Denza trafi do Polski. Chińska alternatywa dla marek premium
Do Polski trafi kolejna chińska marka. Denza jest producentem aut premium należącym do BYDa i zaoferuje nowoczesne i luksusowe modele stanowiące konkurencję dla BMW i Mercedesa.

Oferta chińskich marek w Polsce stale się poszerza, jednak skupia się głównie wokół marek popularnych. Producentów aut premium z Pańśtwa Środka można wręcz policzyć na palcach jednej ręki, a ich popularność jest znikoma. W 2024 roku w Polsce sprzedano tylko 9 egzemplarzy chińskich aut premium wobec ponad 10 tys. wszystkich chińskich samochodów w ogóle. Wkrótce do tego nielicznego grona dołączy Denza.
Denza - o marce
Co to w ogóle jest za marka. Otóż najprościej mówiąc jest to marka premium koncernu BYD, który cieszy się sporą popularnością w Europie i coraz lepiej radzi sobie także na polskim rynku. Denza powstała w 2010 roku jako owoc spółki joint venture między Daimlerem a BYD Auto. Pierwszym produkcyjnym modelem była zaprezentowana w 2014 roku Denza EV, którą oparto na I generacji Mercedesa Klasy B. Pierwszy niezależny model w postaci SUV-a klasy wyższej Denza X zadebiutował w 2019 r., a konstruktorzy Mercedesa odpowiadali m.in. za stylistykę i projekt kabiny. W 2021 roku Mercedes odsprzedał BYDowi większość swoich udziałów (ograniczył je z 50 do 10%), po czym we wrześniu 2024 roku Niemcy pozbyli się pozostałych 10% udziałów, pozostawiając Denzę w całośći w posiadaniu Chińczyków.
Denza Z9 GT - krótko o modelu
Jakich modeli możemy się spodziewać? W gamie Denzy znajdziemy 4 modele z różnych segmentów, zarówno elektryczne jak i hybrydy plug-in. Najbardziej ekscytującym modelem jest stylowe shooting brake Denza Z9 GT. Samochód występuje zarówno w odmianie hybrydowej plug-in jak i elektrycznej. Jest to też jeden z najnowszych modeli Denzy, zaprezentowany w kwietniu 2024 roku. Od początku samochód był planowany jako jeden z pierwszych modeli na rynek europejski. Wariant elektryczny rozwija 952 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s i korzysta z baterii o pojemności 100,1 kWh. Zapewniają one 630 km zasięgu według chińskiego cyklu CLTC. Wariant hybrydowy korzysta z 2-litrowej jednostki benzynowej, która odpowiada głównie za ładowanie baterii, a moc systemowa wynosi ponad 1000 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,6 s, a zasięg na prądzie to 200 km. Baterie w odmianie PHEV mają 38,5 kWh pojemności. Samochód mierzy 5,2 m długości. W kabinie znajdziemy nowoczesny i luksusowy kokpit, a na wyposażeniu pojawią się system 4 kół skrętnych, pneumatyczne zawieszenie i zaawansowany asystent parkowania.
Denza - pozostałe modele
Wśród pozostałych modeli znalazł się duży elektryczny minivan D9 o długości ponad 5,2 m i rozstawem osi liczącym 3,11 m. Samochód oferowany jest z napędem na przednią oś i silnikiem o mocy 313 KM oraz w wersji AWD rozwijającej 374 KM. Baterie mają 113 kWh pojemności i zapewniają 520 km zasięgu w odmianie FWD lub 480 km w przypadku wersji AWD. Oprócz tego marka oferuje też dwa SUV-y klasy wyższej o długości około 4,9 m. Model N7 to elektryczny SUV coupe, natomiast Denza N8 jest klasycznym SUV-em oferowanym zarówno w odmianie elektrycznej jak i hybrydowej plug-in.
Denza zapowiedziała, że na początku kwietnia podczas Milan Design Week (zaplanowany od 8 kwietnia) zaprezentuje "nową wizję mobilności", co tylko potwierdza podjęcie europejskiej ofensywy przez producenta. Według portalu Automotive News Europe BYD wprowadzi markę Denza do Europy jeszcze w tym roku.