BMW iX3 debiutuje jako pierwszy model z serii Neue Klasse
BMW długo czekało na ten moment. Niemiecki producent wreszcie zaprezentował nowego elektrycznego SUV-a iX3, czyli pierwszy model z linii Neue Klasse. Samochód ma być rewolucją w gamie marki - ponad 800 km zasięgu i ładowanie mocą 400 kW.

Dotychczas elektryczne modele BMW, w tym także iX3, były najczęściej pochodnymi spalinowych modeli. Teraz się to zmieni i nowe elektryki bawarskiej marki będą osobnymi konstrukcjami, o czym już od dłuższego czasu szumnie informował sam producent. Nowa linia modeli kryje się pod nazwą Neue Klasse, a pierwszym z nich jest właśnie II generacja BMW iX3, która zadebiutowała podczas odbywających od 7 do 12 września targów IAA Mobility w Monachium. Samochód jest na każdym kroku rewolucyjny, począwszy od samej stylistyki, przez wnętrze, aż po zastosowane technologie. BMW Neue Klasse ma być odpowiedzią m.in. na coraz bardziej zaawansowane modele chińskich producentów.
- Neue Klasse to nasz największy projekt ukierunkowany na przyszłość. Jest ogromnym krokiem naprzód pod względem technologii, wrażeń z jazdy i stylistyki. Praktycznie wszystko w nim jest nowe, ale jest też bardziej w duchu BMW niż kiedykolwiek dotąd. Wprowadzenie Neue Klasse wzbogaci całą gamę naszych produktów o innowacje, niezależnie od rodzaju napędu - powiedział Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG.
BMW iX3 2026 - stylistyka
Rewolucja pod karoserią jest także okazją do zastosowania nowej stylistyki. BMW iX3 rezygnuje z wielkich nerek na rzecz tych bardziej klasycznych, które są pionowe i wąskie i zdecydowanie bardziej pasują do stylu niemieckiej marki, nawiązując kształtem do kultowego BMW Neue Klasse z lat 60-tych. Grill wraz z zabudową przechodzącą w reflektory ma LED-owe podświetlenie z efektem 3D, zaś same lampy otrzymały nową sygnaturę świetlną. Masywną i wyrazistą sylwetkę nowego BMW iX3 podkreślają nadkola w kolorze nadwozia o lekko prostokątnych konturach – w stylu znanym z modeli X, a także zlicowane powierzchnie szyb i klamek. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,24. Tył również prezentuje potężną i atletyczną sylwetkę. Tylne lampy sięgające daleko do środka tyłu stanowią poziomą interpretację charakterystycznego dla BMW kształtu litery L. Futurystyczna estetyka nowego iX3 znajdzie też zastosowanie w przyszłych modelach BMW.

BMW iX3 2026 - dane techniczne
BMW iX3 jest SUV-em klasy średniej i wymiarami nie odbiega od czołowych rywali. Samochód mierzy 4782 mm długości, 1895 mm szerokości oraz 1635 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2897 mm. Bagażnik pomieści od 520 do 1750 litrów, a pod maską znajdziemy ponadto frunk o pojemności 58 l.

BMW iX3 2026 - wnętrze
Jeszcze bardziej futurystycznie prezentuje się kabina nowego BMW iX3. Wraz z tym modelem debiutuje nowe rozwiązanie o nazwie BMW Panoramic iDrive oparty na nowym systemie BMW X. Łączy ekrany, geometrię oraz oświetlenie i dźwięk w całościowe doświadczenie, które można dostosowywać za pomocą trybów My Mode. Ważną rolę odgrywają tu również nowe dźwięki jazdy oraz efekty i sygnały dźwiękowe BMW HypersonX opracowane specjalnie z myślą o Neue Klasse. BMW Panoramic Vision wyświetla informacje na całej szerokości przedniej szyby pomiędzy słupkami A. Treść w środkowej części i po stronie pasażera z przodu można dostosować do własnych upodobań i wymagań. Kluczowe informacje dotyczące jazdy prezentowane są w polu widzenia kierowcy. Oprócz BMW Panoramic Vision wyświetlacz BMW 3D Head-Up może teraz również wyświetlać zintegrowaną nawigację z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Producent zastosował też asystenta głosowego wykorzystującego sztuczną inteligencję, który stopniowo będzie wyposażany w technologię LLM (Large Language Model).

Uwagę zwraca też ekran centralny o nietypowym, geometrycznym kształcie i przekątnej aż 17,9 cala. Zwrócono go w stronę kierowcy i skupia w sobie większość funkcji pojazdu. Dzięki funkcji QuickSelect po stronie kierowcy pionowo rozmieszczone widżety dają szybki i bezpośredni dostęp do najczęściej używanych funkcji. Możemy też liczyć na aplikacje społecznościowe i streamingowe jak Zoom, Spotify, Disney+ czy YouTube. Nowa kierownica wielofunkcyjna służy jako podstawowy element fizycznej obsługi. Panele przycisków ułatwiają kierowcy symbiotyczną interakcję z pojazdem za pomocą podświetlenia, "rzeźbionych" powierzchni i wrażeń dotykowych. Precyzyjna aranżacja wnętrza nadaje każdemu pakietowi wyposażenia unikalny i wyrazisty charakter. Użyte materiały i kolorystyka są inspirowane nowoczesnym wystrojem wnętrz. Deska rozdzielcza sprawia wrażenie jakby była zawieszona w powietrzu. Jej linie przechodzą bezpośrednio w obszerne boczki drzwi, co tworzy efekt otulenia pasażerów. Kokpit pokryto tkaniną z nastrojowym podświetleniem.
Około 33% materiałów użytych w nowym BMW iX3 jest wykonana z surowców wtórnych. Przykładowo termoplastyczne komponenty komory silnika, schowek pod maską i jego pokrywa są wykonane w 30% z ponownie przetworzonego plastiku pozyskanego z morza. Przędza wykorzystana do produkcji tapicerki siedzeń Econeer jest wykonana w 100% z tworzywa PET z recyklingu, a przędza do produkcji podsufitki i dywaników podłogowych w 100% z materiałów z recyklingu.
BMW iX3 2026 - wyposażenie
Całkowicie nowa architektura elektroniki obejmuje łącznie cztery wysokowydajne komputery nazywane superkomputerami. Łączą one swoją moc obliczeniową na potrzeby dynamiki jazdy, zautomatyzowanej jazdy, systemów informacyjno-rozrywkowych oraz podstawowych i zwiększających komfort funkcji. Stanowią również podstawę dla nowej architektury oprogramowania, która może być stale aktualizowana. W standardzie dostaniemy m.in. 20-calowe alufelgi, podgrzewane i elektrycznie sterowane fotele, elektrycznie i bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika, reflektory LED, indukcyjną ładowarkę, rozszerzony pakiet lusterek zewnętrznych, składanych elektrycznie, z oświetleniem przestrzeni przed drzwiami, dwustrefową automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania, asystenta parkowania, kamerę cofania z widokiem panoramicznym czy pakiet systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Na wyposażeniu BMW iX3 znajdziemy też cyfrowy kluczyk Digital Key Plus, który można skonfigurować na smartfonach i smartwatchach wiodących producentów. Na liście opcji znajdziemy m.in. pakiety M Sport i M Sport Pro.
BMW iX3 2026 - układ napędowy
Wraz z BMW iX3 debiutuje układ BMW eDrive 6. generacji. Obejmuje on wysokowydajne silniki elektryczne, nowe akumulatory wysokonapięciowe z większą o 20% gęstością energii oraz architekturę 800V. Pozwala ona na ładowanie baterii prądem stałym (DC) o mocy do 400 kW i zwiększenie zasięgu o 372 km w zaledwie 10 minut. Z kolei podładowanie baterii od 10 do 80% zajmuje 21 minut. Akumulatory w iX3 mają aż 108,7 kWh pojemności netto i pozwalają na przejechanie w trybie mieszanym między 720 a 805 km. Można je też ładować prądem zmiennym (AC) o mocy 11 kW lub opcjonalnie 22 kW. Początkowo iX3 dostępne będzie wyłącznie w odmianie 50 xDrive z napędem na obie osie i dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 469 KM i maksymalnym momencie obrotowym 645 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,9 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h.

Nowe BMW iX3 ma również rozbudowane funkcje dwukierunkowego ładowania, co pozwala wykorzystywać samochód jako źródło energii do różnych celów. Funkcja Vehicle-to-Load (V2L) zamienia nowe BMW iX3 w mobilny powerbank, którym można zasilać urządzenia elektryczne podczas jazdy. Funkcja Vehicle-to-Home (V2H) nadaje mu funkcję magazynu energii wytwarzanej przez domowe systemy fotowoltaiczne. Klienci mogą również połączyć swój samochód z rynkiem energii za pośrednictwem aplikacji Vehicle-to-Grid (V2G).
Heart of Joy, czyli radość z jazdy na nowo
Bawarczycy zadbali o właściwości jezdne i słynną już "radość z jazdy". Jeden z czterech superkomputerów w architekturze elektroniki Neue Klasse, komputer Heart of Joy, zarządza układem napędowym i dynamiką jazdy. Dzięki autorskiemu oprogramowaniu BMW Dynamic Performance Control komputer Heart of Joy oblicza wszystkie parametry dynamiki jazdy z szybkością i precyzją na nowym poziomie. Co zapewnia nowa architektura? M.in. zaawansowane hamowanie rekuperacyjne - zdaniem producenta aż 98% hamowań odbywa się wyłącznie poprzez odzysk energii. Nowością też jest asystent jazdy autostradowej Motorway Assist, który pozwala na częściowo autonomiczną jazdę.
BMW iX3 2026 - cena i rywale
Produkcja nowego BMW iX3 ruszy jesienią 2025 roku w nowych zakładach BMW Group w węgierskim Debreczynie. Samochód trafi na rynek w Europie wiosną 2026 roku. Ceny BMW iX3 50 xDrive zaczynają się od 310 000 zł. Rywalami auta będą m.in. Audi Q6 e-tron, Porsche Macan czy najnowszy Mercedes GLC Electric.
BMW iX3 - krótko o historii modelu
I generacja BMW iX3 zadebiutowała w 2020 roku i bazowała na III generacji BMW X3 (G01). Zmiany względem spalinowego X3 ograniczają się do inaczej ukształtowanej zaślepki atrapy chłodnicy, zmodyfikowanych zderzaków z kolorowymi wstawkami oraz dedykowanych wzorów alufelg. Wiosną 2021 roku przeprowadzono lifting, wprowadzając analogiczne zmiany co w spalinowym X3. Przeprojektowano lampy i zderzaki, a także kabinę, która zyskała nowy układ nawiewów i przycisków oraz większy, 12,5-calowy wyświetlacz systemu infotainment. BMW iX3 korzystało z silnika elektrycznego o mocy 286 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Baterie o pojemności 74 kWh netto zapewniają 460 km zasięgu w cyklu mieszanym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Baterie można ładować mocą do 150 kW. Produkcję auta zakończono w 2025 roku.