Nowe Audi Q5 wreszcie jest. Dużo zmian już na pierwszy rzut oka
Po 8 latach jeden z najpopularniejszych modeli marki z Ingolstadt doczekał się następcy. Nowe Audi Q5 czerpie pełnymi garściami z niedawno przedstawionego A5 i już na pierwszy rzut oka zwiastuje spore zmiany.

Z artykułu dowiesz się o:
Audi Q5 jest jednym z najpopularniejszych modeli niemieckiego producenta i od ponad 15 lat jednym z liderów segmentu D w Europie. Również w kontekście polskiego rynku Q5 jest ważne, gdyż jest jednym z najchętniej wybieranych samochodów klasy premium. Od stycznia do lipca Q5 znalazło 2296 nabywców w Polsce, co daje mu 7. lokatę wśród najpopularniejszych samochodów premium nad Wisłą. Dotychczasowe Q5 II jest już na rynku od 8 lat, a zatem najwyższa pora na nastepcę. Ten właśnie zadebiutował i korzysta pełnymi garściami z zaprezentowanej kilka tygodni temu III generacji Audi A5. Nowe Audi Q5 przynosi wiele zmian, począwszy od designu, przez silniki, aż po zastosowane technologie. Oto nowe Q5 w szczegółach.
Audi Q5 2025 - dane techniczne
Na początek garść danych technicznych. Audi Q5 III jest drugim modelem, po A5, który korzysta z nowej platformy PPC (Premium Platform Combustion). Konstrukcja ta zapewnie projektantom elastyczność i umożliwia zastosowanie napędów spalinowych i hybrydowych. Póki co producent nie zdradził wymiarów pojazdu ani też podstawowej pojemności bagażnika. Wiadomo jedynie, że w zależności od wariantu pojemność bagażnika wynosi maksymalnie 1473 litrów, po złożeniu oparć drugiego rzędu. Atutem kabiny nowego Q5 jest przesuwana kanapa z regulowanym kątem pochylenia oparcia.

Audi Q5 2025 - stylistyka
Choć bryła pojazdu może nawiązywać do poprzednika, sama stylistyka zmieniła się dość istotnie i nawiązuje do nowego A5. Z przodu znajdziemy najnowszą interpretację grilla Single Frame i spore wloty powietrza w zderzaku, a także smukłe reflektory Matrix LED. Nabywcy mają do wyboru trzy wersje: bazową, advanced oraz S line. Ponadto swój niezależny design ma model S. W przypadku pakietu zewnętrznego S line oraz modelu S przednie wloty powietrza są większe i zaprojektowane jako aerotuby w kształcie skrzydła wzorowanego na literze L. Także tylny dyfuzor prezentuje się znacznie bardziej sportowo. Dla pakietu zewnętrznego S line oraz modelu S dostępny jest także pakiet optyczny Czerń. Pakiet zewnętrzny S line przykuwa uwagę zjawiskowymi, sportowymi elementami nadwozia, takimi jak oprawy kurtyn powietrznych z matowymi, antracytowymi akcentami o optyce chromu. W modelu S elementy te mają matowe, srebrne, chromowane wykończenie.
Sylwetka co prawda przypomina poprzednika, jednak nowe Q5 charakteryzuje się smuklejszą maską, mocniej pochyloną tylną szybą i optycznie wydłużonym tyłem nadwozia. Zupełnie nowy jest także tylny pas zdominowany przez trójwymiarową blendę świetlną łączącą lampy z ostrym cięciem na całej szerokości samochodu. Jest to pierwsze Q5, w którym tylne lampy nie są w całości umieszczone na klapie bagażnika. Patrząc na auto od tyłu można doszukać się nawiązań do elektrycznego Q6 e-tron. Uwagę zwracają gładkie powierzchnie klapy bagażnika. W zależności od rodzaju napędu mamy inne końcówki układu wydechowego. Samochód występuje z felgami o wielkości od 17 do 21 cali, w tym specjalnymi aerodynamicznie zoptymalizowanymi obręczami o rozmiarach od 17 do 19 cali.

Inteligentne oświetlenie nowego Q5
Nowością w Audi Q5 są opcjonalne diody OLED 2.0. Składają się z sześciu cyfrowych paneli dysponujących łącznie 266 segmentami. Efektownie zaprojektowane cyfrowe tylne światła OLED drugiej generacji i lampa projekcyjna w spojlerze nad tylną szybą, zastosowana po raz pierwszy w Europie, zapewniają większe bezpieczeństwo. Lampa projektuje grafikę w górnej części tylnej szyby, powiększając w ten sposób obszar światła hamowania. Ponadto jest zintegrowana z działaniem funkcji powitalnej i pożegnalnej. Lampy OLED 2.0 w nowym Q5 mogą komunikować się z otoczeniem (Car-to-X) i pozwalają na personalizację ukazywanych wzorów.
Audi Q5 2025 - wnętrze
Kabinę Q5 przejęto z najnowszego A5 czy z A6 e-tron. Mamy zatem tzw. "cyfrową scenę", czyli układ 3 wyświetlaczy z 11,9-calowym wyświetlaczem cyfrowych zegarów, centralnym dotykowym ekranem systemu MMI oraz opcjonalnym 10,9-calowym wyświetlaczem inforozrywki przed pasażerem. Audi twierdzi, że kabina ma być "zorientowna na człowieka i zapewniać wizualną przejrzystość". Aktywny tryb prywatności z aktywnym filtrem obrazu sprawia, że osoba podróżująca na prawym fotelu może korzystać z systemu informacyjno-rozrywkowego bez rozpraszania wzroku kierowcy. Jednocześnie zyskuje możliwość wsparcia prowadzącego samochód na przykład w zadaniach nawigacyjnych. Z kolei odbiór kokpitu poprawiać ma tzw. design bazujący na materiałach, który obejmuje tzw. miękki element biegnący od drzwi do drzwi, który w parze z tapicerowanymi panelami i podokietnikami na drzwiach tworzy "przytulną domową atmosferę". W kabinie wykorzystano też tworzywa z recyklingu. Nowa jest też kierownica z odświeżonym logo marki. System multimedialny korzysta z systemu Android Automotive OS.

Audi Q5 2025 - wyposażenie
Nowe Audi Q5 otrzyma bogatą ofertę systemów bezpieczeństwa. Wśród opcji dostaniemy m.in. adaptacyjnego asystenta jazdy plus, który korzysta z danych map o wysokiej rozdzielczości oraz zgromadzonych w chmurze danych roju (z innych pojazdów). Z kolei aktywny układ antykolizyjny łączy cztery systemy wspomagające: asystenta awaryjnego hamowania z przodu, asystenta omijania przeszkody, asystenta skrętu oraz asystenta ruchu poprzecznego z przodu. Lista dostępnych systemów wspomagających obejmuje tempomat oparty na wskazaniach znaków drogowych, asystenta parkowania plus i tylnego asystenta skrętu. Z innych ciekawych opcji znajdziemy system audio Bang&Olufsen z 16 głośnikami o łącznej mocy 685 W, który współpracuje z systeme redukcji szumów Vehicle Noise Compensation (VNC).
Audi Q5 2025 - silniki
Początkowo gama jednostek napędowych nowego Q5 obejmie trzy warianty. Bazę stanowi odmiana z silnikiem 2.0 TFSI rozwijającym 204 KM i 340 Nm, współpracujący z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową S-Tronic. Standardowo napęd trafia na przednią oś, a opcjonalnie na obie. Korzysta z najnowszego układu MHEV plus z silnikiem elektrycznym generującym 24 KM i 230 Nm. Dzięki instalacji 48V możliwe było zastosowanie elektrycznie zasilanej sprężarki klimatyzacji. Co ciekawe, akumulator litowo-jonowy w samochodach z układem MHEV plus bazuje na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) i ma pojemność 1,7 kWh, czyli podobnie co w przypadku pełnych hybryd (HEV). Nowy generator układu napędowego (PTG) umożliwia jazdę w trybie elektrycznym, odciąża silnik spalinowy i pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. Podczas wytracania prędkości rekuperuje on energię z mocą do 25 kW.
Odmiana wysokoprężna 2.0 TDI bazuje na jednostce EA288 evo i generuje 204 KM oraz 400 Nm. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni S-Tronic. Póki co ofertę zwieńczy odmiana SQ5, która tym razem korzysta z jednostki benzynowej 3.0 TFSI (w poprzedniku 3.0 TDI) rozwijającej 367 KM i 550 Nm. W przyszłości do gamy dołączą odmiany hybrydowe plug-in (PHEV).
Na rynku na początku 2025 roku
Nowe Audi Q5 trafi na rynek w pierwszym kwartale 2025 roku. W Niemczech samochód można już zamawiać. Ceny poznamy zapewne w ciągu najbliższych tygodni. Rywalami auta będą m.in. BMW X3, Mercedes GLC, Range Rover Velar, Alfa Romeo Stelvio, Lexus NX oraz Volvo XC60.
Aktualizacja z dnia 8 października 2024 - Audi Q5 wycenione w Polsce
Poznaliśmy polskie ceny nowego Audi Q5. Bazowa odmiana TFSI S Tronic o mocy 204 KM i napędem na przednią oś kosztuje 224 000 zł. Odmiana z napędem quattro to wydatek przynajmniej 234 000 zł. Za 247 600 zł otrzymamy wariant wysokoprężny TDI quattro S Tronic o mocy 204 KM. Z kolei topowe SQ5 kosztuje 368 200 zł.
Wyposażenie standardowe bazowego Audi Q5 obejmuje m.in.:
- lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane i ogrzewane
- automatyczną jednostrefową klimatyzację
- alarm samochodowy
- kluczyk z pilotem i safe lock
- elektrycznie sterowaną klapę bagażnika
- cyfrowe zegary z 11,9-calowym wyświetlaczem
- system MMI z nawigacją i 14,5-calowym wyświetlaczem OLED
- złącza USB z funkcją ładowania w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń
- radio DAB
- indukcyjną ładowarkę o mocy 15 W z aktywnym chłodzeniem
- Audi connect Navigation & Infotainment
- pakiet MMI Experience
- system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu
- czujniki parkowania z tyłu
- tempomat
- system rozpoznawania znaków drogowych współpracujący z kamer
- asystenta ruchu porzecznego z przodu
- asystenta hamowania awaryjnego z przodu
- asystenta omijania przeszkód i przedniego asystenta skrętu
- system rozpoznający spadek koncentracji i zmęczenie
- ogranicznik prędkości uwzględniający znaki drogowe
- 18-calowe aluminiowe felgi
- reflektory LED
- światła tylne LED
- aluminiowe listwy wokół szyb
- relingi dachowe z aluminium
- siedzenia z czarnej tapicerki
- przednie fotele z manualną regulacją
- podgrzewane przednie fotele
- oparcie tylnych siedzeń, dzielone i składane
- aplikacje dekoracyjne o strukturze laserowej, czarne
- listwy progowe w przednich drzwiach ze wstawkami z aluminium
- dywaniki z przodu i z tyłu
- kierownicę wielofunkcyjną z podwójnymi ramionami i przełącznikami zmiany przełożenia, obszytą skórą
Aktualizacja z dnia 2 grudnia 2024 - Audi Q5 Sportback dołącza do gamy
Audi Q5 Sportback, mimo zaledwie 4-letniego stażu, również doczekało się następcy. Samochód łączy sylwetkę SUV-a i aut coupe, ma łagodnie opadającą linię dachu i smukłe nadwozie. Stylistyka nowego Audi Q5 Sportback jest bardziej elegancka w porównaniu z jego poprzednikiem. Szeroka osłona chłodnicy Singleframe jest wysoka i otoczona pionowymi, funkcjonalnymi kurtynami powietrznymi. Ostre jak brzytwa, wyrzeźbione reflektory nadają samochodowi wyrafinowany wygląd. Dynamicznie wznosząca się linia biegnie od nadproża przez nadkola do tylnego zderzaka, nadając pojazdowi dynamiczny wygląd nawet podczas postoju. Pozioma linia łącząca przednie i tylne światła unosi się nieco powyżej tych ostatnich, aby wizualnie wspierać łuk dachu z płaską tylną szybą. W kabinie znajdziemy ten sam kokpit co w Q5, a zatem tzw. cyfrową scenę z trzema wyświetlaczami.
Bagażnik pomieści od 515 do 1415 litrów, zaś w topowej odmianie SQ5 Sportback od 470 do 1388 l. Q5 Sportback może pochwalić się siłą uciągu wynoszącą 2400 kg. Gama jednostek jest identyczna co w Q5 i obejmuje jednostki benzynowe i wysokoprężne o pojemności 2 litrów i mocy 204 KM oraz układem mild hybrid, a także silnik V6 3.0 TFSI o mocy 367 KM w topowym wariancie SQ5 Sportback. Wersja 2.0 TFSI występuje z napędem na przód lub quattro, zaś 2.0 TDI i SQ5 tylko z napędem na obie osie quattro. Nowe Audi Q5 Sportback trafi na rynek w I połowie 2025 roku.
Audi Q5 w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie aż kilkadziesiąt egzemplarzy Audi Q5 w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowaine, minimum formalności, szybki odbiór oraz na sięgające blisko 20% rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę Audi Q5 leasing na Nowyosobowy.pl
Audi Q5 - krótko o historii modelu
Audi Q5 I generacji zadebiutowało w 2008 roku jako drugi SUV niemieckiej marki, plasujący się poniżej modelu Q7 i jednocześnie rywal obecnego na rynku od kilku lat BMW X3. Samochód korzysta z platformy MLB, którą zastosowano też w Audi A4 B8 i I generacji A5, a także - od 2013 roku - w Porsche Macanie. Wizualnie samochód nawiązuje do A4 B8, zarówno z zewnątrz jak i w kabinie. W 2012 roku do gamy dołączyła odmiana hybrydowa. W tym samym roku przeprowadzono lifting, odświeżając przedni pas i reflektory, a także tylne lampy. Ofertę uzupełniła topowa odmiana SQ5 TDI o mocy 313 KM, a w 2013 r. SQ5 3.0 TFSI o mocy 354 KM. Samochód był najpopularniejszym modelem Audi w Polsce.
Audi Q5 II zadebiutowało w 2016 roku. Choć z zewnątrz samochód stanowi ewolucję poprzednika, tak naprawdę jest zupełnie nową konstrukcją. Z przodu znajdziemy podłużne reflektory i charakterystyczny duży grill Single Frame, zaś resztę nadwozia zdobią wyraźne przetłoczenia eksponujące nadkola, a także masywniejsze tylne lampy. Samochód jest dłuższy i niższy od poprzednika. W połowie 2020 roku zadebiutowała odmiana po obszernym liftingu. Q5 otrzymało nowe wkłady LED w reflektorach, inny kształt niżej osadzonej atrapy chłodnicy, a także przemodelowane tylne lampy połączone chromowaną poprzeczką. W kabinie pojawił się nowy system multimedialny z wolnostojącym 10-calowym wyświetlaczem dotykowym. Zastosowano też nowe jednostki napędowe wyposażone w układ mHEV. W gamie Q5 II znajdziemy też hybrydy plug-in, a topowa wersja SQ5 3.0 TDI ma 341 KM. W 2020 roku do gamy dołączyła smuklejsza odmiana Sportback, będąca odpowiedzią Audi na Mercedesa GLC Coupe i BMW X4.