Mercedes GLC EQ zaprezentowany. Elektryk z rozmachem
Po paru latach przerwy Mercedes EQC doczekał się następcy. Wbrew nazwie Mercedes GLC EQ to zupełnie nowy model, z rewolucyjnym designem nadwozia i wnętrza, zasięgiem ponad 700 km i maksymalną mocą ładowania na poziomie 330 kW.

Z artykułu dowiesz się o:
Choć Mercedes od lat sukcesywnie rozbudowywuje rodzinę elektrycznych modeli z linii EQ, od 2 lat nie miał w ofercie kluczowego modelu w postaci SUV-a klasy średniej. Produkowany w latach 2019-2023 model EQC okazał się rynkową porażką. W międzyczasie producent zmienił nomenklaturę i zamiast dalej rozwijać rodzinę EQ, postanowił nazywać przyszłe elektryczne modele tak jak wersje spalinowe. Pierwszym z nich jest najnowszy Mercedes GLC EQ, czyli opracowany od podstaw SUV klasy średniej, którego wreszcie można nazwać dopracowanym i godnym uwagi elektrykiem. Mercedes GLC EQ zadebiutował właśnie na odbywających się w dniach 7-12 września targach IAA w Monachium, wraz z jego głównym rywalem w postaci nowego BMW iX3.
Mercedes GLC EQ 2025 - stylistyka
Nowy Mercedes GLC EQ oznacza również nową stylistykę marki, którą zapoczątkował w tym roku najnowszy CLA. W elektrycznym SUV-ie zastosowano natomiast po raz pierwszy przeprojektowaną chromowaną atrapę chłodnicy, która przybrała formę podświetlanego panelu z aż 942 poliwęglanowym punktami świetlnymi i wyraźnie wyodrębnionymi konturami. Podobne rozwiązanie znajdzie się także w przyszłych modelach Mercedesa. Nowoczesny design Mercedesa GLC EQ podkreślają także reflektory LED z motywem gwiazdy, a także dynamiczna sylwetka z chowanymi w nadwoziu klamkami, gładkimi powierzchniami i masywnymi nadkolami. Z tyłu znajdziemy szeroką blendę świetlną z aż czterema podświetlanymi gwiazdami (po dwie na każdą stronę), pośrodku której znalazło się logo marki... Tak, by czasem nie zapomnieć, z jakim producentem mamy do czynienia.

Mercedes GLC EQ 2025 - dane techniczne
Mercedes GLC EQ może pochwalić się aż o 84 mm większym rozstawem osi od swojego spalinowego odpowiednika. Oznacza to, że wartość ta wynosi aż 2972 mm. Przekłada się to na wyraźnie przestronniejszą kabinę. Z przodu podróżujący mają o 13 mm więcej miejsca na nogi i o 46 mm więcej miejsca nad głową, a z tyłu o 47 mm więcej przestrzeni na nogi i o 17 mm nad głową względem spalinowego GLC. Bagażnik pomieści od 570 do 1740 litrów, zaś pod maską znajdziemy jeszcze frunk o pojemności aż 128 litrów.

Mercedes GLC EQ 2025 - wnętrze
Wnętrze nowego Mercedesa GLC EQ jest dość kontrowersyjne, głównie za sprawą kokpitu w formie jednego wielkiego wyświetlacza MBUX Hyperscreen o przekątnej 39,1 cala. Łączy on zestaw cyfrowych zegarów, centralny ekran systemu MBUX Infotainment oraz wyświetlacz inforozrywki przed pasażerem. MBUX Hyperscreen daje spore możliwości konfiguracji i oferuje aż 11 stylów wyświetlania. Mercedes zastosował matrycowe podświetlenie LED pozwalające regulować jasność poszczególnych sekcji ekranu. Samochód otrzymał również nową generację systemu MBUX, który wykorzystuje w jeszcze większym stopniu sztuczną inteligencję. Jest to pierwszy na świecie samochodowy system informacyjno-rozrywkowy integrujący sztuczną inteligencję (AI) firm Microsoft i Google. Wirtualny asystent MBUX wykorzystuje tzw. wieloagentowe podejście, łącząc narzędzia sztucznej inteligencji dostarczane przez Microsoft oraz Google. Dla użytkownika dyskusja z wirtualnym asystentem MBUX ma być niczym rozmowa z dobrym znajomym – może on udzielać szczegółowych odpowiedzi i odpowiadać na dodatkowe pytania bez konieczności powtarzania kontekstu. Producent przewidział też ponad 40 aplikacji dla pasażera z przodu, streaming video oraz dostęp do Disney+.

Rozbudowana konsola środkowa z dużą półką poniżej oraz podświetlane turbinowe nawiewy nawiązują do najnowszego CLA. Wszystkie dostępne w GLC EQ fotele mają certyfikat niemieckiego stowarzyszenia AGR "Aktion Gesunder Rücken" (organizacja na rzecz zdrowych pleców). Przeprojektowano też układ przycisków na kierownicy. Mercedes Benz wprowadził nową koncepcję sterowania z przełącznikiem dla limitera i aktywnego tempomatu DISTRONIC oraz pokrętłem do regulacji głośności. Panele pojemnościowe są płynnie zintegrowane i oferują haptyczne wsparcie dla lepszej orientacji dotykowej. System operacyjny Mercedes-Benz (MB.OS) integruje i kontroluje każdy aspekt samochodu – od systemu informacyjno-rozrywkowego oraz zautomatyzowanej jazdy po komfort czy ładowanie. Jego sercem jest zaawansowana sztuczna inteligencja, która pozwala autu uczyć się preferencji kierowcy, dostosowywać się do zmieniających się warunków i podejmować decyzje w czasie rzeczywistym. Wykorzystuje on układy scalone zdolne wykonywać do 254 bilionów operacji na sekundę.
Pierwszy samochód na świecie z wnętrzem certyfikowanym przez Towarzystwo Wegańskie
Jako pierwszy producent samochodów na świecie Mercedes oferuje (w ramach pakietu wegańskiego) wegańskie wyposażenie wnętrza certyfikowane przez niezależną organizację The Vegan Society, która oceniła i certyfikowała jako wegańskie wszystkie miękkie w dotyku materiały zawarte w opcjonalnym wegańskim pakiecie wnętrza elektrycznego GLC – od tapicerki siedzeń i podsufitki przez panele słupków i drzwi po wykładziny.
Mercedes GLC EQ 2025 - wyposażenie
W standardzie dostaniemy m.in. elektrycznie składane oparcie kanapy w proporcjach 40:20:40. Na liście opcji znajdzie się m.in. jednoczęściowy panoramiczny dach z możliwością przełączania między przezroczystym i nieprzezroczystym trybem. Podzielono go na 9 stref i użytkownik sam decyduje o ilości światła wpadającego do kabiny. Po zmroku wrażenie robi opcjonalne efektowne oświetlenie ambientowe z aż 162 gwiazdami wkomponowanymi w powierzchnię panoramicznego dachu. Każdy GLC EQ posiada rozbudowany zestaw czujników, obejmujący do dziesięciu kamer zewnętrznych, pięć czujników radarowych i dwanaście czujników ultradźwiękowych, tak aby zapewnić jak najlepsze wsparcie kierowcy. Oprócz tego dostępna będzie oczywiście skóra Nappa, a także elementy ozdobne z drewna, włókna węgłowego czy błyszczącej czerni.
Mercedes GLC EQ 2025 - układ napędowy
Początkowo Mercedes GLC EQ oferowany będzie w wersji 400 4MATIC. Korzysta z dwóch silników elektrycznych, oferuje łącznie 490 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s. Baterie mają 94 kWh pojemności netto i zapewniają międy 571 a 713 km zasięgu w trybie mieszanym. Dzięki architekturze 800V ogniwa można ładować prądem stałym (DC) o mocy do 330 kW, co pozwala na zwiększenie zasięgu o 303 km w zaledwie 10 minut. W zależności od kraju instalowana jest tzw. przetwornica prądu stałego (DC), która umożliwia ładowanie na stacjach szybkiego ładowania o napięciu 400 V. Samochód oferuje również funkcje V2H (Vehicle to Home) oraz V2L (Vehicle to Load). Architektura zespołu napędowego obejmuje dwubiegową przekładnię z tyłu, łączącą dynamikę z efektywnością. Pierwszy bieg ma krótkie przełożenie 11:1, co umożliwia uzyskanie doskonałego przyspieszenia od samego startu, dużej ładowności i wysokiej efektywności nawet w ruchu miejskim. Drugi bieg (przełożenie 5:1) został zestrojony z myślą o dostarczaniu mocy przy wysokich prędkościach oraz efektywności na autostradzie.

Wydajna rekuperacja i zawieszenie rodem z Klasy S
Inteligentna nawigacja Mercedes-Benz zawsze planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, w tym postoje na ładowanie na kompatybilnych stacjach, uwzględniając czynniki takie jak topografia terenu, układ trasy oraz informacje pogodowe. Mercedes zastosował też nowy układ hamulcowy One-Box, który zapewnia stabilne i pewne czucie pedału hamulca niezależnie od tego, czy hamujemy rekuperacyjnie czy też konwencjonalnie. System wylicza dla każdego procesu hamowania maksymalną rekuperację i minimalne użycie hamulców ciernych. Moc rekuperacji sięga 300 kW. W standardzie dostaniemy też pompę ciepła. Mercedes GLC EQ imponuje też siłą uciągu - pociągnie przyczepę o masie do 2,4 tony.
W Mercedesie GLC EQ dostaniemy znane z topowej Klasy S pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC, które automatycznie dostosowuje wysokość nadwozia do warunków i prędkości, a także wykorzystuje dane z map Google'a i innych samochodów Mercedesa, by np. sprawniej pokonywać progi zwalniające. Występuje ono również w pakiecie technologicznym, wraz ze skrętną tylną osią z kątem skrętu tylnych kół do 4,5 stopnia. Zmniejsza ona średnicę zawracania do 11,2 m.
Kiedy trafi na rynek?
Nowy Mercedes GLC EQ trafi na rynek w I połowie 2026 roku. Ceny poznamy bliżej rynkowej premiery. Samochód będzie produkowany w niemieckiej fabryce w Bremie, na jednej linii z modelami konwencjonalnymi. Rywalami auta będą Audi Q6 e-tron, Porsche Macan oraz najnowsze BMW iX3.
Mercedes EQC - krótko o modelu
Mercedes EQC zadebiutował na targach w Paryżu jesienią 2018 roku. Samochód trafił na rynek w 2019 roku jako pierwszy wyłącznie elektryczny model Mercedesa, jednak bazował on w dużej mierze na I generacji spalinowego GLC. Otrzymał jednak inny design nadwozia i wnętrza, z przeprojektowaną sylwetką, opływowym przodem z inaczej zaprojektowanymi lampami połączonymi LED-ową listwą i smukłym tylnym pasem LED, ciągnącym się przez całą szerokość nadwozia. Przeprojektowano również kabinę, która otrzymała nowszy układ dwóch wyświetlaczy tworzących jedną płaszczyznę oraz inne nawiewy. Baterie maja 80 kWh pojemności netto i zapewniają według producenta 420 km zasięgu w trybie mieszanym. Maksymalna moc ładowania prądem stałym (AC) wynosiła tylko 110 kW.