Honda Prelude powraca na rynek jako hybrydowe coupe
Japończycy od lat słyną z przystępnych kompaktowych coupe i zamierzają do nich powrócić. 2025 rok przyniesie jeden z najbardziej spektakularnych powrotów w postaci nowej Hondy Prelude.


W czasach kiedy z większości motoryzacyjnych ikon robi się SUV-y i crossovery lub też elektryki, zapowiadana przez Hondę premiera jawi się wręcz jako ewenement. Nowa Honda Prelude nie tylko nie będzie SUV-em ani też elektrykiem, lecz pozostanie klasycznym coupe, w dodatku otrzyma napęd hybrydowy i ma być nastawiona na dawanie przyjemności kierowcy. Co już o niej wiemy?
Honda Prelude 2025 - dane techniczne
Przede wszystkim to, że nowa Honda Prelude bazować będzie na podzespołach Civica i stanowić będzie kolejne ogniwo zelektryfikowanej gamy japońskiego producenta, obejmującej samochody hybrydowe i elektryczne. Możemy zatem się spodziewać zwartego nadwozia o długości około 4,6 m i rozstawu osi przekraczającego 2,7 m.
Honda Prelude 2025 - stylistyka i wnętrze
Wizualnie wiemy czego się spodziewać, gdyż samochód przypominać ma koncept przedstawiony na targach w Tokio w 2023 roku. Możemy zatem liczyć na nowoczesny design, dobrze dobrane proporcje i niską, klinowatą sylwetkę, do której przyzwyczaiły nas przez lata coupe Hondy. Samochód ma być skierowany do młodszej klienteli i stanowić będzie powrót do korzeni. Z konceptu spodziewamy się przede wszystkim opływowego przodu z zachodzącymi na maskę reflektorami z charakterystycznym wcięciem i muskularnego tyłu podkreślonego rozciągającą się na całą szerokość blendą.
Po kabinie nie oczekujemy natomiast jakiś rewolucji względem Civica, być może pojawią się lepiej wyprofilowane fotele i więcej sportowych detali, jednak wzornictwo powinno pozostać zachowane. Możemy zatem liczyć na prosty i czytelny kokpit z 9-calowym dotykowym ekranem systemu infotainment i zachowanie koncepcji "Maksimum człowieka, minimum maszyny". Oczywiście nie zabraknie zawansowanych systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy znanych z pozostałych modeli.
Honda Prelude 2025 - silnik
Sercem nowej Prelude będzie układ hybrydowy e:HEV znany z Civica. W kompaktowym modelu rozwija on 184 KM i 315 Nm, zaś w Prelude niewykluczone, że przekroczy on 200 KM. Nadal ma bazować na wolnossącej jednostce benzynowej 2.0, która posłuży jako generator prądu dla silnika elektrycznego. Napęd trafiać ma na przednią oś. Pomimo zastosowania przekładni redukcyjnej Honda zapowiada zastosowanie innowacyjnej technologii S+Shift, która naśladować ma dźwięk i doznania charakterystyczne dla dynamicznej zmiany biegów w tradycyjnej skrzyni automatycznej.
Nowa Honda Prelude zadebiutuje w połowie 2025 roku na rynkach japońskim i amerykańskim, zaś do Europy trafi na początku 2026 roku. Rywalami auta będą Subaru BRZ oraz Toyota GR86. Więcej szczegółów dowiemy się przy okazji premiery modelu. Producent podkreśla, że auto ma być przystępne cenowo.
Aktualizacja z dnia 5 września 2025 - Honda Prelude oficjalnie zaprezentowana
Doczekaliśmy się! Po latach wyczekiwania japońska ikona powraca w nowym wydaniu. Co najważniejsze, pozostała zgrabnym kompaktowym coupe, opierając się wszechobecnej "suvizacji" wszystkiego co się da. Design nowej Hondy Prelude i garść danych technicznych poznaliśmy już wcześniej. - Powrót Prelude pokazuje nasze zaangażowanie w tworzenie ekscytujących pojazdów dających radość z jazdy i pomoże przyspieszyć sprzedaż pojazdów hybrydowo-elektrycznych w nadchodzących latach - podkreśliła podczas premiery zastępca wiceprezesa Honda National Auto Sales, Jessica Laudermilk.
Ponad 200 hybrydowych KM i tryb S+ Shift
Samochód korzysta z układu hybrydowego z Civica, jednak wzmocnionego do 203 KM i 315 Nm. Samochód wyposażono również w nową technologię Honda S+ Shift, czyli specjalny tryb jazdy symulujący pracę skrzyni biegów za pomocą łopatek przy kierownicy (samochód korzysta z przekładni redukcyjnej eCVT). Zdaniem producenta "precyzyjnie zarządzając obrotami silnika i integrując łopatki zmiany biegów, funkcja Honda S+ Shift zapewnia szybką, symulowaną reakcję na zmianę biegu poprzez płynną koordynację między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym". Producent planuje stosowanie tej funkcji także w przyszłych hybrydowych modelach.
Zawieszenie i hamulce z Civica Type R
Niespodzianką w Prelude jest podwozie wykorzystujące w znacznym stopniu komponenty z topowego Civica Type R, co już dużo mówi o właściciwościach jezdnych japońskiego coupe, w tym przednie zawieszenie z kolumnami dwuosiowymi, szerokie rozstawy kół z przodu i z tyłu oraz duże hamulce oryginalnie zaprojektowane dla kultowego hot hatcha. Przednie tarcze mają 350 mm średnicy i 4-tłoczkowe zaciski Brembo, natomiast tylne 305 mm. Dzięki układom zawieszenia i hamulców dostrojonym wyłącznie dla Prelude, w tym standardowemu systemowi adaptacyjnych amortyzatorów, nowe sportowe coupe zapewni sportowe, a jednocześnie komfortowe wrażenia z jazdy, w zależności od obranego trybu (Comfort, GT, Sport oraz Individual). Uczyni je to wszechstronnym GT. Wybierając pomiędzy poszczególnymi trybami możemy wpływać na reakcję układu napędowego, wspomagania układu kierowniczego, pracę zawieszenia, dźwięk silnika, widok cyfrowych zegarów, a nawet działanie aktywnego tempomatu.
W Prelude po raz pierwszy zastosowano ulepszonego asystenta manewrowania Honda Agile Handling Assist, który poprawia prowadzenie i pewność kierowcy dzięki zintegrowanemu sterowaniu układem napędowym i hamulcowym zgodnie z ruchem kierownicy.
Wygląda dobrze, ale i nie różni się od konceptu
Stylistyka nie jest zaskoczeniem. Seryjna wersja właściwie nie różni się od ubiegłorocznego konceptu. Postawiono zatem na płynne i obłe kształty, dopracowano aerodynamikę, m.in. stosując duży przedni splitter, zlicowane klamki drzwi i płaską powierzchnię wzdłuż tylnej krawędzi pokrywy bagażnika i zadbano o nowoczesne detale jak LED-owe reflektory przypominające skrzydła czy blenda świetlna w tylnej części nadwozia. Nadkola skrywają 19-calowe felgi z oponami o rozmiarze 235/40 R19. Przedni i tylny pas, w tym czarną chromowaną osłonę chłodnicy, a także zaciski hamulcowe Brembo, zdobią niebieskie akcenty. Prelude wykorzystuje technologię lutowania laserowego wzdłuż linii dachu, eliminując potrzebę stosowania listew dachowych, aby uzyskać gładką i czystą linię dachu. Honda zaoferuje warianty z opcjonalnym czarnym dachem oraz szeroką gamę akcesoriów.
Kabina z Civica, ale bardziej sportowa
Kabina nawiązuje do Civica, jednak ma więcej sportowego sznytu. W Prelude znajdziemy m.in. sportowe skórzane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Ponadto przednie fotele ozdobiono kontrastowymi niebieskimi szwami, perforowanym wzorem w pepitkę i logo Prelude wytłoczonym na zagłówku. Warto dodać, że Prelude to pierwszy model Hondy z asymetrycznym podparciem przednich foteli kierowcy i pasażera. Wnętrze Prelude jest dostępne w dwóch efektownych kombinacjach kolorystycznych: dwukolorowym niebieskim i białym lub czarnym. Centralne miejsce zajmuje wolnostojący 9-calowy ekran systemu infotainment. Przed kierowcą znajdziemy natomiast przeszło 10-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów. Względem Civica delikatnie przeprojektowano konsolę środkową, gdzie zagościł m.in. przycisk S+, a także kratki nawiewów. Ponadto przed pasażerem znalazł się skórzany pas z ozdobnymi niebieskimi szwami i napisem Prelude, zaś sportowa kierownica ma delikatnie spłaszczony u dołu wieniec, aluminiowe łopatki oraz znacznik na godzinie 12.
System multimedialny oferuje wbudowane funkcje Google zawiera aplikacje takie jak Asystent Google, Mapy Google i inne w Google Play, a przez pierwsze 3 lata mamy dostęp do bezpłatnego, nieograniczonego pakietu transmisji danych. W standardzie Prelude oferuje system audio Bose Centerpoint z 8 głośnikami oraz pakiet systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Honda Sensing.
Kiedy w Europie?
Honda rozpoczęła już sprzedaż nowego coupe na rodzimym japońskim rynku. W Japonii samochód kosztuje 6 179 800 jenów, czyli około 151 tys. zł. Jeśli w Europie udałoby się utrzymać cenę na równie rozsądnym poziomie, nowa Honda Prelude może odnieść sukces, zwłaszcza wśród młodych odbiorców. Globalny debiut nowej Hondy Prelude odbędzie się pod koniec roku. Wtedy też powinniśmy poznać europejską specyfikację modelu.
Honda Prelude - krótko o historii modelu
I generacja Hondy Prelude zadebiutowała w 1978 roku i bazowała na Civicu II. W konstrukcji wykorzystano struktury podwozia z samonośnym nadwoziem, zaś w Japonii dostępna była również wersja z odsuwanym dachem. Samochód produkowano do 1982 roku i w tym czasie powstały blisko 172 tys. egzemplarzy tego modelu. Pod maską znalazły się silniki 1.6 i 1.8 o mocy 90 KM, zaś samo auto mierzyło nieco ponad 4 m długości. Głównymi rywalami były Toyota Celica i Opel Manta.
Druga generacja zadebiutowała w 1982 roku i była znacznie popularniejsza. Do 1987 r. powstało ponad 336 tysięcy egzemplarzy. Wyposażenie sukcesywnie poprawiano m.in. o elektrycznie sterowane szyby, ABS czy klimatyzację. Topowa jednostka miała 2 litry pojemności i rozwijała 160 KM.
III generacja Prelude zadebiutowała w 1987 r., a w 1989 doczekała się liftingu. Samochód zajął 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1988. Największą innowacją w tym modelu było wprowadzenie pionierskiego układu tylnej osi skrętnej 4WS, co poprawiało prowadzenie i zwrotność pojazdu. Samochód oferowano z 2-litrowymi silnikami o mocach od 109 do 160 KM. Do 1991 roku powstało blisko 161 tysięcy sztuk. Prelude.
IV wcielenie coupe Hondy zadebiutowało w 1991 roku, a od 1992 r. oferowano ją również w Europie. Samochód oparto na podzespołach Accorda. Zastosowano nową generację systemu 4WS, który nie był już sterowany mechanicznie, lecz komputerowo. Wzbogacono też wyposażenie, które mogło zawierać m.in. elektrycznie sterowane fotele, adaptacyjne reflektory, czujnik deszczu, ESP czy automatyczną klimatyzację. W topowej wersji Prelude IV posiadała silnik H22 o pojemności 2.2 litra i mocy 200 KM (w Japonii), zaś w Europie wariant ten oferował 185 KM. Była to zaawansowana jednostka wyposażona w zmienne fazy rozrządu i VTEC. Samochód produkowano do 1996 roku i w tym czasie powstało ponad 98 tys. sztuk.
W 1996 roku zadebiutowała V i jak dotąd ostatnia generacja Hondy Prelude, którą produkowano do 2001 roku i wyprodukowano w tym czasie tylko nieco ponad 58 tys. egzemplarzy. Samochód mierzył około 4,5 m długości. Oferowano go z jednostkami benzynowymi 2.0 i 2.2. W topowej wersji Type-S Prelude miało silnik 2.2 H22 o mocy aż 220 KM. Jego design był bardziej stonowany niż w poprzedniku, zaś zmiany techniczne względem poprzednika nie były zbyt duże.