Mini Aceman zaprezentowany. Brakujące ogniwo w gamie
Po premierze nowego Countrymana w gamie Mini zrobiło się miejsce dla mniejszego SUV-a. Tak oto powstał Aceman, czyli miejski SUV z napędem elektrycznym, który stanowi brakujące ogniwo w gamie brytyjskiej marki.

Z artykułu dowiesz się o:
Mini Aceman 2024 - dane techniczne
Odkąd we wrześniu 2023 roku Mini zadebiutowało III wcielenie Countrymana, stało się jasne, że marka potrzebuje kolejnego, tym razem mniejszego SUV-a. Countryman urósł bowiem do rangi kompaktowego SUV-a, a Cooper hatchback wciąż pozostał małym miejskim samochodem. Już wtedy było jasne, że brytyjski producent wprowadzi do gamy mniejszego SUV-a. Na odbywających się od 25 kwietnia do 4 maja targach w Pekinie Mini zaprezentowało oficjalnie miejskiego elektrycznego crossovera Aceman. Samochód mierzy 4,07 m długości, 1,75 m szerokości oraz 1,5 m wysokości. Bagażnik pomieści od 300 do 1005 litrów.

Mini Aceman 2024 - stylistyka
Przedni pas z charakterystyczną ośmiokątną atrapą chłodnicy zdradza pokrewieństwo z hatchbackiem, jednak Aceman wyróżnia się kilkoma unikalnymi elementami stylistycznymi. Światła do jazdy dziennej LED i tylne lampy LED mogą przełączać się pomiędzy trzema trybami i grafiką. Płaskie klamki drzwi i cofnięta, ścięta tylna szyba podkreślają jego aerodynamiczny profil, a matowo-czarne progi nadają crossoverowi masywniejszy wygląd. Również klosze przednich lamp są mniej okrągłe niż w hatchbacku. Auto wyróżniają także krótkie zwisy oraz opływowy przód.

Mini będzie oferować Acemana w czterech wersjach: Essential, Classic, Favored i JCW. Odmiana Classic i wyższe wersje otrzymają trójramienną kierownicę zamiast standardowej dwuramiennej kierownicy w wariancie Essential. Klienci mogą wybrać Acemana Classic z kontrastowym dachem z czarnymi lub białymi lusterkami, zderzakiem w kolorze nadwozia i czarną osłoną chłodnicy o wysokim połysku. Favored jest dostępny z dachem Multitone, srebrną ramą osłony chłodnicy i białymi obudowami lusterek. JCW otrzymuje wyrazisty design przodu i tyłu, kontrastujący dach w kolorze Chili Red, czerwone paski na masce i czarną ramę osłony chłodnicy o wysokim połysku.
Mini Aceman 2024 - wnętrze
Kabina Acemana nawiązuje do Coopera czy Countrymana. Dzięki dobrze wyprofilowanej kierownicy, centralnemu wyświetlaczowi OLED i nowemu panelowi przełącznikowi dźwigienkowych kokpit nawiązuje do trzech kluczowych elementów stylistycznych klasycznego Mini. Centralny dotykowy wyświetlacz OLED systemu infotainment ma 9,44 cala przekątnej. Działa pod kontrolą Mini OS 9, który umożliwia wydawanie poleceń głosowych dla wszystkich funkcji jazdy. Prędkość jazdy i stan naładowania akumulatora są wyświetlane w górnej części wyświetlacza bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Dotknięcie wskazania prędkości powoduje otwarcie dużego, pełnoekranowego prędkościomierza, wyraźnie skupionego na wrażeniach z jazdy. Pozostałe widżety są wyświetlane w widoku miniatur w menu głównym, po lewej i prawej stronie bieżącej funkcji menu. Można je przesunąć na środek i wybrać poziomym przesunięciem palcem. W dolnej części wyświetlacza OLED można w dowolnym momencie wybrać pozycje menu Nawigacja, Multimedia, Telefon i Klimatyzacja.

Na szczęście producent pozostawił pod ekranem zestaw niezbędnych przełączników, w tym dźwignię zmiany biegów, przycisk start-stop, hamulec postojowy, wybierak trybu jazdy i głośność radia. Przestrzeń w kabinie optycznie powiększa dach panoramiczny. Oświetlenie ambientowe wzdłuż ramy dachu tworzy w ciemności odpowiedni nastrój we wnętrzu. Wystające klamki i osłony głośników w nowym kolorze Vibrant Silver są ustawione ukośnie, kontrastując z poziomą stylistyką w przedniej części kokpitu. Deskę rozdzielczą obito dzianiną, w przypadku której przez jej górną warstwę prześwituje dolna w innym kolorze.
Mini Aceman 2024 - wyposażenie
Mini Aceman wyposażony jest również w dwa projektory, które emitują na desce rozdzielczej specjalną grafikę w różnych wzorach i kolorach. W zależności od wybranego trybu Experience zmienia się kolorystyka wzorów świetlnych i oświetlenia ambientowego w całym wnętrzu. Do wyboru mamy aż 8 różnych trybów, w tym Go-Kart, Vivid, Core, Green, Timeless, Balance, Personal i Trail. Na liście wyposażenia znajdziemy m.in. asystenta jazdy z przyczepą, asystenta kierowania i toru jazdy, asystenta parkowania z 4 kamerami Surround View i dwunastoma czujnikami ultradźwiękowymi oraz cyfrowy kluczyk Mini Digital Key Plus.
Mini Aceman 2024 - silniki i zasięg
Mini Aceman dostępny jest wyłącznie z napędem elektrycznym, w dwóch wariantach mocy i pojemności baterii. Słabszy Aceman E rozwija 184 KM i 290 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s i rozpędza się do 160 km/h. Mini Aceman SE oferuje już 218 KM i 330 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 s i rozpędza się do 170 km/h. Wariant E ma baterie o pojemności 42,5 kWh i zapewnia 310 km zasięgu w cyklu mieszanym, natomiast odmiana SE ma akumulatory o pojemności 54,2 kWh, zapewniające do 406 km zasięgu. Baterie można ładować prądem przemiennym o mocy 11 kW lub stałym o mocy 75 kW w przypadku odmiany E lub 95 kW w wersji SE. Pozwala to na podładowanie akumulatorów od 10 do 80% w mniej niż 30 minut.
Mini Aceman sprzedawane będzie w formie bezpośredniej, za pośrednictwem strony internetowej. Zamówienia na nowy model będzie można składać od 12 czerwca, a zatem ceny pojazdu powinniśmy poznać w ciągu najbliższych tygodni. Rywalami auta będą najnowsza Alfa Romeo Junior, Volvo EX30 oraz DS 3.
Aktualizacja z dnia 26 sierpnia 2024 - Mini Aceman wycenione w Polsce
Najnowsze Mini Aceman startuje z pułapu 161 500 zł za konfigurację Essential z silnikiem o mocy 184 KM i bateriami 38,5 kWh netto. Linia Classic kosztuje 179 700 zł, Favoured 186 800 zł, natomiast topowa John Cooper Works 191 700 zł. Mocniejszy wariant SE rozwijający 218 KM, z bateriami o pojemności 49,2 kW wyceniono na 179 900 zł za specyfikację Essential. Konfiguracje Classic, Favoured i John Cooper Works kosztują odpowiednio 202 200 zł, 205 200 zł oraz 210 100 zł.
Wyposażenie standardowe wersji Essential obejmuje m.in.:
- reflektory LED
- asystenta parkowania z kamerą cofania
- wyświetlacz centralny MINI o przekątnej 9,44 cala
- Mocowanie fotelika i-size na przednim fotelu
- radio cyfrowe DAB+
- systemy asystujące kierowcy
- zestaw naprawczy do opon
- relingi dachowe
- kabel ładowania Professional (Mode 3) do ładowarek publicznych
Aktualizacja z dnia 16 października 2024 - Mini Aceman JCW dołącza do oferty
Nowe Mini Aceman w wersji John Cooper Works osiąga 258 KM i 350 Nm momentu obrotowego, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy i rozpędzając się do 200 km/h. Naciskając przełącznik kołyskowy na kierownicy sportowej, kierowca aktywuje tryb Go-Kart. Podczas wyprzedzania i dynamicznego przyspieszenia ma wówczas do dyspozycji dodatkowe 20 kW mocy silnika elektrycznego. Zasięg w cyklu mieszanym wynosi 355 km, a bateria ma pojemność brutto 54,2 kWh. Cena samochodu to 213 900 zł.
Charakterystyczne elementy, takie jak czarne progi, lotki przy słupku C oraz podkreślony tylny spojler, poprawiają aerodynamikę. Logo John Cooper Works w kolorach czerwono-biało-czarnym, przypominające flagę szachownicy, zdobi przedni grill w błyszczącej czerni. Z tyłu uwagę przyciągają czerwone światła odblaskowe i dyfuzory na tle czarnego pasa. Samochód może mieć dach w kontrastowym kolorze Chili Red lub w stylu Multitone z czerwono-czarnym gradientem. Wyjątkowe dla wersji JCW są 19-calowe aerodynamiczne obręcze. Wnętrze wyróżnia się czarno-czerwoną dzianiną na desce rozdzielczej, sportowymi fotelami JCW z ekoskóry, czerwonymi przeszyciami i podświetlaną podsufitką.