Porsche Panamera w nowym wydaniu. Aż 4 hybrydy i "magiczne" zawieszenie
Porsche Panamera doczekało się nowego wcielenia. Choć z zewnątrz trudno poznać nowy model, mamy szereg nowoczesnych technologii i wyśrubowaną jakość oraz osiągi.

Z artykułu dowiesz się o:
Aktualizacja z dnia 19 lipca 2024 - do gamy Panamery dołączają wersje Turbo S E-Hybrid i GTS
Porsche Panamera GTS
Pod maską Porsche Panamery GTS znajdziemy podwójnie doładowaną jednostkę 4.0 V8 w unowocześnionej wersji, która rozwija 500 KM (więcej o 20 KM niż w poprzedniku) oraz 660 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,8 s, a prędkość maksymalna to 302 km/h. Panamera GTS seryjnie oferuje dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z dwuzaworowymi amortyzatorami i PASM o szczególnie sportowej konfiguracji. Wariant ten otrzymał też wzmocnione stabilizatory i obniżony o 10 mm prześwit. Z zewnątrz samochód poznamy po czarnym logo GTS po bokach i z tyłu samochodu, unikalnym przednim pasie, przyciemnianych reflektorach LED Matrix HD oraz tylnych lampach, a także czerwonych zaciskach hamulców. Standardowy pakiet sportowy obejmuje także elementy wykończenia nadwozia w kolorze czarnym, o satynowo-matowym połysku. Na wyposażeniu znajdziemy też 21-calowe felgi Turbo S z centralną śrubą, lakierowane na odcień Anthracite Grey.
We wnętrzu Porsche szczodrze wykorzystuje przypominający zamsz materiał Race-Tex, który pokrywa podsufitkę, podłokietniki i panele drzwi, a także środkowe panele adaptacyjnych foteli sportowych z 18-kierunkową regulacją. Oferta obejmuje dwa specyficzne dla wariantu GTS pakiety wykończenia wnętrza, z elementami w kolorze Carmine Red lub Slate Grey Neo. W standardzie wersji GTS znajdziemy audio Bose i pakiet Sport Chrono ze stoperem i funkcją push-to-pass.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Z kolei topowa Panamera Turbo S E-Hybrid to najmocniejszy wariant w historii tego modelu. Ma układ hybrydowy plug-in oparty na 4-litrowym V8 biturbo o mocy 599 KM, a jednostka elektryczna rozwija 190 KM i całkowicie zintegrowano ją z obwodem i obudową chłodzenia skrzyni PDK. W porównaniu do poprzednika moc systemowa została zwiększona o 75 kW (102 KM), do 575 kW (782 KM), a systemowy moment obrotowy wzrósł o 150 Nm, do aż 1000 Nm. W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa raptem 2,9 sekundy (0,5 s lepiej od poprzednika), a prędkość maksymalna to 325 km/h (o 25 km/h więcej). Baterie mają 25,9 kWh pojemności brutto, czyli aż o 45% więcej niż dotychczas i pozwalają przejechać do 88 km na prądzie.Efektywność podczas jazdy bez korzystania z jednostki spalinowej podnosi też zwiększona do 88 kW moc rekuperacji.
Wariant Turbo S E-Hybrid zyskał te same wyróżniki stylistyczne co odmiana Turbo, czyli charakterystyczny tylny zderzak, przedni pas z wykończeniami w kolorze nadwozia czy chromowane końcówki układu wydechowego w odcieniu Dark Bronze. W standardzie dostaniemy ceramiczno-kompozytowe tarcze hamulcowe z żółtymi lub zielonymi zaciskami. Wyłącznie dla odmian Turbo zarezerwowano akcenty w eleganckim szarym odcieniu Turbonite o metalizowanym połysku. W przypadku Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid otrzymują go między innymi przednie prowadnice powietrza, pas tylnego zderzaka oraz kute 21-calowe obręcze Panamera Turbo S mocowane centralną śrubą. Odcień Turbonite mają też listwy ozdobne i pasy bezpieczeństwa oraz wstawki na kierownicy, a także przeszycia na kierownicy, fotelach i panelach drzwi. Z kolei podsufitkę wykonano z materiału Race-Trex.
Porsche Panamera GTS kosztuje od 764 000 zł, zaś Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid 1 111 000 zł. Z kolei Panamerę Turbo S E-Hybrid Executive wyceniono na 1 164 000 zł. Pierwsze samochody trafią do klientów jesienią.
Porsche Panamera 2024 - stylistyka
Wraz z premierą Panamery w 2009 roku Porsche wkroczyło w segment luksusowych limuzyn segmentu F, choć właściwie to jest ona liftbackiem. Drugą generację poznaliśmy w 2016 r. i porzuciła ona nieco kontrowersyjny styl poprzednika na rzecz znanego z innych modeli marki designu. Po 7 latach poznaliśmy następcę w postaci Panamery III. Zapewne nie zdziwi nikogo fakt, że samochód wizualnie niewiele różni się od poprzednika. Mamy bardziej agresywny przód z charakterystycznymi dla najnowszych modeli Porsche reflektorami Matrix LED. Na liście opcji znajdziemy oświetlenie Matrix LED HD o wysokiej rozdzielczości i zasięgu do 600 m. Zastosowano też dodatkowy wlot powietrza nad tablicą rejestracyjną z przodu. Główną nowością jest tylny pas w stylu Taycana z charakterystyczną LED-ową blendą na całej szerokości. Nowością są też opcjonalne 21-calowe felgi z centralną śrubą.

Topową Panamerę Turbo E-Hybrid poznamy po unikalnym przednim pasie, tylnym dyfuzorze oraz końcówkach układu wydechowego w kolorze ciemnego brązu. Wariant ten ma również specjalne kontrastowe wstawki Turbonite na bocznych wlotach powietrza i obramowaniach okien, a także na logo Turbo na klapie bagażnika oraz w herbie Porsche na pokrywie silnika, felgach i kierownicy. W kabinie odcień Turbonite znajdziemy też na tarczy obrotomierza oraz na elementach konsoli środkowej.
Porsche Panamera 2024 - dane techniczne
Nowa Panamera zachowała proporcje poprzednika, zresztą widać to także po jej wymiarach. Mierzy ona 5052 mm długości, 1937 mm szerokości oraz 1423 mm wysokości. Rozstaw osi liczy 2950 mm. Bagażnik pomieści od 494 do 1328 litrów, a w odmianie hybrydowej od 421 do 1255 l. W ofercie jest też przedłużona odmiana Executive mierząca 5202 mm długości i 1428 mm wysokości.

Porsche Panamera 2024 - wnętrze i wyposażenie
Również kabina nowej Panamery nie stanowi zaskoczenia, choć w jej przypadku zmian jest więcej. Przypomina ona teraz Taycana oraz niedawno odświeżonego SUV-a Cayenne. Dźwignia zmiany przełożeń znajduje się po prawej stronie kierownicy. Znajdziemy też nawiewy z jedną poprzeczką rodem z Taycana. Bezpośrednio na kierownicy umieszczono przełącznik trybów jazdy, a tuż za nią zlokalizowano dźwignię sterowania systemami wspomagającymi, dzięki czemu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi. Nowością jest opcjonalny wyświetlacz o przekątnej 10,9 cala przed pasażerem, który pozwala m.in. na sterowanie systemem inforozrywki i przesyłanie strumieniowe wideo oraz umożliwia obserwację danych dotyczących wydajności pojazdu. Auto wyposażono też w funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto, a klimatyzacją, masażem siedzeń czy ambientowym oświetleniem można teraz sterować bezpośrednio za pomocą Apple CarPlay lub poprzez asystenta głosowego Siri.

Nowa Panamera staje się integralną częścią cyfrowego ekosystemu kierowcy. Aby zalogować się w samochodzie przy użyciu osobistego identyfikatora Porsche ID, wystarczy zeskanować smartfonem kod QR wyświetlany na centralnym ekranie PCM. Auto wyposażono też w nowocześniejsze systemy wsparcia kierowcy i bardziej zaawansowanych asystentów. Adaptacyjny tempomat współpracuje teraz z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, asystentem skrzyżowań i aktywnym asystentem pasa ruchu. W ofercie znajdziemy też asystenta omijania przeszkody. Nowością jest też zdalny asystent parkowania Remote ParkAssist, który pozwala na monitorowanie procesu parkowania z poziomu smartfona.
Największą innowację stanowi zawieszenie Porsche Active Ride
Największą innowację w najnowszej Panamerze stanowi jej zawieszenie. W standardzie dostaniemy co prawda dobrze znane dwukomorowe, dwuzaworowe zawieszenie pneumatyczne z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM), jednak na liście opcji dla wariantów E-Hybrid występuje nowy układ Porsche Active Ride. Podstawą są tu nowo opracowane aktywne amortyzatory – również w technice dwuzaworowej, każdy podłączony do elektrycznie sterowanej pompy hydraulicznej. Generuje to przepływ objętościowy w amortyzatorze zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem. Podwozie utrzymuje nadwozie Porsche Panamera przez cały czas równolegle do jezdni – nawet w trakcie dynamicznych manewrów hamowania, skrętu czy przyspieszania.
Podczas łagodnej jazdy Porsche Active Ride niemal całkowicie pochłania nierówności, a w dynamicznych sytuacjach drogowych zapewnia doskonałe połączenie z drogą dzięki równomiernemu rozkładowi obciążeń kół. Po włączeniu odpowiedniego trybu zawieszenie może wręcz nadkompensować tendencje do przechyłów i ruchów wzdłużnych, zmiejszająć oddziaływanie sił przyspieszenia na podróżujących. Producent porównuje nawet Panamerę do motocykla, gdyż jej zawieszenie w trakcie dynamicznego przyspieszania ściąga do dołu przód, a przy hamowaniu tył.
Porsche Panamera 2024 - silniki
Gamę jednostek napędowych tworzą trzy odmiany benzynowe oraz aż 4 wersje hybrydowe plug-in, wszystkie wersje korzystają oczywiście z turbodoładowania. Bazowa tylnonapędowa Panamera korzysta z podwójnie doładowanej jednostki 2.9 V6 oferującej 353 KM oraz 500 Nm (o 23 KM i 50 Nm więcej niż w poprzedniku). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,2 s, a prędkość maksymalna to 272 km/h. Mocniejszy wariant Panamera 4 z napędem na obie osie ma identyczne parametry, lecz przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 s i rozpędza się do 270 km/h. Za przekazywanie napędu odpowiada przeprojektowana 8-stopniowa przekładnia PDK. Następnie jest Panamera S z podwójnie doładowanym 4-litrowym V8 rozwijającym 474 KM.
Wreszcie mamy odmiany hybrydowe. Bazowa Panamera E-Hybrid korzysta z jednostki 3.0 V6 i rozwija łącznie 470 KM. Mocniejszy wariant S E-Hybrid rozwija 519 KM i również korzysta z motoru 3.0 V6. Następnie mamy wariant Turbo E-Hybrid oferujący łącznie 680 KM oraz 930 Nm. Korzysta on z 4-litrowego V8 biturbo oraz nowo opracowanej jednostki elektrycznej o mocy 190 KM. Wariant ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 s i rozpędza się do 315 km/h. Wzrosła też pojemność baterii, do 25,9 kWh (wcześniej miały one 17,9 kWh), dzięki czemu zasięg na prądzie wynosi teraz 91 km. W standardzie dostaniemy pokładową ładowarkę o mocy 11 kW, która skraca czas ładowania do 2 godzin i 39 minut. Na szczycie oferty znajdzie się odmiana Turbo S E-Hybrid o mocy aż 739 KM.
Porsche Panamera 2024 - ceny
Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, produkcją nowej Panamery zajmie się fabryka w Lipsku, którą gruntownie zmodernizowano. Samochód można już zamawiać. W porównaniu do poprzednika poprawiono poziom wyposażenia standardowego, m.in. o dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne, reflektory matrycowe LED Matrix, wspomaganie parkowania ParkAssist, przełącznik trybów jazdy na kierownicy, chłodzony schowek na smartfon z funkcją ładowania indukcyjnego oraz udoskonalony filtrem drobnego pyłu z funkcją automatycznej recyrkulacji na bazie sygnału GPS. Początkowo w ofercie dostępne będą 3 warianty. Bazowa Panamera kosztuje 499 000 zł, Panamera 4 518 000 zł, zaś Panamera Turbo E-Hybrid 932 000 zł. Nowa Panamera nie doczeka się niestety odmiany kombi Sport Turismo. Do rywali Panamery należą m.in. Mercedes-AMG GT oraz BMW serii 8 Gran Coupe.
Porsche Panamera w ofercie Nowyosobowy.pl
W ofercie Nowyosobowy.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Porsche Panamery w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, szybki odbiór oraz na spore rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę Porsche Panamera leasing na Nowyosobowy.pl
Porsche Panamera - krótko o historii modelu
Pierwsza generacja Panamery zadebiutowała na salonie w Szanghaju w 2009 roku jako reakcja Porsche na rosnące zainteresowanie czterodrzwiowymi limuzynami o sportowym charakterze i smukłej sylwetce. Panamerę oferowano z silnikami benzynowymi V6 i V8, dieslem V6 i w wariantach hybrydowych o mocach od 250 do 550 KM w topowej odmianie Turbo S. W 2013 roku przeprowadzono facelifting, zmieniając przednie i tylne lampy oraz zderzaki. Moc odmiany Turbo S wrosła do 570 KM, wprowadzono też wersje Executive dla wersji Turbo S, która wyróżniała się dłuższym o 15 cm rozstawem osi.
II generacja Panamery zadebiutowała w 2016 roku. Samochód zaprojektowano od podstaw, jednak zachowano ogólne proporcje poprzednika. Sam design, zwłaszcza tylnego pasa połączonego przezroczystą blendą, nawiązuje mocniej do 911. W drugiej generacji Panamery Porsche położyło duży nacisk na poprawę właściwości jezdnych. W samochodzie zastosowano nowy system o nazwie Porsche 4D Chassis Control, kontrolujący i synchronizujący pracę wszystkich układów wpływających na dynamikę jazdy. Początkowo oferowano także diesla, ale zrezygnowano z niego w 2018 roku z racji na całkowite odejście marki od diesli. W ofercie Panamery znalazły się także kombi shooting brake o nazwie Sport Turismo oraz jego uterenowiona wersja Cross Turismo, które dołączyły do gamy parę lat po liftbacku. W 2020 roku przeprowadzono kosmetyczny facelifting. Panamera występowała z silnikami benzynowymi, dieslem oraz napędami hybrydowymi PHEV o mocach od 330 do 700 KM w topowym wariancie Turbo S E-Hybrid.