oraz John Cooper Works Trim.

Mini Cooper 2024 - silniki
Bazowy Cooper E rozwija 184 KM oraz 290 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s, korzysta z baterii o pojemności 40,7 kWh i oferuje zasięg do 305 km w trybie mieszanym. Mocniejszy Cooper SE oferuje już 218 KM oraz 330 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Ma on baterie o pojemności 54,7 kWh i zapewnia zasięg do 402 km. Mini Cooper E obsługuje ładowanie prądem stałym o mocy do 75 kW, zaś wariant SE do 95 kW. Umożliwia to naładowanie akumulatora od 10% do 80% w niecałe 30 minut na odpowiedniej stacji szybkiego ładowania. Obie wersje można ładować prądem zmiennym o mocy 11 kW. Aktywna nawigacja za pośrednictwem Mini Navigation z wyprzedzeniem doprowadza akumulator wysokonapięciowy do temperatury idealnej do wydajnego ładowania w zależności od warunków pogodowych. Proces ładowania można też śledzić za pomocą aplikacji MINI.
Mini Cooper 2024 - wnętrze
W kabinie też sporo się zmieniło. Minimalistyczna deska rozdzielcza nawiązuje do designu klasycznego Mini z 1959 r. Zredukowano przełączniki i ekrany wyłącznie do tych niezbędnych. Kokpit składa się tak naprawdę z dużego okrągłego wyświetlacza OLED o przekątnej 9,44 cala, który obsługuje system multimedialny Mini Operating System 9, a także klimatyzację i pokazuje wskazania prędkościomierza i komputera pokładowego. System infotainment opracowało BMW Group będące właścicielem Mini i bazuje on na oprogramowaniu Android Open Source Project, przez co jego obsługa przypomina smartfony. Wyróżnia go prosta obsługa i nawigacja bazująca na danych w chmurze oraz łączność 5G. Poniżej ekranu znalazł się przeprojektowany panel funkcyjny zawierający przełącznik hamulca postojowego, dźwignię zmiany biegów, przycisk Start/Stop oraz przełączniki trybu jazdy i regulacji głośności. Na liście opcji znalazł się ekran head-up. Mini Operating System 9 pozwala intuicyjnie obsługiwać wszystkie funkcje pojazdu dotykowo lub za pomocą poleceń głosowych. Wyświetlacz przesunięto bliżej kierowcy.

Deskę wyróżniają także smuklejsze nawiewy klimatyzacji. Po raz pierwszy na desce rozdzielczej zastosowano tekstylne obicie. Dwukolorowa dzianina pochodzi z recyklingu. W zależności od linii stylistycznej oferowane są różne kolory powierzchni tekstylnych i tapicerek. Przykładowo wersja Essential Trim jest wyposażona w czarne sportowe fotele, Classic Trim ma powierzchnie z dzianiny tekstylnej 2D, Favored oferuje dwukolorowy wzór w pepitkę na desce rozdzielczej z dzianiny, a JCW Trim oferuje siedzenia John Cooper Works pokryte kombinacją z wielobarwnej dzianiny i czarnej skóry syntetycznej z czerwonymi szwami. Kanapę składa się w proporcjach 40:60, zaś bagażnik oferuje schowek pod podłogą i pojemność od 200 do 800 litrów.

Mini Cooper 2024 - wyposażenie
Oprócz funkcji automatycznego parkowania asystenta parkowania, nowy opcjonalny asystent parkowania Plus jeszcze bardziej ułatwia czynności związane z parkowaniem. Dwanaście czujników ultradźwiękowych i cztery kamery dookoła pojazdu pozwalają lepiej identyfikować możliwe miejsca parkingowe, a także samodzielnie wykonać manewr w ciasnych miejscach. Mini pozwala też na parkowanie w ciasnych zaułkach za pomocą smartfona. Na liście opcji znajdzie się Mini Digital Key Plus, czyli funkcja cyfrowego kluczyka realizowana poprzez smartfona. Nowa aplikacja AirConsole pozwala wszystkim pasażerom korzystać na wyświetlaczu OLED z unikalnej formy gier w samochodzie przy użyciu smartfonów w roli kontrolerów gry.
W porównaniu do poprzednika nieznacznie zwiększono rozstaw osi i rozstaw kół. Tryby Mini Experience obejmują standardowo tryb Core, Green i Go-Kart, każdy z własnym interfejsem użytkownika, a opcjonalnie oferowane są cztery dodatkowe tryby Mini Experience. W połączeniu z poprawionym podwoziem ma to zapewnić jeszcze bardziej gokartowe wrażenia z jazdy. Tryb Go-Kart zapewnia lepsze doznania z jazdy i jest nastawiony na osiągi, zaś Green optymalizuje pracę napędu pod kątem uzyskania lepszego zasięgu na prądzie.
Mini w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Mini w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Niemal wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz sięgające nawet kilkunastu procent rabaty.
Zobacz ofertę Mini leasing na Nowyosobowy.pl
Mini Cooper - krótko o historii modelu
Pierwsze nowożytne Mini zadebiutowało w 2001 roku jako trzydrzwiowy hatchback. Opracowane zostało w pełni pod rządami koncernu BMW. W 2004 roku dołączyła odmiana cabrio. Wizualnie samochód nawiązuje do poprzednika, jednak jest od niego większy, lepiej wyposażony i ma współczesną technologię od BMW. Cena jak na segment była wysoka, jednak wyposażenie bogate. Produkcję hatchbacka zakończono w 2006 roku, a cabrio w 2008 r. Silnlik były większe i znacznie mocniejsze niż w poprzedniku. Topowy wariant S miał 2 litry pojemności i oferował 170 KM.
II generacja Mini zadebiutowała w 2006 roku, początkowo jako 3-drzwiowy hatchback, a wkrótce dołączyło do niego kombi Clubman. W 2008 roku gamę rozbudowano o cabrio. Wizualnie samochód stanowił ewolucję poprzednika, zaś kabina zyskała na wyposażeniu. W 2010 roku przeprowadzono facelifting, wprowadzono nowego diesla i opcję personalizacji Mini Yours.
III generacja Mini zadebiutowała w 2013 roku i po raz kolejny stanowi ona ewolucję designu poprzedników. Zastosowano LED-owe okrągłe światła do jazdy dziennej oraz większy grill. Pojawiła się też nowa gama jednostek napędowych wykorzystujących technologię TwinPower Turbo. Po raz pierwszy w historii w 2014 roku do gamy dołączył 5-drzwiowy hatchback z większym o 7 cm rozstawem osi i pojemniejszym bagażnikiem. Kabinę wyróżnia duży centralny wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej do 8,8 cala otoczony okrągłym paskiem z oświetleniem ambiente. Topowa wersja John Cooper Works z silnikiem 2.0 rozwija 231 KM. W 2019 roku do gamy dołączyła wersja elektryczna SE o mocy 184 KM i bateriami 32,6 kWh.