Nio oficjalnie wchodzi do Polski. Znamy pierwsze modele chińskiego producenta
Chiński producent Nio oficjalnie zadebiutuje w siedmiu krajach Europy, w tym w Polsce. W pierwszych pięciu przedstawionych modelach znajduje się propozycja z atrakcyjną ceną 100 tys. zł.


Nio – co to za marka?
Nio to chiński koncern motoryzacyjny, który rozpoczął swoją działalność w 2014 roku. Znany jest przede wszystkim z produkcji zaawansowanych technologicznie samochodów elektrycznych, nowoczesnych i niezawodnych baterii oraz stacji szybkiej wymiany baterii. W skład chińskiego koncernu wchodzą marki NIO, Firefly i Onvo. Nio po raz pierwszy zadebiutowało w Europie w 2021 roku w Norwegii, gdzie otworzono pierwszy, europejski salon. Popularność chińskiego koncernu ma zostać rozszerzona na kolejne kraje Starego Kontynentu. Wśród siedmiu krajów, do których wejdzie NIO, jest Polska.
Wraz z czterema modelami marki NIO, do sprzedaży trafi również budżetowy samochód marki Firefly. Za dystrybucję, serwis i części do pojazdów w Europie środkowo-wschodniej ma odpowiadać węgierski diler AutoWallis, który działa już na 16 europejskich rynkach, w tym w Polsce.
Pierwsze modele Nio w Polsce
Choć ogłoszenie koncernu Nio zamieszczone na platformie X pozostawia pewną tajemnicę, nieoficjalnie mówi się o wprowadzeniu na europejskie rynki 4 modeli marki własnej: EL6, EL8,ET5 i ET5 Touring oraz 1 budżetowej marki Firefly, która jest stosunkowo młodym dziełem koncernu Nio.
Nio ET5
Nio ET5 to jedyny, średniej wielkości sedan, który najprawdopodobniej znajdzie się w ofercie na rynki europejskie. Mierzy on 479 cm długości, 196 cm szerokości i 150 cm wysokości przy rozstawie osi na poziomie 289 cm. Samochód dostępny będzie w dwóch wariantach.
W podstawowym, Nio ET5 został wyposażony w baterię o pojemności 75 kWh, która przy ładowaniu prądem stałym (DC) może przyjąć maksymalną moc 140 kW. Według producenta maksymalny zasięg samochodu wynosi 419-456 km.
Nio ET5 został wyposażony w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 489 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4 sekundy. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć samochód to 200 km/h.
Drugim wariantem Nio ET5 jest wersja Long Range. Główne różnice między tymi dwoma wariantami dotyczą napędu samochodu. Long Range posiada baterię o pojemności 100 kWh (o 25 kWh większą niż podstawowy wariant), co przekłada się na maksymalny zasięg pojazdu do 590 km – nawet o 171 km więcej niż w klasycznym Nio ET5. Pojazd umożliwia ultraszybkie ładowanie DC z mocą do 180 kW. Osiągi wersji Long Range są praktycznie na tym samym poziomie, co w klasycznej wersji.
Wyposażenie Nio ET5 obejmuje dwa ekrany multimedialne, a także liczny system bezpieczeństwa. Samochód został wyposażony w 33 czujniki zarządzane przez procesor Orin X marki NVIDIA, które wspomagają cały proces jazdy. Do dyspozycji znajduje się również 386-litrowy bagażnik. Cena Nio ET5 w Niemczech to obecnie 59 500 euro – ok. 254 tys. zł.
Nio ET5 Touring
Nio ET5 Touring to “brat” ET5 w wersji kombi. Oferuje on identyczne warianty napędu oraz elementy wnętrza, co w przypadku sedana. Różni się za to pojemność bagażnika, która minimalnie wynosi 450 l, maksymalnie zaś – 1300 l. Cena Nio ET5 Touring pozostaje w podobnym przedziale, co ET5.
Nio EL6
Nio EL6 to imponujący SUV klasy średniej. Mierzy on 485 cm długości, 199 cm szerokości i 170 cm wysokości. Tak samo, jak w przypadku sedana i kombi, kierowcy będą mieć do wyboru dwa warianty akumulatorów: 75 kWh, który zapewnia zasięg między 450 a 500 km lub bateria o pojemności 100 kWh, z maksymalnym zasięgiem między 575 a 625 km. Nio EL6 został wyposażony w elektryczny napęd o łącznej mocy 489 KM, dzięki czemu może on osiągnąć przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 4,5 sekundy oraz prędkość maksymalną na poziomie 200 km/h. Samochód może pochwalić się również współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,25, co jest imponującym wynikiem w przypadku SUV-a. Cena Nio EL6 w Niemczech to 65 500 euro – ok. 280 tys. zł.
Nio EL8
Nio EL8 to SUV klasy wyższej, który mierzy 501 cm długości, 199 cm szerokości i 175 cm wysokości. Wyposażony został w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 653 KM z maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 850 Nm. Dzięki temu Nio EL8 pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy. Jak w przypadku poprzedników, kierowcy mogą wybrać baterię o pojemności 75 kWh lub 100 kWh, które oferują maksymalny zasięg od 375 do 510 km. Maksymalna moc ładowania dla mniejszego akumulatora wynosi 140 kW. W przypadku wariantu 100 kWh oferowana moc to imponujące 240 kW. Do dyspozycji pasażerów pozostaje bagażnik o pojemności od 552 do 810 l. Cena Nio EL8 w Niemczech to 94 900 euro – ok. 405 tys. zł.
Firefly
Ostatnia propozycja chińskiego koncernu powinna zainteresować tych, którzy szukają kompaktowych i relatywnie tanich rozwiązań. Samochód mierzy nieco ponad 4 m długości. Ciekawostką jest fakt, że nadwozie Firefly zostało zaprojektowane przez Amerykanina Krissa Tomassona, który pracował dla takich marek jak Ford czy BMW.
Firefly został wyposażony w baterię LiFePO4 o pojemności 42,1 kWh, co przekłada się na maksymalny zasięg samochodu do 330 km. Akumulator umożliwia szybkie ładowania z maksymalną mocą 100 kW i jest w pełni kompatybilny ze stacjami szybkiej wymiany akumulatorów. Przyspieszenie Firefly od 0 do 100 km/h wynosi 8,2 sekund, oferując również maksymalną prędkość na poziomie 150 km/h. Dzięki tylnemu umieszczeniu silnika, samochód ma średnicę zawracania wynoszącą 9,4 m, co czyni go idealnym wyborem do jazdy po mieście. Firefly może pochwalić się również bagażnikiem o pojemności 335-1253 l i frunkiem do 92 l.
Firefly zadebiutuje na europejskich rynkach najprawdopodobniej w 3 kwartale 2025 roku. Model może kosztować polskich kierowców około 100 tys. zł.
Nowe modele Nio na premierze w Szanghaju
Na tegorocznych targach w Szanghaju (w którym Nio posiada swoją siedzibę), zaprezentowano również dwa inne, imponujące modele chińskiego koncernu – ET9 i EP9.
Nio ET9 to luksusowy elektryczny sedan oparty na architekturze 800 V. Oferuje baterie NMC (litowo-niklowo-manganowe) o pojemnościach 75 lub 100 kWh, opracowane we współpracy z firmą WeLion New Energy Technology. Obsługuje ultraszybkie ładowanie o mocy maksymalnej do 600 kW, a także ekspresową wymianę baterii w 3 minuty. Został wyposażony w pneumatyczne zawieszenie SkyRide, tylną oś skrętną, oraz system Steer-By-Wire. Na pokładzie znajduje się także lidar i zaawansowany system autonomicznej jazdy. Nio ET9 ma trafić do Europy w 2025 roku.
Na targach w Szanghaju przedstawiono również luksusowy model EP9, o całkowitej mocy samochodu 1360 KM. Nio EP9 oferuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w imponujące 2,7 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 313 km/h. Nie zapominajmy, że w ofercie Nio znajdują się samochody elektryczne – EP9 posiada maksymalny zasięg auta do 427 km.
Nio – kiedy pojawi się na rynku?
Według deklaracji chińskiego koncernu Nio pojawi się w Polsce w 2026 roku, choć jest możliwe, że pierwsze modele pojawią się na naszym podwórku już pod koniec 2025 roku.