Kia EV9 ujrzała światło dzienne. Wygląda z pewnością nietuzinkowo
Długo zapowiadany flagowy SUV Kii wreszcie ujrzał światło dzienne. Nowoczesna stylistyka elektrycznej EV9 robi wrażenie, podobnie jak gabaryty. Czym jeszcze wyróżnia się nowa Kia EV9?
Z artykułu dowiesz się o:
Flagowa Kia EV9 jest jedną z najbardziej wyczekiwanych tegorocznych premier koreańskiej marki. Tak jak w zeszłym roku niecierpliwie czekaliśmy na EV6, tak teraz doczekała się ona większego odpowiednika w postaci dużego SUV-a EV9. Tym samym koreańska marka konsekwentnie realizuje swoją strategię elektryfikacji gamy poprzez powiększanie rodziny elektrycznych modeli z rodziny EV, analogicznie do Ioniqa w Hyundaiu. Podobnie jak w przypadku EV6, która zapoczątkowała stylistykę opartą na "łączeniu przeciwieństw", EV9 posiada wiele elementów wyróżniających ją na tle innych modeli tej marki i jednocześnie wykazujących cechy nowego designu. Dotyczy to zarówno nadwozia jak i kabiny.
EV9 2024 reprezentuje najnowsze wydanie awangardowego designu Kii
Kia EV9 jest dużym SUV-em z trzema rzędami siedzeń, stąd też nie dziwi fakt, iż prezentuje się ona masywnie. Na przód EV9 składają się proste, wyraźne linie i gładkie powierzchnie, zaś elementem charakterystycznym jest tzw. Digital Tiger Face (cyfrowa twarz tygrysa), zaakcentowana przez oświetlenie oraz pionowe reflektory, co nadaje autu futurystycznego wyglądu. Składają się na nią również dwa skupiska małych lamp, po jednym obok każdego reflektora. Podobny motyw znajdziemy również w kolejnych elektrycznych modelach Kii z rodziny EV. Profil boczny EV9 łączy charakterystyczny wygląd solidnych SUV-ów z wyjątkową wydajnością aerodynamiczną. Trójkątne elementy błotników i wyraźnie zaznaczone geometryczne nadkola łączą się z nadwoziem, łącząc wielokątne elementy w spójną całość. Płaskie, chowane klamki drzwi i podnosząca się ku tyłowi linia boczna podkreślają masywną sylwetkę EV9. Z tyłu uwagę zwracają natomiast pionowe lampy zachodzące na prostą pokrywę bagażnika. Do EV6 nawiązują m.in. finezyjne felgi. Z kolei same kształty nadwozia przywodzą na myśl popularnego w USA SUV-a Telluride.

Kabina EV9 2024 zapewni komfort wszystkim podróżującym
Kia EV9, skonstruowana na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP), ma duży rozstaw osi i całkowicie płaską podłogę, które umożliwiły stworzenie obszernej przestrzeni dla pasażerów wszystkich trzech rzędów. Oferowana jest zarówno w wersji sześcio-, jak i siedmioosobowej. Pasażerowie siedzący w pierwszym i drugim rzędzie mogą odchylać oparcia foteli, aby zrelaksować się podczas, na przykład, ładowania EV9. Fotele w drugim rzędzie można obrócić o 180 stopni, dzięki czemu pasażerowie mogą nawiązać bezpośredni kontakt z osobami, które podróżują w trzecim rzędzie. Pasażerowie trzeciego rzędu siedzeń również mają do dyspozycji uchwyty na kubki i porty ładowania urządzeń mobilnych.

Technologia i zmysły
Kabina prezentuje się minimalistycznie i nowocześnie, nawiązując swoją formą do mniejszej Kii EV6. Deska rozdzielcza nie łączy się z tunelem środkowym, przez co wydaje się zawieszona w powietrzu. Dwa 12,3-calowe ekrany tworzą jeden zintegrowany system multimedialny i zapewniają łatwą obsługę, ograniczając do minimum liczbę fizycznych przycisków. Na projekt wnętrza nowego samochodu szczególny wpływ ma filozofia projektowania, której celem jest zapewnienie, że stosowane są tylko technologie i innowacje promujące pozytywną i intuicyjną interakcję między ludźmi i maszynami. Projektantom EV9 przyświecały hasła "Przeciwieństwa, które się uzupełniają" oraz "Technologia i zmysły", stąd też skupiono się przede wszystkim na komforcie podróżujących w każdym rzędzie siedzeń. Tunel środkowy wyposażono w liczne schowki, w tym w przestronny schowek znajdujący się u jego podstawy.
Kia EV9 będzie miała światową premierę już pod koniec marca. Wtedy też dowiemy się więcej szczegółów na jej temat, w tym poznamy m.in. gamę silnikową i poszczególne parametry.
Aktualizacja z dnia 29 marca 2023 - poznaliśmy szczegóły techniczne Kii EV9
Bazowa wersja Kii EV9 RWD Standard posiada pojedynczy silnik elektryczny o mocy 218 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm ulokowany na tylnej osi. Napęd trafia na tylną oś. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,2 s. Baterie mają 76,1 kWh pojemności. Dostępna będzie też wersja Long Range RWD z większymi bateriami o pojemności 99,8 kWh, generująca 204 KM oraz 350 Nm. W jej przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,4 s. Zapewni ona do 541 km zasięgu w cyklu testowym WLTP w konfiguracji z 19-calowymi felgami. Kia zaoferuje także mocniejszą odmianę EV9 AWD z napędem na obie osie i dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 385 KM i maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6 sekund, zaś przy wykorzystaniu opcjonalnej funkcji Boost zwiększającej chwilowo moment obrotowy do 700 Nm sprint do 100 km/h skróci się do 5,3 s. Wariant ten ma baterie o pojemności 99,8 kWh.
Kia nie zdradziła zasięgu pozostałych wersji, ale zaznaczyła, że przy użyciu szybkiej ładowarki w zaledwie 15 minut zwiększymy zasięg EV9 o 239 km. Nie zapomniano też o funkcji Vehicle2Load czyniącej z auta mobilnego powerbanka. Kia EV9 mierzy 5010 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1755 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 3100 mm. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,28. Główny projektant Kii, Karim Habib, podkreśla, że w EV9 wygodnie podróżować będzie nawet 7 dorosłych osób dzięki sporej przestrzeni w każdym z trzech rzędów siedzeń. Auto dostępne będzie w konfiguracji sześcio- lub siedmiosobowej.
Główną atrakcją technologiczną w Kii EV9 jest system Highway Driving Pilot (HDP), który umożliwi jazdę autonomiczną poziomu 3 w wybranych krajach, gdzie zezwalają na to przepisy. Dzięki 15 czujnikom, w tym dwóm lidarom, HDP będzie mógł skanować i wykrywać obiekty w pełnym 360-stopniowym polu widzenia, aby zapobiegać potencjalnym kolizjom. HDP będzie dostępne w przyszłości w modelu EV9 GT-Line. EV9 wprowadza również wspomniany wcześniej sklep Kia Connect Store, który umożliwia klientom zakup cyfrowych funkcji i usług na żądanie. Umożliwi im to ciągłe ulepszanie możliwości EV9 za pomocą aktualizacji OTA (over-the-air) w dowolnym momencie. EV9 jest również wyposażona w Kia Digital Key 2, który wykorzystuje technologię Ultra-Wide Band (UWB), umożliwiając użytkownikom otwieranie i uruchamianie samochodu za pomocą smartfona, nawet gdy kluczyk znajduje się w kieszeni lub torbie.
W Korei EV9 pojawi się już w drugim kwartale 2023 r. Reszta rynków musi poczekać do II połowy bieżącego roku.
Aktualizacja z dnia 18 października 2023 - znamy szczegóły i ceny pozostałych wersji Kii EV9
Kia EV9 oferuje dwie wersje układu napędowego do wyboru – na tylne i na cztery koła. Odmiana z napędem na tylne koła jest wyposażona w silnik o mocy 204 KM, natomiast wariant AWD posiada dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 385 KM. Pozwala mu to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 s. Kierowca ma do dyspozycji terenowe tryby jazdy – Snow, Mud oraz Sand. Dzięki zastosowaniu instalacji 800V baterie można ładować mocą do 240 kW. Wariant tylnonapędowy zapewni do 563 km zasięgu, natomiast odmiana AWD 505 km. Pojemność baterii wynosi 99,8 kWh.
Przy złożonych fotelach trzeciego rzędu pojemność bagażnika wynosi 828 litrów, zaś po złożeniu oparć drugiego rzędu możemy już liczyć na 2400 litrów przestrzeni na bagaże. Do tego dochodzi przedni bagażnik o pojemności 52 l w przypadku wariantu AWD oraz 90 litrów w przypadku odmiany RWD. Ponadto Kia EV9 potrafi ciągnąć przyczepę o masie do 2500 kg.
Kia EV9 w 204-konnej wersji Earth z bogatym wyposażeniem seryjnym kosztuje blisko 324 tysiące zł. Za topową odmianę GT-Line z dwoma silnikami o łącznej mocy aż 385 KM i z napędem na cztery koła trzeba zapłacić 368.900 zł. Pierwsze dostawy odbędą się jeszcze w tym roku.

