Aston Martin DB12 zaprezentowany. Już nie Grand Tourer a "super tourer"
Aston Martin rozpoczyna nową erę luksusu i osiągów dzięki zupełnie nowemu DB12, który jest reklamowany jako "pierwszy na świecie super tourer". Jest on jednak tak naprawdę obszernym liftingiem DB11.
Z artykułu dowiesz się o:
Aston Martin DB12 2024, czyli obszerny lifting DB11
Zaprojektowany, aby uczcić 110. rocznicę marki, model jest w zasadzie gruntownym liftingiem modelu DB11, który został wprowadzony w 2016 roku. Jest to jednak daleko idące uproszczenie, ponieważ aktualizacje wykraczają daleko poza zwykłe poprawki stylistyczne. Zaczynając z zewnątrz, DB12 jest natychmiast rozpoznawalny, ponieważ wiele elementów pochodzi z DB11. Zastosowano jednak kilka zmian, w tym nowy przedni zderzak i większy grill. Towarzyszy im wyraźny splitter i przemodelowane reflektory LED. DB12 ma również nową maskę i bardziej zaakcentowane logo Astona Martina. Tak naprawdę jednak praktycznie wszystko za słupkiem A jest wspólne z poprzednikiem, a więc DB11. Jedyną różnicę stanowią cieńsze lusterka boczne i nowe logo Astona Martina (pierwszy model z nowym logo marki).

Aston Martin DB12 2024 - dane techniczne
Samochód wyposażono też w nowe 21-calowe felgi, które są o 8 kg lżejsze od dotychczasowych 20-calowych z DB11. Owinięto je specjalnie opracowanymi oponami Michelin Pilot 5s, które mają wygłuszające wkładki z pianki poliuretanowej, mające na celu zmniejszenie szumu opon w kabinie o 20%. Rozstaw kół jest o 6 mm większy z przodu i o 22 mm z tyłu. Dalej idąc można też zbić masę pojazdu o 27 kg wybierając opcjonalny karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy.

Aston Martin wreszcie z współczesnymi multimediami i nowoczesnym wnętrzem
Sporo zmieniło się za to w kabinie, która wreszcie wygląda tak jak przystało na nowoczesny supersamochód. Centrum sterowania stanowi zupełnie nowy, 10,25-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego z funkcjami Apple CarPlay i AndroidAuto oraz łącznością 4G, asystentem głosowym i bezprzewodowymi aktualizacjami. Oznacza to spory krok naprzód w porównaniu do dotychczasowego, dość przestarzałego systemu infotainment z DB11. To pierwszy raz, kiedy system infotainment został opracowany samemu przez Astona Martina, a nie zaadaptowany z innej marki. Mamy też pływającą konsolę środkową i nową deskę rozdzielczą ze smukłymi otworami wentylacyjnymi. Model posiada również minimalistyczną dźwignię zmiany biegów, nowe przełączniki i materiały wyższej jakości. Kierowcy znajdą również radełkowany kontroler obrotowy, który zapewnia łatwy dostęp do pięciu różnych trybów jazdy.

Jeśli chodzi o wyposażenie, standardem jest system audio z 11 głośnikam, zaś klienci mogą go rozbudować do 15-głośnikowego systemu audio Bowers & Wilkins klasy premium. Jeśli chodzi o opcje, dostępne są fotele Sports Plus i Carbon Fibre Performance, a także wykończenia z aluminium, drewna lub włókna węglowego.
Aston Martin DB12 2024 - silnik i osiągi
Pod maską drzemie zmodyfikowana 4-litrowa jednostka V8 biturbo rodem z Mercedesa-AMG. Rozwija ona aż 680 KM i aż 800 Nm, czyli aż o ponad 30% więcej w porównaniu z DB11 V8 (rozwijał 535 kM i 675 Nm) i o 41 KM więcej niż DB11 AMR z ulepszonym 5.2-litrowym silnikiem V12 biturbo. Aston Martin DB12 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 s i rozpędza się do 325 km/h.
Aston Martin twierdzi, że dokonał kilku ważnych zmian w silniku V8, aby uczynić go bardziej wydajnym niż wcześniej. Obejmują one zmodyfikowane profile krzywek, zoptymalizowane stopnie sprężania, turbosprężarki o większej średnicy i ulepszone chłodzenie dzięki całkowicie przeprojektowanemu układowi chłodzenia z dwiema dodatkowymi chłodnicami pomocniczymi na górze istniejącej chłodnicy głównej. Z tego też powodu powiększono atrapę chłodnicy. DB12 jest również pierwszym modelem DB wyposażonym w elektroniczny tylny mechanizm różnicowy, który może przejść od pełnego zablokowania do pełnego otwarcia w zaledwie kilka milisekund. Jednostka V8 w DB12 współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF.
Aston Martin zastosował w DB12 adaptacyjne amortyzatory i sztywniejsze stabilizatory nowej generacji. Dostępne są trzy tryby jazdy – GT, Sport i Sport+. Dzięki modyfikacjom poprzeczki silnika, przednich i tylnych podkładek, przedniej belki poprzecznej i tylnej przegrody podwozie samochodu jest o 7% sztywniejsze.
Na rynku jeszcze w tym roku
Aston Martin DB12 trafi na rynek w trzecim kwartale 2023 roku, zaś w 2024 roku dołączy do niego odmiana Volante z nadwoziem otwartym. Producent nie podał jeszcze cen nowego modelu.