Nowe Mitsubishi ASX 2023 zaprezentowane. Japoński bliźniak Renault Captura
Na nowe Mitsubishi ASX czekaliśmy aż 12 lat. Auto diametralnie się zmieniło, przeistaczając się z kompaktowego SUV-a na miejskiego crossovera będącego klonem Renault Captura.

Spis treści
W 2016 podpisano porozumienie, w ramach którego Mitsubishi weszło do aliansu z Renault i Nissanem. Minęło sześć lat, a na rynku wreszcie widzimy efekty współpracy. Na pierwszy ogień poszedł bestsellerowy model ASX. Najnowszy ASX ("Active Sports X-over"), pozycjonowany w samym centrum głównego europejskiego segmentu B SUV, przejmuje pałeczkę od poprzedniej generacji ASX, która sprzedała się w Europie w liczbie blisko 380 000 sztuk. Oferowano je przez 12 lat, w mięczasie przeprowadzając aż 3 modernizacje. O ile poprzednik był blisko spokrewniony z SUV-ami koncernu PSA, o tyle nowe Mitsubishi ASX jest już klonem najnowszego Renault Captura. Tym samym z kompaktowego SUV-a stało się miejskim crossoverem, nie konkurując tym samym z wprowadzonym w 2018 roku Eclipse Crossem.
Nowe Mitsubishi ASX 2023 a Renault Captur - zabawa typu wskaż 3 różnice
Nowy ASX wyróżnia się przednią częścią nadwozia ukształtowaną w charakterystycznym dla Mitsubishi Motors stylu dynamicznej tarczy („Dynamic Shield”). Profil boczny łączy opływową sylwetkę z szerokimi, wysokimi nadkolami, tworząc zwinną, sportową posturę. Do wyboru są 17- lub 18-calowe felgi. Tylne światła LED są wyraziście wystylizowane, podobnie jak oświetlenie z przodu. Nowo zaprojektowane logo modelu ASX i trójwymiarowy napis Mitsubishi na pokrywie bagażnika dopełniają obrazu tylnej części samochodu.Od momentu premiery dostępnych będzie sześć kolorów nadwozia, w połączeniu z czarnym dachem w bogatszych wersjach wyposażenia, co pozwoli na uzyskanie efektu dwukolorowego wykończenia. Najprościej jednak ujmując Mitsubishi ASX 2023 jest tak naprawdę Renault Capturem z innym logo i nieco zmienionym grillem.

Zamontowany centralnie wyświetlacz systemu Smartphone-link Display Audio (SDA) pełni rolę głównego interfejsu między kierowcą i systemami pojazdu, w tym systemem informacji i rozrywki. Wyświetlacz SDA dostępny jest w formacie panoramicznym 7" i pionowym 9,3". W obu rozwiązaniach funkcjonalność Android Auto i Apple CarPlay stanowi wyposażenie standardowe. W przypadku SDA 9,3” standardem jest bezprzewodowa replikacja smartfona, a w najlepiej wyposażonych wersjach pojawia się system BOSE Premium Audio. Wyższe poziomy wykończenia obejmują wbudowaną nawigację 3D oraz wiele opcji personalizacji, od profili użytkownika i widżetów, po tryby jazdy realizowane za pośrednictwem systemu Multi-Sense.
Wygląda lepiej, wykończono je lepiej i jest bogato wyposażone
Personalizacja obejmuje również cyfrowy zestaw wskaźników. W nowym ASX dostępne są trzy rodzaje zestawów wskaźników - od podstawowego zestawu analogowego z wbudowanym ekranem o przekątnej 4,2 cala, poprzez konfigurowalny zestaw cyfrowy z ekranem o przekątnej 7 cali, aż po w pełni personalizowany cyfrowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 10,25 cala, który umożliwia również wyświetlanie instrukcji systemu nawigacyjnego. Bagażnik pomieści 397 litrów.

Standardowo we wszystkich modelach zastosowano system ograniczający skutki kolizji czołowych (Forward Collision Mitigation) z funkcją ochrony pieszych i systemem monitorowania dystansu do pojazdu poprzedzającego (Distance Warning), system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning), system utrzymywania na pasie ruchu (Lane Keeping Assist), system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition), tempomat, czujniki parkowania oraz tylną kamerę cofania. W wersjach z bogatym wyposażeniem dostępne są też rozwiązania takie, jak system monitorowania martwego pola (Blind Spot Warning), system centrowania na pasie ruchu (Lane Centering Assist), system zapobiegania przekraczaniu prędkości (Overspeed Prevention), tempomat adaptacyjny (z funkcją Stop & Go) oraz automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam).
Pod maską benzyna oraz hybrydy MHEV, HEV i PHEV
Nowy ASX mierzy 4,23 m długości, 1,8 m długości oraz 1,57 m wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2,64 m. Prześwit liczy 17 cm. Mitsubishi ASX 2023 bazuje na płycie CMF-B opracowanej wspólnie przez alians Renault-Nissan-Mitsubishi. Dzięki niej możliwe jest zastosowanie nie tylko spalinowych silników, lecz także miękkiej hybrydy oraz pełnej hybrydy (HEV), a także odmiany plug-in (PHEV).
Rolę podstawowej jednostki odgrywao trzycylindrowy motor benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności 1,0 litra i mocy 91 KM, połączona z 6-biegową przekładnią manualną. Kolejna w ofercie jest 12-woltowa, miękka hybryda 1.3 DI-T. Do wyboru jest 140-konny wariant z manualną skrzynią oraz 158-konna odmiana, w której standardem jest dwusprzęgłowa, 7-stopniowa przekładnia. ASX nowej generacji będzie pierwszym modelem Mitsubishi wprowadzonym na rynek europejski, napędzany w pełni hybrydowym układem napędowym (HEV) łączącym jednostkę benzynową o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi i automatyczną, przekładnią z kilkoma trybami pracy. Wariant ten rozwija 143 KM, współpracuje z automatyczną wielostopniową przekładnią. Gamę wieńczy hybryda plug-in (PHEV) bazująca na tym samym silniku 1.6, jednak rozwija ona łącznie 160 KM. Ma ona baterie o pojemności 10,5 kWh i przejedzie na prądzie do 45 km.
Na rynku w marcu
Niewątpliwym wyróżnikiem ASXa na tle francuskiego brata, będzie konstrukcja jego oferty. Tak jak w innych wersjach Mitsubishi, otrzymamy do wyboru cztery wersje wyposażenia, bez możliwości indywidualnego doboru opcji (choć mają być dostępne pojedyncze pakiety dodatków). Mitsubishi oferuje za to 5-letnią gwarancję na ASX-a z limitem 100 000 km. Ceny i szczegółowe specyfikacje poznamy zapewne pod koniec roku. Auto trafi do salonów w marcu 2023 r.