Nowy Fiat Grande Panda zaprezentowany. Stylowy powrót do korzeni
Fiat Panda doczekał się wreszcie następcy, który tak urósł, że otrzymał nazwę Grande Panda i awansował do segmentu B. Samochód ujmuje wyszukaną stylistyką nawiązującą do pierwszej generacji, jednak jest tak naprawdę krewnym Citroena C3.

Z artykułu dowiesz się o:
Pierwsze egzemplarze Gande Panda wyprodukowane
Jak podaje biuro Stellantis, pierwsze egzemplarze modelu Grande Panda zostały wyprodukowane i zostaną przeznaczone do testów w celu wyeliminowania pojawiających się błędów, usterek, przetestowania nowych rozwiązań i ewentualnych zmian przed seryjną produkcją. Model będzie produkowany w zakładach Kragujevac w Serbii. Seryjna produkcja modelu ma ruszyć w ciągu najbliższych tygodni a pierwsze samochody gotowe do odbioru mają pojawić się jeszcze w tym roku. Warto przypomnieć, że model Grande Panda jest zapowiedzią nowej gamy modeli produkowanych na platformie Smar Car, na której ma powstać nowy SUV marki oraz następna Fiata Tipo.
Fiat Grande panda został wyceniony na 19000 euro w wersji podstawowej, a cena modeli z napędem elektrycznym będzie startować od 24900 euro.
Fiat Grande Panda 2024 - dane techniczne
Długo przyszło nam czekać na nową Pandę, bowiem aż 13 lat. Z drugiej strony dotychczasowa Panda pozostanie w produkcji co najmniej do 2027 roku, jednak od marca 2024 nosi ona nazwę Pandina, by zrobić miejsce swojemu następcy. Ten właśnie zadebiutował, jednak otrzymał nazwę Grande Panda, gdyż urósł o ponad 30 cm względem poprzednika i awansował tym samym do segmentu B. Fiat Grande Panda jest zupełnie nową konstrukcją i bazuje na platformie SCP (Smart Car Platform), co oznacza, że jest spokrewniony z najnowszym Citroenem C3 i mierzy 3,99 m długości. Podobny powinien być też rozstaw osi (2,54 m) i bagażnik (310 litrów). Przypomnijmy, że w tym roku Fiat obchodzi 125 lat istnienia i jednocześnie rozpoczyna nowy rozdział w swojej historii, prezentując odświeżoną gamę modelową, której pierwszym członkiem jest właśnie nowa Panda. Grande Panda to pierwszy nowy samochód w rodzinie, w której co roku aż do 2027 r., pojawi się nowy model.

Fiat Grande Panda 2025 - stylistyka
Samochód zaprojektowano we Włoszech, w Centrum Designu w Turynie. Projektanci szczycą się jego charakterystycznym włoskim designem. Z pewnością ma swój styl wyróżniający go na tle Citroena, jednak patrząc na pudełkowatą i podniesioną sylwetkę pojazdu widać, że jest on krewnym C3. Kanciaste nadwozie nowej Pandy nawiązuje do pierwszej generacji z 1979 roku zaprojektowanej przez Giorgetto Giugiaro. Uwagę zwracają mocno podkreślone nadkola, przedni pas z pikselowymi reflektorami LED o wzorze litery X nawiązującymi do okien fasady fabryki Lingotto czy imitacja atrapy chłodnicy z napisem FIAT. Ponadto światła do jazdy dziennej zamieniają się w kierunkowskazy i podświetlają niektóre kostki, które wyglądają jak poziome piksele ułożone we wzór szachownicy. Oryginalnie prezentują się też geometryczne 17-calowe felgi.

Klinowaty kształt nadwozia nowej Grande Pandy i kabiny jest wyraźnie zdefiniowany i jeszcze bardziej podkreślony przez nachylone relingi dachowe, które przesuwają się od góry w kierunku tyłu. Z kolei tłoczony napis PANDA na drzwiach przypominać ma klasyczną Pandę 4x4. Ciekawie prezentuje się też efekt soczewki na słupku C, na którym widnieje napis FIAT. Według Włochów "czarna kwadratowa plakietka została połączona z grafiką przeszklonej powierzchni, tworząc uderzający efekt, w którym cztery litery tworzące nazwę FIAT zamieniają się w cztery paski, które zdają się poruszać wokół pojazdu". Brzmi ciekawie. Tył również wygląda oryginalnie, m.in. dzięki wydatnym nadkolom czy lampom o wzorze litery X. Bryła tylnej części została optycznie powiększona dzięki zintegrowaniu błyszczącej czarnej ramki z trójwymiarowymi literami Panda - to kolejny ukłon w stronę oryginalnej Pandy. Lifestyle'owy charakter auta podkreślać mają także żywe kolory nadwozia, w tym w prezentowanym na zdjęciach żółtym lakierze.
Producent chwali się, że samochód pomieści wygodnie 5 osób. Stellantis nie ujawnił jeszcze zdjęć wnętrza ani szczegółów technicznych nowego Fiata Grande Pandy. Wiadomo jednak, że kabina zaskoczy designerskimi i prostymi rozwiązaniami. Deska rozdzielcza, wyświetlacz i półki nawiązywać mają do kształtu słynnego toru La Pista.
Fiat Grande Panda 2025 - silniki
Możemy spodziewać się napędów rodem z Citroena, a zatem wersji elektrycznej i hybrydowej. Odmiana elektryczna skorzysta z baterii o pojemności 44 kWh i zasięgu około 300-320 km oraz silnika o mocy 113 KM. Akumulatory będzie można naładować mocą do 100 kW, w efekcie czego ich ładowanie od 20 do 80% zajmie około 26 minut. Z kolei wariant hybrydowy zaoferuje 100 lub 136 KM z turbodoładowanego silnika 1.2. Będzie to układ miękkiej hybrydy z instalacją 48V, współpracujący z niewielkim silnikiem elektrycznym i 6-biegową dwusprzęgłową przekładnią.
Więcej szczegółów na temat nowej Pandy poznamy w nadchodzących miesiącach. Rywalami auta będą m.in. Citroen C3, Renault Clio, Skoda Fabia, Toyota Yaris, Peugeot 208 oraz Opel Corsa.
Aktualizacja z dnia 30 stycznia 2025 - Fiat Grande Panda wyceniony w Polsce
Fiat Grande Panda w wersji hybrydowej 1.2 o mocy 100 KM występuje w trzech wersjach wyposażenia. Bazowa odmiana Pop kosztuje 79 900 zł, środkowa Icon 85 900 zł, natomiast topowa La Prima 96 9000 zł. Odmiana elektryczna z silnikiem o mocy 113 KM i bateriami o pojemności 44 kWh kosztuje od 110 000 zł za konifgurację RED lub 125 000 zł w odmianie La Prima. Wersja hybrydowa rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10 s i rozwija 160 km/h, natomiast wariant elektryczny w 11 s i rozwija 132 km/h.
Odmiana Pop oferuje m.in.:
- 16-calowe stalowe felgi
- Aktywny system utrzymania pasa ruchu
- Asystenta jazdy na wzniesieniu
- Autonomiczny system awaryjnego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów
- Czujnik zmierzchu
- Elektryczny hamulec postojowy
- ISOFIX na lewym i prawym siedzeniu tylnym
- Informacje o ograniczeniach prędkości
- Moduł telematyczny
- Poduszkę powietrzna pasażera z przodu
- Poduszki powietrzne przednie boczne
- Przednie i tylne kurtynowe poduszki powietrzne
- System monitorowania ciśnienia w oponach
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- Tylne czujniki parkowania
- 2 głośniki z przodu
- Uchwyt na smartfona
- Usługi łączności
- Wyświetlacz TFT 10" elektroniczny wyświetlacz zegarów i komputera pokładowego
- Elektryczne przednie szyby
- Gniazdo 12V
- Kierownica z tworzywa
- Klimatyzację manualną
- Kluczyk składany + Kluczyk zapasowy zwykły
- Port USB typ C dla pierwszego rzędu siedzeń
- Półkę w przestrzeni bagażowej
W wariancie Icon znajdziemy ponadto m.in.:
- Stylizowane kołpaki
- Elektryczne, podgrzewane lusterka boczne składane manualnie
- Gniazdo 12V
- Przełącznik E-Toggle
- Przyciski do sterowania radiem na kierownicy
- Reflektory "Eco" LED
- Tempomat
- Tylne szyby elektryczne One Touch
- Tylne światła LED
- System multimedialny Uconnect 10,25" z funkcją screen mirroring
- Światła do jazdy dziennej LED
- 2 przednie głośniki + 2 Tweetery
- DAB
- Funkcję Screen mirroring
Wyposażenie standardowe wersji RED obejmuje m.in.
- Felgi stalowe 16" z białym wykończeniem
- Tylne i przednie światła Pixel LED
- Spojler tylny w kolorze błyszczącej czerni
- Środkowy słupek z logo RED
- Deskę rozdzielczą pokrytą materiałem Style
- Żółte obramowanie deski rozdzielczej o kształcie inspirowanym Lingotto
- Kanapę tylną składaną w proporcji 60/40
- Przednie fotele materiałowe Style z regulacją wysokości
- Klimatyzację manualną
- Ekran dotykowy 10,25'' z funkcją screen mirroring
- 4 głośniki + 2 głośniki wysokotonowe
- 6 poduszek powietrznych
- Asystenta utrzymania pasa ruchu
- System autonomicznego hamowania awaryjnego
- Funkcję rozpoznawania znaków drogowych
- Połączenie E-Call
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- Regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę
W konfiguracji La Prima dostaniemy m.in.:
- Felgi aluminiowe 17"
- Szyby przyciemniane
- Przednie i tylne osłony podwozia w kolorze srebrnym
- Metalowe relingi dachowe w kolorze srebrnym
- Deskę rozdzielczą pokrytą tkaniną bambusową
- Fotele materiałowe La Prima
- Bezprzewodową ładowarkę do telefonu
- Podłokietnik przedni
- Klimatyzację automatyczną
- Ekran dotykowy 10,25'' z nawigacją i funkcją screen mirroring
- Radio z 6 głośnikami
- Przednie czujniki parkowania
- Kamerę cofania
- Czujnik deszczu
Fiat Panda w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie fabrycznie nowego Fiata Pandę z 2024 roku. Do atutów auta należą m.in. fabryczna instalacja LPG, przystępna cena, prosta konstrukcja i niskie koszty eksploatacji. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na rabat względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę Fiat Panda leasing na Nowyosobowy.pl
Fiat Panda - krótko o historii modelu
Fiat Panda zadebiutował pod koniec 1979 roku, a za jego design odpowiadał Giorgetto Giugiaro. Zadaniem słynnego projektanta było zaprojektowanie budżetowego, taniego w produkcji i zakupie samochodu. W efekcie Panda otrzymała proste, pudełkowate nadwozie, tanie plastiki, prostokątne reflektory i płaskie szyby, czyli żadnych udziwnień. Samochód produkowano też w Hiszpanii pod marką Seat (jako osobowy Marbella lub van Terra). W 1983 roku do oferty dołączyła Panda 4x4 z układem autorstwa austriackiej firmy Steyr-Daimler-Puch. W 1986 roku wprowadzono nowe silniki z rodziny FIRE oraz pierwszego w Pandzie diesla. Nowością była też użytkowa wersja Van. Kolejny lifting przeprowadzono w 1991 roku.
II generacja Fiata Pandy zadebiutowała w 2003 roku. Produkcję przeniesiono do fabryki Fiat Auto Poland w Tychach. Była to nowa konstrukcja, również design różnił się względem poprzednika. Postawiono na bardziej obłe, stonowane kształty, a tylne lampy zachodziły na słupki. Panda II zdobyła tytuł Car of The Year 2004. W 2004 roku gamę uzupełniła odmiana 4x4. W 2006 roku Panda doczekała się liftingu. Wprowadzono wówczas topową odmianę 100 HP z silnikiem 1.4 o mocy 100 KM. Na początku 2012 roku zmieniono nazwę modelu na Panda Classic, oferując go równolegle z następcą, po czym w grudniu 2012 zakończono produkcję dotychczasowego modelu.
III generacja Fiata Pandy zadebiutowała w 2011 roku, a jej produkcję przeniesiono do włoskiej fabryki w Pomigliano d'Arco. Samochód bazuje na platformie rodem z Fiata 500, Forda Ka oraz Lancii Ypsilon. Samochód jest dłuższy, szerszy i niższy, a przy tym ma bardziej obłe kształty od poprzednika. Jednocześnie jego sylwetka stanowi ewolucję designu Pandy II. W 2016 roku Pandę III poddano pierwszemu liftingowi. Poprawiono jakość materiałów i wprowadzono nowy system multimedialny U-connect. W 2018 roku z gamy wycofano diesla. Na początku 2020 roku wprowadzono do gamę odmianę hybrydową z układem mild hybrid i silnikiem 1.0 FireFly o mocy 70 KM. W marcu 2024 roku zmieniono nazwę na Fiat Pandina, wprowadzono nowe systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy i poinformowano, że samochód pozostanie w produkcji co najmniej do 2027 roku.