Fiat 600e zaprezentowany. Nowy elektryczny SUV przywraca kultową nazwę
Po 13 latach przerwy Fiat przywraca kultową nazwę 600. Nowy elektryczny SUV Fiat 600e bazuje na Jeepie Avengerze i podobnie jak dawne Seicento, będzie on produkowany w Polsce. Samochód ma też przekonywać stylistyką i kolorystyką.
Fiat Seicento powraca po 13 latach przerwy. Poza nazwą nowa 600 nie ma nic wspólnego ze swoim poprzednikiem. Zrezygnowano z trzydrzwiowego hatchbacka segmentu A na rzecz bardziej praktycznego pięciodrzwiowego crossovera reprezentującego segment B. Fiat 600e jest następcą produkowanego od 2014 roku crossovera 500X, który to również był spokrewniony z Jeepem (modelem Renegade). Nowy Fiat jest drugim przedstawicielem nowej linii miejskich crossoverów koncernu Stellantis, a zatem mechanicznie jest spokrewniony z Jeepem Avengerem. Podobnie jak Jeep, najnowszy Fiat 600e bazuje na platformie e-CMP2 koncernu Stellantis. Samochód mierzy 4,17 m długości, a więc jest o blisko 17 cm dłuższy od Jeepa Avengera. Jednocześnie jest o blisko 10 cm krótszy od poprzednika. Bagażnik liczy 360 l, czyli o 20 litrów mniej niż w Jeepie, co jest efektem opadającej linii dachu w Fiacie.
Fiat 600e 2024 - stylistyka
Stylistycznie Fiat 600e stanowi w dużej mierze nadmuchanego Fiata 500e, co zresztą można było zaobserwować także w przypadku jego poprzednika, a więc modelu 500X. Oba auta mają bardzo podobne przody, choć 600e jest bardziej agresywne. Na uwagę zasługują też detale jak włoska flaga na tylnym zderzaku czy połączenie chromowanych elementów z błyszczącymi i matowymi. Logo "600" dumnie wieńczy imitację grilla, a z przodu nie ma znaczka Fiata, ponieważ tylko na tylnej klapie widnieje nazwa firmy. Warto zwrócić uwagę na przednie światła, które mają "kreski" zachodzące na błotniki niczym brwi. Klosze tylnych lamp są natomiast przezroczyste. Design stanowi tak naprawdę ewolucję znanego już od 2007 roku stylu pierwszej nowożytnej 500-tki.

Fiat 600e 2024 - wnętrze i wyposażenie
Kabina 600e stanowi połączenie projektu mniejszego 500e i Jeepa Avengera. Przed kierowcą znalazł się 7-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów, zaś centrum dowodzenia stanowi 10,25-calowy dotykowy ekran systemu infotainment. Górna część kokpitu pochodzi z 500e, zaś dolna z charakterystycznym schowkiem zasłanianym przypinaną magnetycznie osłoną pochodzi z Jeepa Avengera. Fiat chwali się, że schowki w kabinie pomieszczą łącznie 15 litrów. Producent twierdzi, że schowek przed pasażerem jest największy w segmencie, jednak nie podał jego dokładnej pojemności. Fiat szczyci się ponadto wygodnymi fotelami z opcjonalną funkcją masażu a także oświetleniem ambiente dostępnym w aż 64 konfiguracjach kolorystycznych. Z innych wartych uwagi elementów wyposażenia warto wspomnieć o ładowarce indukcyjnej, wejściach USB A i C oraz dostęp bezkluczykowy.

Fiat 600e 2024 - silniki
Niespodzianek nie ma pod maską, gdzie również mamy ten sam układ napędowy co w Avengerze. Mowa tu zatem o silniku elektrycznym rozwijającym 156 KM (115 kW) oraz 260 Nm. Baterie mają 54 kWh pojemności brutto (51 kWh netto) i składają się z 17 modułów oraz 102 ogniw litowo-jonowych. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9 s, a prędkość maksymalna to 150 km/h. Zasięg na jednym ładowaniu ma wynieść ponad 400 km według cyklu WLTP, zaś w warunkach miejskich ma dochodzić nawet do 600 km. Baterie można ładować za pomocą ładowarek o mocy do 100 kW, w efekcie podładowanie do 80% zajmie około 30 minut. W przypadku ładowania prądem zmiennym maksymalna moc ładowania to 11 kW.
Fiat szykuje też niespodziankę, bowiem w 2024 roku gamę mają uzupełnić odmiany z napędem hybrydowym. Chodzi tu zapewne o wersje z silnikiem 1.2 o mocach 100 oraz 136 KM, wyposażone w układ mild hybrid. Moc trafiać ma na koła przedniej osi za pośrednictwem 6-biegowej dwusprzęgłowej przekładni automatycznej.
Fiat 600e - ceny i wersje
Fiat 600e produkowany będzie w fabryce Stellantis w Tychach, razem z Jeepem Avengerem oraz zaplanowanym na 2024 rok miejskim crossoverem Alfy Romeo. We Włoszech Fiat 600e RED kosztuje od 35 950 euro lub 40 950 euro w topowej wersji La Prima. We Włoszech pierwsze egzemplarze trafią do klientów już we wrześniu, zaś już teraz można składać zamówienia na Fiata 600e. W Polsce ceny nowego Seicento (po włosku 600) nie powinny zbytnio odbiegać od Jeepa Avengera, który to kosztuje od 99 900 zł za odmianę Avenger z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 100 KM lub od 185 700 zł za elektryczny wariant Avenger. Co ciekawe, Fiat 600e będzie pierwszym modelem marki, w którym nie dostaniemy szarego lakieru, gdyż Włosi stawiają na żywe kolory.
Aktualizacja z dnia 20 grudnia 2023 - Fiat 600e wyceniony w Polsce
Fiat 600e w wersji RED kosztuje od 165 000 zł, a zatem jest on tańszy o ponad 20 tys. zł od Jeepa Avengera. Odmiana RED adresowana jest do młodych, świadomych klientów, występuje w kolorze czerwonym. Barwne akcenty znajdziemy też w jej wnętrzu – na desce rozdzielczej, tapicerce foteli wykonanych z tkaniny pochodzącej z recyklingu czy osłonie konsoli centralnej.
Wyposażenie standardowe wersji RED obejmuje m.in.:
- reflektory Full LED
- automatyczną klimatyzację
- tylne czujniki parkowania
- tylne światła LED
- tempomat
- system Keyless Go - bezkluczykowego uruchamiania silnika
- system multimedialny Uconnect 10.1 z 10,25-calowym ekranem dotykowym
- wyświetlacz 7" TFT - elektroniczny wyświetlacz zegarów i komputera pokładowego
- aktywny system Hamowania Awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych
- kierownicę obszytą skórą syntetyczną
- 16-calowe stalowe felgi
Za 190 000 zł dostaniemy natomiast bogatszą odmianę La Prima. Oferuje ona w standardzie m.in.:
- Adaptacyjny tempomat
- 18-calowe aluminiowe felgi
- Aktywny system Hamowania Awaryjnego z funkcją wykrywania Pieszych
- Automatyczne światła drogowe
- Bezprzewodową ładowarkę do smartfona
- Bezramkowe lusterko wsteczne z automatycznym ściemnianiem
- Czujniki parkowania 360° (przednie, boczne i tylne)
- Elektrycznie i bezdotykowo otwieraną klapę bagażnika
- Klimatyzację automatyczną
- Kamerę cofania 180°
- Passive Entry/Keyless Go - system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania samochodu
- Podgrzewane przednie fotele
- Podłokietnik przedni
- Port USB-C dla drugiego rzędu siedzeń
- System monitorowania martwego pola
Aktualizacja z dnia 4 marca 2024 - Fiat 600 Hybrid wyceniony w Polsce
Fiat 600 Hybrid korzysta z turbodoładowanej jednostki 1.2 R3 o mocy 100 KM i maksymalnym momencie obrotowym 205 Nm. Współpracuje z 6-stopniową dwusprzęgłową przekładnią e-DCT. Skrzynia biegów obejmuje silnik elektryczny 21 kW, falownik i elektroniczny moduł sterowania, optymalizujące rozmiar i masę całego układu napędowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,9 s, a prędkość maksymalna to 184 km/h.
Podstawowa wersja Fiata 600 Hybrid, dostępna w cenie już od 108 000 zł, oferuje w standardzie m.in. system multimedialny z ekranem dotykowym 10,25” kompatybilny bezprzewodowo z aplikacjami Android Auto i Apple Car Play, reflektory przednie oraz tylne światła w technologii LED, tylne czujniki parkowania, klimatyzację manualną oraz kierownicę pokrytą skóra ekologiczną.
Najwyższa wersja wyposażenia – La Prima, w cenie od 128 000 zł dodatkowo oferuje m.in. aluminiowe felgi 18”, tapicerkę z ekologicznej skóry, fotel kierowcy z opcją masażu, bezprzewodową ładowarkę czy otwieraną nogą klapę bagażnika.
Pakiet FlexCare Fiat 600e
W ofercie producenta pojawiła się nowa propozycja dodatkowego pakietu serwisowego. Fiat FlexCare to wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy zdecydowali się na zakup nowego samochodu.
Przy zakupie nowego samochodu, klient otrzymuje gwarancję producencką na serwis samochodu. Gwarancja ograniczona jest czasowo lub ilościowo. Najdłuższe pakiety gwarancyjnie obowiązują do 7 lat, niektóre do 150 000 km. Eksploatacja samochodu podstępuje, a utrzymanie samochodu po wygaśnięciu gwarancji może okazać się drogie. Wielu klientów po wyjściu z okresu ochronnego decyduje się na wykupienie pakietów dodatkowych, które chronią przed nieprzewidzianymi naprawami w przyszłości. Jednym z takich pakietów jest fiatowska propozycja FlexCare, którą został objęty najnowszy model producenta. oferta FlexCare jest konfigurowalna i dotyczy zarówno hybrydowej, jak i elektrycznej wersji 600-tki. Przedłużona ochrona pogwarancyjna może być dokupiona po zakończeniu ochrony producenckiej. W zakres ochrony wchodzi likwidacja awarii, usterek komponentów mechanicznych i elektrycznych, które wynikają z wad konstrukcyjnych. Usługa pogwarancyjna może zostać wykupiona na okres 2-5 lat lub do limitu 200 000 km.