Kia Seltos wjeżdża do Europy. Koniec XCeeda, czas na “małą Kię Sportage”
Decyzja zapadła: Kia wycofuje z Europy popularny model XCeed. Jego miejsce zajmie globalny hit – druga generacja modelu Seltos. Choć formalnie jest to kompaktowy samochód, jego specyfikacja techniczna sugeruje, że na własnym podwórku Kii może dojść do niemal bratobójczej walki z modelem Kia Sportage. Co dziś wiemy o Kii Seltos?
Z artykułu dowiesz się o:
Decyzja o wycofaniu z Europy popularnego modelu XCeed i zastąpieniu go kolejną generacją Seltosa to jeden z najważniejszych ruchów strategicznych Kii w ostatnich latach. Samochód, który w momencie premiery debiutował pod hasłem “Protagonista”, nie jest jedynie szarym następcą kompaktowego crossovera. Dzięki specyficznej konstrukcji platformy K3 i wykorzystaniu wysokowytrzymałej stali, Seltos staje się pomostem między klasycznym segmentem C a większymi SUV-ami, rzucając wyzwanie Toyocie Corolli Cross, Nissanowi Qashqaiowi czy Volkswagenowi T-Roc.
Paradoks wymiarów – mniejszy, a jednak większy
Najciekawszym aspektem nowego modelu jest inżynieria platformy K3. Seltos to samochód mierzący 4,43 m długości, 1,83 m szerokości i 1,6 m wysokości, a zatem jest krótszy od swojego większego brata Kii Sportage o 11 cm, ale – co zaskakujące – oferuje większą przestrzeń między osiami. Rozstaw osi wynosi imponujące 2,69 m, co przebija nie tylko schodzącego z europejskiej sceny XCeeda (o 4 cm), ale także samego Sportage (o 1 cm).

Taki zabieg pozwolił wygospodarować bagażnik o pojemności 536 litrów z podwójną podłogą oraz niezwykle przestronny drugi rząd siedzeń. Co więcej, pasażerowie z tyłu mogą regulować swoje oparcia w zakresie 24 stopni, a funkcjonalność wnętrza podnosi system AddGear, umożliwiający montaż dedykowanych organizerów.
Powrót do “pudełka” i inspiracje elektrykami
Stylistycznie Kia Seltos zrywa z obłościami na rzecz modnej, geometrycznej formy w ramach filozofii “Opposites United”. Widzimy tu wyraźne zapożyczenia z elektrycznego kuzyna EV5, w tym chowane klamki oraz pudełkowatą bryłę, oraz modelu K4, w przypadku którego inspiracją były tylne lampy na klapie. Charakterystyczny grill z ukrytymi reflektorami LED i pionowymi światłami dziennymi ma budować wśród kierowców poczucie solidności auta.

Kia chcąc trafić w różne gusta kierowców oferuje zróżnicowaną ofertę wizualną. Ci, którzy szukają wrażeń terenowych i cenią off-road mogą zdecydować się na wariant X-Line, charakteryzujący się ciemnymi wykończeniami imitującymi metal oraz solidnymi osłonami dolnych części nadwozia. Z kolei zwolennicy miejskiego stylu z nutą sportowego zacięcia z pewnością docenią odmianę GT-Line, w której dominują akcenty w kolorze nadwozia. Do wyboru kierowców pozostanie kolor nadwozia wraz z nowymi lakierami: surowy Gravity Gray, chłodny Iceberg Green oraz efektowny, matowy Magma Red.
Cyfrowe środowisko kierowcy
Wnętrze Kii Seltos to nowoczesna interpretacja kokpitu znanego z modeli EV3 i EV4. Deska rozdzielcza jest poprowadzona blisko, by nie ograniczać widoczności kierowcy, a głównym jej elementem jest zintegrowany panel dwóch ekranów o przekątnej 12,3 cala każdy, przedzielony 5,3-calowym wyświetlaczem klimatyzacji. System multimedialny wspierany jest przez asystenta głosowego opartego na AI oraz bezprzewodowymi aktualizacjami oprogramowania (OTA). Co ucieszy tradycjonalistów i zwolenników ergonomii, pozostawiono fizyczne sterowanie przyciskami i pokrętłami do kluczowych funkcji. Nowoczesność kabiny podkreśla przeniesienie dźwigni zmiany biegów na kolumnę kierownicy (Shift-by-Wire), co uwolniło konsolę centralną.

W kabinie znajdziemy także technologie kojarzone z wyższymi segmentami – wyświetlacz head-up, cyfrowy klucz, oświetlenie ambientowe z aż 64 kolorami do wyboru oraz zestaw audio marek premium, w tym Bose lub Harman Kardon, zoptymalizowany pod akustykę wnętrza.
Bezpieczeństwo na poziomie autostradowym
Kia nie oszczędzała także na systemach asystujących kierowcę. Druga generacja Seltosa otrzymała HDA 2 (asystent jazdy autostradowej), LFA 2 (asystent utrzymania pasa), a także zaawansowane systemy unikania kolizji (FCA 2) oraz monitorowanie ruchu poprzecznego przy cofaniu (PCA-R). Manewrowanie w ciasnych uliczkach ułatwiają kamery 360 stopni i czujniki parkowania dookoła pojazdu, a funkcja SEW ostrzeże nas przed otwarciem drzwi pod nadjeżdżający pojazd.
Strategia napędowa: Mocna benzyna i inteligentna hybryda
Wbrew trendom całkowitej elektryfikacji, Seltos wchodzi na rynek z mocnymi silnikami spalinowymi. Europejska gama silnikowa opiera się na turbodoładowanej jednostce 1.6 T-GDI. Wariant o mocy 180 KM i 265 Nm może współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-stopniowym automatem DCT. Mocniejsza, 193-konna (265 Nm) odmiana dostępna jest wyłącznie ze skrzynią dwusprzęgłową.
Co ciekawe, wybór napędu na cztery koła (AWD) wiąże się z zastosowaniem bardziej zaawansowanego, wielowahaczowego zawieszenia tylnego oraz systemu Terrain Mode z trybami do jazdy po śniegu, błocie i piasku.
Wolnossący silnik 2.0 o mocy 149 KM i 179 Nm najprawdopodobniej ominie Europę. Dla szukających oszczędności, w czwartym kwartale 2026 roku ofertę uzupełni klasyczna hybryda (HEV). Wyróżni się ona przede wszystkim systemem Smart Regenerative Braking 3.0, który dostosuje siłę rekuperacji do danych z nawigacji i ruchu drogowego, oraz funkcją V2L (Vehicle-to-Load), pozwalającą zasilać urządzenia zewnętrzne.
Kia Seltos cena i debiut rynkowy
Produkcja drugiej generacji Kii Seltos ruszy jeszcze w grudniu 2025 roku, a samochód trafi kolejno do Korei, Ameryki Północnej i Chin, a następnie do Europy. W Polsce pierwsze egzemplarze spalinowe pojawią się w salonach w trzecim kwartale 2026 roku, a na warianty HEV kierowcy poczekają nieco dłużej.