Mondial de l'Auto 2024: Paryż pod znakiem elektrycznej rewolucji i chińskiej ofensywy
Salon Samochodowy w Paryżu to najważniejsze wydarzenie motoryzacyjne na świecie. Jak będzie wyglądała branża moto w 2025 roku?
90-ta edycja Salonu Samochodowego w Paryżu, która odbyła się w dniach 14-20 października w Porte de Versailles, to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie motoryzacji w tym roku. Targi przyciągnęły tłumy zwiedzających, którzy mogli podziwiać najnowsze modele samochodów, innowacyjne technologie i wizjonerskie koncepty. Mondial de l'Auto 2024 pokazał kierunek, w jakim zmierza branża motoryzacyjna – w stronę elektryfikacji, autonomicznej jazdy i zrównoważonego rozwoju.
Elektryfikacja wszechobecna. Czy tego chcemy, czy nie…
Już na pierwszy rzut oka widać było, że elektryfikacja to dominujący trend w motoryzacji. Prawie każdy producent prezentował swoje najnowsze modele elektryczne lub hybrydowe, prześcigając się w innowacyjnych rozwiązaniach i imponujących osiągach.
Renault zachwycił zwiedzających futurystycznym R5 E-Tech, który nawiązuje do kultowego modelu z lat 70., oferując jednocześnie nowoczesne technologie i zasięg do 400 km. Sportowym akcentem na stoisku Renault był Alpine A290, elektryczny hot hatch o dynamicznej stylistyce i wysokich osiągach. Marka zaprezentowała również nowy R4 E-Tech, terenowy model inspirowany kultową "czwórką". Nie zabrakło też nowego Scenic E-Tech Electric, który imponuje zasięgiem do 620 km i przestronnym, modularnym wnętrzem.


Citroën postawił na odważny design w nowych modelach C4 i C4X, a także w koncepcyjnym modelu Oli, małym, elektrycznym samochodzie miejskim o minimalistycznym designie i innowacyjnych rozwiązaniach konstrukcyjnych, takich jak dach i maska wykonane z tektury wzmocnionej tworzywem sztucznym.

Peugeot zaprezentował elegancki E-408, a także futurystyczny koncept Inception Concept, który zwraca uwagę niezwykłym minimalistycznym wnętrzem z innowacyjnym systemem sterowania "Hypersquare", opartym na ekranach dotykowych i sterowaniu gestami. Wśród premier Peugeota znajdował się również nowy e-3008, elektryczny SUV z zasięgiem do 700 km.
Dacia, marka znana z przystępnych cen, ujawniła koncepcyjny model Bigster, który zapowiada SUV-a o imponujących rozmiarach. Marka zaprezentowała również Jogger Hybrid 140, pierwszy hybrydowy model w historii Dacii.
Chińska ofensywa. Czy to dopiero początek?
Targi w Paryżu stały się prawdziwym poligonem dla chińskich producentów, którzy z coraz większą śmiałością wkraczają na europejski rynek. Marki takie jak BYD, Dongfeng, Xpeng czy Skyworth zaprezentowały modele specjalnie dostosowane do gustów i wymagań europejskich klientów, stanowiąc poważne wyzwanie dla tradycyjnych marek. BYD, lider w produkcji pojazdów elektrycznych, zaprezentował szeroką gamę modeli, od kompaktowych aut miejskich, takich jak Dolphin, po luksusowe sedany, takie jak Han. Marka stawia na innowacyjne technologie baterii, takie jak "blade battery", która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i wydajności.
Xpeng kusił zaawansowanymi systemami autonomicznej jazdy (XPILOT), nowoczesnym designem i bogatym wyposażeniem, prezentując modele takie jak P7 i G9. Great Wall Motors zaprezentował modele pod markami Ora i Wey, oferujące ciekawe połączenie stylu, technologii i ceny. Ora skupia się na modelach elektrycznych o oryginalnym designie, takich jak Funky Cat i Next Cat, podczas gdy Wey oferuje bardziej luksusowe SUV-y, takie jak Coffee 01 z hybrydowym napędem plug-in. Chińscy producenci inwestują również w rozwój sieci sprzedaży i serwisu w Europie, co świadczy o ich poważnych zamiarach zdobycia udziału w rynku. Czy europejskim markom uda się odeprzeć tę ofensywę? Czas pokaże.
Technologie przyszłości, czyli nie tylko samochody

Mondial de l'Auto to nie tylko wystawa nowych modeli samochodów, ale także platforma prezentacji innowacyjnych technologii, które będą kształtować przyszłość mobilności. Zwiedzający mogli zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami z zakresu autonomicznej jazdy, sztucznej inteligencji i systemów bezpieczeństwa. Firmy takie jak Mobileye, z systemem EyeQ6, i Valeo, z zaawansowanymi sensorami LiDAR i radarowymi, prezentowały systemy autonomicznej jazdy, które wykorzystują sztuczną inteligencję do analizy otoczenia pojazdu i podejmowania decyzji o manewrach.
Sztuczna inteligencja jest coraz chętniej wykorzystywana do rozwoju zaawansowanych systemów asystujących kierowcy, takich jak systemy monitorowania zmęczenia kierowcy, systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy systemy rozpoznawania znaków drogowych. Wiele firm prezentowało również innowacyjne rozwiązania z zakresu car-sharingu i mikromobilności, takie jak elektryczne hulajnogi, rowery i skutery, które stanowią coraz popularniejszą alternatywę dla tradycyjnych samochodów, szczególnie w miastach. Wirtualna rzeczywistość umożliwiała wirtualne jazdy próbne najnowszymi modelami, a interaktywne wystawy pozwalały zgłębić tajniki konstrukcji pojazdów i zapoznać się z najnowszymi technologiami materiałowymi i napędowymi.
Klasyka i Motorsport pod jednym dachem

Mondial de l'Auto to nie tylko przyszłość, ale także historia motoryzacji. Miłośnicy klasycznych samochodów mogli przenieść się w czasie, podziwiając zabytkowe auta różnych marek i epok, od przedwojennych klasyków po kultowe modele z lat 70. i 80. W specjalnej strefie można było zobaczyć m.in. Citroëna Traction Avant, Renault 4CV, Peugeota 205 GTI czy Alpine A110. Fani motorsportu mogli zaś obejrzeć z bliska bolid Formuły 1 Alpine oraz samochody wyścigowe innych marek, a także spotkać się z kierowcami i członkami zespołów. Wystawa klasyków i strefa motorsportu przypominały o bogatej historii motoryzacji i jej wpływie na rozwój technologii i kultury.

Platforma wymiany myśli, pomysłów i planów
Mondial de l'Auto to nie tylko wystawa samochodów, ale też platforma wymiany myśli i dyskusji o przyszłości mobilności. Eksperci z branży, przedstawiciele władz, inżynierowie, projektanci i dziennikarze brali udział w panelach dyskusyjnych, konferencjach i seminariach, dzieląc się swoimi wizjami rozwoju transportu i analizując wyzwania, przed którymi stoi branża. Dyskutowano m.in. o wpływie elektryfikacji na rynek pracy, o rozwoju infrastruktury ładowania, o bezpieczeństwie autonomicznych pojazdów i o roli sztucznej inteligencji w motoryzacji. Targi są więc niezwykłą okazją do poznania najnowszych trendów i innowacji, które kształtują przyszłość motoryzacji, a także do wymiany poglądów i dyskusji na temat wyzwań i szans, jakie stoją przed branżą.
Podsumowanie. Czy wrócimy tu za rok?
Mondial de l'Auto 2024 w Paryżu to wydarzenie, które pokazuje, jak dynamicznie rozwija się branża motoryzacyjna. Targi są inspiracją dla pasjonatów motoryzacji i wszystkich, którzy interesują się nowoczesnymi technologiami i przyszłością transportu. Miło było tu wrócić po kilkuletniej przerwie i mam ogromną nadzieję, że tego typu wydarzenia wrócą do motoryzacyjnego kalendarza.
