Nowy Mercedes CLA już jest. Futurystyczny i rewolucyjny
Mercedes długo zapowiadał nowe CLA i podkreślał jego istotną rolę w gamie. Jest to bowiem pierwszy model nowej generacji Mercedesów stanowiących odwrót od osobnej linii elektrycznych samochodów.

Z artykułu dowiesz się o:
Mercedes zapowiedział nową generację CLA już 2 lata temu zjawiskowym konceptem CLA Concept. Samochód miał być początkiem nowej ery w gamie niemieckiej marki. Właśnie doczekaliśmy się jego produkcyjnej odmiany. Zdaniem Mercedesa samochód ma być przełomowy nie tylko w jego gamie, ale i dla całej branży motoryzacyjnej. To właśnie od niego zaczyna się era modeli Mercedesa stanowiących odwrót od osobnej linii modelowej EQ. Teraz zarówno spalinowe jak i elektryczne samochody niemieckiej marki mają być do siebie bardzo zbliżone wizualnie, tak jak ma to miejsce w gamie BMW. Mercedes szczyci się, że nowe CLA jest najbardziej inteligentnym autem, jakie kiedykolwiek stworzyli i oferowane technologie zarezerwowane do tej pory dla znacznie droższych samochodów.
Mercedes CLA 2025 - dane techniczne
Najnowszy Mercedes CLA jest pierwszym autem niemieckiej marki opartym na nowej platformie MMA, która pozwala na zastosowanie napędu elektrycznego i hybrydowego, a także na wykorzystanie instalacji 800V. Mercedes CLA mierzy 4723 m długości, 1855 mm szerokości oraz 1468 mm wysokości, co oznacza, że jest o 35 mm dłuższy, 25 mm szerszy oraz o blisko 30 mm wyższy od poprzednika. Aż o 60 mm urósł rozstaw osi, który liczy teraz 2790 mm. Bagażnik pomieści 405 litrów, czyli o 55 l mniej , jednak w odmianie elektrycznej pod maską znajdziemy także frunk o pojemności aż 101 litrów.

Mercedes CLA 2025 - stylistyka
Mercedes CLA stylistycznie nawiązuje do konceptu i może się pochwalić współczynnikiem oporu powietrza Cd wynoszącym raptem 0,21. Samochód stawia na opływowe kształty i prezentuje się nowocześnie. Sportowy przód w pełni elektrycznego CLA ma profil w kształcie nosa rekina. Najważniejszym elementem jest tu nowy panel z podświetlanym wzorem Mercedes-Benz, który na nowo interpretuje klasyczną chromowaną osłonę chłodnicy. Płynnie zintegrowany element tworzy charakterystyczną sygnaturę – obejmuje nie tylko dużą, kultową gwiazdę Mercedesa, ale także 142 gwiazdy z efektem chromu. Podświetlana osłona wita i żegna użytkownika różnymi animacjami. Reflektory diodowe łączy efektowny pas świetlny, natomiast opcjonalne reflektory Multibeam LED wyróżnia charakterystyczny wzór gwiazdy. Oczywiście nie mogło zabraknąć bezramkowych szyb i optymalizujących aerodynamikę chowanych w drzwiach klamek. Tylny pas nadaje autu masywności. Lampy z motywem gwiazdy łączy listwa świetlna z animacjami na powitanie i pożegnanie. Dyfuzor ma eleganckie czarne wykończenie, natomiast felgi oferowane są w 10 wzorach do wyboru, w rozmiarze od 17 do 19 cali.

Mercedes CLA 2025 - wnętrze
Kabina nowego CLA prezentuje się nowocześnie i designersko. Inspiracją dla elementów obsługi było nowoczesne wzornictwo produktów z sektora elektroniki użytkowej. Atrakcją wnętrza jest opcjonalny, zdający unosić się w przestrzeni MBUX Superscreen – super ekran, który rozciąga się na całą szerokość wnętrza. Za imponującą szklaną powierzchnią znajduje się 10,25-calowy zestaw wskaźników oraz 14-calowy ekran centralny, oba LCD. Na listę opcji trafi natomiast MBUX Superscreen z dodatkowym 14-calowym wyświetlaczem inforozrywki przed pasażerem, który pozwoli na oglądanie filmów czy korzystanie z platform przesyłania strumieniowego jak Disney+. Alternatywnie w jego miejscu znajdzie się element wykończeniowy z motywem gwiazdy, stanowiący kontynuację "szklanego" wzornictwa kokpitu (dostępny także w wersji podświetlanej). Po obu stronach MBUX Superscreen znalazły się okrągłe kratki nawiewów, natomiast spłaszczony centralny otwór wentylacyjny o wyglądzie high-tech zastępuje nawiew z tradycyjnym żebrowaniem. Ciekawostką jest też wyświetlacz head-up o przekątnej 12,2 cala.

Uwagę zwracają też rozległe panele na drzwiach sprawiające wrażenie lewitujących. Przeprojektowano też panele do sterowania fotelami i wyróżnia je wysokiej jakości galwanizowana powierzchnia. Wrażenie lewitującej sprawia też konsola środkowa i podzielono ją na dwa poziomy. Górna sekcja ma rozległą trójwymiarową powierzchnię dekoracyjną dostępną z szeroką gamą wykończeń, ze zintegrowanym podwójnym uchwytem na pojemniki z napojem i opcjonalną bezprzewodową ładowarką do smartfonów. Zastosowano też nową kierownicę z dotykowymi panelami i gładzikami, a także tworzywa pochodzące z recyklingu, np. w postaci tapicerki z mikrofibry wykonanej w 100% z materiałów wtórnych.
Mercedes CLA 2025 - wyposażenie
Nowy Mercedes CLA jest pierwszym modelem niemieckiej marki oferowanym z najnowszym systemem operacyjnym Mercedes Benz o nazwie MB.OS. Korzysta on ze sztucznej inteligencji, w tym z ChataGPT4.0o, Google Gemini oraz Microsoft Bing, pozwala na bezprzewodowe aktualizacje i korzysta z danych w chmurze. Jednocześnie system zachowuje typowy dla Mercedesa interfejs. MBUX Superscreen jest zasilany przez najnowocześniejsze, wydajne układy scalone i grafikę w czasie rzeczywistym, którą zapewnia silnik gier Unity. Nowa koncepcja obsługi i wyświetlania informacji jest dostosowana do indywidualnych preferencji klienta. Sposób obsługi w większym stopniu przypominać ma smartfony. Nawigację oparto natomiast na Google Maps. Rozwiązanie opracowane w ramach partnerstwa Google z Mercedes-Benz stanowi jedną z pierwszych integracji nowego motoryzacyjnego Agenta AI Google Cloud na potrzeby realizacji usług konwersacyjnych w samochodzie z Google Maps.
Oczywiście samochód zaoferuje też obszerny zakres systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy w ramach pakietu MB Drive. Nowością w CLA jest asystent zmiany pasa ruchu, który pozwala na autonomiczną zmianę pasa ruchu poprzez wciśnięcie dźwigni kierunkowskazów. W standardzie każdy CLA dostępny będzie z jednoczęściowym dachem panoramicznym. Jak przystało na Mercedesa, możemy też liczyć na zaawansowane systemy audio jak Burmester 3D z 16 głośnikami o mocy 850 W, a także na rozbudowane oświetlenie ambiente w 64 kolorach do wyboru.
Mercedes CLA 2025 - silniki
W gamie Mercedesa CLA znajdziemy napędy hybrydowe i w pełni elektryczne. Początkowo CLA dostępne będzie tylko jako elektryk. Dzięki instalacji 800V auto możemy ładować mocą do 320 kW, a zwiększenie zasięgu nawet o 325 km zajmie raptem 10 minut. Odmiany elektryczne CLA 250+ i CLA 350 4MATIC korzystają z baterii o pojemności 85 kWh netto. Ogniwa mają anody wykorzystujące mieszankę tlenku krzemu z grafitem. W porównaniu z poprzednią baterią z konwencjonalnymi anodami grafitowymi grawimetryczna gęstość energii ogniw wzrosła nawet o 20%. Obie wersje wyposażono w dwubiegową przekładnię przy głównym napędzie tylnej osi niczym w Porsche Taycanie (pozwala na zwiększenie prędkości maksymalnej i ograniczenie zużycia energii na autostradzie) oraz w pompę ciepła.

Wariant 250+ rozwija 272 KM i 335 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 s i rozpędza się do 210 km, a napęd trafia na tył. Zasięg wynosi między 694 a 792 km w cyklu mieszanym. Odmiana 350 4MATIC generuje 350 KM i 515 Nm, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,9 s i rozwija 210 km/h. W jej przypadku zasięg w cyklu mieszanym waha się od 670 do 770 km. Z czasem do gamy dołączy też bazowa wersja z bateriami wykorzystującymi katody litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o pojemności 58 kWh.
Pod koniec bieżącego roku ofertę uzupełnią też warianty hybrydowe z układem MHEV z instalacją 48V i silnikiem elektrycznym o mocy 27 KM zintegrowanym z 8-biegową dwusprzęgłową skrzynią 8F-eDCT. Bazować będzie na nowej turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.5 będącej owocem współpracy Mercedesa z Geely. Samochód będzie oferowany w trzech wariantach mocy: 136, 163 oraz 190 KM, z napędem na przednią lub na obie osie. Przy szybkościach miejskich i gdy zapotrzebowanie na moc spada poniżej 20 kW, hybrydowe warianty mogą jeździć w trybie całkowicie elektrycznym. Tak zwane elektryczne żeglowanie jest możliwe przy prędkości do około 100 km/h. Jednostka może odzyskiwać energię na wszystkich ośmiu biegach z mocą do 25 kW.
Więcej szczegółów poznamy w późniejszym czasie, podobnie jak ceny modelu. Sprzedaż modelu rozpocznie się jeszcze w tym roku. Rywalami auta będą m.in. BMW i4, Tesla Model 3, BMW serii 4 czy Audi A5.
Aktualizacja z dnia 5 maja 2025 - Mercedes CLA wyceniony w Polsce
Poznaliśmy polskie ceny nowego Mercedesa CLA. Bazowy Mercedes CLA 250+ startuje od 228 900 zł. Mocniejsza odmiana CLA 350 4MATIC z napędem na obie osie startuje z pułapu 274 900 zł. Odmiany hybrydowe i kolejne wersje elektryczne dołączą do gamy pod koniec roku.
Seryjna linia Progressive bez dopłaty oferuje m.in. wysokowydajne reflektory LED z adaptacyjnym asystentem świateł drogowych, pakiet lusterek, 17-calowe obręcze z lekkiego stopu, wielofunkcyjną kierownicę o sportowym wzornictwie obszytą skórą, komfortowe przednie siedzenia z funkcją podgrzewania i czterokierunkową regulacją odcinka lędźwiowego oraz tapicerkę częściowo wykonaną ze skóry syntetycznej ARTICO, a także jednostrefową klimatyzację automatyczną THERMATIC z nawiewami powietrza dla drugiego rzędu siedzeń. Specyfikacja obejmuje również kamerę cofania, asystenta martwego pola oraz pompę ciepła. Fanów nowych technologii ucieszą cztery porty ładowania USB-C o mocy 100 W oraz kamera do selfie i wideo z funkcją rozpoznawania twarzy. W standardzie znajdziemy także duży panoramiczny dach potęgujący poczucie przestrzeni wewnątrz, przedni bagażnik (frunk), przedni panel z podświetlanym wzorem Mercedes-Benz i częściowo podświetloną gwiazdą, nawigację MBUX oraz usługę ładowania MB.CHARGE Public, która w ramach jednej umowy oferuje dostęp do jednej z największych sieci ładowania na świecie.
Na liście opcji znajdziemy m.in. pakiet Advanced Plus z oświetleniem ambientowym, tylnym podłokietnikiem, bezprzewodowym ładowaniem urządzeń mobilnych, wysuwanymi klamkami drzwi i systemem KEYLESS-GO czy pakiety AMG oraz AMG Plus oraz liczne pojedyncze dodatki.
Aktualizacja z dnia 17 lipca 2025 - Mercedes CLA Shooting Brake debiutuje na rynku
Mercedes CLA Shooting Brake to pierwsze w gamie marki elektryczne kombi, które wkrótce trafi do Europy. To już trzecia generacja tego modelu.
Nowa generacja Mercedesa CLA Shooting Brake mierzy 4720 mm długości, 1850 mm szerokości i 1470 mm wysokości przy rozstawieniu osi na poziomie 2790 mm. Bagażnik został zmniejszony o 30 l, a jego obecna pojemność wynosi 455 l. Po złożeniu siedzeń, pojemność może zostać zwiększona do 1290 litrów (o 60 l mniej niż w poprzedniej generacji). W nowym Mercedesie CLA Shooting Brake pojawił się przedni frunk, który gwarantuje dodatkowe 101 litrów pojemności.
Tak jak w przypadku modelu CLA, kombi zachowuje charakterystyczny pas przedni z czarnym panelem, na którym umieszczono 142 podświetlane, trójramienne gwiazdy. Nowym elementem w trzeciej generacji jest panoramiczny dach, rozciągający od przedniej szyby po tylny spojler. Jest on oświetlany przez 158 punktów w kształcie gwiazd, a ich kolor dopasowuje się do koloru oświetlenia nastrojowego. Pasażerowie będą mogli zdecydować, czy dach ma być przezroczysty, czy też “mleczny”. Wewnątrz kabiny znajdziemy 10,25-calowy zestaw wskaźników i 14-calowy ekran centralny.
Mercedes CLA Shooting Brake będzie dostępny w dwóch wariantach elektrycznych, opartych na platformie 800V. Wariant 250+ z tylnym napędem oferuje moc 272 KM i 335 Nm maksymalnego momentu obrotowego z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 6,8 sekund i maksymalną prędkością do 210 km/h. Wariant 350 4Matic został wyposażony w dwa silniki elektryczne o mocy 345 KM i 515 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5 sekund, a jego maksymalna prędkość wynosi 210 km/h.
Oba warianty zostały wyposażone w baterię o pojemności 85 kWh, która gwarantuje zasięg w cyklu WLTP 730 km w mocniejszym wariancie i 761 km w wariancie 250+. Maksymalna moc, z jaką można ładować pojazd to 320 kW, a czas ładowania od 10 do 80 proc. nie powinien zająć więcej, niż 22 minuty. Ładowarka pokładowa ma moc 22 kW.
Mercedes CLA Shooting Brake ma trafić do Europy jeszcze w marcu 2026 roku. W późniejszym czasie ma być również oferowany w wersjach z napędem spalinowym i mild hybrid. Ceny tego modelu nie są jeszcze znane, natomiast można spodziewać się kwot większych od sedana (228 900 zł).
Mercedes CLA w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie aż kilkadziesiąt egzemplarzy Mercedesa CLA w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 i 2025 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające blisko 20% rabaty.
Zobacz ofertę Mercedes CLA leasing na Superauto.pl
Mercedes CLA - krótko o historii modelu
I generacja Mercedesa CLA zadebiutowała w 2013 roku jako uzupełnienie gamy kompaktowych Mercedesów i jednocześnie tańsza alternatywa dla CLSa. Samochód odniósł rynkowy sukces, głównie za sprawą atrakcyjnej stylistyki i stosunkowo przystępnej ceny. Auto zapożyczyło platformę, silniki i wnętrze z Klasy A W176, a topowy wariant CLA 45 4MATIC korzystał z 2-litrowej jednostki R4 biturbo o mocy 360 KM (po liftingu 381 KM i 4,2 s od 0 do 100 km/h) i przyspieszał od 0 do 100 km/h w 4,6 s. Samochód charakteryzuje się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym Cx = 0,23. W listopadzie 2014 roku gamę uzupełniła odmiana kombi Shooting Brake. W 2016 roku samochód doczekał się kosmetycznego liftingu.
W 2019 roku zaprezentowano II generację Mercedesa CLA. Tym razem nie stanowił on odmiany sedan modelu Klasy A, lecz odrębny pojazd. CLA jest dłuższe, szersze i większe w środku. Stylistycznie samochód reprezentuje najnowszy kierunek stylistyczny Mercedesa, odznaczając się agresywnie zarysowanymi reflektorami i wąskimi, podłużnymi lampami z tyłu. Z Klasy A W177 zapożyczono jednak silniki i kokpit. Podobnie jak w przypadku poprzednika, gamę uzupełniło także kombi Shooting Brake. Topowa wersja 45 AMG S 4MATIC+ rozwija 421 KM. W 2023 roku CLA doczekało się kosmetycznego liftingu.