DS N°8 imponuje zasięgiem i stylem. Francuzi jak zwykle zaszaleli
Francuzi po raz kolejny puścili wodze fantazji. DS N°8 to nowy flagowy model tej marki, w którym już sama nazwa jest nieszablonowa, podobnie jak koncepcja nadwozia i wnętrza. Do tego auto ma też imponujący zasięg.

Chyba nikt nie ma większej odwagi w projektowaniu aut co właśnie Francuzi. Widać to doskonale zwłaszcza po marce DS, która chce być alternatywą dla klientów znudzonych Audi, BMW czy Mercedesem. Od początku swojego istnienia należąca do Stellantis marka premium stawia na awangardowy, wyszukany styl. Potwierdza to jej najnowszy model o dość nietypowej nazwie DS N°8, który przejmie rolę topowego samochodu po DS 9. Jest to pierwszy zaprojektowany od podstaw elektryk marki DS Automobiles. Wraz z premierą nowego modelu, marka DS Automobiles ujawnia nową filozofię nazewnictwa. "N°" to ukłon w stronę języka francuskiego, ponieważ jest to zwyczajowy skrót stosowany dla wyrazu "numer" w języku francuskim, stąd też taki człon w nazwie modelu.
DS N8 2025 - stylistyka
Projektanci nowego DS N8 inspirowali się koncepcyjnym DS AERO SPORT LOUNGE z 2020 roku. Dużo uwagi poświęcono aerodynamice. Producent chwali się, że współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,24. Producent zwraca również uwagę na współczynnik powierzchni przekroju (SCx) wynoszący 0,63. Francuzi przekonują, że to jeden z najlepszych wyników w tej klasie. Przód DS N°8 wyróżnia się zaawansowaną sygnaturą świetlną. Podświetlana imitacja atrapy chłodnicy DS LUMINASCREEN jest rozświetlona pionowymi liniami i podświetlanym logo DS, natomiast składające się z trzech modułów smukłe reflektory PIXEL VISION LED o zasięgu do 400 m, ze wzorem "Clous de Paris" nawiązują do luksusowego wykończenia wnętrza. Smukłe i wydłużone światła DS LIGHTBLADE rozciągają się pionowo, zgodnie z tradycją modeli z gamy DS Automobiles. Klinowatą sylwetkę wyróżniaja ukryte w słupkach C klamki tylnych drzwi. Z kolei typowo dla marki klamki przednich drzwi ukryto w nadwoziu i są one chromowane. Uwagę zwracają też wyeksponowane tylne słupki i łagodnie opadająca linia dachu.

DS N°8 jest również pierwszym modelem francuskiego producenta z pionową, trójwymiarową sygnaturą świetlną z tyłu. Czerpiąca bezpośrednią inspirację z samochodu koncepcyjnego DS AERO SPORT LOUNGE, nawiązuje do sygnatury z przodu. Podobnie jak w przypadku samochodu koncepcyjnego DS AERO SPORT LOUNGE, dwukolorowe nadwozie wykorzystuje odcień głębokiej czerni. Ten kolor znajduje się na dachu, przechodzi na maskę i rozciąga się na osłonę chłodnicy. Dostępnych będzie 5 kolorów nadwozia, w tym 3 nowe: niebieski TOPAZ BLUE, szary PALLADIUM GREY i biały ALABASTER WHITE, które uzupełniają paletę kolorów obejmująca także biały CRYSTAL PEARL i czarny PERLA NERA BLACK. Auto posiada też 19- lub 21-calowe obręcze.
DS N8 2025 - dane techniczne
DS N8 bazuje na platformie STLA Medium, z której korzystają też m.in. Peugeot 3008 czy Opel Grandland. Samochód mierzy 4,82 m długości, 1,9 m szerokości oraz 1,58 m wysokości, a zatem jest o 11 cm krótszy od DS 9. Rozstaw osi jest praktycznie identyczny i wynosi 2,9 m. Bagażnik liczy aż 620 litrów pojemności, ma kanapę składaną w proporcjach 40:20:40, a długość przestrzeni bagażowej przed złożeniem oparć liczy aż 116 cm. Samochód jest jednocześnie aż o 12 cm wyższy od DS 9, gdyż jest crossoverem będącym, podobnie jak Peugeot 408, połączeniem liftbacka i SUV-a., co widać po prześwicie czy nakładkach na progi i nadkola.

DS N8 2025 - wnętrze
Kokpit DS N°8 uosabia francuski komfort, spokój i luksus. Najbardziej charakterystycznym elementem jest niespotykana nigdzie indziej kierownica w kształcie litery X, inspirowana koncepcyjnymi modelami marki. Tłoczone wstawki ze wzorem "Clous de Paris" na kierownicy i nawiewach, a także perłowe przeszycia na desce rozdzielczej i podłokietnikach, a więc kultowe elementy DS Automobiles, są nadal obecne. Oczywiście nie żałowano szlachetnych materiałów jak skóra czy aluminium. Przed kierowcą znajdziemy 10,25-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów, natomiast centrum dowodzenia stanowi 16-calowy poziomy ekran najnowszego systemu infotainment DS IRIS 2.0 z rozbudowaną obsługą głosową i ChatemGPT. Producent deklaruje, że moc systemu operacyjnego w nowym modelu została zwiększona dziesięciokrotnie. Sam ekran reaguje na dotyk 2x szybciej niż w DS 9. Kabina może być wykończona jedną z trzech tapicerek wegańskich, w tym składającej się w 68% z tworzyw z recyklingu niebieskiej Alcantary, a także skórzaną tapicerką Nappa w kolorze brązowym lub jasnozłotym.

W kabinie DS N8 znajdziemy też kilka fizycznych przycisków jak np. pokrętło do regulacji głośności czy przełącznik trybów jazdy. Sama konsola środkowa jest rozbudowana, a pod nią znalazła się spora półka. Sporo uwagi poświęcono też oświetleniu kabiny. Wewnętrzne pionowe sygnatury świetlne LIGHTBLADE, które nawiązują do zewnętrznych świateł do jazdy dziennej, ożywiają krawędzie deski rozdzielczej i zaznaczają położenie klamek drzwi. Z kolei podświetlana grafika na konsoli środkowej przypominać ma rozgwieżdżone niebo. Specjalnie dla tego modelu zaprojektowano też 14-głośnikowy system audio Focal Electra 3D o mocy 690 W, który poznamy po wyjątkowych aluminiowych obudowach głośników na drzwiach (w standardzie znajdziemy 8-głośnikowe audio Focal).
DS N8 2025 - wyposażenie
Na liście wyposażenia znajdziemy m.in. cyfrowe lusterko wsteczne, kamerę noktowizyjną o zasięgu do 300 m, rozszerzony wyświetlacz head-up czy pakiet systemów bezpieczeństwa DS DRIVE ASSIST 2.0 obejmujący aktywnego asystenta pasa ruchu czy funkcje półautonomicznej jazdy, w tym półautomatyczną zmianę pasa ruchu bez konieczności potwierdzenia manewru przez kierowcę. Działa ona w zakresie między 70 a 140 km/h, aktywuje się automatycznie, gdy kierowca włączy kierunkowskaz. Pojazd sprawdza, czy pas jest wolny, czy nie ma na nim innych pojazdów, i jeśli warunki są spełnione, wykonuje manewr małymi ruchami kierownicy. DS DRIVE ASSIST 2.0 został dodatkowo wzbogacony o funkcję PREDICTIVE ACC. System zachowuje wszystkie funkcje ACC Stop&Go, a ponadto umożliwia dostosowanie prędkości do profilu drogi i ograniczeń prędkości. Lista wyposażenia obejmuje także kamery 360 stopni, system monitorowania wzroku kierowcy, ostrzeganie o zbliżających się obiektach przy cofaniu czy aktywny system awaryjnego hamowania.
DS N8 2025 - silniki i zasięg
Pomimo zastosowania platformy STLA Medium pozwalającej również na użycie napędów hybrydowych DS Automobiles postawiło wyłącznie na warianty elektryczne z napędem na przednią lub obie osie. Do wyboru są dwa warianty pojemności baterii i trzy opcje silnikowe. Poniżej prezentujemy parametry poszczególnych wersji DS N8:
Specyfikacja | FWD | FWD Long Range | AWD Long Range |
---|---|---|---|
Moc (Moc Szczytowa) | 230 KM (260 KM) | 245 KM (280 KM) | 350 KM (375 KM) |
Moment Obrotowy | 343Nm | 343Nm | 509Nm |
Pojemność Akumulatora (Netto) | 74kWh | 97.2kWh | 97.2 kWh |
Napięcie Akumulatora | 400V | 400V | 400V |
Zasięg | 572 km | 750 km | 686 km |
Efektywność wg WLTP (od akumulatora do kół) | 12.9 kWh/100 km | 12.9 kWh/100 km | 14.2 kWh/100 km |
Przyspieszenie 0 do 100 km/h | 7.7 s | 7.8 s | 5.4 s |
Maksymalna Prędkość | 190km/h | 190km/h | 190km/h |
Francuzi chwalą się, że DS N8 w wersji Long Range FWD zrobi na autostradzie 500 km przy stałej prędkości 120 km/h bez konieczności ładowania. Baterie można ładować prądem stałym o mocy do 200 kW, co zdaniem producenta pozwoli na podładowanie ogniw od 20 do 80% w 27 minut. W przypadku ładowania prądem zmiennym możliwe będzie korzystanie z ładowarki trójfazowej o mocy do 22 kW. W zależności od wariantu samochód waży między 2132 a 2289 kg.
Francuzi jeszcze bardziej stawiają na komfort
DS N8 stawia na komfort. Samochód w standardzie wyposażono w system zmiennej amortyzacji połączony z kamerą umieszczoną na górze przedniej szyby. Wspomagany przez czujniki położenia i trzy akcelerometry, w ciągu kilku milisekund analizuje nawierzchnię drogi i przekazuje informacje do komputera, który reguluje każde z kół. Mechanizm ten aktywuje zawór elektromagnetyczny sterujący przepływem oleju między dolną a górną komorą amortyzatora (lub odwrotnie, w zależności od potrzeb amortyzatora). Oprócz podgrzewanej kierownicy, komfort termiczny zwiększa także DS NECKWARMER, czyli funkcja ogrzewania karku. Inspirowane samochodem koncepcyjnym DS AERO SPORT LOUNGE fotele o "otulającej" konstrukcji mają smukły kształt i zintegrowane zagłówki. Zastosowanie pianki o wysokiej gęstości oraz regulowane poduszki boczne na oparciach zwiększają komfort siedzenia. W przypadku przednich foteli możemy liczyć na masaż, podgrzewanie i wentylację, zaś w drugim rzędzie na podgrzewane i wentylowane siedziska z oparciem pochylonym pod kątem 30 stopni.
DS N8 2025 - cena i rywale
DS N8 trafi na rynek w drugiej połowie 2025 roku. Ceny mogą się zaczynać od okolic 65 000 euro. Rywalami auta będą m.in. Audi A6 e-tron, Mercedes EQE, BMW i5 czy nadchodzące Volvo ES90. Samochód jest ważnym elementem elektryfikacji gamy DS Automobiles.
Aktualizacja z dnia 3 marca 2025 - DS N8 wyceniony w Polsce
Flagowy DS N8 doczekał się polskich cen. W gamie znajdziemy dwie wersje wyposażenia: Pallas oraz bogatszą Etoile. Samochód można już zamawiać a pierwsze egzemplarze dotrą do klientów w czwartym kwartale bieżącego roku. Poniżej prezentujemy ceny poszczególnych wersji francuskiego crossovera:
- DS N°8 PALLAS FWD już od 249 000 zł
- DS N°8 PALLAS FWD Long Range już od 273 500 zł
- DS N°8 ÉTOILE FWD już od 278 500 zł
- DS N°8 ÉTOILE FWD Long Range już od 305 000 zł
- DS N°8 ÉTOILE AWD Long Range już od 320 000 zł
W standardzie wersji PALLAS dostaniemy m.in.:
- 19-calowe obręcze Borealis Aero
- Monogram "PALLAS"
- Czarne wnętrze DS Canvas
- Dwustrefową automatyczną klimatyzację
- Podgrzewane przednie fotele (w wariancie Long Range elektrycznie sterowane)
- Przyciemniane tylne szyby
- Przednie i tylne laminowane szyby akustyczne
- System audio z 8 głośnikami
- Indukcyjną ładowarkę do smartfonów
- Czujniki parkowania dookoła pojazdu wraz z kamerą cofania
- aktywny tempomat z funkcją Stop&Go
- Tryb One-Pedal
- Pompę ciepła
- Dostęp bezkluczykowy
- Pakiet usług połączonych Connect One i Connect Plus
- Ładowarkę pokładową trójfazową o mocy 11 kW
- Kabel do ładowania Mode 3, trójfazowy, o mocy 22 kW
W odmianie ETOILE możemy ponadto liczyć na:
- 20-calowe obręcze Lyrae
- Monogram "ETOILE"
- Grill DS LUMINASCREEN
- Czarne wnętrze z Alcantary w kolorze Eternal Blue (opcjonalnie wnętrze ze skóry Nappa)
- Dekory ze szczotkowanego aluminium
- Kierownica obszyta DS Canvas
- Aluminiowe pedały
- Komfortowe fotele z nawiewem ciepłego powietrza na szyję DS NECK WARMER
- System oczyszczania powietrza w kabinie
- Cyfrowe lusterko wsteczne
- rozszerzony wyświetlacz head-up DS EXTENDED HEAD UP DISPLAY
- Reflektory DS PIXELVISION
- Predykcyjny adaptacyjny tempomat
- Pakiet systemów DS Drive Assist 2.0 umożliwiający częściowo autonomiczną jazdę
- Zestaw kamer 360 stopni
- Elektrycznie i bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika
- Aktywne zawieszenie DS ACTIVE SCAN SUSPENSION
- Alarm