Nowy Fiat 500 Ibrida pojawi się do końca 2025 roku. Dane techniczne, wyposażenie, cena
Nowy Fiat 500 Ibrida zaprezentowany. Hybrydowe 70 KM dla zwykłych ludzi

Już w listopadzie tego roku rozpocznie się produkcja nowego Fiata 500 Ibrida, który zyskał niewielki silnik i manualną skrzynię biegów.
W ostatnim czasie Fiat zdecydował o wstrzymaniu produkcji modelu 500e z powodu małego zainteresowania tym samochodem elektrycznym. Sytuacja do tej pory nie uległa poprawie, dlatego Fiat postanowił pójść inną drogą – oferując swojego najmniejszego hatchbacka Fiat 500, wyposażonego w silnik benzynowy z napędem miękkiej hybrydy (MHEV). Samochód produkowany będzie w zakładzie w Mirafiori (Turyn, Włochy). Do końca tego roku z linii montażowej ma wyjechać około 5 000 sztuk.
Dyrektor Generalny Fiata opisuje nowy model jako “samochód dla prawdziwych ludzi”. Tak samo jak w przypadku wersji elektrycznej, Fiat 500 Ibrida będzie dostępny w trzech wariantach: hatchback, kabriolet i asymetryczny 3+1 z dodatkowymi, trzecimi drzwiami, otwieranymi przeciwnie do kierunku jazdy po stronie pasażera.
Fiat 500 Ibrida – dane techniczne
Platforma Fiata 500 nie była pierwotnie zaprojektowana z myślą o umieszczeniu w nim silnika spalinowego. Mimo tego, w tej wersji znalazł się trzycylindrowy silnik o pojemności 1,0 litra z technologią mild-hybrid o mocy 70 KM. Silnik FireFly został przeniesiony z poprzedniej generacji Fiata 500 i starzejącej się Pandy. Będzie współpracować z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów. Samochód wyposażono również w 12-woltowy system elektryczny, który poprawia efektywność paliwową pojazdu.
Na ten moment producent nie udostępnił informacji o wadze Fiata 500 Ibrida. Można jednak się spodziewać, że usunięcie z samochodu akumulatora spowoduje jej spadek. Wersja 500e waży 1255 kilogramów w wariancie z mniejszym akumulatorem.
Wizualnie samochody w wersji MHEV i elektrycznej są niemal identyczne. Zmieniono jednak poziomą listwę przedniego grilla, która ma służyć chłodzeniu silnika spalinowego.
Fiat 500 Ibrida – wyposażenie wnętrza
Hybrydowa wersja Fiata 500 będzie wyposażona w system Unconnect 5 – jeden z najbardziej zaawansowanych w swojej klasie. Wewnątrz samochodu znajdziemy 10,25-calowy ekran dotykowy i 7-calowy wyświetlacz. Dostępne będzie również bezprzewodowe połączenie smartfona z Apple CarPlay i Android Auto, bez rozpraszania uwagi kierowcy.
Wśród systemów ADAS znajdziemy m.in. system automatycznego hamowania awaryjnego, asystent pasa ruchu oraz system rozpoznawania znaków drogowych.
Fiat 500 Ibrida – cena
Cena Fiat 500 Ibrida we Włoszech zaczyna się od 17 000 euro (ok. 72 200 zł). To o około 5 000 euro mniej, niż jego elektryczny odpowiednik.
Stellantis z nową strategią ożywienia gospodarczego
Stellantis wprowadza na rynek model Fiata 500 Ibrida w wyjątkowo ryzykownym momencie. Koncern obawia się, że będzie musiał ograniczyć produkcję aut spalinowych, by uniknąć kar finansowych Unii Europejskiej za przekroczenie limitów emisji CO2 dla całej floty. Na dostosowanie się do obowiązujących regulacji ma czas do 2027 roku. Paradoksalnie, jeśli nowy Fiat 500 Ibrida odniesie sukces sprzedażowy, podniesie średnią emisję CO2 koncernu i przybliży go do kary. Aby tego uniknąć, Stellantis będzie musiał zwiększyć sprzedaż samochodów elektrycznych, by zrównoważyć dodatkowe emisje.
Fiat 500 Ibrida, napędzany gazem, ma tchnąć nowe życie w zakład w Turynie. W ubiegłym roku fabryka wyprodukowała zaledwie 25 000 samochodów, choć jej roczna zdolność sięga 100 000 egzemplarzy. Słaba sprzedaż modelu 500e skłoniła Stellantis do opracowania nowej strategii, zakładającej produkcję wersji spalinowej i elektrycznej pod jednym dachem. Głównym celem wprowadzenia Fiata 500 Ibrida jest pobudzenie gospodarcze turyńskiej fabryki, a optymistyczne słowa dyrektora generalnego Fiata sugerują, że plan ten ma szansę powodzenia.
W listopadzie tego roku zadebiutuje również Fiat 500 Torino — model stworzony jako hołd dla miasta i korzeni marki.