Alfa Romeo Milano zaprezentowana. Nowy crossover z Polski
Zgodnie z zapowiedziami Włosi zaprezentowali nowego miejskiego crossovera, który ma przejąć schedę po Mito. Najnowsza Alfa Romeo Milano oferuje nieszablonowy design, jest pierwszą Alfą dostępną także w wersji elektrycznej i będzie produkowana w Polsce.
Z artykułu dowiesz się o:
Włoska marka od lat słynie z odważnego i nietuzinkowego designu. Jej najnowsze modele również ujmują stylistyką. Po zakończeniu produkcji miejskiego hatchbacka Mito w 2018 roku Alfa Romeo pozostawała bez przedstawiciela segmentu B. Już od pewnego czasu wiadomo było jednak, że marka powróci do klasy aut miejskich, jednak tym razem z crossoverem. Najnowszy model włoskiej marki nazywa się Milano i jest spokrewniona z Fiatem 600e oraz Jeepem Avengerem i tak jak i one, powstawać będzie w Polsce, w fabryce koncernu Stellantis w Tychach. Pomimo technicznego pokrewieństwa Alfa Romeo Milano wydaje się pod wieloma względami różnić od swych koncernowych braci i zachowała swój indywidualny charakter. Jako ciekawostkę podamy, że nazwy Milano włoska marka używała już w latach 80-tych dla oferowanego w USA modelu 75.
Alfa Romeo Milano 2024 - stylistyka
Widać to już po samej stylistyce nadwozia, w której to próżno szukać kanciastej bryły Jeepa czy pełnego obłości Fiata. Firma wyraźnie zaznacza, że Milano wykorzystuje nowy język projektowania Alfy Romeo. Krótkie zwisy z przodu i z tyłu, szerokie błotniki i wysoka linia nadwozia nadają mu muskularny wygląd. Wersje elektryczne poznamy po zabudowanej atrapie chłodnicy Scudetto z wyciętym słynnym logo Alfy oraz po braku końcówek układu wydechowego. Z kolei wersje hybrydowe otrzymają klasyczny grill z napisem Alfa Romeo. Uwagę zwracają charakterystyczne reflektory z dzielonymi światłami Full LED Matrix nazywane "3+3". Standardem są 18-calowe felgi, zaś w topowej wersji Veloce nawet 20-calowe. Charakterystycznym elementem smukłej sylwetki Alfy jest ukryta w słupku C klamka tylnych drzwi. Ciekawie prezentuje się tylny pas "coda tronca" (obcięty ogon"), który nawiązuje do Alfy Romeo Giulii TZ z lat 60-tych. LED-owe tylne lampy wyróżniają się nie tylko na tle koncernu, ale nawet na tle innych aut tej marki.

Alfa Romeo Milano 2024 - wymiary i bagażnik
Alfa Romeo Milano mierzy 4,17 m długości, 1,78 m szerokości oraz 1,5 m wysokości. Rozstaw osi liczy 2560 mm, a więc tyle co Fiat 600e. Bagażnik pomieści 400 litrów, co według producenta jest najlepszą wartością wśród rywali marek premium. Jest to zatem typowy miejski crossover.

Wnętrze Alfy Romeo Milano łączy wyszukany włoski styl ze sportowym DNA marki
W kabinie odnajdziemy dwa wyświetlacze o przekątnej 10,25 cala. Zestaw cyfrowych zegarów osadzono w stylowych, charakterystycznych dla marki tubach. Z kolei system infotainment zajął centralne miejsce (jego wyświetlacz zwrócono w stronę kierowcy), między nawiewami a panelem klimatyzacji i zapożyczono go z Peugeota 2008. Aby dodatkowo upiększyć wnętrze, nawiewy klimatyzacji mają kształt quadrifoglio (czterolistnej koniczyny), będącego symbolem sportowego charakteru marki Alfa Romeo. Samochód wyposażono również w sportowe fotele Sabelta. Producent zapewnia ponadto, że wnętrze Milano ma być lepiej wykonane od koncernowych braci. Możemy też liczyć na zdalne aktualizacje oprogramowania oraz asystenta głosowego "Hej Alfa" wykorzystującego ChatGPT.

Alfa Romeo Milano 2024 - silniki
Alfa Romeo Milano dostępna będzie zarówno w wersji hybrydowej wykorzystującej układ mHEV z instalacją 48V i silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW (28 KM) jak i w pełni elektrycznej. Hybrydowe Milano Ibrida wykorzystuje 48-woltowy silnik hybrydowy VGT (Variable-Geometry Turbo) o mocy 136 KM. Silnik spalinowy to 3-cylindrowa konstrukcja o pojemności 1,2 litra pracująca w cyklu Millera, zestawiona z turbosprężarką o zmiennej geometrii i łańcuchem rozrządu. Napęd trafia na przednią lub obie osie za pośrednictwem 6-biegowej dwusprzęgłowej przekładni eDCT (w odmianie Q4 tylna oś napędzana przez dodatkowy silnik elektryczny). Milano gwarantuje jazdę w trybie elektrycznym nie tylko podczas manewrów parkowania lub przy niskich prędkościach podczas jazdy w mieście, ale także poza nim przy małym obciążeniu pojazdu i przy prędkości do 150 km/h.
Odmiana elektryczna Elettrica dostępna będzie w dwóch wariantach mocy: 156 KM i 240 KM w topowej wersji Veloce. Obie korzystają z baterii o pojemności 54 kWh brutto (51 kWh brutto), zaś słabsza odmiana oferuje zasięg do 410 km w cyklu mieszanym (do 590 km w cyklu miejskim) według normy WLTP. Akumulatory można ładować mocą do 100 kW, a ich naładowanie od 10 do 80% zajmie 30 minut. AJest to pierwsza w historii elektryczna Alfa. Wariant elektryczny wyposażono w funkcję EV Routing, czyli innowacyjny, system online wbudowany w nawigację, który automatycznie i bezstresowo zarządza potrzebami użytkownika w zakresie ładowania. Monitorowanie natężenia ruchu w czasie rzeczywistym, stanu akumulatora i stylu jazdy pozwala systemowi na jak najlepsze dopasowanie trasy i postojów na ładowanie pod preferencje użytkownika.
Topowa odmiana Veloce ma coś wspólnego z Giulią GTA
Oprócz większej mocy Milano Veloce oferuje również szereg zmian w układzie jezdnym względem słabszej odmiany. Warto dodać, że w pracach nad Milano Veloce brał udział ten zespół, który zaprojektował Giulię GTA. W efekcie Alfa Romeo Milano Veloce oferuje najbardziej bezpośredni układ kierowniczy w segmencie (14,6), który został specjalnie skalibrowany pod kątem precyzji działania. Ponadto auto otrzymało usztywnione i obniżone o 25 mm sportowe zawieszenie oraz układ hamulcowy wyposażony w przednie tarcze o średnicy 380 mm z czterotłoczkowymi zaciskami monoblokowymi, sztywniejsze stabilizatory, a także mechanizm różnicowy Torsen. Ponadto na 20-calowe felgi naciągnięto specjalne dla tej wersji opony zorientowane na dynamikę jazdy i zapewnienie jak najlepszych osiągów.
Alfa Romeo Milano 2024 - wyposażenie
Na początek do oferty trafi premierowa odmiana Speciale w wersji hybrydowej oraz elektrycznej o mocy 156 KM. Nadwozie wyróżnia matowe sportowe wykończenia z akcentami w nowym, acz kultowym już czerwonym kolorze Arese oraz 18-calowe felgi aluminiowe. Wnętrze wyposażone jest w sportowe i ekskluzywne elementy, takie jak tapicerka z winylu i tkaniny "Spiga", skórzana kierownica i elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją masażu. MILANO SPECIALE oferuje w standardzie autonomiczną jazdę poziomu drugiego, nawigację online, kamerę cofania 180°, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika otwieraną bez użycia rąk oraz system bezkluczykowy z technologią dostępu zbliżeniowego, zaś Milano Elettrica Speciale będzie miała dodatkowo 11-kilowatową ładowarkę.
Ofertę uzupełniają trzy pakiety:
- Techno - zapewnia najlepsze parametry w zakresie bezpieczeństwa, technologii i funkcjonalności, takie jak autonomiczna jazda poziomu drugiego, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika otwierana bez użycia rąk, światła Matrix LED i nawigacja online z wirtualnym asystentem
- Premium - zapewnia najwyższy komfort i ekskluzywność, dzięki tapicerce wykonanej z winylu i tkaniny, elektrycznie sterowanemu fotelowi kierowcy z funkcją masażu, wewnętrznemu oświetleniu ambientowemu oraz aluminiowym nakładkom na pedały i na próg.
- Sport - oferuje najlepszy sportowy charakter dzięki fotelom Sabelt, tapicerce z Alcantary i sportowym elementom nadwozia
Produkcja Alfy Romeo Milano rozpocznie się jeszcze wiosną, zaś samochód trafi na rynek we wrześniu. Ceny włoskiego crossovera poznamy bliżej handlowej premiery. Rywalami auta będą Lexus LBX, DS 3, Audi Q2 oraz nadchodzące Mini Aceman.
Aktualizacja z dnia 22 kwietnia 2024 - Jednak nie będzie Alfy Romeo Milano. Zamiast niej Junior
Zaledwie kilka dni po premierze Alfy Romeo Milano, której produkcją miała zająć się fabryka Stellantis w Tychach, zmieni nazwę na Junior. Nazwa Milano wywołała bowiem oburzenie wśród Włochów, którzy chcieli, by samochód noszący taką nazwę powstawał właśnie we Włoszech. Ponadto włoski urzędnik państwowy oświadczył, że używanie nazwy "Milano" - wybranej przez markę dla niedawno zaprezentowanego nowego kompaktowego samochodu sportowego - jest prawnie zabronione.
- Doskonale zdajemy sobie sprawę, że ten epizod pozostanie zapisany w historii marki. To wielka odpowiedzialność, ale jednocześnie ekscytujący moment. Wybór nowej nazwy, Alfa Romeo Junior, jest całkowicie naturalny, ponieważ jest ona silnie związana z historią marki i od samego początku nazwa ta należała do naszych ulubionych. Zdecydowaliśmy się na zmianę nazwy, chociaż wiemy, że nie jesteśmy do tego zobowiązani, ponieważ chcemy zachować pozytywne emocje, które zawsze wzbudzały nasze produkty i uniknąć wszelkiego rodzaju kontrowersji - powiedział dyrektor generalny Alfy Romeo, Jean-Philippe Imparato.
Nazwa Junior nawiązuje do Alfy Romeo 1300 Junior z 1966 roku. GT 1300 Junior zapewniała wysokie osiągi a także wyjątkową przyjemność czerpaną z jazdy. Nadwozie zostało również odświeżone, oferując specjalne i dedykowane młodszej klienteli wykończenie. Nowością względem Giulii było zastosowanie silnika z dwoma wałkami rozrządu o pojemności 1290 ccm, który - dzięki pojedynczemu układowi zasilania i nowemu rozrządowi - generował moc 89 KM i osiągał maksymalną prędkość ponad 170 km/h. Ze sprzedażą ponad 92 000 egzemplarzy, Alfa GT 1300 Junior szybko stała się bestsellerem w swojej gamie i prawdziwym symbolem statusu epoki.
Aktualizacja z dnia 15 maja 2024 - Alfa Romeo Junior wyceniona w Polsce
Samochód w odmianie hybrydowej Ibrida o mocy 136 KM kosztuje od 129 600 zł, co oznacza, że jest to najtańszy model Alfy Romeo na rynku. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in.:
- fotel kierowcy z manualną regulacją sześciostopniową
- fotel pasażera z manualną regulacją czterostopniową
- automatyczną klimatyzację jednostrefową
- 10,25-calowy ekran systemu multimedialnego
- 10,25-calowy wyświetlacz wskaźników
- reflektory Full LED z sygnaturą 3+3
- tylne światła Full LED
- czujnik zmęczenia kierowcy
- system ostrzegający o opuszczeniu pasa ruchu
- system rozpoznawania znaków drogowych
- adaptacyjny tempomat
- czujniki parkowania z tyłu
- 17-calowe felgi aluminiowe
Bogatszy wariant Ibrida Speciale wyceniono na 139 600 zł. Zawiera on w standardzie m.in:
- dotykowe lampki LED z przodu i z tyłu
- kamerę cofania z dynamicznymi liniami
- system dostępu bezkluczykowego
- tempomat adaptacyjny z centrowaniem na pasie ruchu i asystentem jazdy w korkach
- elektrycznie i bezdotykowo otwieraną klapę bagażnika
- fabryczną nawigację w systemie multimediów
- elektrycznie regulowany fotel kierowcy z funkcją masażu, sześciostopniową manualną regulację fotela pasażera
- przyciemniane tylne szyby
- 18-calowe felgi aluminiowe
Odmianę elektryczną Elettrica wyceniono na 173 200 zł. Ma ona podobne wyposażenie co bazowa odmiana hybrydowa, za wyjątkiem felg, które w wersji elektrycznej mają 18 cali. Bogatsza odmiana Speciale kosztuje już 183 200 zł. Ofertę wieńczy Elettrica Veloce o mocy 240 KM, również z bateriami o pojemności 54 kWh, wyceniona na 215 200 zł. Wyposażono ją w samoblokujący, mechaniczny mechanizm różnicowy, najbardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego w swoim segmencie, zwiększony rozstaw kół ze specjalnymi przednimi i tylnymi stabilizatorami, sportowe zawieszenie i układ hamulcowy oraz 20-calowe aluminiowe obręcze kół i czarny dach.