Jetour debiutuje w Polsce i rozpoczyna ekspansję na UE. Ceny niższe niż u Omody i Jaecoo
Do grona chińskich marek motoryzacyjnych obecnych w Polsce dołącza Jetour – producent jednych z najbardziej rozpoznawalnych SUV-ów z Państwa Środka. Marka, należąca do koncernu Chery, oferuje modele wyróżniające się jeszcze lepszym stosunkiem jakości do ceny niż znane już na polskim rynku Omoda i Jaecoo.

Jetour to stosunkowo młoda marka w portfolio koncernu Chery, który odpowiada także za sukces marek Omoda i Jaecoo. Jej nazwa, będąca połączeniem słów "Jet" i "Tour", symbolizuje nowoczesne, komfortowe podróżowanie. Aktualnie koncern Chery umacnia swoją pozycję jako lider chińskiej motoryzacji w Polsce. Przykładem są popularne Omoda 5 i Jaecoo 7, które zajmują obecnie odpowiednio drugie i trzecie miejsce w rankingu najlepiej sprzedających się chińskich aut w naszym kraju.
Zaskakującym ruchem Jetour okazał się wybór dystrybutora chińskiej marki motoryzacyjnej. Podczas gdy dystrybucją marek Chery, Omoda i Jaecoo zajmuje się bezpośrednio koncern, za markę Jetour Polska odpowiada prywatna spółka Asian Automotive Distribution Center (AADC), która specjalizuje się w imporcie i dystrybucji samochodów osobowych i dostawczych z Chin i Korei.
Czytaj więcej: Premiera Chery w Polsce. Tiggo 7 i Tiggo 8 zaprezentowane
Jetour będzie już ósmą marką z Chin, którą polski holding wprowadza do swojego portfolio, obok takich marek jak BAIC czy Forthing. Wszystkie reprezentowane przez niego brandy obsługiwane są przez sieć ponad 100 dealerów w całym kraju – a dla Jetoura trwa właśnie proces pozyskiwania kolejnych partnerów. Jak podkreśla Jerzy Prządka, członek zarządu Asian Automotive Distribution Center, przejęcie przez spółkę dystrybucji Jetoura to “szok dla rynku”, jednak sama decyzja została oparta o półtoraroczną analizę i weryfikację spółki przez centralę Jetour w Chinach. Ostateczny efekt utwierdza w przekonaniu, że polska spółka jest zaufanym i doświadczonym partnerem w przedsięwzięciach tego typu.
Ceny Jetour mają zaskoczyć kierowców
Marka wkracza na rynek obfitujący w bardzo podobne samochody koncernu Chery, przede wszystkim pod względem konstrukcji. Wyróżnikiem Jetour Polska mają być konkurencyjne ceny, nawet niższe niż w przypadku jego krewnych z koncernu Chery – Omody i Jaecoo.
Marka Jetour sprzedała w 2024 roku łącznie 568 tys. samochodów – o 80 proc. więcej, niż w 2023 roku. W ostatnich latach Jetour umacniał swoją pozycję na terenie Ameryki Południowej, Afryki i Rosji. Do 2030 roku chińska marka ma być obecna na 80 rynkach na całym świecie z łączną sprzedażą 1 miliona egzemplarzy. Teraz rozpoczyna ekspansję w Unii Europejskiej, a Polska będzie jego pierwszym przystankiem.
W koncernie Chery, Jetour uznawany jest za markę lifestyle’ową, adresowaną do młodszych odbiorców i entuzjastów off-roadu. W ofercie dominują większe SUV-y klasy średniej i wyższej, z naciskiem na hybrydy oraz pojazdy terenowe. Marka chce budować swoją tożsamość wokół aktywnego stylu życia i nowoczesnych technologii.
Pod względem technicznym,modele Jetour wykorzystują rozwiązania znane z innych marek Chery – dostępne będą m.in. silniki benzynowe 1.5 i 1.6, a także napęd hybrydowy typu plug-in.
Jetour - modele 2025
Na początek chińska marka zaprezentowała trzy samochody. Największe emocje wzbudza model Dashing, który ma być bezpośrednią konkurencją dla Kii Sportage i Dacii Bigster.
Jetour Dashing mierzy 4590 mm długości, 1900 mm szerokości i 1685 mm wysokości przy rozstawie osi na poziomie 2720 mm. Samochód będzie dostępny w dwóch wariantach benzynowych: z silnikiem 1.5 o mocy 156 KM (230 Nm) lub 1.6 o mocy 197 KM (290 Nm). Wewnątrz kierowcy znajdą bogatą ofertę multimediów z 15,6-calowym ekranem i wydajnym procesorem Snapdragon, nagłośnienie Sony, bezkluczykowy dostęp, indukcyjną ładowarkę i zestaw kamer. Do dyspozycji będzie również 486 litrowy bagażnik, który po złożeniu oparć zwiększa się do 977 l.
Drugim, a zarazem najważniejszym wizerunkowo dla Jetour modelem jest T2, nieco przypominającym nowy Land Rover Defender i Toyotę Land Cruiser. Model ten prezentuje niespotykane w Chinach proporcje – mierzy on 4785 mm długości, 2006 mm szerokości i 1880 mm wysokości. Jetour T2 będzie dostępny w wariantach z napędem na oś przednią lub cztery koła, a także z silnikami benzynowymi 1.5 o mocy 183 KM (290 Nm) lub 2.0 z mocą 245 KM (390 Nm). W modelu T2 rozbudowano również funkcje jazdy offroadowej, dzięki czemu samochód świetnie sprawdzi się na różnych rodzajach nawierzchni. W samochodzie zastosowano również automatyczny system przełączania napędu 2WD i 4WD, za który odpowiada amerykańska firma BorgWarner. Wewnątrz znajdują się elektrycznie sterowane fotele, 15,6-calowy ekran, czy system umożliwiający dostosowanie zdolności terenowych samochodu z sześcioma ustawieniami pracy układu napędowego, w tym tryb pełzania.
Ostatnim, zaprezentowanym przez markę modelem jest crossover Jetour X70 Plus. Zdecydowanie jego dużą zaletą jest możliwość wyboru 7 miejsc w samochodzie, co jest coraz mniej spotykane w nowych, oferowanych modelach. Mierzy on 4724 mm długości, 1900 mm szerokości i 1720 mm wysokości przy rozstawie osi na poziomie 2745 mm. Jak podaje producent, maksymalna prędkość X70 Plus to 185 km/h, a średnie spalanie sięga 7,5l/100 km. Detale wnętrza i kolory materiałów bezpośrednio nawiązują do SUV-ów oferowanych przez Mercedesa.
Wszystkie Jetour modele objęte są 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150 tys. km.
Kiedy Jetour pojawi się w Polsce?
Oficjalny debiut Jetour w Polsce planowany jest na drugą połowę lipca 2025 roku, natomiast pierwsze dostawy trzech modeli do salonów Jetour przewidziane są na wrzesień tego roku. W 2026 roku gama zostanie poszerzona o kolejne samochody, w tym kompaktowego Jetour X50, terenowego Jetour X1, a także flagowego Jetour T3. W dalszej perspektywie można spodziewać się również modeli takich jak Jetour X90 czy nowy Jetour Traveller, które będą stanowić dalsze rozwinięcie oferty chińskiej marki.