Ładowanie samochodu elektrycznego. Przedłuż żywotność baterii
Jak naładować auto elektryczne i przedłużyć żywotność baterii?
Samochody elektryczne (EV) zyskują na popularności dzięki dotacjom rządowym i trendom proekologicznym. Kluczową kwestią jest ładowanie, które wpływa na wygodę użytkowania i żywotność baterii. Szybkie ładowanie DC pozwala naładować baterię do 80% w 20-30 minut, lecz przy częstym stosowaniu może skracać jej żywotność. Wolniejsze ładowanie AC jest bardziej ekonomiczne i korzystne dla baterii, szczególnie do użytku domowego.
Ładowanie EV obejmuje trzy poziomy: poziom 1 (gniazdka domowe), poziom 2 (szybsze, wyższe napięcie), oraz poziom 3 (szybkie ładowarki DC na stacjach publicznych). Norma Euro 7 wymaga, aby baterie EV zachowały 80% pojemności po pięciu latach. W Polsce koszt ładowania publicznego wynosi od 0,99 do 2,99 PLN za kWh, przy czym 30% stacji oferuje szybkie ładowanie DC, co pozwala użytkownikom wybrać odpowiednią opcję pod względem kosztów i wygody. W dalszej części artykułu dowiesz się szczegółów związanych z ładowanie auta elektrycznego. Czytaj więcej:
Sposoby ładowania elektryka – co trzeba wiedzieć i jak wpływa to na użytkowanie pojazdu?
W celu ładowania samochodu elektrycznego można stosować dwa sposoby ładowania, podobnie jak w przypadku smartfonów. Jest to ładowanie szybkie określane jako DC FAST Charging oraz AC Charging – ładowanie standardowe.
W przypadku DC FAST Charging w ciągu 20 do 30 minut możliwe jest uzyskanie poziomu naładowania akumulatora w samochodzie na poziomie ok. 80%. To dobry wybór w sytuacji, gdy jesteśmy w podróży lub spieszymy się i zależy nam na jak najszybszym uzupełnieniu baterii do kontynuowania dalszej jazdy. Niestety wybierając tę opcję, trzeba liczyć się z wyższymi kosztami ładowania. Producenci akumulatorów zaznaczają też, że szybkie ładowanie baterii samochodowych ma mniej korzystny wpływ na żywotność akumulatorów, jeżeli stosujemy je zbyt często.
AC Charging to wolniejsze ładowanie, które trwa zazwyczaj kilka godzin. Jest to idealne rozwiązanie do ładowania pojazdu w domu np. przez noc. Taka opcja jest korzystniejsza dla budżetu domowego, choćby z racji niższych stawek za energię elektryczną w domu niż na stacji ładowania pojazdu dla klienta. Mniejsze jest też zużycie infrastruktury ładowania. Wolniejszy proces uzupełniania energii elektrycznej w akumulatorach jest też łagodniejszy dla baterii, co może wpływać na wydłużenie ich żywotności i wydajności.
Choć optymalizacja kosztów w związku z ładowaniem auta bywa istotnym czynnikiem związanym z użytkowaniem pojazdu, sposób ładowania samochodu warto dopasować do bieżących potrzeb i sytuacji, w jakich użytkujemy auto. Niekiedy możemy nie mieć wyboru i szybkie ładowanie stanie się konieczne. Nie należy się tym aż tak przejmować. Różnice w wydajności w odniesieniu do stosowanego sposobu ładowania nie są aż tak drastyczne. W końcu warto mieć na uwadze, że dokonujemy zakupu pojazdu po to, aby ułatwiał nam organizację życia codziennego i umożliwiał realizację codziennych obowiązków i planów.
Ładowanie baterii w samochodzie elektrycznym krok po kroku
Samochody elektryczne można ładować za pomocą 3 rodzajów ładowarek:
- ładowarki poziomu 1 – ładowarki domowe korzystające ze standardowych elektrycznych gniazdek domowych o napięciu 230 V. To najprostsza opcja ładowania, jednak zajmuje od 8 do 20 godzin,
- ładowarki poziomu 2 – są szybsze (pełne ładowanie w kilka godzin), ale wymagają specjalnego wyposażenia. Można je zastosować np. w garażach przydomowych czy na stacjach benzynowych. Większa moc i wyższe napięcie wymaga niekiedy ulepszenia obecnej instalacji elektrycznej, wzmocnienia obwodu czy dodania nowego. Wymogi mogą obejmować posiadanie specjalnych pozwoleń i certyfikatów,
- ładowarki poziomu 3 – to szybkie ładowarki DCFC dostępne najczęściej na stacjach przy autostradach czy w głównych, strategicznych punktach miast. Są drogie w użytkowaniu, choć w ciągu kilkunastu minut mogą naładować niemal połowę akumulatora. Wymagają zainstalowania zaawansowanego sprzętu.
Ładowarki poziomu 1 i 2 korzystają z prądu przemiennego, natomiast ładowarki poziomu 3 z prądu stałego, który dostarczany jest bezpośrednio do baterii z pominięciem przetwornika.
Ładowanie pojazdu elektrycznego jest niezwykle proste. Podjeżdżamy pod daną stację ładowania. Wystarczy podłączyć przewód do ładowania do ładowarki i do pojazdu. Jeśli jest on zintegrowany, wystarczy tylko wpiąć wtyczkę w odpowiednie gniazdo w pojeździe. W zależności od rodzaju stacji uwierzytelniamy ładowanie w ładowarce np. w aplikacji mobilnej czy za pomocą karty RIFD, po czym następuje ładowanie.
Nowa norma Euro 7 a wymagania dotyczące baterii w samochodach elektrycznych
W kontekście samochodów elektrycznych i ich akumulatorów, dość istotne kwestie wprowadza norma Euro 7. Zgodnie z jej założeniami przez okres 5 lat lub przebieg na poziomie 100 000 km akumulator musi zachować pojemność na poziomie 80%. Po 8 latach użytkowania lub przebiegu na poziomie 160 000 km pojemność akumulatora nie może być niższa niż 72%. Co do samochodów dostawczych, limity te kolejno mają wynosić 75 oraz 67%.
Ustalenia zawarte w normie Euro 7 mają na celu zapewnienie dłuższej żywotności akumulatorów i wypracowania optymalnych sposobów ładowania oraz użytkowania baterii samochodowych. Ponadto tego rodzaju zasady mają spowodować lepsze zarządzanie zużytymi bateriami pod względem ekologicznym. Nie ulega jednak wątpliwości, że wprowadzone obostrzenia są w stosunku do właścicieli pojazdów elektrycznych dość restrykcyjne.
Jak zwiększyć żywotność baterii w elektryku podczas ładowania?
Aby utrzymać baterię pojazdu elektrycznego i jej wydajność w dobrym stanie, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Przede wszystkim użytkownicy samochodów elektrycznych powinni pamiętać o regularnym monitorowaniu stanu akumulatorów, a także unikać ekstremalnych temperatur, w których przebywają pojazdy. Takie otoczenie może bardzo negatywnie wpływać na żywotność baterii. Ponadto warto pamiętać, aby auto nie było zbyt długo podłączone do ładowania po naładowaniu do pełna danego akumulatora.
Warto korzystać też z funkcji harmonogramu ładowania, zwłaszcza kiedy korzystamy ze stacji domowych. Dobrze będzie też ustalić godziny ładowania samochodów w czasie, kiedy stawka ładowania jest najtańsza i najmniej obciąża sieć energetyczną. Wpłynie to nie tylko na lepszą optymalizację ładowania pojazdu, ale również przyczyni się do lepszej optymalizacji kosztów utrzymania auta.
W kwestii tego, jak zwiększyć żywotność baterii w samochodach elektrycznych, istotne jest również korzystanie z przenośnych ładowarek do elektryków. Choć są to urządzenia bardzo wygodne i umożliwiają elastyczne ładowanie w nieoczekiwanych sytuacjach i różnych miejscach, trzeba pamiętać, aby korzystać z nich dokładnie tak, jak zalecił producent.
Konieczne jest zatem unikanie nadmiernego ładowania. Niewskazane jest także doładowywanie baterii do 100% pojemności. Często wpływa to na skrócenie żywotności baterii pojazdów.
Jednocześnie takie ładowarki domowe są bardziej efektywne, ale też bezpieczniejsze dla baterii, ponieważ stwarzają kontrolowane i stabilne środowisko ładowania. Aby zachować jak najlepsze warunki ładowania i wpłynąć na wydłużenie żywotności baterii, warto z tego typu ładowarek korzystać na etapie naładowania baterii pomiędzy 20 a 80% pojemności baterii.
Ile kosztuje ładowanie samochodów elektrycznych i gdzie można to zrobić?
W Polsce koszt ładowania samochodu elektrycznego waha się pomiędzy 0,99 a 2,99 zł za kWh w zależności od lokalizacji publicznego punktu ładowania oraz rodzaju usługi. Szybsze ładowanie DC jest usługą droższą i kwoty zaczynają się w tym przypadku od 1,29 zł za kWh.
Obecnie w Polsce znajdują się 7 962 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów z napędem elektrycznym, które zlokalizowane są w sumie na 4 400 stacjach. 30% z nich to punkty szybkiego ładowania DC prądem stałym. Pozostałe 70% stanowią jednostki ładowania samochodów prądem przemiennym AC.